Muistellaan menneitä: mikä tilanne ja siihen liittynyt taustalla soinut biisi on painunut ikuisiksi ajoiksi muistoihisi?
Mulla on näitä ihan mielettömästi elämäni varrelta (olen nyt yli 40-vuotias).
Tietyt musiikkikappaleet yhä laukaisevat mussa vahvoja muistijälkiä tietystä hetkestä ja tilanteesta elämässäni, palaan kappaleen myötä yhtäkkiä siihen tiettyyn hetkeen jopa vuosikymmenten taakse. Siis noissa tilanteissa on aina soinut tietty musiikkikappale. Niiden yhdistelmä on jättänyt pysyvän ja erittäin elävän muistijäljen aivoihini.
Kerätään tähän ketjuun siis se tapahtuma, minkä ikäinen suunnilleen olit ja mikä biisi (bändi / laulaja ja kappaleen nimi).
Kommentit (29)
Kuulin ensimmäisen kerran radiosta Sinead OConnorin Nothing Compares to You ensirakkauden kanssa. Istuimme hänen huoneessaan ja tunsin juuri noin: norhing compares to you.
Olin 16-vuotias, kun isoveli piti kotibileet. Ihastuin yhteen häneen kaveriinsa ja me loikoiltiin vierekkäin ja halailtiin (ei muuta) koko yö ja taustalla soi Moody Bluesin levy. Erityisesti Nights in White Satin muistuttaa tuosta yöstä. Ei me alettu seurustella, mutta jotain kemiaa oli aina välillämme, kun kohdattiin. Tämä oli vuonna 1976.
Olin naimisissa psykopaattisen hullun kanssa seitsemän vuotta, menin naimisiin 18-vuotiaana kun odotin lasta. Siitä tuli kamala avioliitto.
Sitten pääsin eroon ja aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa. Hän oli niin kiva ja ihana ja on vieläkin. Ensimmäinen juhannuksemme yhdessä oltiin leirintäalueella, jossa soi jostakin ämyreistä kaikkia tuon ajan kappaleita. Käveltiin käsi kädessä rantaan ja kovaäänisistä kuului Mika Sundvistin Moottoripyörä on moottoripyörä. Se oli ensimmäinen kerta kun sen kuulin ja se jotenkin meni syvälle sydämeen.
Ja meistä tulikin motoristeja. Tuo kappale tuo aina mieleen sen juhannuksen ja sen ihanan tunteen, kun sain viimeinkin olla ihan oma itseni ja vierellä hyvä ihminen.
18 vuotiaana tulin suihkusta ja olin valmistautumassa elämäni ensimmäisille treffeille niin tämä biisi tuli radiosta. Olin niin elämäni voimissani silloin ja ihastunut. Siitä tulikin sitten kolmen vuoden suhde ja en ole kokenut yhtään niin suurta rakkautta kuin se oli. Nuoruus...
Joskus 16-vuotiaana 90-l puolivälin tienoilla ekan poikakaverin kanssa pussailtiin ja taustalla soi Jimi Hendrixin All along the watchtower. Myös Scooterin Endless summer soi paljon tuona kesänä :D
Talvinen viikonlopun vuokramökki-reissu frendiköörin kanssa muistuu tästä biisistä mieleen aina kun kuulen sen. Hauskat ja hurjat bileet oli :xD.
Trans-X - Living On Video
Olin joskus teini-ikäisenä äidin kanssa tyhjentämässä isän toimistoa, koska isä oli saattohoidossa sairaalassa. Käytiin kaupassa ja radiossa soi Jenni Vartiaisen Missä muruseni on.
Fleetwood Macin Peacekeeperistä tulee mieleen tietty haikeus. Sain pahvit käteen koulusta ja hyvästelin tiiviin opiskeluyhteisön, erosin poikaystävästäni ja mietin, mistä saisin töitä. Tampereen trooppiset yöt, kesä 2003. Kohtaamisia ja eroja. Ihanaa, katkeransuloista nuoren aikuisuuden aikaa. "Love is the sweet surprise."