Tiedän naisen joka syö salaa pillereitä lestadiolaismieheltään.
Mitenköhän mahtaa suhteen käydä kun asia joskus selviää...
Kommentit (52)
Minun ymmärtääkseni tekopyhyys on sitä, että tekee itse toisin kuin opettaa/sanoo pitävänsä oikeana.
Lestadiolainen, joka on sydämestään uskomassa, ei taatusti elä " kaksoiselämää" , ei siis ehkäise salaa tms.
Onko sun vaikea ymmärtää että suureen joukkoon mahtuu monenlaista tallaajaa? Mahtuu niitä tekopyhiäkin toki.
Siihen loppuu minun ymmärrykseni. Miksi sitten edes on mukana siinä uskonnossa? Uskoa voi muokata haluamakseen eikä mistään " säännöistä" tarvi välittää? Ensin katsotaan tv:tä ja ehkäistään, sitten onkin jo sama ryypätä salaa muilta jne. Siinä tekopyhyyttä kerrakseen..
Paitsi että tottakai jokainen uskovainen välillä lankeaa syntiin, ihmiset kun on vain ihmisiä. Mutta jos ihmisellä on se sydämen usko, hän katuu tekoaan ja haluaa pyytää sen anteeksi.
Vierailija:
Miten voi olla muka tosiuskovainen jos elää eritavalla kuin uskonto opettaa?
Siihen loppuu minun ymmärrykseni. Miksi sitten edes on mukana siinä uskonnossa? Uskoa voi muokata haluamakseen eikä mistään " säännöistä" tarvi välittää? Ensin katsotaan tv:tä ja ehkäistään, sitten onkin jo sama ryypätä salaa muilta jne. Siinä tekopyhyyttä kerrakseen..
Mutta jostain syystä kuvittelet että me lestadiolaiset olemme kaikki tuollaisia? Ei se pidä paikkaansa.
Ja jos rikotaan lestadiolaisuuden sääntöjä ja silti väitetään olevan lestadiolaisia, tulee mullekin mieleen tekopyhyys. Sori vaan...
- mormoneja, jotka juovat kahvia ja teetä
- jehovia, jotka viettävät syntymäpäiviä
- helluntailaisia, jotka käyvät kaljalla
- islamilaisia, jotka eivät ihan joka päivä vietä rukoushetkiä
Kun on iso joukko ihmisiä, niin joukkoon mahtuu varmaan muutama erilainenkin. Ei se silti tarkoita sitä, että koko porukka olisi jotenkin tekopyhää.
Täälläkin joukossa on varmaan vaan muutama, joilla ei maailmankatsomus ihan ole kaikkein avarimmasta päästä...
48 ei ole itse vl. Tunnen vaan läheisesti heitä paljon. Tunnen myös ex-vl:iä paljon. Heissä on monenlaisia ihmisiä. Osa haluaa olla mukana, vaikka ei uskoisikaan aivan samoin kuin valtaosa vl:stä. Mikä sinua siinä ärsyttää?
Mutta sehän ei tarkoita että tämä olisi jotenkin yleistä ja hyväksyttävää.
Uskon heillä olevan sama Raamattu kuin minullakin, jossa ei puhuta mitään tuollaisesta lakihenkisyydestä. Miten usko voi saada aikaan tuollaisen sidotun elämän asenteen? jeesus tuli vapauttamaan meidät lain alta. Sinä et voi omalla suorittamisella ajaa itseäsi taivaaseen. Jumlan armo ja Jeesuksen pelastustyö teki kaiken. Otat vain uskon vastaan ja elät Raamatun ohjeiden mukaan. Suurin näistä on, että rakastat lähimmäistäsi kuten itseäsi. Ja Jumalaa kaikesta sydämestäsi ja mielestäsi. Tuollaiset ihmisen suorituksiin perustuva usko on höpöhöpöä.
Miksi uskovat unohtavat, ettei uskomattomia tule tuomita? Seurakunnan sisällä puututaan toisen syntiin.
Minä vain yksinkertaisesti uskon ja haluan elää Jumalan tahdon mukaan. Ihmistä ei voi tuomita mutta synnin voi ja pitääkin.
Varsinkin kun on noin isosta asiasta kyse kuin ehkäisystä! Minusta on kyllä outoa että ollaan uskossa mutta ei kuitenkaan tehdä niin kuin pitäisi. Ja salataan asioita toisilta? Jos tämmöiseen pisteeseen joutuu elämässään niin eikö olisi aika jättää tämä uskontokunta kokonaan? Eikö se ole jopa pilkkaamista uskontoa kohtaan jos itse päätetään tehdä jotain mikä ei ole soveliaista??? Ihan tietoisesti toimitaan väärin??? Ja vielä valehdellaan, salataan asioita....
Tuskinpa ehkäisyä käyttävä ihminen sitä suureen ääneen julistaa synniksi.
Vierailija: