Suomessa on hoitajia yli 2-kertainen määrä EU:n keskiarvoon nähden
Ja silti meillä on hoitajapula.
Lääkäreitä Suomessa on vähemmän kuin EU:ssa keskimäärin.
Kommentit (170)
Tähän voisin vielä lisätä että aseptiikka ei useinkaan ole läheskään sitä tasoa mitä Suomessa pidetään asianmukaisena. Ihan pokkana saattaa lääkäri yrittää ängetä steriilille alueelle ilman sääntöjen mukaista suojausta. Olen nähnyt tällaista useammin kuin kerran, ja myös puuttunut näihin tilanteisiin. Muistan uraltani myös yhden arabimaista lähtöisin olevan lääkärin, joka aina repi hiussuojansa rikki niin että paksu hiuspehko mahtui törröttämään ulkopuolelle. Joopa joo. Siinä sitten kumartuneena avoimen leikkaushaavan ylle. Tähänkin kyllä puututtiin toistuvasti, mutta tuo piti aseptiikkaa täysin huu haana, ja varmasti onnistui joskus pääsemään potilaiden äärelle kontaminoituneissa vaatteissa tai hiukset suojan ulkopuolella.
Onhan näitä nähty, mutta oikeastiko väität että samaa ei ole nähty ja koettu suomalaisten äijämallin kirurgeille? 😁 Aseptiikka on heidän mielestään kukkahattutätien hommaa.
Suomalaisnaisten tuottavuus on Euroopan huonointa. Johtajat ovat myös ikävä kyllä naisia superilla ja tehyllä. Ylhäältä ne ne ongelmat lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLE:llä oli tosiaan juttu tästä. Emme tarvitse lisää hoitajia, vaan lääkäreitä.
Vai niin. No esimerkiksi tiettyihin leikkauksiin on jopa vuoden jonot, koska pula on nimenomaan leikkaussalin hoitohenkilökunnasta( anestesiasairaanhoitajista ja instrumenttisairaanhoitajista).
Ennen tosiaan leikkaussalissa saattoi olla passarina aiheeseen työpaikkakoulutettu perushoitaja. Nykyisin sekin vaatii tarkan oman alansa AMK-koulutuksen, ainakin jos hoitajilta kysytään.
Ei kuule, kyllä se on ihan joku muu kuin hoitajat joka päättää pätevyysvaatimuksista.
Kyllä esimerkiksi Tehyllä on ollut näissä asioissa hyvinkin paljon tekemistä ja sanomista. Kuten ketjussa jo todettiin, niin rivihoitajien mielipiteillä nyt ei ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän voisin vielä lisätä että aseptiikka ei useinkaan ole läheskään sitä tasoa mitä Suomessa pidetään asianmukaisena. Ihan pokkana saattaa lääkäri yrittää ängetä steriilille alueelle ilman sääntöjen mukaista suojausta. Olen nähnyt tällaista useammin kuin kerran, ja myös puuttunut näihin tilanteisiin. Muistan uraltani myös yhden arabimaista lähtöisin olevan lääkärin, joka aina repi hiussuojansa rikki niin että paksu hiuspehko mahtui törröttämään ulkopuolelle. Joopa joo. Siinä sitten kumartuneena avoimen leikkaushaavan ylle. Tähänkin kyllä puututtiin toistuvasti, mutta tuo piti aseptiikkaa täysin huu haana, ja varmasti onnistui joskus pääsemään potilaiden äärelle kontaminoituneissa vaatteissa tai hiukset suojan ulkopuolella.
Onhan näitä nähty, mutta oikeastiko väität että samaa ei ole nähty ja koettu suomalaisten äijämallin kirurgeille? 😁 Aseptiikka on heidän mielestään kukkahattutätien homma
Ruotsissa välinehuoltajan työ on sellainen, ettei sinne ole enää vuosiin oikein ollut kantaruotsalaisia tarjolla. Sieltä olisikin monta tarinaa kerrottavaa sairaaloiden välinehuollosta.
Julkisen puolen ylipitkät lomat ja saikuttelut tuhlaa paljon työaikaa. Siinä olisi Satoselle tehostustyötä mutta ei se marjanpoimija uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisnaisten tuottavuus on Euroopan huonointa. Johtajat ovat myös ikävä kyllä naisia superilla ja tehyllä. Ylhäältä ne ne ongelmat lähtee.
Liittojen johtoon tarvittaisiin ehdottomasti miehiä. Työntuottavuus lähtisi heti nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen puolen ylipitkät lomat ja saikuttelut tuhlaa paljon työaikaa. Siinä olisi Satoselle tehostustyötä mutta ei se marjanpoimija uskalla.
Infektiosairaslomat olisi kyllä ihan hyvä puheenaihe. Koronan jälkeen ihmiset on oppineet sujuvasti valehtelemaan, että ei ole mitään infektio-oireita ja vastaanotolle tullaan. Olen itse kokenut tällaisen räkäralli- ja mahatautikierteisen työpaikan, jossa oli noin viisitoista ihmistä töissä ja keskimäärin yksi tai kaksi oli joka päivä jossain kamalassa taudissa. Ja joo, juoksin sieltä karkuun ja lujaa, ihan kamalaa. Yksi hoitajista oli kerennyt koronasta vammautua, ja siinä kohdin kun siellä olin oli henkilöstöllä kolmas koronakierros menossa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä nähty, mutta oikeastiko väität että samaa ei ole nähty ja koettu suomalaisten äijämallin kirurgeille? 😁 Aseptiikka on heidän mielestään kukkahattutätien homma
Oikeasti kyllä joo väitän etten ole nähnyt tuollaista suomalaisten lääkäreiden toimesta. En miesten enkä naisten. On kai sitten ollut vaan hyvä tuuri näiden 22 vuoden aikana kun leikkureissa olen pyörinyt, kun ei ole tullut vastaan, jos kerran on kovinkin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Infektiosairaslomat olisi kyllä ihan hyvä puheenaihe. Koronan jälkeen ihmiset on oppineet sujuvasti valehtelemaan, että ei ole mitään infektio-oireita ja vastaanotolle tullaan. Olen itse kokenut tällaisen räkäralli- ja mahatautikierteisen työpaikan, jossa oli noin viisitoista ihmistä töissä ja keskimäärin yksi tai kaksi oli joka päivä jossain kamalassa taudissa. Ja joo, juoksin sieltä karkuun ja lujaa, ihan kamalaa. Yksi hoitajista oli kerennyt koronasta vammautua, ja siinä kohdin kun siellä olin oli henkilöstöllä kolmas koronakierros menossa.
Ja juu, jatkossa aion tehdä työni kotoa läppärillä. Ja pidän jatkossakin kamalana sitä, että räkärallialoilla (terveydenhoidon lisäksi esimerkiksi päivähoito) aiotaan ensimmäinen sairaslomapäivän tehdä palkattomaksi. Ennemmin minusta työnantajan tulisi maksaa korvausta menetetystä terveydestä.
Mikromanagerointi on suurin ongelma sairaaloissa ja hoivalaitoksissa. Ei anneta edes työajoista päättää kuten miesten aloilla on yleistä. Natsismia ja alistamista pahimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen lisäisin vielä, että Suomessa hoitajien koulutus on todella laadukasta. Jopa lähihoitajien, jotka tekee kotihoidossa hyvinkin vaativia hoitotoimenpiteitä ja lääkehoitoa. Suomalaisen sairaanhoitajan tutkinto on ulkomailla arvostettu.
Se nimenomaan on resurssien tehokasta hyödyntämistä, että jokaista terveyden- tai sairaanhoitoa tarvitsevaa ei lykätä sinne lääkärille, koska suurin osa vaivoista ei lääkärin työpanosta vaadi, vaan sen voi hoitaa hoitaja. Mistä Suomessa on ihan erityinen pula, niin hoitajien ja heidän ammattitaitonsa arvostamisesta ja tunnustamisesta.
Teoriassa juu ihana ja kaunis ajatus, mutta sitten kun on oikeasti tarve lääkärille ja vaikkapa mielenterveyden ongelmia, ei välttämättä ole energiaa kinuta sitä lähetettä psykiatrille, vaan jää limboon kaikenmaailman psykiatristen sairaanhoitajien armoille.
Mielenterveyden ongelma ei tarkoita, että tarvitaan heti psykiatria (joka on tyyliin korkein ja kaikkein kallein ammatti mielenterveyden hoidon ammattilaisista). Sama kuin jos sulla sattuu ylipainoisena polvet, et tartte heti polvispesialistia. Tai haavanhoitoon ei tarvita heti kirurgia.
