LIGHT-limu vs. tavallinen?? Kumpi " parempi" ?
Olisko kenelläkään asiallista tietoa, kumpaa limua " kannattaa" juoda, jos limua haluaa juoda? Light kenties parempaa hampaille, mutta siinä on paljon keinotekoisia lisäaineita. Sokerilimussa taas hulppeasti sokeria.
Kumpi elimistölle parempaa, jos juo vaikkapa muutaman litran viikossa? Entä jos sokerilimun jälkeen pesisi suht nopeesti hampaat tai söisi xylitol-purkan, vaikuttaako asiaan?
Kumpaa itse juot ja miksi??
Asia on kiinnostava, kun en itse ole osannut päättää enkä mistään ole nähnyt " virallista" suositusta asian tiimoilta. Siis muita kuin ettei limun juonnista tietty mitään hyötyä ole. Useista ruoka-aineistahan selkeät suositukset, että mitä kannattaa käyttää, jos terveyttä ajatellaan, mut ei limuista.
Kommentit (7)
Toiseksi tavallinen limsa on varmasti parempi vaihtoehto kuin keinotekoinen light. Mutta siis sitäkin vain vähän ja purkka päälle. Tämä on siis mutu-tietoa.
Menetät hampaita suojaavan bakteerikerroksen ja limsan sokeri pääsee hajottamaan hampaat.
Ehdottomasti mielummin aito sokeri kuin aspartaamimyrkky.
Kammottavan makuisia. Ennemmin juon melkein mitä tahansa. Eli sokerilimppari mulle, kiitos. Tosin juon harvoin sitäkään :)
Vaikka Light-limuissa ja mehuissa on vähemmän sokeria, ne ovat happamampia ja siten syövyttävät enemmän hammaskiillettä.
Jos limua ja mehuja on juotava niin ehdottomasti niitä tavallisia. Ja perään riittävän pitkä aika xylitolia: 2-3 xylitol-purkkaa tai -pastillia peräkkäin syötynä, ei kaikkia samaan aikaan suuhun
Ja tosiaan hampaita ei saisi IKINÄ pestä heti ruoan jälkeen vaan vasta vartin-puolentunnin päästä!
Mutta lisäaineiden takia en juo itse LIGHT limsoja!