Kannattaako laittaa kolmivuotias leikkikouluun?
Muutimme Suomeen keväällä ja elämä alkaa asettua uudessa maassa.
Kun minulla alkaa työ niin mietin että laitanko lapsen leikkikouluun joko koko tai puoli päiväksi.
Osaatteko suositella kivaa leikkikoulua Helsingin seudulla?
Googlesin pari kivaa Englantilaista leikkikoulua mutta on kiva jos hän oppii vähän Suomea myös.
Kommentit (31)
Täällä ei ole leikkikouluja vaan varhaiskasvatusta ja päiväkoteja. Kunnallisiin on lisäksi yleensä pitkät jonot-sinne ei laiteta ketään!
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole leikkikouluja vaan varhaiskasvatusta ja päiväkoteja. Kunnallisiin on lisäksi yleensä pitkät jonot-sinne ei laiteta ketään!
Ai jaa! No kiitos kun selvensit. Tuo varhaiskasvatus on kai enempi kuin kindergarten. Minä etsin enempi jotain nursery school tai pre-kindergarten eli alle viisivuotiaille lapsille. Onko se sitten tuo päiväkoti.
Ja playschools löytyi Suomesta kyllä kun Googlesin.
Ja ei tarvi olla jokapäivä, myös kolme päivää käy hyvin tai 4-5 tuntia.
Tietenkin haette paikkaa, lapsi tarvitsee toisia lapsia oppiakseen nopeammin kieltä ja maan tavat.
Päivähoitohakemulsen käsittelyaika on neljä kuukautta eli joulukuulle menee sen paikan saaminen.
Kannattaa ja sitten isona leikkitöihin, vaikka some"ammattilaiseksi".
Meillä lapset kävi aikoinaan Turussa Finnish-American playschool. Joka päivä 4-5 tuntia. Paikka lopetettu, hyvät muistot jäi.Kävivät siellä kaksikielisen esikoulunkin.
Laitoskulttuurissa alkaa jo luokkajako. li1
Eikö se siis sulta oo oppinut yhtään suomea? Voi näitä provoja,kun mielikuvitus puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa! No kiitos kun selvensit. Tuo varhaiskasvatus on kai enempi kuin kindergarten. Minä etsin enempi jotain nursery school tai pre-kindergarten eli alle viisivuotiaille lapsille. Onko se sitten tuo päiväkoti.
Kirkko ainakin järjestää päiväkerhoja. Ei ole joka päivä mutta lapsi saa siellä ohjattua tekemistä ja leikkiä toisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkoteja ne on kaikki täällä.
No se vanhempi kyllä voi opettaa sitä suomea, et leikkikoulusta viis vaikka puhuisivat mitä kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin haette paikkaa, lapsi tarvitsee toisia lapsia oppiakseen nopeammin kieltä ja maan tavat.
Haluaisin ensin tutustua leikkikouluun ennen kun ilmoitan lapsen sinne tai haen paikkaa. Näissäkin on varmasti eroja varustetason, henkilökunnan ja curriculumin kanssa. Ja tietty koulumaksujen.
Siskon lapsi kävi EFS:n eli Early Foundation Stage UKeissa eli ilmeisesti tämä varhaiskasvatus ja erot koulujen välillä oli isoja.
Vierailija kirjoitti:
Päivähoitohakemulsen käsittelyaika on neljä kuukautta eli joulukuulle menee sen paikan saaminen.
Miten voi kestää noin kauan? Eikö voi vain kysyä onko tilaa ja kai he tietävät sen itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi kestää noin kauan? Eikö voi vain kysyä onko tilaa ja kai he tietävät sen itse?
Voit tietysti kysyä. Haetko kunnallista hoitopaikkaa vai yksityistä? Lain mukaan päivähoitopaikkaa pitää hakea 4 kk ennen hoidon aloitusta. Jos on kiireellinen tarve, esimerkiksi äkillinen työllistyminen, hoitopaikka pitää järjestää 2 viikossa.
Katso oman kotikuntasi sivuilta ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin ensin tutustua leikkikouluun ennen kun ilmoitan lapsen sinne tai haen paikkaa. Näissäkin on varmasti eroja varustetason, henkilökunnan ja curriculumin kanssa. Ja tietty koulumaksujen.
Siskon lapsi kävi EFS:n eli Early Foundation Stage UKeissa eli ilmeisesti tämä varhaiskasvatus ja erot koulujen välillä oli isoja.
Ota sitten yhteyttä sinne päiväkotiin ja pyydä päästä tutustumaan. Kunnallinen päivähoito on kaikkialla saman hintaista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset kävi aikoinaan Turussa Finnish-American playschool. Joka päivä 4-5 tuntia. Paikka lopetettu, hyvät muistot jäi.Kävivät siellä kaksikielisen esikoulunkin.
Ihanaa, tuollaista etsin! Muistan että Helsingissäkin olis Finnish American Playschool, kun Googlesin leikkikouluja. Mut se taisi kyllä olla kindergarten enempi? Mutta ehkä sama onko playschool vai kindergarten kun lapsi kuitenkin on juuri kolme eli kindergarten ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se siis sulta oo oppinut yhtään suomea? Voi näitä provoja,kun mielikuvitus puuttuu.
Ei ikävä kyllä, kun Suomi ei ole minun ensimmäinen kieli vaan englanti. Jotain sanoja ollaan opeteltu, mutta noin pieni ei vielä jaksa kiinnostua semmosesta pitkään.
Itse laittaisin suoraan töihin, niin ei kasva kieroon eikä siitä tule saastaista demaria vanhemmalla iällä.