Toki jokainen meistä haluais heti sen mersun, eikä ajaa välissä toyotolla. Psykiatrillekin kyllä pääsee heti jos masentaa, jos maksat sen omasta pussista. Mutta kun se maksetaan meidän kaikkien yhteisistä rahoista, pitää olla välissä järjestelmä joka arvioi kuka tarvii psykiatrin ja kuka selviää psykiatrisen sairaanhoitajan hoidolla. Kyllä se psykiatrinen sh sut eteenpäin laittaa, jos tarve on. Jos kela ei halua maksaa, se on toinen juttu se.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten nämä pikkulääkärit luulevat olevansa oikeita lääkäreitä, vaikka eivät oikeasti tiedä lääketieteestä yhtään mitään. Joutuvat tekemään lääkärien töitä ilman koulutusta tai osaamista. Hieno järjestelmä meillä. Ensin pitää jotenkin päästä kolmen maallikon ohi, että pääsee ensimmäiselle lääkärille, joka sitten joutuu vielä lähettämään erikoislääkärille. Tehottomuudessaan suomalainen sairaanhoito on ihan omalla tasollaan.
Missä kolme? Lääkärille saa ajan kun soittaa ajanvaraukseen. Yksi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Siis haluatko ap sanoa että puolet hoitajista voidaan potkia ulos? No mutta sehän onnistuu tältä hallitukselta helposti. Perskok tekee vain vaadittavat muutokset rahoitukseen ja hoitajamitoitukseen niin homma hoituu.
Hyvä idea! Voidaan sit myös parit sairaaalat sulkea vetoamalla siihen, ettei ole hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä nähty, mutta oikeastiko väität että samaa ei ole nähty ja koettu suomalaisten äijämallin kirurgeille? 😁 Asepti
Kerro nyt vielä missä sairaalassa, niin saat samalla mainostaa hyvää työpaikkaasi. 👍🏻
Yhdelle kardiologille piti leikkaussalihenkilöstön kattaa oma pöytä tohtorin puhelimelle. Todellakin lähti tämä erittäin kantasuomalainen herra kesken leikkauksenkin vastaamaan henkilökohtaisiin puheluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Varsinkin toimistotyössä, jossa korona-aikana opittiin etätyökäytännöt niin mikä pakko tulla kipeänä toimistolle? Sama juttu julkisissa kulkuvälineissä kuullut koko kesän aivan järkyttävää yskimistä ja enkö ollut sitten itse lomalla räkätaudissa. Vituttaa jo nyt, jos jo kesä on tällaista niin mitä sitten kun tulee taas syksy.
Eläkeläisille terveydenhuoltopalveluja vain jos maksavat täyden hinnan.
Luojan kiitos pääsen itse pois alalta. Luojan kiitos minun ei myöskään jatkossa tarvitse käyttää julkista perusterveydenhuoltoa. Työolot on hirveät, johtaminen hirveää, palkka surkea ja siltikin jotenkin se työn paskin osuus on se potilas. Huono-osaiset oikein nauttivat kun pääsevät "valta-asemaan" hoitajiin nähden ja voi että on kiva juoksuttaa kun hotellireissuun ei ole varaa, mutta julkinen terveydenhuolto on kaikkien oikeus. Sitten uhkallaan valituksilla kun ei tanssitakaan pillin mukaan. Ette te ansaitse mitään terveydenhuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Naisjohtajat tekevät todella paljon tuhoja eri paikoissa...
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen lisäisin vielä, että Suomessa hoitajien koulutus on todella laadukasta. Jopa lähihoitajien, jotka tekee kotihoidossa hyvinkin vaativia hoitotoimenpiteitä ja lääkehoitoa. Suomalaisen sairaanhoitajan tutkinto on ulkomailla arvostettu.
Se nimenomaan on resurssien tehokasta hyödyntämistä, että jokaista terveyden- tai sairaanhoitoa tarvitsevaa ei lykätä sinne lääkärille, koska suurin osa vaivoista ei lääkärin työpanosta vaadi, vaan sen voi hoitaa hoitaja. Mistä Suomessa on ihan erityinen pula, niin hoitajien ja heidän ammattitaitonsa arvostamisesta ja tunnustamisesta.
Sama raportti sanookin " Suomessa terveydenhuoltomenot ovat pienemmät kuin EU:ssa keskimäärin ja muissa Pohjoismaissa"
Ei kuule, kyllä se on ihan joku muu kuin hoitajat joka päättää pätevyysvaatimuksista.