Huomenna on elokuu ja elokuussa alkaa syksy.
Mitä syksyisiä asioita olet jo huomannut? Minä olen huomannut sen että yöt alkaa olemaan jälleen pimeitä, aamuisin on koleaa ja aurinko ei tuo lämpöä samalla tavalla kuin kesällä.
Kommentit (107)
Huvittaa Suomessa oleva asenne siitä että syksy alkaisi elokuussa. Ilmeisesti liittyy siihen, kun täällä koulu loppuu niinkin aikaisin kun touko-kesäkuun vaihteessa, ihmiset yleensä lomailee juhannuksesta alkaen tai heinäkuun ja sitten elokuun lähestyessä tai alkaessa palataan takaisin töihin ja kouluun.
Olen lapsena asunut maassa missä koulu loppui vasta heinäkuussa ja alkoi uudelleen syyskuun alussa, joten elokuu oli vielä ihan täysin lomaa, ja varsinkin tämä heinä-elokuun vaihde.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa Suomessa oleva asenne siitä että syksy alkaisi elokuussa. Ilmeisesti liittyy siihen, kun täällä koulu loppuu niinkin aikaisin kun touko-kesäkuun vaihteessa, ihmiset yleensä lomailee juhannuksesta alkaen tai heinäkuun ja sitten elokuun lähestyessä tai alkaessa palataan takaisin töihin ja kouluun.
Olen lapsena asunut maassa missä koulu loppui vasta heinäkuussa ja alkoi uudelleen syyskuun alussa, joten elokuu oli vielä ihan täysin lomaa, ja varsinkin tämä heinä-elokuun vaihde.
Ihan hyvin Suomessakin voisi koulut lomailla juhannuksesta syyskuun alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tämä ole joku muinaisjäänne agraariyhteiskunnasta. Lapset tarvittiin maatilalle pelloille tekemään heinätöitä. Samalla tavalla kuin syysloma ennen tunnettiin nimellä perunannostoloma. Se nimi paljastaa aika hyvin miksi lapset halutiin "lomailemaan".
Elokuu on tilastollisesti lämpimämpi kuin kesäkuu.
Itse lomailisin mielelläni elokuussa, mutta niin moni palveluntarjoaja päättää sesonkinsa koulujen alkuun, mikä vaikeuttaa lomasuunnitelmien tekoa. Lisäksi töissä alkaa olla kiire, koska kaikki muut palaavat lomiltaan elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Elokuu on vielä kesäkuukausi. Syksy alkaa syyskuussa.
Alkaako kuukauden vaihtuessa heti keskiyön jälkeen?
Syksy alkoi heti kun elokuu alkoi. Sataa ja kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuu on vielä kesäkuukausi. Syksy alkaa syyskuussa.
Ei se aina noin mene. Monesti syksy on alkanut jo elokuussa ja joskus syksy alkaa syyskussa.
Nyt huomaa ihan selkeästi syksyisen merkin eli pimeys on lisääntynyt eikä aurinko tuo lämpöä.
Kohta lehdet kellastuu ja tippuu puista pois ja yöpakkaset tulee.
"Määritelmä
[muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
Yleisesti syksynä pidetään pohjoisella pallonpuoliskolla syys-, loka- ja marraskuuta,[1] eteläisellä maalis-, huhti- ja toukokuuta.
Lämpötilan perusteella määritelty terminen syksy alkaa perinteisen näkemyksen mukaan, kun vuorokauden keskilämpötila laskee usean vuorokauden ajaksi peräkkäin +10 asteen alapuolelle,[2] ja päättyy, kun keskilämpötila laskee nollan alapuolelle."
Suomessa kesään kuuluvat sateet ja toisinaan viileät päivät. Etelä-Suomessa on ollut mekko- ja sortsikelit eli kesäistä.
Syksy alkaa syyskuussa, elokuu on vielä kesäkuukausi.
