Tiedän naisen joka syö salaa pillereitä lestadiolaismieheltään.
Mitenköhän mahtaa suhteen käydä kun asia joskus selviää...
Kommentit (52)
Jokaisen oma asia on haluaako niin uskoa vai ei. Ja jos haluaa niin uskon myötä on halu myös elää oikein. Sitä on kai vaikea ulkopuolisen ymmärtää, mutta niin se vain on.
Lestadiolaisena oleminen on kyllä ihan vapaaehtoista.
Niin. kukas sen tietää miten raamattua pitää oikeaoppisesti tulkita. Onko ehkäisy väärin vai ei....
Itse ainakin ajattelen että kerran nykypäivänä on keksitty kaikenlaisia lääkkeitä helpottamaan ihmisen oloa niin miksi ei saisi helpottaa myös väsyneen äidin oloa rajottamalla lapsilukua...
Mikä tässä ketjussa vahvisti käsitystäsi lestadiolaisten tekopyhyydestä?
kaikkea saa tehdä kunhan pyytää sunnuntaina sitä anteeksi. aivan naurettavaa pelleilyä.
Itse uskon, että Jumala näkee myös äidin väsymyksen. Ei se ole automaatio, että niitä lapsia tulee vuoden tai kahden välein. Itselläni tuli kolme lasta peräkanaa ja neljättäkin aloin odottamaan, mutta menetimme lapsen aika myöhäisessä vaiheessa. Siinä tuli itselle olo, että ei näitä asioita todellakaan voi itse tietää, vaikka oli jo tullut ajatus, että näinhän niitä tässä tulee. Nyt onkin sitten pitkä tauko.
Eikä myöskään mitään sunnuntaina pyydetään anteeksi viikon syntejä - juttua.
Kaikki lestadiolaiset, joilla se sydämen usko on, kyllä haluavat ja yrittävät elää niinkuin opetetaan, niinkuin tuntevat oikeaksi.
Toki joukossamme kulkee näitä " tapauskovaisia" , siis ihmisiä, jotka tykkäävät olla mukana porukassa vaikkeivat oikeasti uskokaan niinkuin lestadiolaiset uskovat, ja se sitten näkyy heidän elämässäänkin.
No mutta eikös siinä ala jo tuo yhteisönne ihmettelemään, mikä on kun ei johonkin perheeseen tule lapsia pitkään aikaan? Mitä kerrotte ihmettelijöille? Sanotteko suoraan, että no ei kai lapsia tule, kun ehkäisyä tässä käytetään?
sanovat aina että kukaan ei pakota heitä tekemään lapsia tai että he haluavat niin monta kuin Jumala suo ja sitten kärsitään masennuksesta ja käydään psykiatrilla eikä uskalleta kertoa omien parissa ettei jaksa kun on ryhmäpaine niin kova ja vanhoilliset miehet saarnaavat että ehkäisystä joutuu helvettiin.
vaikka tv on periaatteessa kielletty niin sen voi silti kotiin ostaa. ehkäisykin on kielletty, mutta eipä se haittaa kun sitäkin voi soveltaa ja ottaa sen käyttöön. jne jne
vois ruveta itsekkin lestaksi, ei tarvis muuttaa mitään elämäntapoja vaan sanois vaan olevansa lesta...
En voi oikein edes uskoa todeksi, että te kuvittelette tollaisia. Eka kertaa olen vastaillut nyt näihin lestadiolaisaiheisiin kysymyksiin ja lopetan samantien. Mikään ei mene ymmärrykseen, vaikka rautalangasta vääntää. Ihan turhaa. Minulle riittää, että itse tiedän miten asiat ovat. Näyttää vain yksinkertaisesti olevan, että ulkopuolinen ei ymmärrä.
Olette kyllä kans ihan kuutamolla näiden asioiden suhteen. Älkää puhuko kun ette näköjään tiedä mistään mitään.
Tämä usko EI perustu ehkäisemättömyyteen tai tv:ttömyyteen, ei tiettyyn elämäntapaan, vaan uskoon Jumalaan ja Jeesuksen sovitustyöhön.
Ehkäisy on kyllä vl:ien käsityksen mukaan synti, paitsi ehkä joistain lääketieteellisistä syistä, mutta tv:n katsominen ei. Siis kyllä tv:stä tulee sellastakin ohjelmaa mitä lestadiolainen voi aivan hyvin katsoa. Mutta niin paljon sieltä tulee sellasta, joka on vaaraksi uskonelämälle ettemme me halua sitä kotiimme.
Ja kyllä joukossamme on ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että voi ehkäistä, ja tekevät sitä, mutta eivät huutele sitä muille juuri sen takia että yleisen käsityksen mukaan se on syntiä. Silti on monia muitakin syitä miksi lapsia ei synny perheeseen, joten ei siitä voi suoraan päätellä mitään. Jokainen on vastuussa teoistaan Jumalalle, ei uskonyhteisölle joten muiden kyttäämisessä ei ole mitään mieltä.
Vierailija:
vaikka tv on periaatteessa kielletty niin sen voi silti kotiin ostaa. ehkäisykin on kielletty, mutta eipä se haittaa kun sitäkin voi soveltaa ja ottaa sen käyttöön. jne jnevois ruveta itsekkin lestaksi, ei tarvis muuttaa mitään elämäntapoja vaan sanois vaan olevansa lesta...
eivät kuitenkaan välttämättä ole oikein uskomassa. On juuri näitä 35:n mainitsemia tapauskovaisia, jotka eivät ole sydämestään uskomassa. Elävät miten haluavat ja kulkevat silti mukana. Esim. käyttävät ehkäisyä ja kulkevat silti lestadiolaisten mukana ja sanovat itsekin olevansa niitä.
ettekö itse huomaa tätä loputonta ristiriitojen määrää uskossanne??
aikoinaan, että se on ihan virallisesti kielletty puhujien kokouksessa. Samassa kokouksessa tehtiin päätös, että vl ei saa edes myydä televisioita.
Minulla on siitä kokouksesta Päivämiehestä kopioitua tekstiä, haluatko että laitan sen tänne luettavaksi?
Teidän kommentit ja luulot on niin älyttömiä, että jokaiseen itsestäänselvyyteen ei jaksa vastata. Saarnamiehet ei pakota yhtään mihinkään, jokaisella on omakohtainen ymmärrys ja saman uskon kautta se on samanlainen niin saarnaajalla kuin kuulijallakin.
on aina huvittavaa ja ärsyttävää se, että mikään mitä lestat tekevät tai sanovat ei ole hyvä. Jos joku sanoo, että ehkäisy on ehdottomasti synti, se tuomitaan. Jos taas joku paljastaa käyttävänsä ehkäisyä, ryntää ihmiset kommentoimaan tekopyhyyttä.
VL:iä on Suomessa lähes 100000 ja siihen joukkoon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Virallinen kanta kieltää ehkäisyn, mutta joukkoon mahtuu myös niitä jotka ajattelevat omilla aivoillaan omaa jaksamistaan. Mitä tekopyhyyttä se muka on???
Jokaisella on omakohtainen usko, niin aviopareillakin. Ei mies pakota naista yhtään mihinkään! Molemmilla kun on sama usko, niin on myös yhteinen näkemys näistä lapsiasioistakin ja kaikki lapset halutaan ottaa yhdessä vastaan. Se, että mies muka määrää ja alistaa lestadiolaisuudessa on yhtä älytön ja perätön juttu kuin iänikuinen vitsi, että ei saisi olla sitä sivustatäytettävää pyykkikonetta..