Voiko perhepäivähoitoon päästä osa-aikaiseksi? ov
Ottaakohan pph ollenkaan osa-aikahoidokkeja? Siis esim kolmena päivänä viikossa 6 h tai parina päivänä 8 h tms. En haluaisi laittaa 1,5-vuotiasta päiväkotiin...
Kommentit (12)
klo 8-12, vai mitä? Ja miten pph yleensä etsitään? Voiko itse vaikuttaa valintaan vai osoittaako kunta pph:n? Helsingissä siis.
kautta (vai mikä se titteli nyt onkaan), hoitajaa voi tietty itsekin valita, esim. tuttujen kautta tai puistoissa seuraamalla. Se että pääseekö sinne minne haluaa on toinen juttu. Ja kesken vuoden voi olla vaikeaa.
Vie puistotädille, saat pitää kotihoidontuen ja lapsi ulkoilua.
2
ja ei noin pieni kauempaa jaksaisi ulkoillakaan. Tarvitsisin mieluummin kyllä parina päivänä viikossa esim 8 tuntia kun esim joka päivä 3. (pitäisi tehdä gradua)
ja kyllä siellä todellakin ihan 1,5-vuotiaat ulkoilee.
Omani ovat molemmat olleet ja minä tehnyt töitä sillä aikaa. Siihen päälle kun tulee päikkärit niin on jo monta tuntia tehokasta työaikaa.
2
joka on hoidossa 10 päivää kuukaudessa, eli pari-kolme päivää viikossa.
hyvä että keskeytymätöntä työaikaa olisi kerrallaan vähintään 5-6 tuntia... varsinkin kun matkoihin yliopistolle menee ainakin tunti yhteensä. Pääasiassa tekisin gradua kotona, mutta välillä pitäisi mennä kirjastoon. Ei siitä nyt oikein mitään tule jos pitää juosta jo parin tunnin päästä hakemaan lasta puistosta ja sitten syöttää ja laittaa päikkäreille ym. Keskittyminen häiriintyy...
ja kyllä tuntui kiven alla olevan. Harva hoitaja haluaa sitä " riesaa" , vaan mieluummin pitää samat lapset koko päivän.
osa-aikahoito, siis puolipäiväinen! Enkä kyllä usko, että helposti löytyy perhepäivähoitajaa, joka ottaa parina päivänä, koska siinä hänellä menee sitten ansioita sivu suun.
koska siinä olisi suunnilleen 4 tuntia (8-12?) aikaa kuitenkin ja esim mies voisi aamulla viedä lapsen niin voisin heti alkaa tehdä aamulla työtä. Siinä on vaan se miinuspuoli että kotihoidontukea ei enää saisi ja opintoraha on 259 euroa joten ei paljon tuota rahaa kyllä olisi.
Mutta kiven alla se oli. Poikamme 2 v. on ollut pph kokopäiväisenä vuoden. Nyt olen jäämässä sairaslomalle + äitiyslomalle ja toivoin, että lapsemme saisi jatkaa hoidossa osa-aikaisena hetken aikaan. Kunhan vauva on syntynyt ja kotiutunut, ottaisin myös vanhemman kotiin.
Perhepäivähoitajien ansiot tippuvat " puolikkaista" lapsista. Paitsi, mikäli niitä on kaksi, niin silloin vastaa yhtä koko-aikaista. Tarhaan ottavat kyllä, mutta esim. me emme halunneet vaihtaa tarhaan, vaan halusimme, että pysyy samalla hoitajalla. Koska meidän tapauksessa kyse oli väliaikaisesta tarpeesta ja lapsi on ollut samassa hoidossa tähän asti, kaupunki teki poikkeuksen niin, että saamme pitää hoitopaikan osa-aikaisena kaksi kuukautta. Lupasin vielä, että mikäli jollain muulla lapsella tulee äkillinen tarve kokopäiväiseen hoitopaikkaan, luovutamme paikan heille.
Mutta kai asia riippuu paljon kaupungin hoitopaikkatilanteessa. Epäilen kyllä pk-seudulla olevan tunkua vapaisiin pp-hoitopaikkoihin ilman osa-aikaisiakin...
jos iltapäiväksi " tilalle" tulee koululainen.