Kun aamuyöllä tulin duuniin, pysähdyin ihailemaan kuun ohutta sirppiä itäisellä taivaalla, ja rupesin muistelemaan Koskenniemen runoa "Elokuun sirppi" vuodelta 1939. Tiedämme hyvin, mitä silloin tapahtui.
On hlijentynyt suvi sulosuinen / päin kypsymyksen päivää korkeaa / kun taivaan lakeen sirppi elokuinen / taas tuomionsa sanat kirjoittaa. / Nyt aittaan viedään mikä maassa itää / ja sadot sydämien kätkemät. / Nyt tilintekoon teidän tulla pitää / maan piirin kyntäjät ja kylväjät!
Jatkaa lukemista täältä.
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/889847?page=7
/ Ördög
Siis jos kaikki ihmiset sanoo että oikea kesä alkaa juhannuksesta niin miks jo 1.8 vain noin kuuden viikon jälkee puhutaan jo kesän loppumisesta? Missä se kesä sitten on. 6 viikko kestävä vuodenaika joidenki mielestä? Ja elokuu on helmikuun vastakohta? Miks helmikuussa sitte kukaan ei puhu mistää lopputalvesta/talven loppumisesta ja että paukkupakkaset käyvät vähiin. Ei käy mun järkeen. Elokuu on todellakin täyttä KESÄÄ helteineen niin kun helmikuukin on täyttä talvea. Ihmiset tekee näköjään itse kesästä lyhyen ku jo elokuun alussa aletaan huomautella syksystä. Syksyn alkuun on vielä viikkokausia aikaa. Nauttikaa KESÄSTÄ. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Siis jos kaikki ihmiset sanoo että oikea kesä alkaa juhannuksesta niin miks jo 1.8 vain noin kuuden viikon jälkee puhutaan jo kesän loppumisesta? Missä se kesä sitten on. 6 viikko kestävä vuodenaika joidenki mielestä? Ja elokuu on helmikuun vastakohta? Miks helmikuussa sitte kukaan ei puhu mistää lopputalvesta/talven loppumisesta ja että paukkupakkaset käyvät vähiin. Ei käy mun järkeen. Elokuu on todellakin täyttä KESÄÄ helteineen niin kun helmikuukin on täyttä talvea. Ihmiset tekee näköjään itse kesästä lyhyen ku jo elokuun alussa aletaan huomautella syksystä. Syksyn alkuun on vielä viikkokausia aikaa. Nauttikaa KESÄSTÄ. Ei mulla muuta.
Ei Suomessa osata nauttia kesästä. Maristaan jo heinäkuussa että nyt kohta se syksy sitten alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Syksy alkoi jo heinäkuussa katsokaa ulos, kylmää ja harmaata on... Suomessa on läpi vuoden kylmä ilmasto vaikka muuta valehdellaan, kesä on hyvin lyhyt...
Taidan olla täysi idiootti, kun olen aina luullut, että koko maailmalla on sama vuosikalenteri käytössä😂😂😂
Aaaargh. Kuulostat ihan yhdeltä tuttavalta jonka mukaan kesä on kohta ohi kun on juhannus.
Itsellä alkoi just kesäloma, ai että.
Vierailija kirjoitti:
Viimevuonna syksy alkoi virallisesti vasta 2.10 pohjois pohjanmaalla asti. Siihen on vielä parikin kuukaitta ja nyt jo ihmisten mieli on syksyssä ku on 2.8 =D
Joo. Lomapaikkakunnalla sadellut koko viikon ja noin +14 astetta. Ensi viikolla töihin ja ihan ok.
Eteläisessä Suomessa syksy alkaa syyskuun lopussa. Kysy vaikka meteorologeilta.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Suomi on oma maansa eikä tarvitse joka helvetin asiassa apinoida muita! Nykyään kesä alkaa jo toukokuun puolivälissä,ainakin Kuopiosta alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Sanokaa yksikin järkevä syy, miksi valoisimpaan aikaan kesäkuussa ei lomaltaisi?!
Alkaako myös sun joulu 1.11?