Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutteko ruotsalaisten kanssa ruotsia?

Vierailija
31.07.2024 |

Minä puhun ruotsia, vaikka intonaationi on suomenruotsalainen  ja vokabuläärinini vanhahtava.

Kaikki ruotsalaiset eivät hallitse natiivitason englanninkieltä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alltid.

Vierailija
22/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun ruotsia. Olen kotoisin kaksikieliseltä paikkakunnalta, joten tuntuu, että "täytyy" puhua ruotsia.

Koomisinta on, että solkkaan ruotsia myös Norjassa, mutten ymmärrä sanaakaan vastauksista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan mandariinikiinaa. Jotenkin paljon helpompaa niin.

Vierailija
24/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, vaan mandariinikiinaa. Jotenkin paljon helpompaa niin.

Ja vähä-älyinen k-vammainenkin löysi.  tämänkin ketjun.

Hulluilla on hullun tuuri.

Vierailija
25/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puhunut ruotsia Haaparannalla kaupoissa ja Kokkolassa kadulla. Ulkomailla olen puhunut ruotsalaisten kaverien kanssa englantia, koska osaan ilmaista asioita paremmin englanniksi ja porukkaan on aina kuulunut muitakin kavereita, jotka eivät ymmärrä ruotsia.

Ruotsin kielestä on kuitenkin ollut sillä tavalla hyötyä, että ruotsalaiset kaverit ovat voineet näyttää minulle esimerkiksi ruotsinkielisiä YouTube-videoita, kun minä olen näyttänyt heille videolta Tommi Mäkisen rallienglantia: Samtting keim thruu tö siit, ap in tö ääs of Timo.

Vierailija
26/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Närpiössä ja Vöyrissä ei pärjää vihannesostoksilla englannilla. Siksi puhun siellä ruotsia.

Tosin Närpiön ruotsinmurre on tosi vaikeaa ymmärtää. Kielititeilijöiden mukaan Närpiön Ruotsi on aidointa muinasruotsia, jota puhuttiin Kaarle-kuninkaiden aikoihin.

Miksi närpiöläiset ja vöyriläiset vihannesmyyjät eivät osaa suomea? Johtuuko negatiivisesta asenteesta vai heikosta kouluopetuksen tasosta?

No samasta syystä kuin vaikkapa se, miksi kuopiolaiset tai joensuulaiset vihannesmyyjät eivät osaa ruotsia, vaikka heillä onkin ollut sitä koulussa. Vanhemmilla ikäluokilla saattaa myös olla käytynä pelkkä kansakoulu, jossa ei ollut oppiaineina vieraita kieliä.

Vierailija
27/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei ymmärrä, jos ei osaa ruotsia.

Vierailija
28/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummaa tämä ruotsikammo. Enoni on sotalapsia, eikä osaa enää suomea. Niitä harvoja kertoja, kun nähdään, käytän kouluruotsiani ja tarkennan englannilla tarvittaessa. Hyvin pärjätään.

Vierailija
29/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsikammo on poliittista masinointia, joka yrittää lähentää Suomea ja Venäjää.

Vierailija
30/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella vanhemmalla ikäluokkalaisella alkoi ruotsin opetus jo kansakoulussa, vuosi tai pari, ja kansalaiskoulussa hieman lisää. Oppikouluun menijät jatkoivat ruotsin opetusta siitä mihin kansakoulussa jäivät, ja ottivat toisen kielen opiskeluunsa, englanti tai saksa. Kolmannella keskikoulun luokalla valittiin uusi kieli, jonka sai valita saksa, englanti, tai venäjä.

Vierailija
31/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella vanhemmalla ikäluokkalaisella alkoi ruotsin opetus jo kansakoulussa, vuosi tai pari, ja kansalaiskoulussa hieman lisää. Oppikouluun menijät jatkoivat ruotsin opetusta siitä mihin kansakoulussa jäivät, ja ottivat toisen kielen opiskeluunsa, englanti tai saksa. Kolmannella keskikoulun luokalla valittiin uusi kieli, jonka sai valita saksa, englanti, tai venäjä.

Osalla, mutta ei kaikilla.

Vierailija
32/33 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko taitavia oppilaita, kun noin vain alkoivat opettamaan.

Vierailija
33/33 |
01.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä jouduin oppikouluun 1968 suoraan kansakoulun 4. luokalta, jouduin opiskelemaan ruotsia ihan kansakoulupohjalta. 8 vuotta tuli opiskeltua ruotsia ihan koululaitoksen toimesta. Niinpä oli pala kakkua tai kuppini teetä suorittaa virkamiesruotsin koe heti jo ensimmäisen opiskeluvuoden syksyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä