Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako yritys maksaa työntekijän piilolinssit?

Vierailija
31.07.2024 |

Siinäpä se kysymys olikin. Ja onko silloin kyseessä verotettava etuus?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja on.

Vierailija
2/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kysymys siis otsikossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko lisäkysymyksiä?

Vierailija
4/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen yritys saa tehdä rahoillaan, mitä haluaa, edellyttäen, että rahoja ei ole korvamerkitty johonkin tiettyyn kuluun, kuten esim EU- tuet on.

Jos yritys köyttöö rahansa maksaakseen tylntekijållleen mitään jotain sellaista, mikä hyödyttää muutakin kuin pelkästään työntekoa, se on verotettava etu. Tästä syystä piilolinssit tai lukulasit tqi kaukolasit twi moniteholasit on verotettava etu. Mutta päätelasit eivät ole, jos päätelasien voimakkuudet ovat eri kuin tavallisten lähi-, kauko- tai moniteholasien, eikä niitö siis voi käyttää kuin töissä.

Vierailija
5/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lisäkysymyksiä:

Entä jos minulle on toiminimi? Voinko ostaa itselleni piilolinssit työntekoa varten ja vähentää sen tuloksesta? Jos se on verotettava etuus, niin miten se tuossa käy sitten ilmi?

Vierailija
6/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On lisäkysymyksiä:

Entä jos minulle on toiminimi? Voinko ostaa itselleni piilolinssit työntekoa varten ja vähentää sen tuloksesta? Jos se on verotettava etuus, niin miten se tuossa käy sitten ilmi?

Kysypä kirjanpitäjältäsi, ei me tiedetä sinun liiketoiminnastasi mitään. Yleisellä tasolla sanoisin, että et saa laittaa piilolinssejä kuluksi koska voit käyttää niitä myös vapaa-ajalla.

Vierailija
7/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On lisäkysymyksiä:

Kysypä kirjanpitäjältäsi, ei me tiedetä sinun liiketoiminnastasi mitään. Yleisellä tasolla sanoisin, että et saa laittaa piilolinssejä kuluksi koska voit käyttää niitä myös vapaa-ajalla.

Teen itse kirjanpitoni. Ei ole varaa kirjanpitäjään.

Vierailija
8/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustele meile miksi sinun mielestäsi ne olisivat hyväksyttävä kulu toiminimellesi? Miten perustelisit asian verottajalle?

Vierailija
9/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat itsellesi piilolinssit niin silloin teet sen vapaa-ajallasi. Se ei ole toiminimesi toimintaa, eikä siitä tule toiminimen kirjanpitoon mitään.

On joitain maksuja joita voi verotuksen pienentämiseksi kirjata toiminimen kuluina, mutta piilolinssien osto ei ole sellainen maksu.

Vierailija
10/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työtä koodarina, mikä tarkoittaa sitä, että tuijotan useampaa eri näyttöä samaan aikaan ja vaihtelen jatkuvasti niiden väliltä. Näytöt ovat vieläpä hieman eri etäisyyksillä, ja yksi näytöistä on läppärin näyttö. Ilman silmälaseja/piilareita en näe niin hyvin, että voisin tosiaan työskennellä ilman, että lyön nenän kiinni näyttöön. Muuten voisin toki käyttää silmälaseja, mutta sangat ärsyttävästi blokkaavat juuri viereistän näyttöjen tietoja, niin sitä joutuu jatkuvasti kääntelemään päätä ja ovat häiritsevästi tiellä.

Tavanomaisesti arkena en edes käytä laseja juurikaan sen vuoksi kun ne painavat. Sitten jos niitä joutuu pitämään 8h putkeen, niin painavat, häiritsevät, ärsyttävät ja niissä tulee tietyssä valossa heijastuksia. Sitten kun vielä lisäksi teen laiteläheistä koodausta (sirrän koodin mikropiireille eli värkkään piirilevyä kasaan), niin ne lasit valuvat ja niitä joutuu nosteleen kun valuvat. Piilolinssit vain yksinkertaisesti tarjoavat paremman näkökentän, vähentävät haijstuksia, lisäävät mukavuutta ja siten mahdollistavat tehokkaaman ja keskeytymättömän työskentelyn. Ja sitten on vielä se esteettinen näkökulma: kyllä minä haluaisin asiakkaiden kanssa videopuheluissa olla piilolinssit päälss sen sijaan, että nenän varsi punottaa ja koko ajan korjailen niiden asentoa.

Vierailija
11/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellyyttääkö tekemäsi työ piilolasien käyttöä? Jos edellyttää, niin sillon varmaan teoriassa voisit ne yrityksen nimiin hankkia, mutta et voi niitä vapaa-ajalla käyttää.

Vierailija
12/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ostat itsellesi piilolinssit niin silloin teet sen vapaa-ajallasi. Se ei ole toiminimesi toimintaa, eikä siitä tule toiminimen kirjanpitoon mitään.

On joitain maksuja joita voi verotuksen pienentämiseksi kirjata toiminimen kuluina, mutta piilolinssien osto ei ole sellainen maksu.

No mutta mitä mä niillä piilareilla vapaa-ajalla teen? Ei mun tartte ulkona kauas nähdä ja kyllä mä lyhyitä aikoja tarvittaessa voin pitää lasejakin päässä, jos kauas nähdä tarvitsee. En  vapaa-ajallani joudu tuijottamaan pieniä tekstejä ja etsimään pilkkua koodista kolmelta eri näytöltä, niin miksi mä silloin pitäisin piilareita vapaa-ajalla.

AP

Vierailija
13/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellyyttääkö tekemäsi työ piilolasien käyttöä? Jos edellyttää, niin sillon varmaan teoriassa voisit ne yrityksen nimiin hankkia, mutta et voi niitä vapaa-ajalla käyttää.

Todellisuudessa kukaan ei tule katsomaan käytätkö työlaseja/tietokonetta/puhelinta tms. myös henkilökohtaiseen käyttöön, joten firman nimiin vain.

Vierailija
14/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sanovat että lasien käytön opettelu on tottumiskysymys. Niin se varmasti monelle on. Mutta en mä vapaa-ajalla oikeasti mielelläni pidä silmälaseja päässä. Sitten kun pitää vähänkään pidempiä aikoja, niin saa käyttää laseja puolen tunnin välein pois ja hieroa silmiään. Ja lääkärit on kyllä ihan silmälääkäristä hankittu, ja sinällään "sopivat". Mutta jos vertaa sitä siihen kun saa piilolinssit silmiin, niin onhan ero kuin yöllä ja päivällä! Pystyy aivan eri tavalla keskittymään hommiin kun niitä piilolinssejä ei edes huomaa.

AP

Vierailija
15/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*"Ja silmälasit on kyllä ihan silmälääkäristä hankittu.."

Vierailija
16/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminimi ei liity asiaan mitenkään; se ei ole erillinen oikeushenkilö. On aivan sama harjoitatko liiketoimintaa ilman toiminimeä vai sellaisen kanssa. Verotuksesi on henkilöverotusta joka tapauksessa.

Vierailija
17/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellisuudessa kukaan ei tule katsomaan käytätkö työlaseja/tietokonetta/puhelinta tms. myös henkilökohtaiseen käyttöön, joten firman nimiin vain.

Ei sillä ole mitään firmaa. Toiminimi ei ole yritys.

Vierailija
18/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet sanovat että lasien käytön opettelu on tottumiskysymys. Niin se varmasti monelle on. Mutta en mä vapaa-ajalla oikeasti mielelläni pidä silmälaseja päässä. Sitten kun pitää vähänkään pidempiä aikoja, niin saa käyttää laseja puolen tunnin välein pois ja hieroa silmiään. Ja lääkärit on kyllä ihan silmälääkäristä hankittu, ja sinällään "sopivat". Mutta jos vertaa sitä siihen kun saa piilolinssit silmiin, niin onhan ero kuin yöllä ja päivällä! Pystyy aivan eri tavalla keskittymään hommiin kun niitä piilolinssejä ei edes huomaa.

AP

Itsellä taas toisinpäin. Piilolinssit kangertaa ja silmät tuntuvat kuivilta. Sitten olen lukenut liika kaikenmaailman infektioista, joten ei kiitos.

Vierailija
19/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin löytää, olisiko tästä olemassa jotain ennakkotapauksia mutten oikein löytänyt. Käsittääkseni esim. näyttelijät saavat vähentää piilolinssit, koska perusteluna on, ettei se sovi rooliin. Toisaalta, voisihan verottaja sanoa, että muuttakaa käsikirjoitusta. Tai kyseenalaistaa, pitääkö näyttelijän pystyä tosiaan näkemään kauas, jotta voi esiintyä omalla paikallaan.

Yhtälailla silmälasit ja headset voi olla todella rasittava yhdistelmä, kun pitää asiakaspalavereja. Kivoja sitten ne painumat ja hiertymän iholla. Toivottavasti edes apteekin rasvat, joilla niitä hiertymiä hoidetaan saa vähentää verotuksessa, jos piilareita ei saa.

Vierailija
20/44 |
31.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sillä ole mitään firmaa. Toiminimi ei ole yritys.

Kyllä kai toiminimelläkin voi vähentää sen 50% tai 100% jos pääasiallisessa käytössä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän