Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

----TAMMIKUISET vko6---

05.02.2007 |

Hello!

En löytänyt uutta pinoa, joten aloittelempa sellaisen.

Meille on kyllä suotu kaksi kilttiä ja tyytyväistä lasta. Esikoinen 2v8kk ja poju 1kk. Päivisin mennään n.neljän tunnin syöttövälein ja muuten ollaan tyytyväisiä. Yöllä on tiheämpiä syöttöjä n.2 tunnin välein. Ja vaipan vaihdan melkein joka syötöllä, kun yleensä kun kurkkaan niin aina on kakka.

Nyt meillä on oltu jo viikko aika räkäisiä...poikaparkakin tuhisee ja ähisee, kun on niin tukkonen. Sen takia on nyt valvottu öitä...zzz

Meillä ei ole mahavaivoja ollut...(vielä...koputan puuta).

G: Oletteko miettineet ehkäisyä?

Meillä kun nämä kaksi ovat ehkä ainoat lapsemme. Mutta mitään lopullista ei olla päätetty, nyt tuntuu siltä että kaksi lasta on passeli määrä...

Nyt menen pojun kanssa hetkeksi päikkäreille!!!

Aurinkoisia päiviä kaikille!!!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittelin Sindalle kuvia Onnista, jotta laittaa ne blogiin kunhan joutaa. En oo jaksanu pinoutua, kun tuntuu vähän hassulta kun Onnilla on tänään jo 2 kk synttärit:) Joulukuisistakin oon ihan ulkona kun en entuudestaan tuntenut ketään. Teidän kuulumisianne käyn kuitenkin lueskelemassa päivittäin.

Meillä sujuu jo ihan hyvin. Muutamana yönä on jopa nukuttu tasaisia kolmen tunnin pätkiä noin 22-10, ja kun Onni syö kerrallaan vain noin vartin, niin kyllä saan levättyä tosi hyvin. Kakka on välillä tiukassa ja sitä aamuöisin varsinkin itketään ja ähelletään. Pitäs varmaan antaa niitä rela-tippoja säännöllisemmin.

Ollaan päästy täysimetykseen, vaikka ei se mikään must-asia mulle koskaan ollutkaan, mutta onhan se mukavaa. Tuntuvat neuvolassa olevan asiasta aika täpinöissään, ei kuulemma ole yleistä että keskosen kanssa siihen päästään..No jaa, mä en ainakaan joutunu mitään vippaskonsteja tekemään, homma alkoi vaan sujua ja tuttelia ei huolittu edes 20 milliä tissien jälkeen niin mitäs sitä turhaan tarjota..

Eilen tosiaan oltiin ekalla neuvolalääkäri-käynnillä. Oli aika juhlaa, kun vaaka näytti 4985g ja pituuttakin oli jo melkein 56 cm. Terkkari vinoilikin, että täällähän joutuu leukoja jo laskemaan.. :) Ja aika pyöreähän Onni onkin:) Tule aina hyvä olo kun tietää, että oma maito tosiaan riittää..

Meillä on vasta 4.3 ristiäiset, oltiin siinä uskossa et se raja on 3 kk, mutta se onkin kaksi..No, soiteltiin maistraattiin ym. niin ei kuulemma haittaa mitään. Nimi kuitenkin on ollu valmiina jo ajat sitten ja kaikki sen tietääkin ja nimi on käytössäkin, niin mitäs sitä hoppuilemaan:)

Nyt herra heräilee. Pitänee mennä

Beijaflor ja Onni tasan 2kk

Vierailija
42/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiteltiin eilen Ompun kanssa ja sovittiin tälle päivälle treffejä chattiin. Siispä nyt kaikki kynnelle kykenevät päiväkaffin kanssa chattiin höpöttämään ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=Red]Tultiin pojun kanssa tuossa äskettäin kotiin neuvolalääkäriltä. Olihan muuten urakka pukea poju lämpimästi, sillä auton mittari näytti -23 astetta. Muuten onkin kyllä tosi hieno auringonpaiste! Laitoin myös viltin vauvan päälle (tai oikeastaan turvakaukalon päälle) kantaessani vauvaa autoon, jottei joudu hengittämään kylmää ilmaa. Ilmeisesti se sääntö siitä, ettei vauvaa saa viedä ulos yli kymmenen asteen pakkasilla, johtuu siis siitä, ettei vauvan keuhkot ole valmiit hengittämään niin kylmää ilmaa? Ei siis siitä, että vauvalle tulisi kylmä? No reissu meni jokatapauksessa ihan hyvin.

Pojun paino oli tänään 4515g, pituus 56cm (!!!) ja py 37,3cm. Eli kovasti on kasvanut. Pituuttakin tullut kokonaiset 6cm syntymäpituuteen. Toki voi olla, että mittaus synnärissä ei ollut ihan luotettava. No eivätpä nuo 50cm vaatteet olekaan mahtuneet enää hetkeen pojun päälle :)

Kiva, kun alkaa olla porukkaa täällä pinossa ;)

PÄÄNKANNATTELUSTA: Meillä poju on jo jonkin aikaa kannatellut päätään tosi hyvin varsinkin mahallaan maaten. Mut kyllä se vielä aika huojuvaa on.

EHKÄISYSTÄ: Minulla jälkitarkastus ensi viikolla ja siihen mennessä pitäis se ehkäisyasia miettiä. Vähän kallistun minipillereihin samasta syystä kuin Outi (OMK), meilläkin tarkoitus hankkia pojulle kaveri muutaman vuoden sisällä.

ZATU: Hurjat pakkaslukemat on teillä eilen ollut, kun -37 näytti mittari. Hrrr...

BEIJAFLOR: Tosi kiva kuulla, että teillä menee hyvin alun ongelmien jälkeen. Jäit niin mieleeni ekan Terhon saaneena :)

Tänään tehtiin pojun neuvolalääkärikäynnillä hieman tutkimuksia valmiiksi minun ensi viikon jälkitarkastustani varten. Mittailtiin siis hemoglobiinia, otettiin paino, pissanäyte ja verenpaine. Hb oli 130, pissa puhdas, painoa enää 4kg lähtöpainosta (!!!) ja verenpainekin normaalilukemissa. Saan mahdollisesti lopettaa verenpainelääkityksen ensi viikolla. Nyt se menee jo ihan miniannoksella 1tbl x 1. Eli kaikki siis kunnossa.

Ah, nyt poju huutelee ruokaa...

-Sulina + Lukas 5vk ja 5pv-

Vierailija
44/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan pakkanen on tainnut paukkua ympäri koko Suomen! Meillä ainakin talon nurkat paukkuivat tosi äänekkäästi läpi yön ja mittarissa olikin aamusella -27 astetta! Se on paljon näillä leveyksillä. Saatika sitten noi huimat pakkaset pohjoisempana -37 ja sitä rataa! no se on talvi nyt, kun suurin osa terhoista on pukattu ulkomaailmaan. Talvi tuli, kun talvivauvat saatiin syntymään :)

Meillä neiti nukkuu soffalla ja oottelen, että heräilee tuota pikaa. Sain onneksi tänään imuroitua ja pesin tuossa vähän pyykkiäkin...

Aika moni täällä on tehnyt neuvolareissuja menestyksekkäästi pakkasista huolimatta. Täytyykin kokeilla tuota filtti juttua, jos perjantaina on ihan älyttömästi pakkasta, meillä kun on eka neuvola silloin.

ESIKOISESTA JA MIEHESTÄ:

Pyysin, että mies lähtis mukaan neuvolaan meille kuskiksi ja muutenkin. On siis ollut isyyslomalla, mutta viettänyt päivät hyvin tiiviisti raksalla!!!! Meillä siis isäntä vie esikoisen hoitoon ja hakee sieltä. Käy kaupassa, kun olen kirjoittanut kauppalapun ja pyydän häntä menemään. Iltasella pitää sitten pikkuneitiä masunsa päällä köllimässä, kun makoilee soffalla ja katsoo telkkua, neiti nukkuu siinä kyllä tosi hyvin. Uskon, että tämä raksalla olo on täysin mieheni tapa näyttää meille välittämistään, ja pitäähän se talokin valmiiksi saada, mutta olisi voinut nyt jonkun päivän uhrata ihan meille vaan...

Lisäksi mun mielestä meillä mies pitää esikoiselle vähän liian tiukkaa linjaa kaikissa kommenuksissaan ja kehoituksissaan...itse haluaisin huomioida vähän helläkätisemmin tuota 5-vee esikoista, onhan tämä kauhean iso muutos hänellekin. Jotenkin sydäntä riipii, kun aina vaan kommennetaan ja käsketään. Pitäneekin itse ryhdistäytyä ja helliä vähän enemmän myös tuota esikoista, hän kun on aivan haltioissaan pikkusiskostaan ja käy tätä halimassa ja pusuttelemassa :)

Isyysloma Gallup: Onko teidän miehet viettäneet isyyslomansa tiivisti sinun ja vauvan kanssa kotona?

Koitanpa vielä ehtiä syömään ennen kuin " Alina" herää...

Äitee ja Alina 12 pv

Vierailija
45/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa on jo näköjään löytänyt tiensä tänne vauvapuolelle, minä olen ollut vähän laiskana.. Nopsaan olen käynyt netissä aina pyörähtää, mutta kun ei oo oikein viikkoon voinut istua ja seisominen käy pidemmän päälle selkään, niin koneella olo on suosiolla jäänyt syrjään.

Synnytykseni meni hyvin kaikenkaikkiaan. Käynnistyspäivä oli tuo 28.1., mutta yhdeltä yöllä alkoikin itsestään supistelemaan, tiheni aamuyötä kohden ja vähän ennen kuutta meni vedet. Klo 7:n aikaan oltiin sairaalassa ja tyttö syntyi klo 18:12. Epiduraalin sain 15:45 ja tuo helpotti paljon!! Ponnistusvaihe kesti n.30min, mutta siinä kyllä meinasi usko loppua kesken. Onneksi mies ja kätilö psyykkasivat hyvin... Tikkejä tuli, kun eppari leikattiin ja niitä tässä parantelen, vielä vähän tietty jomottelee aika ajoin. Veskissä käynti jännittää edelleen....

Muita kuulumisia: Vauva on ihana!!! :) Siinä tiivistettynä tärkein..! Ihastelen tummatukkaista pikku tuhisijaa pitkin päivää ja kaikki on lähtenyt luontevasti sujumaan. Tyttö syö ja nukkuu paljon, mulla on aikaa touhuilla kotona omia juttuja, nukun hyvin ja vieraita on käynyt PALJON! Niitä kestitessä on sit mennykin aikaa, mutta kivaahan tuo on vain ollut... Ja voi miten ihania kaikkia vaatteita ym tyttö on saanut tuomisiks. Yhtä juhlaa koko tämä aika ollut... (ylisuurta hehkutusta, odottakaas kun tipahdan taivaista) Imetyksessä on välillä vähän takkuiltu, kun rintakumin kans pelataan, mutta eilen yllättäen meni taas paljaalla tissillä. Tänään taas taitaa olla koko ajan niin täydet rinnat (se pumppailu käy kyllästyttää) että ei meinannut saada otetta, joten kumilla taas. EIköhän tuo ajastaan taas korjaannu...

Mutta semmoista lyhykäisyydessään tänne Ompun ja vauvelin arkeen. Nyt tyttö ääntelee sitterissä puoliunessa, sellaista pienen linnun piipitystä... Hellyyttävää kuunnella.

Nyt jäi kaikkien kuulumiset kommentoimatta, mutta jospa chatissa törmätään.. Ja siitä puheenollen, ANTEEKSI, meni tänään chattitreffit multa kokonaan ohi, vaikka Lydian kans niitä kaavailtiin.. Vieraita oli taas käymässä ja sit otettiin koko kolmen kopla päikkärit yhdessä.

Nauttikaa sisällä olosta, antaa pakkasen paukkua!!!! :) :) :)

Omppu + Tyttönen 10vrk

Vierailija
46/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen paukkuu ja meillä hypitään seinille. Pojat on ihan kypsiä olla sisällä. Eikä asiaa tee yhtään helpommaksi mun kaamee flunssa, toivottavasti flickan ei sitä saa, *** koputtaa puuta!!!!!!!!!! Kaivoin naftasta niistäjän jos sitä joutuu tarvitsemaan.

Meillä tänään paino kontrolli neuvolassa ja painoa tullut reilussa viikossa 230g, siis enemmän kuin lekurit sairaalassa pistivät rajaksi :D Nyt flickan painaa ruhtinaalliset 2670g ja pituutta löytyy 49cm, ravintona vain rintamaito :) Meillä kärsitää vatsa vaivoista, jätin Rela-tipat pois ja vaihdoin cuplaton disflatyyliin, tää näyttää auttaneen ainakin vähän. Aattelin soittaa vyöhyketerapeutille jos masu vaivat jatkuu. Kakkosella vyöhyketerapiasta oli apua.

Ehkäisystä: ei olla vielä mietitty, mulla imetys on aina ennen pitänyt kuukautiset poissa, mutta imetyshän ei ole ehkäisy keino. Vielä enen synnytystä mietittiin sterilisaatiota(olisin saanut sen sektion yhteydessä) mutta en sitten halunut niin lopullista ehkäisyä.

Kasteesta: meillä on kaste 3.3 ja nimi oli tiedossa jo ennen synnytystä. nyt pitäis miettiä tarjottavaa juhlaan. Anoppi on joka kerta tehnyt voileipäkakkuja joten vain makea puoli on mun kontolla. Pojilla oli mansikka-aikaan kaste ja mansikkakakku oli lähes itsestään selvyys. Mä itse tykkän sacherkakusta yli kaiken, joten kaveri varmaan tuo sellaiset, saa halvemmalla kun on duunissa Fazulla. Pitää vain saada mies lämpeemään suklaakakku ideasta. Sit varmaan jotain keksejä vielä. Muuta ei sitten meillä ole, näin oli poikienkin kanssa. Joten helpolla tulen tällä kertaa pääsemään :D Kaffeet kun tarjotaan seurakunta salilla niin ei kotiakaan tarvii siivota.

Mitä te muut aiotte tarjota ktejuhlissa/nimiäisissä?

Zatu: kiva kun pääsit takas kehiin, on niin mukava aina lukea sun viestejä.

Kyssäri niille joilla useampi sektio takana: onko teillä otettu vanha arpi pois ennen kuin uusi suturoitiin?

Multa ei tälläkertaa otettu, esikoisen arpi otettiin ennen kuin uusi ommeltiin. Nyt mulla on 2 arpea vierekkäin, eikä se näytä mun mielestä kovin esteettiseltä. Eihän se oikeastaan mitään haittaa, kuin mua itseä, turhamainen kun oon.

Pään kannatelusta: flickan jaksaa kannatela oikeastaan ihan hyvin päätään, sekä vatsallaan ollessaan ja kun on olkapäällä lepäämässä. Jäntevä tyttö siis.

Liinasta: mulla 3kpl:tta, trikoinen, kudottu ja rengasliina. Eniten tykkään trikoisesta, omani on Pikku-ruu ja se on edullinen. Solmusta ei tuu isoa kun päät on viistotetut.

Vierailija
47/64 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain ilmoitella olemassaolostamme :) Hyvin siivillä nämä päivät kulkee. Nautin suunnattomasti kun on paljon tekemistä ja hoitamista näissä muksuissa sekä huushollissa ja vieläkin raskausajan vaivat ja huono-olo muistissa niin nautin jopa puitten kantamisesta! Meillä remontoidaan edelleen, tällä kertaa vuorossa olohuoneen seinät (joita ei pitänyt uusia vielä, mutta alkoi nyt ärsyttää noi edellisen omistajan laittamat tapetit) ja yhden oven hiominen. Siis aivan huippua, kun jaksaa taas touhuta! Mutta välillä kyllä tuntuu, ettei kädet riitä, varsinkin jonnekin lähtiessä ja aamutouhuissa meinaa olla hankaluuksia kun on 2 puettavaa, joista toinen jonkinlaisessa uhmaiässä edelleen :/

Tässäkin perheessä flunssaa vähän jokaisella :/ Mulla oli la-su ääni kateissa ja siitähän poijat tässä perheessä iloitsivat ;) Hanneksellakin nenä edelleen tuhisee, sitä se on tehnyt syntymästä saakka, niin en tiedä onko pikkuisella tää sama nuha kuin muilla vai vaan jotain muuta.. Huomenaamuksi oli neuvola sovittuna, mutta sieltä juuri ilmoiteltiin aikojen peruuntuneen henkilökunnan sairastelujen vuoksi. Toivottavasti saadaan uusi aika vielä tälle viikolle, niin sais pojan keuhkot kuunneltua siellä. Aamusella lupasivat soitella..

Hannes on edelleenkin oikea unelmavauva :) Yöt nukkuu yhdellä tissittelyllä. Päivisin on hereillä jopa 3-4h ja ihan selkeesti jo kaipaa seuraa! Eilen meinas olla kitinää kun ei saanut poika kakattua koko päivänä, illalla sitten helpotti. Onko teillä muilla näin pienillä ollut kokonaista päivän mittaista kakkaamattomuutta? Noi isommat pojat ovat olleet kyllä sellaisia kakkakoneita ekat kuukaudet että tää oli mulle uutta.

Huutokonsertteja ei meillä vielä ole esitetty. Missäs iässä koliikki alkaa jos alkaa vai onko ihan yksilöllistä?

Fable kyseli liinoista. Meillä on kaislalehdon trikooliina ja sitä voin kyllä suositella. On kyllä aika pitkä ensiliinaksi, mutta harjoittelemalla oppii nopeesti!

EhkäisyG: Meillä.. hmm.. enpäs tiedäkään miten tästä nyt jatketaan. Kortsua ollaan nyt käytetty synnytyksen jälkeen. Ja suunnitelmissa oli tosiaan miehen sterilisointi mutta enpäs enää ookaan niin varma, että mun lapset on tässä ;) Mies ei kyllä oo samaa mieltä, ja mullakin järki huutaa HEI HALOOta, en kait mie tosiaan halua enää raskaaksi?!? Mutta mulla on vielä muutama vuosi aikaa ennen kuin on ees 30v täynnä ja mistäs sen tietää jos vaikka haluan parikin iltatähteä jossain vaiheessa? Mutta luultavasti jatketaan kortsulinjalla, mä kun en noista ylimääräisistä hormoneista niin perusta.

PäänkannatteluG: Hannes on tosi jäntevä. Pää nousee alustalta jo pontevasti ylös ja pysyykin siinä hetken, samaten kurkkii kovin puolelta toiselle kun pietään olkaa vasten. Jäntevyydeltään samaa luokkaa mun esikoisen kanssa, joka alkoikin hyvin aikaisin konttaamaan ja käveleen. Kakkospoika oli sellainen veltto virtanen ja taitaapa olla sitä vieläkin ;)

Mutta nyt iltapuuhiin. Hannes pääsee kylpyyn taas tänä iltana josta tulikin mieleen kysyä: mitä teidän vauvelit tykkää kylpemisestä? Onko joku aloittamassa vauvauintia?

Isako kyseli vauvan suhkuttelusta? Hannes ei ole vielä kokeillut suihkua. Viihtyy todella hyvin kylvyssä niin jatketaan sitä..

Heippa!

/A ja Hannes 19vrk

Vierailija
48/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=009ACD][b]Jälkivuodosta kysymys:[/b] synytyksestä nyt siis aikaa 2 viikkoa, vuoto alkoi jo olla hyvin niukkaa,kunnes pari päivää sitten alkoi uudestaan, on hyvin tummaan punaisen rusehtavaa,ei haise..

Eilen illalla sitten vessa käynnillä tuli iso hyytymä,kämmenen kokoinen klöntti ja sen jälkeen vuoti noin tunnissa rätin täyteen ja sitten vuoto niukkeni.

Soitin tässä aamulla neuvolaan ja meinas että kun ei oo kuumetta ja vatsan arkuutta, ois tuo uudelleen alkanut vuoto johtunut tuosta hyytymästä,käski tarkkailla ja mennä lääkäriin jos alkaa uudestaan..

Arvatkaa pelästyinkö ,kun muistelee mun toissa kertaista synnytystä ja sen jälkeistä kovaa vuotoa ja kaavintaa!

Mies ei tietenkää ollu kotona just sillo,oli harkoissa.. kotona oli vaan herra8vee,jolle jo paniikissa kertailin,mikä meidän osoite on ja minne soittaa jos tulee hätä, en tietysti kertonut että olis mikää hätä nyt,vaan siinä muka muuten vaan sille kertasin, ettei nyt sekin mee paniikkiin..

samalla kysyin terkalta [b]napa sienestä[/b] ,että miltäs se näyttää,kun meillä on semmoinen valkea pallonpuolikas navassa,mutta käski sitäkin tarkkailla ja katsoa kasvaako vai alkaako hävitä nyt kun tynkä lähti aamuyöllä irti,jolloin se on vaan ollutkin navan pohjaa..

[b]ardisiallako[/b] oli myös tuhiseva vauva??vai kukas sitä sanoi??

Kun meillä muissa jyllää tuo kröhä ja vauva tosissaan nenästään kröhisee,mutta ei niin kovin tukkoiselta vaikuta,eikä yski *koputtaa puuta* mahtaako olla jotain muuta?? huu nous..?

aarrgghh.. kun viiltelee tissejä,kun maitoa nousee,oli vissiin muitakin joilla " humahtaa" tisseihin pistely/viiltely kun maito nousee??

ei maar,mää meen nyt kattoo hommia,kun Ähriskin nukkuu..

On muutoon kumma, että mikä siinä on, kun jos touhuat,vauva varmasti nukkuu, mutta appajee,jos meinaat istua ja juoda kupin kaffia,ihan sata varmasti herää??

tää kuuluu kans siihen kategoriaan [b]oudot jutut kotona[/b] ,kuten se että se lakana pyykki on aina koneessa mennyt pussilakana sisään :DD

[color=#32CD32][b]Maria ja Ähris 2vkoa

Vierailija
49/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin synnytyksessä puuttuneen istukasta nukkapintaa vähäsen ja tuo aiheutti sen, että pari päivää sitten tuli yhtäkkiä kunnon klöntti ulos. Samana päivänä oli onneks neuvolan kotikäynti ja kun hää vilkas mun synnytyskertomusta, niin ehti jo varoittaa ennen mun kysymystä. Eli " jos nukkapintaa on puuttunut, se voi kerätä ympärilleen vuotoa, hyytyä ja tulla yhtäkkiä isona klönttinä ulos. Tämän jälkeen voi tulla vielä muutama muukin hyytymä, mikä on vain hyvä asia..." Eli jos sulla on aiemmin ollut kaavintaa tms, niin eiköhän tuo ole vain hyvä merkki, että itsekseen ulos tulee. Toki ammattilaisiin kannattaa ehkä ennemmin luottaa, kuin näihin nettivastauksiin, mutta mulla meni ainakin noin.. Mut olehan skarppina, ettei mitään ikävempää ala tulemaan.

Vierailija
50/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla on ihan maanantai-olo, kun ollaan kolmestaan tyttöjen kans kotona. Mies oli alkuviikon kotona flunssaa potemassa, mutta meni tänään töihin. Aamu on ollut melkoisen tapahtumarikas. Ensin eteisestä poksahti lamppu, sitten halkesi vessan lavuaari kun sinne putosi posliininen hammasharjamuki, sitten esikoinen putosi sängystä, putosi sohvalta, putosi ilmapallon päältä (mitä se sitten siinä teki, en tiedä... :D). Onneksi ei sattunut. Nyt oottelen putkimiestä vaihtamaan lavuaaria.

Molemmilla neitokaisilla on taas vaihteeksi päiväunet samaan aikaan, niin vähän saa hengähtää. Myö ollaan tässä mietitty, että irtisanotaan esikoisen hoitopaikka, kun sillä on niin kova eroahdistus aina hoitopäivien jälkeen, vaikka onkin vain kolme osapäivää viikossa siellä (tosin on vain kerennyt olemaan siellä neljä päivää, koska tämä viikko on mennyt kotona nuhassa). Eiköhän se siellä päiväkodissa kerkee olemaan vanhempanakin, eikä tuu noita tauteja samaan tahtiin. Miusta on ihan hurjaa, että tyttö oli neljä päivää siellä ja siinä ajassa kerkes tulla nuha. Ja päivät on ihan eri luokkaa, kun ollaan yhdessä kotona, vaikkei kauheesti kerkee mitään askartelujuttuja viritelläkään. Onneksi esikoinen tykkää leikkiä itekseen ja rakennella torneja palikoista ym. imetyksen aikana. Mitäs muiden n. 2-vuotiaat puuhaavat, kun hoidatte vauvaa?

Miulla tuli kans iso hyytymä reilu viikko synnytyksen jälkeen. En tiedä, mistä johtui, kun koko istukka kuitenkin tuli ulos. Ehkä sinne oli jotain pientä jäänyt? Nyt on jälkivuoto onneksi loppunut, sitä kesti n. viisi viikkoa.

Kantoliinoista: mie oon ajatellut, jos hankkisi uuden trikoisen. Netistä kahtelin MaM ECO -liinaa ja se vaikuttaa kivalta. Miusta oli hassua, kun mies sanoi, että onhan tuo entinenkin ihan hyvä, eikö se kelpaa? No ei miusta, kun siinä rullautuu reunat. No tämä samainen mies osti pari viikkoa uuden litteän telkkarin, niin mie vähän kuittailin pilke silmässä takaisin, että eikös se meidän vanha telkkari ois kelvannut vielä, siinä ei ollut mitään vikaa?

Isyyslomasta: meidän isi vietti koko 3,5 viikkoa kotona perheen kanssa. Hoiti suurimmaksi osaksi esikoista ja nousi joka aamu seitsemältä tytön kanssa ja lähti aamupäivällä leikkipuistoon, jotta myö saatiin vauvan kans nukkua vähän pitempään. Ihan korvaamaton tapaus tuo meidän isi on. Maaliman paras! <3

Tutkiskelin Lillukan päätä tässä ja huomasin, että päänahassa on aika paljon karstaa paikoittain. Pitänee kylpypäivänä ottaa öljykäsittely ja yrittää saada ne pois. Tuon kuontalon alta ei kyllä helposti pääse niitä rapsuttelemaan. Oisko kellään vinkkejä karstanpoistoon? Myö ollaan käytetty vauvanhoitoöljyä ja kun se on jonnii aikaa vaikuttanut, niin ollaan rapsutettu hammasharjalla (näin siin esikoiselta, jolla oli vähemmän hiuksia kuin Lillukalla).

Jaa, pitänee tästä lähtä tyhjentämään vessaa, jos se putkimies kohta ilmaantuisi. Oli kuulemma paljon jäätyneitä putkia, niin ei osannut antaa aika-arviota ollenkaan. Pikkupyöreesti, että iltapäivällä.

Voikaa hyvin!

T: Monttu ja Lillukka, huomenna 7 viikkoa!

Vierailija
51/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä molemmat lapset nukahti päiväunille...tosin poju 1kk tuolla jo ähisee.

Monttu: Kyselit karstan poisto vinkkejä. Meillä esikoisella oli paljon karstaa. Apteekista saa sellaista rasvaa kun kelual (kirjoitettiinkohan noin???ainakin lausutaan...). Koitahan sitä! Meille joku suositteli sitä ja kehui että on hyvää. Mutta ei me kyllä kaikkea karstaa sillä saatu pois. Paremmin toimi kumminkin ku öljy.

No mutta nyt menen lasten kanssa vähäksi aikaa maate, kun nyt nukkuvat kerrankin yhtäaikaa. Niin ja anoppikin on jo tulossa tännepäin. Mukavaa saada vähän aikuisen seuraa!

Älkäähän paleluttako itseänne!!!

Vierailija
52/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Siis musta tuntuu, ett oon nykyään aina ihan viikkopöllähtäny :D House päivä, sen ku vaan muistaa. .

Ulkona on mahtava auringonpaiste, mut sisällä vaan pittää jököttää :/ Akka alkaa olla jo helisemässä tai tänään kysy jo, ett millon pääsee pihalle. Onneks ei oo viel sen kummemmin hyppiny seinille.

Ite kai kerkesin parin viikon aikana niin tottua sisällä oloon ettei nyt järin pahalle tunnu. Mut kuntoutumisen kannalta sais äkkiä tulla lauhat kelit.

Josta voisinki kehittää kysymyksen, ett [b]kauan sektiosta toipumisesi on kestäny?[/b] Yksilöllistä varmasti, mut mä en muista akan aikusta tarinaa. Eilen illalla iski jotenki lohuton olo ja itkin pitkästä aikaa kunnolla. En tiiä sen kummempaa syytä, mut oma uus-avuttomuus varmaan pohjana tai viimesenä pisarana.

Masu on sellanen hassun kosketusarka tai siis tunnottomuus säteilee sisemmistä arvista, ku silittelee masunahkaa. [b]Arvista [/b]niin en tiiä onko niitä yks vai kaks :O Viimeksi oli yhteneväinen ommel ja nyt oli seittemän erillistä tikkiä. Mut ei hajuakaan näkyykö yks arpi vai kaks, ku peilailee.

Niin neuvolatätin neuvo oli ettei saa puuhata liikaa etten saa tyrää. Kyllähän tuo ukkoki tuli mun perässä torumaan, ku eilen toistamiseen otin imurin. Ukko imuroi kyllä loppuun, ku ite en kyenny, mut ku se oli jättäny sohvat ja hellan imuroimatta niin pitihän mun ite sit. .

[b]I-loma G-> [/b]Ukko alotti loman torstaina ja akka myös jäi samalla kuukauen vapaalle hoijosta. Lauantaina hakivat meiät kotiin. Mun parin viikon poissaolon aikana oli ukko " tunnustanu" äitilleen, ett nyt huomaa kuinka paljon kotiäidit tekee.

Mut siis mähän puhun ohi aiheen :D En vielkään tiiä minkä aikaa ukko on lomalla. Eilen kävi työpaikalla ja toisen hallin vastaava oli kyselly jo ukon palaamisesta. Saman tyypin mielestä viikko pitäs riittää. Huom, ei perheellinen jäbä kyseessä. Tarkkaan en tiiä mitä ukko oli sille tuumannu muuta ku sen, ett mun toipuminen kestää leikkauksen takia. .

Ja taas ohi aiheen. .yöt valvon oikeestaan minä, paitsi nyt varsinkin eka yönä oli pakko pukkia ukkoo vauvaa hakemaan. Tuntu etten muka ite niin nopsaan pääse sängystä ylös. Ukko hoitaa kylvettämiset (no tähän mennessä vasta yhen kerran harrastettu) ja minä kuivaamisen.

Vaipanvaihteluita tekee mukisematta. Tällä kertaa mä putsailen napaa, vaikka viimeks oli toisin. Osallistuu mun mielestä tosi paljon nyt i-lomalla kossin touhuihin ja paljon myös akan.

Yks ilta kävin akan kans kyläreissulla, mut tavallaan kysy lupaa voiko mennä. Huolehtii mun kunnosta/jaksamisesta ;)

Nyt pitää käyä välissä päiväsumpilla ja lätyllä, ku ei tunnu hyvälle könötys. .

Z ja kossi 11vrk

Vierailija
53/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille syntyi maanantaina 5.2 poika, jonka strategiset mitat olivat 4150g ja 51cm sekä pipo 35,5cm. Pääsimme eilen sairaalasta kotiin ja nyt " Nestori" tuhisee tyytyväisenä sängyssään valvotettuaan meitä ensimmäisen yön. Synnytys meni hyvin, ponnistusvaihe 10 min enkä vauvan muhkeasta koosta huolimatta revennyt eikä välilihaakaan jouduttu leikkelemään, toisin kuin esikoisesta. Ihanaa kun voi istua!

Palailen lukemaan pinoa myöhemmin!

Helinä ja Nestori 3vrk

Vierailija
54/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisesti pokkesin lukeen pinoa, kun vauveli nukkuu ja esikoinen on tarhassa. On pieni hengähdyshetki. Kun muutoin tuntuu, ettei kädet riitä mihinkään.

Viihtyykö teidän muitten vauvat yhtään yksin, esim. sängyssä hereillä ollessaan? Kun meillä on sellaista meininkiä, kun pikkumies on hereillä, että hän haluis olla vaan sylissä. Mikä nyt on ihan ymmärrettävää, mutta täysi mahdottomuus välillä kun on toi toinenkin lapsi tuossa tarvitsemassa. Meillä on vaunut vielä sisällä (kun ei olla edelleenkään päästy ulkoileen, nyt tuon pakkasen takia), ja niitä sitten siirteleen paikasta toiseen mukana kun laitan vauvan hetkeksi aikaa sinne maate. Tuntuu vaan niin kurjalta kun toinen itkee vaikkakaan ei joudu pitkiä aikoja itkeen mutta kuitenkin. En muista, että esikoinen olis ollut näin sylinkipeä. Näin sen tulkitsen, koska vauva rauhoittuu heti kun pääsee syliin. Sama juttu se on yöllä, mun tarvii odottaa tosi pitkään ennenkuin laitan vauvan omaan sänkyyn syötön jälkeen, muuten se herää. Nyt yöt onkin mennyt siihen, että vauva jää viereen nukkuun ekan syötön jälkeen. Sillai saa itse nukuttua vähän paremmin, muuten ei öistä tulis kyllä mitään.

Mahavaivojakin on ollut, oon nyt kokeillut parina päivänä cuplatonia, mutta en osaa sanoa, onko sillä vaikutusta...

Muuten menee ihan hyvin. Vauvaherra hymyilee jo vallan hurmaavasti ja koittaa selvästi seurustella. On se niin suloinen pieni mies. Mutta vielä nimeä vailla. Meillä on nimiäiset 3.3, että aikaa vielä on, mutta kiire sen kanssa tulee kuitenkin. On meillä muutama vaihtoehto, mutta kun ei osata päättää, tai minä en osaa. Hassulta tuntuu, kun ekalla pojalla oli nimi valmiina jo parin päivän ikäisenä ja alettiin häntä sillä nimellä kutsumaan.

Kukas kyseli vauvan kylpemisestä? Me ollaan kylvetetty muutaman kerran, mutta enemmän vauveli nauttii selvästi enemmän olla suihkun alla. Teen aina sillai, että laitan saunan päälle ja sitten saunan oven auki, suihkuttelun ajaksi, niin kylppäri on vähän lämpimämpi, ei tule kylmä pukiessakaan.

Täytyis koittaa vauvahierontaa joku päivä. Jospa tää toinen tykkäis siittä, kun eka ei oikein tykännyt.

Kuinkas muilla joille laitettiin tikkejä, vieläkö kuukausi synnytyksen jälkeen jomottelee ja tuntuu sillai oudolta? Mulla on välillä aristusta tuolla alapäässä, sellainen jännä tunne. Ja samoin alamahaa jomottaa väliin, mutta se lienee normaalia. Viikon päästä on jälkitarkastus ja saas nähdä miten toi alapää on parantunut.

Mutta nyt tarvii lopetella ja alkaa ruuanlaittoon ennenkuin sylivauva herää ja sitten ollaan taas kädettömiä hetken aikaa :-)

Fable ja vauvaherra 1kk & 3päivää

Vierailija
55/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=darkviolet]Onneksi lättyjen lisukkeeksi tarvii vaan sokurin :b

[b]Pupina [/b]hui kamalaa :/ sulla on tosiaan ollu pelottava kokemus. Onneksi oli onnellinen loppu :) Mä kans akalta säikähin ku sektio komennus tuli, mut muuten siittä tapahtumasta ei jääny pelottavia muistoja.

Nyt ku siinä leikkauspöydällä ja sitä ennenki kerkes miettiä mitä tulee tapahtuun niin pelkoja oli enempi. Onneks oma ukko oli koko ajan vierellä ja kossin syntymän jälkeen yks leikkauskoplaan kuuluva rohkasi ukon lähettyä. Tai se ukkeli oli muutenki niin rento ja jutteli kaikkee samalla ku tarkkaili mun vointia. Huomattavasti helpotti mun pelkoja.

Onko sulla bikiniviilto? Mulla oli akalta, vaikka kiireellinen sektio oliki, mut nyt selvis kätilön kans poristessa, ett sillonen ylilekuri oli niin hyvä, ett pysty tekeen kiireellisissä viillon vaakaan.

Toivottavasti sulla aika auttaa, mutta eikös vaan hyvät palkinnot noista synnytyksistä saa ;)

[b]Beijaflor [/b]ihanaa kuulla, ett Onnin kans sujuu hyvin. Muistan ku viimeksi täältä luin sun valvomisista ja ei niin hyvästä olosta. Onni on kyllä jo tosi miehen kokonen :)

[b]Sulina [/b]ainakin isommat vauvat tarkenee hyvin vaunuissa, ku toppaa kunnolla ja suojaa kuomun niin ettei rakoja jää. Systeri on aika kovilla pakkasilla päikkäreitä nukuttanu ulkona, mut itellä ei ehkä kanttia ois.

Vaikka vaunujen sisässä ilma ei raakaa olekaan hengittää.

[b]Omppu [/b]ihana lukea hehkutusta :) Sitä on kyllä ilmassa täälläkin :) Nautitaan terhoistamme.

[b]Moominmamma [/b]jospa pöpöt pian hellittää. Meillä vieraat on ollu harvassa, ku lentsua on niin paljo liikkeellä. Ja kiitos, on tosi mukavaa taas olla täällä teiän hyvässä seurassa :)

[b]Kastejuhlista [/b]en oo tarjoiluja kerinny miettimään, mut kakku nyt pitää olla ja jotai keksejä. Ja jotain suolasta pientä. .ei hajuakaan mitä.

Kummiasiat pitäs alkaa setvimään ja pappi. Akan aikusta en huoli tällä kertaa.

Jahas Kossi kutsuu. .

Vierailija
56/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vieläkö sinä Maria laittelet kuvia blogiin?

Mä siellä koskaan olekaan vieraillut, kun masukuvia saanut aikaseks sulle lähettää. Nyt voisin tuosta neitistä laittaa ja samalla sais nähä muittenkin nyyttejä. Oliko osoite MariaElina-79@luukku.com ?

Äitee ja Alina 13 pv

Vierailija
57/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykskätinen sylivauvan mamma taas vauhdissa....!

ZATU- juu kyllä mullekin tehtiin vaakaviilto vaikka oli kiireellinen sektio!

Ja onhan tuo kokemus jäänyt tuonne takaraivoon, mutta lähtisin synnyttämään anytime jos niin kävisi, miettisin vaan etukäteen vaihtoehtoja! Nyt kun en ollut ollenkaan varautunut sektioon, tuli ihan yllärinä (näinhän synnytyksissä voi käydä...!)

Kyllähän kurkkua kuristaa kun tapahtumaa kelailee ja miettii mitä olisi voinut tapahtua, mutta kyllä tää poitsu on sen kaiken arvoinen!

Ja mitä palautumiseen tulee, tuntuu että pari ekaa viikkoa oli aika arka olo ja varoi kaikkea nostelua mutta nyt reilu 3 vkoa synnytyksestä niin olo on suht normaali, mitä nyt alavatsa on aika turta ja tunnoton ja on sitä kuulemma vielä jonkin aikaa!

Jälkivuoto on kokonaan nyt loppunut (sektiossahan sitä ei vissiin tule ollenkaan, mutta mullahan synnytys kuitenkin eteni sinne 8 cm avautumiseen asti joten oli jonkinverran vuotoa!)

RISTIÄISISTÄ- me pidetään ne su 4.3 ihan perheen kesken (meidän kummankin parhaat ystävät perheineen tulee myös) ja ajattelin valmistaa ihan perinteisen kahvipöydän eli voileipäkakkuja (katkarapu ja liha) sekä sitten jotain pasteijoita, kakku (ehkä vaaleansininen " prinssikakku" eli viritelty versio prinsessakakusta marsipaanipäällysteineen) sekä joku suklaakakku, herrasväen pikkuleipiä (löysin semmoisen pikkuleipä muotin joka on jalanpohjan mallinen!), eli siinä se tais ollakin!

Nyt täytyy taas mennä ettei jätkä hermostu, palailen paremmalla ajalla!

Pupina

Vierailija
58/64 |
08.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieletön:

...vieläkö sinä Maria laittelet kuvia blogiin?

Mä siellä koskaan olekaan vieraillut, kun masukuvia saanut aikaseks sulle lähettää. Nyt voisin tuosta neitistä laittaa ja samalla sais nähä muittenkin nyyttejä. Oliko osoite MariaElina-79@luukku.com ?

Äitee ja Alina 13 pv

juu,on oikee osoite..

Vierailija
59/64 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ihanaa, kun on hyvät yöunet takana. Poitsu nukkuu niin hyviä yöunia, että olen edelleen ihmeissäni niistä. ehkäpä se äidin kainalossa uinuminen auttaa. Minusta on ihanaa, kun vauva tuhisee kainalossa, kun päivisin ei ehdi kaikkea huomiota vauvalle antaa, kun tuo esikko ottaa omansa aika tehokkaasti...

Marialle: meidän poika on tuhissut koko pienen elämänsä. Nuhaa se on suurimman osan ajasta ollut. Mutta neuvolasta sanoivat, että rintaa syövillä tuhina voi johtua myös siitä rintamaidosta eli hormoneista. Ja napasieni voi olla nuppineulanpään kokoinen, piti vaan seurata, ettei se kasva ja että napa menee pikkuhiljaa umpeen.

Monttu: meidän 2-v. herralla ei erityisiä puuhia imetyshetken aikana ole, mutta meidän imetykset on kyllä aika nopeita toimituksia ehkä joku 5 min. Muumidvd on ollut myös suosiossa varsinkin aamuisin, mikä on kiva, niin olen saanut aamutoimet aika kivuttomasti hoidettua.

Isyyslomasta: tuli ja meni. Mies oli meidän kanssa käytännössä koko ajan, hoiti paljon esikoista. Antoi sitä huomiota, mitä itse en ehtinyt antaa. Ihanaa oli, mutta oli ihan mukavaa palata arkirutiineihinkin loman jälkeen.

Minulla on tullut kauhea haikeus, kun pienimpiä vaatteita pitää pakata pois. Sellainen surkeus siitä, etten enää ikinä saa pukea omaa vauvaani niihin. Esikoiselta otin innoissani aina käyttöön isompia vaatteita ja nyt yritän viimeiseen asti käyttää pieniä.

Vauvakuumekin on varmaan pysyvästi jäänyt sydämeen. Esikoisen synnytys oli sen verran kova juttu, etten ensimmäiseen vuoteen ajatellutkaan synnyttäväni enää ja nyt voisin olla raskaana taas ja synnyttääkin. Kai se on sanonta, että äidit kantaa sydämessään aina sitä yhtä syntymätöntä lasta.

Suihkusta: vauva tykkää olla suihkussa ja myös kylvyssä. Ihanaa puuhaa lotrata vauvan kanssa vedessä.

Kastejuhlasta: 4.3 kotona ja vain lähimmät perheen jäsenet paikalla. Äiti lupasi tuoda tarjottavat. Tällä kertaa halusin voileipäkakkua suolaiseksi tarjottavaksi. Sitten on perinteinen täytekakku ja varmaan pullakranssi. Jotain keksejä ostan kaupasta ja siinä ne tarjottavat olikin.

Nyt kuuluu itkua, pitää mennä!

Taneli ja poika 1 kk ja päivä

Vierailija
60/64 |
09.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedosta [b]taneli[/b],pitää nyt vaan takasti seurata,mutta kovasti jo eilisen aikana muuttui napa,että tais vaan olla niin tiiviisti se tynkä aina päällä,ettei päässyt pohja niin kuivumaan,kuin nyt.

Mä epäilen tuon tuhinan johtuvan muusta kuin nuhasta..

hoh-hoijaa, koskahan sitä oppis heti menee nukkumaan ,kun vauva nukahtaa yöunille??

No,eipä herra kovin varhain sinne nukahtanut,oli itkuinen koko illan,oli toosi railakasta koettaa siinä kattoo tuon herra1vee7kk perään,josta on tullut ihan kauhea tuholainen!

Ukon kun tyhmä laskin lähtee tikkaa heittämään..

yölläklin nukahtaminen kesti kauan, yli tunti meni pomppiessa ees taas oman sängyn ja herran sängyn väliä,en viitsinyt ottaa viereen nyt,kun halusin nukkua " vapaasti" ,mulla on ihan niska jumis siitä,että jos jätkä nukkuu vieressä.

että turha oli raskaana olles valittaa että oli vaan kaks asentoa,vasen ja oikee kylki, kun jos nyt ottaa ähriksen viekkuun,on tasan yks asento :)

mutta nyt koettaa tehä jotain kun ähris nukkuu..

Maria ja Herra Ähris 2vko 1pvä