Tiedän naisen joka syö salaa pillereitä lestadiolaismieheltään.
Mitenköhän mahtaa suhteen käydä kun asia joskus selviää...
Kommentit (52)
Omatuntoni on täysin vapaa. Ramattu ei puhu ehkäisystä. " Lisääntykää ja täyttäkää maa" , siihenkö ehkäisykielto perustuu? Onhan sekin lisääntymistä, kun saa yhdenkin lapsen. Ehkäisyä ei kielletä, Paavali ei mainitsekaan asiasta. Olisi maininnut varmasti, jos tärkeä asia. TV:n katseluakaan en pidä syntinä. Jos se alkaa viedä kaiken aikani ja sydämeni, niin silloin se on eroa Jumalasta.
Kuka olettaa lestojen olevan täydellisiä? Jos heitä auttaa ja uskoaan tukee olla katsomatta töllöä ja ei käyttää ehkäisyä, so what? Me uskovat yritetään muillakin tavoilla kelvata Jumalalle. Harva on uskossaan niin vahva, että pärjää ilman ohjeita ja lakeja. Lestat eivät mukaudu maailmaan, mikä on Raamatullista. Yksittäiset teot ei vie taivaaseen, mutta uskon lestoilla olevan nöyrän uskon ja halun palvella Jumalaa. Itse en ole lesta.
Koska yhteisö pitää ehkäisyä Jumalan sanan vastaisena, niin haluamme elää sen mukaisesti. Kenenkään ei ole pakko elää näin, jos ei itse halua. Emme tuomitse niitä jotka tekevät toisella tavalla, koska ei ole ihmisten tehtävä tuomita, Jumala yksin tietää, kuka on oikeasti uskovainen. Koska huolehdimme toinen toisistamme voimme ystävällisessä sävyssä jutella kiusauksista toimia toisella tavalla.
Täällä on paljon kirjoituksia missä joku kertoo olevansa lestadiolainen, joka käyttää ehkäisyä, värjää hiuksia ym. Silloin ihmiselle on tullut halu elää toisella tavalla, korostaa ulkonäköä, olla ottamatta vastaan lapsia, nämä elävät siinä rajamailla uskoa vai ei. Sydämen usko on tärkein. Monesti on käynyt niin että pikkuhiljaa nämä eroavat ja kieltävät julkisesti uskonsa. Uskon voi kieltää sanoilla ja teoilla.
Kuitenkin nämä jotka elävät jo toisella tavalla, ovat tervetulleita seuroihin, niinkuin kaikki muutkin ihmiset. Ja kaikilla on mahdollisuus tehdä parannus.
VL:t nimenomaan haluavat kaikki lapset jotka tulee. Ei kai tuollaisen ryhmään kannata kuulua jos ei ajattele niinkuin puhemiehet käskevät? Noissa ryhmittymissä on erikoista se että puhujat päättävät miten asiat on ja oma ajattelu on julistettu pannaan.
Vierailija:
Omatuntoni on täysin vapaa. Ramattu ei puhu ehkäisystä. " Lisääntykää ja täyttäkää maa" , siihenkö ehkäisykielto perustuu? Onhan sekin lisääntymistä, kun saa yhdenkin lapsen. Ehkäisyä ei kielletä, Paavali ei mainitsekaan asiasta. Olisi maininnut varmasti, jos tärkeä asia. TV:n katseluakaan en pidä syntinä. Jos se alkaa viedä kaiken aikani ja sydämeni, niin silloin se on eroa Jumalasta.
Jos se vaikka on ainoa suhdetta hiertävä asia ja mies ei todella ymmärrä tai hyväksy niin mielestäni ihan ok.
Eivät ole kuulema lainkana miehensä kanssa asiasta keskustelleet, joten luultavasti mies vaan olettaa heidän olevan " ilman mitään" . ap
Se on kamalaa kun ei ne miehe t ajattele yhtään naisten terveyttä ja sitä että joku niistä kymmenistä raskauksista saattaa olla koulemaksi. Mites sitten suu pannaan, jumala hoitaa puoliorvot kun on ne maailmaan halunnutkin?
Aika yleistä se on vl-naistenkin keskuudessa nykyään. Kyllä minäkin tiedän monia vl:iä jotka käyttää jotain ehkäisyä aina välillä. Toiset miehensä tietämättä, mutta useimmilla kyllä mieskin tietää.
Eikö paremmat edellytykset onnelliseen liittoon olisi parilla joilla sama käsitys noista asioista..
Se on ihan jokaisen naisen omassa päätäntävallassa.
t lestadiolaisnainen ja äiti minäkin
Eikös se olekaan sit niitten " lakeja" vastaan? Mielenkiinnosta kyselen. :)
Heitä kuuluu ystäväpiiriin, mutta koska tämä kyseinen mieskin on ystäväni niin jotenkin tuntuu ristiriitaiselta tilanteelta.. Eihän asia tietysti minulle kuulu, parempi kun en tietäisi edes koko asiasta!
Ja joskus hän vielä tekee sen muilta salassa!!!
Ai niin, sehän taisinkin olla minä ihan itse. Hupsis! :D
Jos MINÄ en haluaisi enää olla raskaana ja synnyttää, niin sitten minä hommaisin ihan itse vaikka ne pillerit. Mutta kertoisin kyllä miehelleni, joka varmaan olisi järkyttynyt ja surullinen, mutta se todellakin olisi oma päätökseni.
10
ei mun mielestä automaattisesti tarkoita ettei mies tiedä asiaa.
Ei Jumala heitä pakota tuollaiseen elämään. Pienistä aloituksista se lähtee. Valheen kanssa eläminen ei ole oikein. Toisaalta vaikeneminen voi olla viisasta joskus.
Miksi muuten meitä ei-lestoja ärsyttää lestat niin paljon jos he itse ihan oikeasti haluavat tehdä lapsia tosi paljon? Eihän se ole paha teko kuitenkaan... Ja onhan se miehellekin rankkaa, kun tulee lapsia koko ajan. Meilläkin mies kahden lapsen jälkeen vakuuttunut, ettei jaksa enempää. Tuskin lestamammoja pakotetaan tekemään lapsia, taitaa omat halut ohjata asiaa.
miksi söisi, sehän on sen oma synti eikä miehen.
sellanen tilanne että lasten tulo saa odottaa. Tämä on kyllä lääkärinkin kanssa sovittu mutta itse sanoin että nyt riittää vähäksi aikaa. Meillä ei ole tukiverkkoa lähistöllä ja kunnalta ei saa kodinhoitajia. mies on paljon töissä ja itse henkisestikkin aika poikki välillä, mutta nyt kun nuorimmainen on 1,5 vuotias niin alkaa helpottamaan.
Mä en ainakaan kestäis jos joutuisin vuodesta toiseen olemaan vuoronperään raskaana ja imettämään aina siihen asti kun alkaa taas odottamaan. Meillä jokainen vauva valvottanut ensimmäisen vuoden että ei ole helppoa...
Miehen kanssa ollaan tästä puhuttu ja mies kyllä ymmärtää mua. Ei ole kyllä tarvetta sukulaisille alkaa huutelemaan näistä meidän perheen sisäisistä asioista.
ja jos ei joudu niin sittenhän kaikki lestat alkas tehdä noin ja koko uskonnolta menis pohja
Valheellehan se silloin perustuu, olet aivan oikeassa. Usein tällaiset ihmiset ajatuvat vähitellen kokonaan tämän uskon ulkopuolelle. Toiset eivät kuitenkaan ajaudu vaan jatkavat näin hamaan hautaan saakka. He uskovat silloin eritavoin kuin valtaosa vl:stä, mutta haluavat pysyä joukossa, koska ovat " kasvaneet" siihen ja se antaa kuitenkin osittain myös turvaa. Minun tietämissä tällaisissa tapauksissa kyllä molemmat aviopuolisoista ovat näitä " vapaa-ajattelijoita" .
t:48