* * EX-HAAHUT VIIKKO 6 * *
[color=6959cd][size=4]¤¤EX-HAAHUILIJAT¤¤ [/size][/color]
[color=darkviolet]Ex-haahuilijat on aiemmin keskenmenon/-ja kokeneiden odottajien oma ryhmä[/color]
[color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color]
[color=6959cd]Ex-haahuilijat lasketun ajan mukaisessa järjestyksessä[/color]
[b][color=darkviolet]Helmikuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet] memmuli24 [/b][/color] [color=red] LA 1.2.[/color]
[b][color=violet] Hannele-81 [/b][/color] Minä -81, mies-80. Oulu. km 03/06. [color=red] LA 18.2.[/color]
[b][color=violet] Enni-Maija [/b][/color] Minä -78, mies -65, alkuraskauden km -02, 03 ja -03, poika syntyi 08/04, ja toisen lapsen [color=red]LA 24.2.[/color]
[b][color=darkviolet]Maaliskuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet] mami-74 [/b][/color] minä -75, mies -69, lapset -99 ja -02. Km:t 11/04 rv 12+5 ja 08/05 rv 14+5. Pohjanmaa.[color=red] LA 4.3.[/color]
[b][color=violet] Kerry [/b][/color] Olen 37 v, mies 41 v ja lapset 10, 6 ja 3 v. Takana kaksi keskenmenoa: 06/01 ja viimeisin 03/06, nyt odotan neljättä.[color=red] LA 5.3.[/color]
[b][color=violet] Lizie [/b][/color] oma ikä 28v, mies 30v, esikoinen -04, spontaani km 4/-06 rv11+6.[color=red] LA 11.3.[/color]
[b][color=violet] eka-vekara [/b][/color] minä -77 ja mies -74, yksi lapsi: poika 12/03, spontaani km 1/06 rv 7+2 ja keskeytynyt km 4/06 rv 11+.Asumme Etelä-Suomessa.[color=red] LA 15.3.[/color]
[b][color=violet] titi75 [/b][/color] minä-75, mies-67. Yritys aloitettu 09/2004, takana km 07/2005 ja 09/2005. Esikoista odotellaan, [color=red] LA 16.3.[/color]
[b][color=darkviolet]Toukokuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet] Limetti1 [/b][/color] 23-vuotias 1 1/2 vuotiaan pikkutaaperon äiti. Keskenmenon sain heinäkuussa rv6 ja nyt heti tärppäsi uudestaan, ilman menkkoja välissä.[color=red] LA 1.5[/color]
[b][color=violet]Pirpaliina: [/b][/color] vm-78 mies vm-80, ennestään tytön 01/03 ja pojan 08/04 äiti, km koettu rv8+ 08/06 ja nyt raskaana ennen km jälkeisiä menkkoja[color=red] LA 17.5[/color]
[b][color=violet]emunainen: [/b][/color] 23 v mies 27 v, esikoista odotellaan. km 11/05 n. 8 rv:lla. Itä-Helsingissä asustellaan. [color=red]LA 19.5.07[/color]
[b][color=darkviolet]Kesäkuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]Juuliar74: [/b][/color] Olen vm 74, samoin mieheni. Asun Etelä-Karjalassa ja meillä on yksi tyttö, synt. 03/2005. Toista lasta aloimme yrittää tänä kesänä ja ensimmäinen (ja toivottavasti myös viimeinen) km tuli 08/2006. [color=red] LA 12.6[/color]
[b][color=violet]Sani-74: [/b][/color] minä -74 mies -68, kaksi lasta -01 ja -03 syntyneet. Km 8/05 (kohdunulkopuolinen). [color=red] LA 26.6[/color]
[b][color=violet]Koala-72: [/b][/color] Minä siis -72, mies-71. Ensimmäistä hartaasti odotetaan. Km 11/2005 (kaksoset). Nyt plussa lokakuussa. [color=red] LA 28.6.[/color]
[b][color=darkviolet]Heinäkuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]DreamOne: [/b][/color] Olen 29-vuotias, mies 26-vuotias. Ensimmäinen clomeilla avustettu raskaus päättyi keskenmenoon vuonna 2004 ja toinen raskaus todettiin tuulimunaksi viikolla 12 kesällä 2006. Nyt plussasin ensimmäisestä clomikierrosta ma 13.11.2006. [color=red] LA 31.7.[/color]
[b][color=darkviolet]Elokuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]Helga76: [/b][/color] Molemmat 3-kymppisiä. Ekaa yritetään. Keskeytynyt km 07/06. Plussauspv 2.12.06. [color=red] LA 13.8.[/color]
[b][color=darkviolet]Syyskuu 2007[/color][/b]
[b][color=violet]Joululahja: [/b][/color] minä 32v, mies 39v, poika 12/04, keskeytynyt km rv 12 05/06. Plussasin 28.12. [color=red] LA tod. näk. 3.9.[/color]
[b][color=violet]katri72[/b][/color] Minä 34-v, mies 34-v. Asutaan Helsingissä. Takana 4 km:a: 7/05, 12/05, 7/06 ja 11/06. Nyt taas raskaana ja ensimmäinen olisi tulossa. Plussauspäivä on 21.1.2007. [color=red] LA 8.9.[/color]
[b][color=violet]Ultsi75: [/b][/color] Sain km:n 12/06 rv 6 ja uuden plussan sain heti seuraavasta kierrosta 7.1.07. Aikaisemmat lapset syntyneet -01 ja -03. Ykkösen ja kakkosen välissä mulla oli myös km rv 10+ (vai olikohan se 11+). [color=red] LA 13.9.[/color]
[b][color=violet]levinia: [/b][/color] Neljän tytön äiti ulkomailta, minä ' 69 ja mies ' 66, takana tm 3/06 ; ja km:t 6/06 ja 10/06 viikoilla 8+. [color=red] LA 16.9.[/color]
[b][color=violet]Tuutupii: [/b][/color] 28 v kuumeilija, mies on 31 v. Meillä on 1 v 9 kk ikäinen poika ja asumme Itä-Suomessa. Toisen lapsen yritys alkoi loppukesällä 2006. Minulla todettiin tuulimuna 10/06. Nyt siis uusi plussa 12.1.07. [color=red] LA 23.9.[/color]
[color=6959cd]♥ [/color][color=darkviolet] Vauvoja vuoden ajalta: [/color][color=6959cd] ♥[/color]
[color=6959cd][b] Nette [/color][/b] 28.2. [color=blue]poika[/color], 3510 g ja 51 cm, pipo 35 cm
[color=6959cd][b] tiitiäinen05 [/color][/b] 5.3. [color=red]tyttö[/color], 3170 g ja 49 cm, pipo 34cm
[color=6959cd][b] n.1979 [/color][/b] 7.3. [color=red]tyttö[/color], 3130 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] kati. [/color][/b] 15.3. [color=blue]poika[/color], 2870 g ja 48 cm
[color=6959cd][b] miusumausu [/color][/b] .3. [color=blue]poika[/color], 3490 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] Melike77 [/color][/b] 23.3. [color=blue]poika[/color], 4300 g ja 54 cm, pipo 35,5cm
[color=6959cd][b] Wilkuna-72 [/color][/b] 2.4. [color=red]tyttö[/color], 3360 g ja 49 cm, pipo 35cm
[color=6959cd][b] Riax [/color][/b] 16.4. [color=red]tyttö[/color], 4325 g ja 53 cm, pipo 37cm
[color=6959cd][b] joanna04 [/color][/b] 30.4. [color=red]tyttö[/color], 3592 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] petjuska [/color][/b] 5.5. [color=blue]poika[/color], 2980 g ja 47 cm
[color=6959cd][b] Miikuko [/color][/b] 6.5. [color=red]tyttö[/color], 3710 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] Mauku75 [/color][/b] 24.5. [color=red]tyttö[/color], 3555 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] uba-aba[/color][/b] 27.5. [color=blue]poika[/color], 3220 g ja 49 cm, pipo 34,5 cm
[color=6959cd][b] Aapeli_77[/color][/b] 10.6. [color=blue]poika[/color], 3620 g ja 52 cm, pipo 36,5 cm
[color=6959cd][b] Kengu76 [/color][/b] 25.6. [color=red]tyttö[/color], 2855 g ja 49 cm, hattu 32 cm
[color=6959cd][b] kuutar-74 [/color][/b] 5.7. [color=red]tyttö[/color], 4000 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] Vinku75 [/color][/b] 29.6.[color=blue] poika[/color], 3330 g ja 49 cm
[color=6959cd][b] Hope74 [/color][/b] 17.7. [color=blue] poika[/color], 3390 g ja 50,5 cm, pää 34 cm
[color=6959cd][b] Wannabemami [/color][/b] 26.7. [color=blue] poika[/color], 3280 g ja 48 cm, pipo 36 cm
[color=6959cd][b] Niamey_85 [/color][/b] 19.8. [color=red]tyttö[/color], 3230 g ja 50 cm, pipo 36,5 cm
[color=6959cd][b] Lauris [/color][/b] 19.8. [color=blue] poika[/color], 3930 g ja 52 cm,pipo 35 cm
[color=6959cd][b] Sartsu [/color][/b] 23.8. [color=blue] poika[/color], 3545 g ja 52 cm
[color=6959cd][b] Kerttukasperi [/color][/b] 26.8. [color=blue] poika[/color], 3005 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] Femmamma [/color][/b] 7.9. [color=red] tyttö[/color], 3805 g ja 51 cm, pipo 37 cm
[color=6959cd][b] Neronja [/color][/b] 7.9. [color=red] tyttö[/color], 3650 g ja 49 cm, pipo 36 cm
[color=6959cd][b] Kuonokas [/color][/b] 8.9. [color=blue] poika[/color], 3185 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] Masunasu [/color][/b] 15.9. [color=blue] poika[/color], 4480 g ja 52 cm, pipo 36 cm
[color=6959cd][b] Peebee [/color][/b] 15.9. [color=red] tyttö[/color], 3465 g ja 50 cm
[color=6959cd][b] UusiNuppu [/color][/b] 26.9. [color=blue] poika[/color], 4070 g ja 51.5 cm
[color=6959cd][b] ulriina [/color][/b] 4.10. [color=red] tyttö[/color], 4310 g ja 54 cm
[color=6959cd][b] myttynen75 [/color][/b] 4.10. [color=blue] poika[/color], 3864 g ja 51 cm
[color=6959cd][b] hexu83 [/color][/b] 13.10. [color=blue] poika[/color], 3840 g ja 52 cm
[color=6959cd][b] marrasmamma [/color][/b] 2.12. [color=blue] poika[/color], 3370 g ja 49 cm, pipo 34 cm
[color=6959cd][b] nippula [/color][/b] 23.12. [color=blue] poika[/color], 3080 g ja 49,5 cm
[color=6959cd][b] maria80 [/color][/b] 16.1. [color=blue] poika[/color], 4320 g ja 53 cm
[color=6959cd]Ex-haahujen yahoo-lista:[/color]
[b][color=darkviolet] groups.yahoo.com/group/exhaahut [/color][/b]
[color=6959cd]Listalle ovat tervetulleita kaikki exät, jo jakautuneetkin :)[/color]
[color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color][color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4] ♣[/size][/color] [color=darkviolet][size=5] ♠[/size][/color] [color=6959cd][size=4]
Kommentit (88)
Katrin kuulumiset. Voi että, voin vain kuvitella pettymyksesi määrän. Lisää sitten vain odottelua... Kovasti jaksamista. Kunpa se testi nyt näyttäisi positiivista! Miten kauan sitä tulosta pitää muuten odotella?
Tuosta tukivyöstä vielä, että todellakin on reilu malli tuo Anita, Itselläni koko sx- vaikka vaatteet on kyllä m.
-Limetti
DreamOne: Kyllä tässä nyt vielä jaksetaan. On nytkin jo parempi olo kuin aiemmin. Yritän pitää toivetta yllä, kun lääkärikin sanoi ettei tässä ole vielä toivoa heitetty ja että hyvältä näyttäisi limakalvon suhteen.
Hannele: Niinpä, alusta on taas aloitettava... ja jos labran testi näyttää taas negaa kuten ovat tähänkin mennessä aina näyttäneet, niin en tiedä sitten mitä tehdään. No, lääkäri sanoikin, että katsotaan tilannetta sitten. Kiitos haleista!
Titi: Jep, mitään vuotoa ei ole ollu sitten sen viimesen, joka alkoi 25.11. ja kesti viikon. Paitsi ne pari veriviirua kerran paperissa, mutta ei muuta. Ajattelin että olisko jokin näppy mennyt rikki... Tulikin muuten mieleen, että olisko ne veriviirut voinukin olla kiinnittymisvuotoa??
Ja juu, oli lääkäri sitä mieltä, että raskaus on mahdollinen kun sitä mun limakalvoa katteli. Muutenkin oli aika toiveikas ja rohkaiseva, mutta silti haluaa nyt varmistaa vielä niidenkin testillä sen tuloksen. Kuten tuossa jo Hannelelle sanoinkin, niin jos ei näytäkään, niin saa nähdä mitä sitten tehdään. Se on se kun eivät voi tehdä sitä verikoetta. Niillä kun ei sitä siellä tehdä... Mullekin on sanottu, että kaikilla se ei vain näy koskaan noissa virtsatesteissä, mutta että veritesteissä näkisi... Pitääkin asua väärän terveyskeskuksen alueella, kun täällä eivät tee. Tiedän yhden toisen helsinkiläisen terveyskeskuksen, jotka teettää verikokeet heti automaattisesti kun ilmoittaa raskaudestaan.
Kiitos Joululahja tsempeistäsi tälläkin puolen! Tsemppiä sullekin ensin lääkäriiin ja sitten ultraan!!
limetti: Kiitos sullekin jaksuista. Ens maanantaina mulla on neuvola, terkkarin käynti. Varmaan sen silloin sitten kuulen. Se käynti kun mulla on nyt joka tapauksessa edessä. Täytyy pitää mielessä se tukivyö, jos tulee tarvetta. Riippuu nyt vähän siitäkin miten tässä tulee taas käymään...
ON: Hieman parempi olo jo, kun aikaa on kulunut. Yritän pitää mielessä lääkärin sanat, että kohdun limakalvon perusteella olisin raskaana, mutta olis vain niin alussa ettei muuta vielä näy... Tosin hieman epäilyttää se labran testi huomenna...
Katri
voi katri.. tosi surkea tuo sun tilanne. kyllä kaikki kuullosti jo ihan siltä että olet jo tukevasti pieniin päin. olen pahoillani että tällainen pettymys ja epätietoisuus tähän vielä..
se veritesti olis kyllä hyvä, kun siinä näkee sen hCg:n määrän, ja sitten jos ottaa muutaman päivän päästä uuden, niin näkee että nouseeko, vai mitä se arvo tekee.. yritä kysellä olisko tässä tapauksessa mahollista päästä jonnekin muualle verikokeeseen, jos omassa tk:ssa veritestejä ei oteta. luulisi että se terveydenhoitaja tietää kyllä.. esim naistenpolin/äitipolin kautta toisessa sairaalassa tms..
sanille onnittelut ultrakuulumisista! joo, on kai se vauvan koon vaihtelu ihan normaalia, kun nehän mokomat kasvaa jonkin verran yksilöllisesti, tai kaikkien vauvojen pitäisi kait syntyä sitten 3,5kg ja puolimetriä pitkinä.. ja mittavirheet ei tertte olla kummoisia, kun tulee vielä vähän lisää heittoa.
että äläpä huolehdi! hyvin se vauva siellä voi, ja eihän se lääkäri edes muuttanut sitä laskettuakaan. =)
mukavaa että saitte monta kuvaakin!
hannelen ja ultsin pissakeskusteluun.. meillä ei tarvi pihdata 4h sitä pissaa enää sen ihan ekan näytteen jälkeen!
täällä otetaan se eka näyte missä pitää pestä ja pihistellä, mutta loput neuvolan pissanäytteet on ihan vaan semmoisia, että kunhan menee ja muutaman sentin saa purkinpohjalle aikaiseksi sen suuremmin pesemättä, pidättämättä ja veivaamatta..
en mäkään pystyisi olemaan 4h pissimättä..
joululahja siellä hermoilee tulevaa ultraa.. jep, ihan tuttu juttu, että hermo kiristyy mitä lähemmäksi ultra-aika tulee, ja jotenkin tulee äkäiltyä ukolle kaikesta.. mikäs päivä se olikaan? hyvin sullakin on jo viikkoja tullut!
noh, neuvola oli tänään..
veriarvot oli ookoo, eli syyhy ja kutka on varmaan unettomuus-stressin ja pakkasen yhteispeliä, vaikka sitä perinteistä atooppista ihottumaa ei näykkään, ei siis hepatoosia, hienoa! =)
hemo oli 110, eli noussut kokonaisen yhden pykälän kahdessa viikossa.. no, ei ole sentään laskenut.
paino oli 85kg, eli alusta asti kerääntynyt +12,5kg, 4 viikon aikana +500g, joista 300g nyt kuluneen viikon aikana..
oletettavaa on, että en liho 2,5kg tässä loppuaikana.. että se max +15kg ilmeisesti jopa alittuu. =)
verenpaine 103/63
sintti mylläsi, joten ensin syke yli 170, ja kun vähän myöhemmin mitattiin uudestaan, vaihteli syke 145-153 välillä, että sekin ok. ei vaan näyttäisi vielä syke laskeneen, kun eikös se niin tee synnytyksen lähetessä?
käsikopelolla terkka arvioi sintin olevan " siinä 3 ja puol kiloa" , kortissa lukee 3400g. ensimmäinen painoarvio.. =) meinasi että syntymähetkellä (noin 11 vrk kuluttua) sintti voisi olla noin 3700g, että esikoista kevyempää vauvaa odotellaan, mutta mahakin on pienempi..
lapsivettä ei kuulemma ole enää paljoa, kun ei juurikaan hölsky.
sf 36, vyötärö 109, eli sf menee edelleen yläkäyrän yläpuolella, mutta sen suuntaisesti.
esikoisen viimeisessä neuvolassa rv38+ sf oli 42 vai oliko 44 cm, ja vyötärö 112.. että siihen ei taideta ens viikolla yltää =)
tosin, tätä painoakaan ei liene 10kg pompsahtavan tähän yhtäkkiä lisää ennen synnytystä, kun esikoiseta nousi sen rapiat 20kg, ja lähtöpaino raskauteen on ollut sama.. =)
kurinasta ja korinasta kurkussa terkka sanoi sen olevan just sitä, että vauva painaa mahalaukkua, ja että mahdollisesti vauvan muljaamisen takia nousisi se oksukin kurkkuun välillä.. ällöä.
mahasta kuuluvasta napsahtelusta se ei osannut sanoa muuta, kuin, että aina välillä joku muukin kysyy samaa, mutta syytä ei osaa kertoa.. eli, pötköllään ollessa, tai istuessa, jos on hiljaista, mahasta kuuluu napsahdus? tai naksahdus.. voi olla yksi vain tai pari kolme perättäin.. mitä ihmettä =)
(sintti morsettaa.. = )
unettomuuteen ei sen enempiä puututtu, todettiin, että tilanne on nyt sit vaan tällainen. kyseli vaan, että kuin nopeasti pojan syntymän jälkeen alkoin saada nukutuksi, mutta en mä osannut siihen muuta sanoa, kuin etten muista.
ja että en pitänyt pojan vauva-aikaa yöheräämisineen mitenkään kauhean uuvuttavana.
minä hoidin pojan pääosin yöllä, kun aina heräsin kitinään kuitenkin vaikka olisin nukkunut eri huoneessa, ja mies ei välttämättä herännyt vaikka oli luvannut, vaan mä herättelin sitten miehen hoitamaan vauvaa yöllä, jos oltiin sovittu hänen hoitavan syötöt yöllä.. =) ei oikein toiminut niin..
helpommalla päästiin molemmat, että mä hoidin yöt, yritin nukkua paivällä kun vauvakin nukkui, ja jos väsytti, niin sitten kun mies tuli töistä, sain mennä ottamaan vielä ekstra-päikkärit. toimi ok, kun oli pullovauva.
viimeinen neuvola sovittiin ens viikon ke..
vähiin käy päivät kalenterin mukaan, mutta silti tuntuu ettei tää vauva synny ikinä...
nyt ruuan laittoon.. ukko tulee töistä just
-ennis- ja sintti rv 37+5 sektioon vielä siis 12 yötä.. olen laskenut tuolla aiemmin öitä väärin..
Ennis: Täytyypä maanantaina kysellä siltä terkkarilta kun sen luo menen. Silloin kun mulla oli se eka raskaus ja np-ultrassa todettiin tyhjä kohtu, niin sillä käynnillä tehtiin tuo veritesti ja sitten parin päivän päästä uudestaan. Niin ja kättärillä siis tuo.
ON: Mies tuli noin puoli tuntia sitten kotiin. Kun sai takin ja muut pois, niin tuli heti ensimmäiseksi lohduttamaan. Meinas tulla itku, mutta ei ihan.
Illan jatkoja kaikille!!
Katri ja rv ?
piti tosta lapsiveden määrästä vielä sanoa, kun mun mielestä terkan kommentti oli niin mainio: " ei täällä paljoa vettä enää ole kun ei hölsky, tää maha on ihan täynnä vauvaa" .
mulle tuli mieleen se punahilkan susi, joka oli syönyt sen mummun kokonaisena, kun se metsästäjä sitten leikkasi mahan auki, ja mummu kömpi suden mahasta pois.. ja laittoivat vielä kiviä tilalle..
sektiota odottaessa.. maha täynna vauvaa.. toivottavasti eivät laita kiviä sentään.. =)
-e-
joo, olis kyl hyvä jos sen hCg:n voisi jossain muualla ottaa, jos omassa terkassa ei onnistu.
johan tuossa tulee hulluksi, kun ei kukaan tiedä että missä mennään..
jaksuja, ja virtuaalihali.
-e-
Tuli sitten nuolaistua ennen kun tipahti.
Mun ja miehen elämän kamalin päivä tuli eilen. Ennen pidin km päivää elämäni kamalimpana mut en enää eilisen jälkeen.
Sain eilen np-ultran yhteydessä otetusta veriseulasta tulokset. ja kuten arvata saattaa, hyvistä tuloksista ei ole kyse.
NP mittahan oli siis 1,6, eli reippaasti ookoon puolella...
Mun ikäisellä seulan pitäisi olla 1/700.
Mun tulos oli 1/100. Ja häly tuli AFP-mitasta, jossa nimenomaan katsotaan sikiön soluja äidin verestä. Niissä näkyy tällä hetkellä poikkeama.
Kerrottakoon tässä vaiheessa, ett miehen sekä minun vahva mielipide on, että terveilläkin ihmisillä on joskus luvattoman vaikeaa tässä maailmassa, siispä me emme halua tuoda tähän maailmaan vammaista lasta. ne vanhemmat jotka pystyvät siihen, hatun nosto heille papukaijamerkin kera, mutta me emme siihen pysty.
Niinpä reilun viikon kuluttua maanantaina käy meidän tiemme perinnöllisyysklinikan geeni puolella lapsivesi punktioon, ja kaikkihan sen tietävät, että siihen sisältyy n. 0,5-1,0% keskenmeno riski...
Edes mahdollinen km ei pelota niin paljoa, kuin mahdollinen kamalin vaihtoehto. Punktion tekohetkellä olen rv 15+3, ja siitä menee vielä kaksi viikkoa tulosten saamiseen, joten kerkeän tuntea vauvan liikkeet ja tulokset saatuani olen n. rv 17+?. Ja tuskinpa tarvitsee erikseen mainita mitä seuraavaksi tapahtuu mikäli raskaus joudutaan keskeyttämään.
Tiedän, että täälläkin osa ihmisistä varmastikkin tekisi asian kanssa erilailla, mutta haluan silti kertoa rohkeasti ja ehkä uskaliaasti oman kantani.
Mutta eteenpäin...
Puhelimessa genetiikan puolen hoitaja teki vielä pikakartoituksen, jonka seurauksena riskiluku tippui vielä kymmenyksen, eli nyt se on 1/90.
Tällä hetkellä olen " akuutilla stressi lomalla" ja tuskinpa kykenen töihin keskittymään ennen kuin asialle saadaan joku selvyys. Eli tässä on n. kuukausi aikaa ihmetellä ja pyöritellä peukaloita ja jossitella kaikkea mahdolista ja mahdotonta.
Pieni pää ei vain suostu käsittämään, että kuinka paljon paskaa tuuria tässä vielä joutuu kestämään? Henkisesti varaudun pahimpaan, mutta uskallan pitää pientä toivonliekkiä yllä, jospa sittenkin....
Mustaa huumoria, mut me ollaankin ilmeisesti Katrin kanssa " päivän pettäjät"
Huom Katri muista edelleen, sä oot raskaana, vähemmillä viikoilla, mut silti raskaana!!!
Yritän käydä tsiikailemassa ainakin muitten kuulumisia ja jännitän tuota Hanneleen poksahtamista, mutta varsinaisia kuulumisia ei ehkä välttämättä kuulu hetkeen.
Terkuin Heli & Maris the Marakatti rv 12+4 ( menkkojen mukaan)
voi itku sentään.
voimia ja jaksamista sulle ja miehellesi.
teillä on hemmetin pitkät neljä-viisi viikkoa edessä kun odotatte tuloksia, ja pahimmassa tapauksessa kamalan vaikea päätös tehävänä.
mutta, voihan kuitenkin olla, että vauvalla on asiat ok. toivotaan parasta, pelätään pahinta.
jos tunnet kaipaavasi jotain paikkaa minne purkaa pahaa mieltä, olet tervetullut tänne murheinesi.
virtuaalihali.
-ennis-
Katrille ja Helille tännekin puolelle paljon voimia ja jaksamista epätietoisuuksien kanssa! Toivon kovasti, että teillä kummallakin kaikki kääntyy vielä parhain päin!
Enniksellä kans päivät vähenee! Kiitos ultraonnitteluista ja onnittelut itsellesi hyvistä toisiks viimeisistä neuvolakuulumisista ja verituloksista! Hienoa, että painokin on pysynyt aisoissa, voi kun itekin pääsis samaan (mitä en tällä hetkellä usko).. Kiitos myös kommetista tuohon vauvan koon heittoon.
Joululahja: mulla km-pelko on vasta viime aikoina hellittänyt, kun on kunnolla alkanut tuntemaan liikkeet ja nyt kun eilen ultrassa näki kaikki olevan ok.. Mutta sä oot jo hyvissä lukemissa; alkaa olemaan pahin riski takana. Koita jaksaa pelon kanssa kyllä se ajan kanssa ainakin vähän hellittää. Kiitos sulle vastauksesta kokoarvio kysymykseeni. Kyl mä alan uskoa kans että se on ihan ok ja kaikki menee hyvin. :)
Hannele: kiitos sulle kans ultraonnitteluista! Onko yhtään ollut synnytyksen käynnistysmerkkejä? Vaikka eipä se välttämättä paljon merkkejä anna kuin vähän ennen h-hetkeä..
-sani rv 20+2
Että lipsautin sitten koko suomen kansalle oman nimeni, nooh, eipä tuo maailma siihen kaadu.
Onhan tuo haahujen Jumppiskin samaan sortunu sillon joskus muinoin.
Kiitos Ennis & Sani myötätunnosta, ja odottavan aika on tosiaan pitkääkin pidempi.
HELGA: No tulipa teillekkin nyt sitten ikäviä uutisia. Tai no eihän tuostakaan vielä varmaksi voi sanoa mitään¿vauva voi ja toivon mukaan onkin täysin terve, mutta ikäviähän nuo punktiot sitten ovat jos niihin joutuu. Tavallaan jäi itseäkin nyt vaivaamaan, että olisko pitänyt sitten kuitenkin se veriseula vielä mennä otattamaan sillon raskauden alussa, kun sitä mieheni kanssa puntaroimme. Meillä oli tuossa np-ultrassa muistaakseni sama turvotus arvo kun mikä teillä oli nyt, eli se 1,6. Sitä mietimme silloin, että mitä sen veriseulan kanssa tehdään kun itelläkin ikää nyt toukokuussa tulee tuo 32v. ja että riskit kuitenkin iän myötä kasvaa¿mutta päätimme jättää sen veriseulan ottamatta koska emme halunneet lähteä märehtimään sen asian kanssa, että jos veriseulasta olis narahtanut, niin sitten edessä olis olleet tosi pitkät piinavkot. Oma hermo ei olis varmaan sitä odottamista kestänyt niiden parin keskenmenon jälkeen. En tiedä oliko sitten itsensä huijausta tai mitä, mutta me jätimme sen seulan väliin. Ja olen kuullu niin monta tarinaa siitä, että kuinka herkästi se tuo veriseula antaa sen poikkeavan tuloksen ja sitten tuleva äiti joutuu tärisemään monta vkoa ja peläten odottaa tuloksia jotka yleensä ovat täysin normaalit. Muutenkin koin tuon alkuajan odotuksen todella raastavan pitkäksi ajaksi pelkojen kera. Mulle on tosi moni sanonut siitä veriseulasta, että sitä ei kannata ottaa jos ei halua itteensä erikseen kovasti säikytellä. Meillähän omassa neuvolassa olis nimenomaan ollut vain tarjolla tuo veriseula, mutta ei np-ultraa, joten me teimme niin, että menimme yksityiselle teetättämään sen nt-ultran ja jätimme sen veriseulan kokonaan sitten tekemättä, vaikka sen tuota np-ultran tulosta olis pitänyt tukeakkin. Tälläin aina tietty herää kysymys, että olisko sittenkin pitänyt se teetättää, mutta nyt sitä on turha enää miettiä kun tässä alkaa olla loppumetrit käsillä. Se on sitten herran halluus tää homma. Onneksi älysit hakea sairaslomaa tässä tilanteessa. En varmaan sun housuissasi olisi minäkään pystynyt töitä tekemään. Ajatukset pyörii varmaan sekavissa tunnelmissa. Koita kuitenkin jotain sielä touhuilla. Ulkoile ja koita harrastaa vaikka vähän jotain mikä edes hetkeksi saisi ajatukset rentoutumaan. Uskon, että kaikki kääntyy parhain päin. =) Hirmuisesti lähettelen voimia ja lämpimiä halauksia.
SANI: Meillä oli mun mielestä tuolla rakenne ultrassa kans niin, että reisiluun mitta vastas täysin sitä mitä pitikin¿, mutta sitten pään mitta oli jotain 5 pv suurempi siihen reisiluuhun verrattuna. Ei pitänyt ainakaan lääkäri sitä mitenkään ihmeellisenä. Yksilöllisiä kasvuerojan nuo ovat ja varmaan jokainen yksilö ihan omaa tahtia kasvaa¿välillä pää menee edellä ja välillä kintut. ;-) Uskon, ettei ole mitään hätää ja kaikki on varmasti ihan kunnossa pikkuisella. =)
ENNIS: Ja meitin Enniksellä on masu vauvaa täynnä¿olipa hassu kommentti terkalta. =) Mulla on masu täynnä vauvaa ja pannaria. Tein miehelle ylläriks pannaria kun tuli kotiin. Kylkeen vähän manssuhilloa ja kermavaahtoa. Saa nähdä mitkä kilot täällä poksuu h-hetkellä jos tällä tavalla herkuttelee. Pannari oli niin hyvää, että vedin sitä itekkin kolme palaa. Hyi minua. =)
Ja viimeisin, mutta ei ainakaan tällä hetkellä pienin ( .)
Olen siivonnut kun viitamaan susi koko tän päivän. Kirmelin vauvapeti (=äippäpakkauksen laatikko) on nyt nyyttiä vaille valmiina odottamassa. Suloinen näky pussilakanoineen ja soittorasioineen. Pidän siinä päällä vielä sitä pahvikantta, ettei pääse pölyttymään noi vuodevaatteet kun vielä tätä aikaa siihen h-hetkeen kuitenkin on useampi vko¿kait? Äiti on joskus siskon äippäpakkaukseen tehnyt sen sellaisen suojan rimpsuineen, jonka sisko luovutti nyt mun käyttööni. Ei tarvi ihan tylyä pelkkää pahvilaatikkoa katsella, vaan sai sen nätin kuosin siihen päälle. Tuo pahvilaatikko on nyt sijoitettu sinne pinniksen sisälle odottelemaan. Pinnikseen en vielä mitään lakanoita tms. laita kun otamme sen käyttöön vasta sitten myöhemmin kun Kirmeli on vähän kasvanut. Alkuajan saa nukkua sielä äippäpakkauksen kopassa. Tänään silittelin vielä siivouksen jälkeen loput Kirmelin lakanat ja vaatteet ja asettelin kaappiin. Mun PITI laitella sairaalakassikin valmiiksi, mutta kun touhusin niin hirveesti tänään kaikkea muuta, niin aika loppui kesken ja mieskin tuli siinä sitten jo töistä. Kävelyllä käytiin tosiaan yhdessä ja sen jälkeen tein sitä pannaria ja tarjoilin sitä manssuhillon ja kermavaahdon kera. Ja nyt on sitten ähky. Bläääh!!! Tänään on ollut varmaan vähän liian kova tahti, kun on masua kiristellyt enemmän ja vähemmän. Silti mielestäni mistään suppareista ei ole kyse. Masu varmaan vaan väsyy tästä touhotuksesta. Onneksi tänään siivosin ja suurin osa noista hommista on tehty, joten huomisen saan pyhittää ihan vaan omaan rentoutumiseen. Uimahalliin ajattelin edelleen huomenna vielä uskaltautua. Mulla on vielä pari liikuntalippua käyttämättä ja ne ajattelin nyt pistää sileeksi ja sen jälkeen mun vesijuoksut on mitä luultavammin juostu ennen vauvan tuloa. Käytän ne nyt pois kun kuitenkaan en pitkään aikaa pääse vauvan syntymän jälkeen uimahalliin. Ja muutenkin alkaa vkoja olla jo niin paljon, että en halua sitten mitään pöpöjä itelleni.
Ei vaan¿nyt taas kylkeen pistää sen verran napakasti, että olis selkee merkki että koneelta pitäis poistua.
Katrille vielä toivotan onnea sinne huomiseen testiin. Toivotaan, että vahvasti raskaana olisit.
Nyt ei muuta kun öitä. Toivottavasti saa nukuttua.
titi ja kirmeli 34+6 ja huomenna taas poksuu !
P.S. Se on tänään muuten mun viimeinen sairaslomapäiväni, sillä huomisesta eteenpäin olen siirtynyt ¿ virallisesti¿ äitiyslomalle. Jihaaa !!!!
Ultsi75: Ihania ultrakuulumisia tosiaan, nyt saat nauttia!! Tsemiä väsymykseen ja pahoinvointiin! Ja hienoa, et sait varattua ajan neuvolaan.
katri72: Miten voi olla Katri, en ymmärrä mitään nyt... Särki nyppii, mitä toi voi olla jos ei vauvan liikkeitä?? Ja se tuntemasi pitkänomainen liikkuva otus masussa? Pakko olla vauva.. Ja vuodottomuus.. Paha olo mulle ainakin tulee selällään ollessa, pian käännyttävä kyljelle. Ja ne heikotukset kaupas ja ällötys ruokaa kohden? Jos se virtsatesti näyttää negaa huomenna, käypä yksityisellä tekemäs veritesti, ei se voi ihan hirveesti maksaa. Kuitenkin jos lääkäri ja terkka oli molemmat positiivisella mielellä, voihan hyvin olla mahdollista, et pikkuvauva siel masus sittenkin olis... En tiedä, outo on tilanteesi taas. Mietin minäkin täällä, et miten oikein jaksat, pettymyksiä ja epävarmuutta on sulla ollut aika paljon. Isoja haleja...
Onnea vuosipäivästä, vaik se menikin jo. Pitkään ootte yhdessä olleet, paljon kokeneet ja jaksaneet. Jaksuja tästä eteenpäinkin!
Tuutupii: Onnea sullekin ihanista ultrakuulumisista!! Saatpa nauttia sinäkin jo mammavaatteistakin. Niin ja paljon onnea ihanasta masukummusta.
Enni-Maija: No johan sulla on tukalaa, eiköhän se vauva pian sitten synny. Ikävää tuo kurina.. Mulla tulee välillä oksennuksen maku suuhun, pistän sen piikkiin et vauva painaa mahalaukkua. Ja närästääkin ajoittain paljon, mut se pysyy siedettävissä rajoissa säännöllisellä syömisellä. Toivottavasti saatte raha-asiat jotenkin järjestykseen, niitä onkin kiva pohtia yön unettomina tunteina. Jospa miehes sais uusia töitä? Ihme lääkäri, jos ei sisätutkimusta tee, on se sen velvollisuus.. Mietin kans noita uni- tai nukahtamislääkkeiden käytön mahdollisuuksia, mut en tiedä niistä kyl mitään, et mikä vaikutus saattaa olla masuvauvaan. Jospa se kohta puoliin syntyis...
Galluppiin: Hillo+kerma ehdottomasti!!
Hyviä neuvolakuulumisia! Kyllä se vauva syntyy ihan oikeesti vaikkei vielä siltä tunnukaan. Pian varmaan jo rupee tapahtumaan.
Hannele-81: Sullakin alkaa hermot olla koetuksella, jaksuja vaan vielä, anna vauvalle hetki aikaa kasvaa ja nauti tosiaan vielä masusta, jos ei fyysisesti ole kovin hankala olo.
En oo välilihaa rasvaillu, rintoja ja masua vain. Kai sitä vois vähän alkaa öljyillä, vaikken ookaan ihan varma, onko siitä hyötyä ja minkä verran.
Vai limatulppa? Saapa nähdä kuinka pian sitten pääset tosihommiin? Esikkoa odottaessa en limatulppaa huomannut, alkoi supistuksilla silloin. Nyt alkaa jännittää, et mitenköhän tää alkaa syntyä ja miten se menee?
Hyviä neuvolakuulumisiahan sulla oli, onnea!
eka-vekara: Luulen, et meillä on jotain samanlaista ilmassa esikon kanssa tai sit sillä alkaa sopivasti uhmaikä. Itkettää ja hermostuttaa herkästi kaikki pienetkin asiat jos ei just mene herran mielen mukaan. On kakkinut taas pitkästä aikaa monta kertaa vaippaan. Ja nukahtaminen on usein tosi vaikeaa, äiti ei saa poistua mihinkään ilman välitöntä itkua... Oon kans miettiny tuota, et varmaan menee pienellä hermo, kun ei äiti pysty eikä jaksa touhuilla samaan tahtiin kuin normaalisti. Ja mekin ollaan vietetty toipilasviikonloppua. Mut kuitenkin tuntuu odottavan vauvaa innokkaasti ja puhuu tosi nätisti vauvasta ja mitä sen kanssa puuhataan... Et en tiedä.
Onpa sullakin ollut suppareita. Mul esikoinen syntyi parin vuorokauden kuluttua siitä, kun mul oli eka kertaa säännöllisiä ja kipeitäkin suppareita, jotka tosin laantuivat. Koeta levätä viel pari viikkoa, sit annetaan vauvojen tulla jos haluavat.
sani-74: Onnea liikkeiden vahvistumisesta! Ja samoin puolivälin ylityksestä! Hyviä ultrakuulumisia myös, onnea! Eiköhän tuollainen vaihtelu oo vielä ihan okei, riippuu vähän mittaajastakin. Vaihtoivatko l.a:ta?
Joululahja: Jaksuja sulle sinne, ymmärrän hyvin miten vaikeaa on osata raskaudesta nauttia. Taidan olla itse vähän samanlainen, et mietin mielessäni aina pahimman vaihtoehdon mukaan. Kovasti pidetään peukkuja, et kaikki menis hyvin nyt!
DreamOne: Eipä kestä sulla pitkään, kun alat jo säännöllisesti liikkeitä tuntea, sit pelot pakenee kauemmas. Aika varmasti matelee neuvolaan asti, mut jospa tuntisit liikehdintää jo vaik ennen sitä. Öljyhoito on ollu loistava!
Titi75: Ihmettelin minäkin täällä, et missä luuhaat.. Onnea hyvistä neuvolakuulumisista! Perätilassa vielä, miksei Kirmeli kääntyis itsekseen? Voihan vauvat sen tehdä vasta paria viikkoa ennen syntymää. Voihan noita viikkoja kuitenkin vielä olla kuus tai seitsemänkin melkein... Toivottavasti saisit kuitenkin unta taas pian paremmin, ettei tarttis alkaa sitä järkyttävää univelkaa jo nyt kasaamaan.
Ihanasti oot laittanut vauvaa varten.. Pitäis itsekin tässä vähän enemmän ryhdistäytyä ennen kuin aika loppuu ihan kesken.
Helga76: Saatiin sulta terveiset, harmi et kone temppuilee. Onnea ultrakuulumisia ja samaan hengenvetoon osanottoni veriseulassa kärähtämisestä! Kivat paikat järjesti tohtori teille jättämällä just sen ratkaisevan sanan sanomatta siinä alussa!
Jopas teitä nyt koetellaan.. Onhan noissa punktioissa aina riskinsä, mutta ehkä paras varmistaa asiaa, jos tuntuu, ettei pysty vammaista lasta kasvattamaan. Vaikka varmaan riippuisi vamman laadusta, miten vaikeaa vammaisen lapsen kasvatus sitten olisi. Ja joskus kaikkien seulojenkin jälkeen syntyy yllätysvammaisia tai -syndroomaisia lapsia, ei ne testit ihan kaikkeen pysty. Kovasti jaksuja sinne teillepäin! Pidetään peukkuja. Tänne olet aina tervetullut purkamaan mieltäsi, jos kaipaat...
Limetti: Onnea neuvolakuulumisista!
Kyllä täällä kotia yritetään järjestää uudelle perhekoolle sopivaksi. Nyt pian pitää hakea se lastensänky tänne ylös. Vauvanvaatteita oon pessyt ja silittänyt innolla. Tuplarattaita ois tarkoitus käydä vilkaisemas ja ostaa jotain ihania söpöjä uusia pikkuvaatteita. Muuten kodin siivous ym. järjestely ei innosta paljon, paikat sotkeutuu parissa minuutissa niin kuin lapsiperheessä kai kuuluukin. Enkä jaksaiskaan mitään suurta siivoilua, masu painaa ja supistaa ja alaselkää särkee, et ei aina niin helppo olo.
ON: Juu, enpä jaksa täällä koneella istua usein tällä palstalla. Muuten on kyllä pakko istua, kun on kaikenlaista kouluhommaa koneella tehtäväksi. Välillä selkä on niin kipeä, ettei edes pysty unelmoimaan koneella istumisesta. Mutta joskus aina käyn lukemassa kuulumisia.
Oma vointi alkaa olla tukalampi, ainakin toisina päivinä. Hermostuttaa, kun ei pysty tekemään sitä eikä tätä ja luulen, et esikko huomaa kans et ei tuo mamma pysty enää mihinkään kivaan. Masua kiristelee eli suppailee aika ajoin, liikkeessä enemmän. Enää ei oo ollu kipeitä suppailuja. Vauva potkii paljon, yrittää edelleen masusta nahan läpi ulos. Tekee toisinaan tosi kipeää vauvelin punkeilut.
Pissa oli ihan puhdas, eli pissatulehdusta ei ole. Olen yrittänyt vähän enemmän lepäillä päivän mittaan, mut toisaalta huomaan miten tärkeää liikuntakin on selän kunnon kannalta. Enää en viitsisi tukivyötä lähteä ostamaan. Käyttäisin mielelläni rahat vauvanvaatteisiin ja imetyspaitaan.
Viikon päästä neuvolalääkäri, jota ennen en uskalla kyllä uimaan mennä. Joogaan ajattelin, se olis kivaa. Kun muuten tää urheilu jää siihen kävelyyn. Eilen tiskatessa kyllä tuntui kuin olis ollu kuntosalilla ja päälle päätteeks viel saunassa, et käyhän tuokin kuntoilusta. Ilmainen kuntosali ja sauna kotona, se on herkkua se!! (inhoaa tiskaamista...)
Yöt nukun tosi hyvin, ihanaa. Vauva ei herätä yöllä, vaan esikko tai pissahätä. Ja pian saan unen päästä kiinni. Esikkoa odottaessa valvoin yöllä liikkeitä tunnustellen. Nyt masukki taitaa olla aktiivisimmillaan päivän ja illan ja sit klo23 alkaa nukkua. Sopii mulle.
Enpä jaksa enää muuta, täytyy mennä yöpalalle ettei närästä aamuyön vessareissun jälkeen ja sit nukkuu. Onkin ollu kolme tuntia ihan omaa aikaa, kun sain pojan nukkumaan ajallaan ja mies oli reissussa.. Luksusta!
Kaikille exille hyvää masunkasvatusta! Helgalle ja Katrille erityishalit, en tiedä kuinka teitä lohduttais, mut käykää purkamas mieltänne tänne jos haluatte. Ja aina toivotaan yhdessä parasta!
Lizie & Mönkijäinen 35+5
Ensinnäkin,
KATRI, olit ajatuksissani illalla nukkumaanmennessä. Vaikka raskaana olisitkin niin silti on varmaan sellainen riistetty, keskenmenon saaneen olo. Itsekin vielä (hämärästi ;o) muistan miltä se tuntui vaikka mun keskenmenosta on jo pian vuosi. Sulla on varmasti niitä ajatuksia siellä, ja olet kokenut sen jo niin monta kertaa! En voi muuta sanoa kuin että jaksamista ja olet ajatuksissa!
Sitten,
OMA NAPA jossa kerrankin tapahtuu:
Koko yön on supistellut kovasti n. vajaan 15 min. välein. Lima on muuttunut veriseksi ja tissien alle on tullut tyhjä monttu, ikään kuin vauva hävinnyt siittä =o) On tainnut painua alemmas. Näistä voisi kuvitella että lähtö on jo lähellä, ehkä jo tänään =o) Nukkunut en luonnollisestikkaan ole yöllä, supparit oli vielä pirullisen kipeitä, mietin että ihan tuon kivun takia vois lähtä jo sairaalaan mutta toisaalta en halua enää kertaakaan tulla sieltä tyhjin käsin että sitte ku sinne lähen niin haluan olla varma tilanteesta. Jalkeille nousin ennen seittemää ja jännitin että nyt ne supparit varmaan loppuu aamun valjetessa. Tässä istuessa on tullut jo muutama. Toivottavasti se on menoa nyt eikä tuu enää takapakkia.
Oliskohan korkea aika löytää listaemo?!? Viikon päästä täällä ylittyy jo määräpäivä, en mää varmaan enää ikuisuuksia täällä ole… Saatikka jos vaikka jo tämän viikon aikana pääsis jakautumaan… ;o) Katri nyt ei varmaankaan tietysti ala, kun sun tilanne on niin epämääräinen, eri asia olis ollut jos viikkoja olis ollut jo 15 tai edes 9… Helgalla taas taitaa olla koneongelmia…
En kerrassaan jaksa kommentoida nyt enempää. Tekis mieli varalta laittaa paplarit päähän että jos tänään synnytetään niin näyttää sitten synnärikuvissa hyvältä =o)
HANNELE + vilpertti rv 38+5
Lapset on jo hoidossa ja itse tässä valmistadun nukkumaan, kun menen yöksi töihin.
Mutta ensin kommenttia:
Hannelella viikot vain vähenee! Sen viime viikkoisen jälkeen olisin melkein voinut vannoa, ettei sinua täältä enää tapaa ilman kääröä. Mulla kanssa tuo limatulppa tuli paljon ennen synnytystä tai suppareita edellisessä raskaudessa, mutta sen jälkeen alkoi kyllä paikat avautumaan kivasti.
Tuutupiille jaksuja pahoinvoinnin kanssa! :( Jos yhtään lohduttaa niin itse yökkäilin vielä rv 18...
DreamOne: En tiedä kuuluuko km-jälkeisiin vai mihin, mutta musta tuntuu edelleenkin välillä, että vauva on vähintäänkin kuollut. Liikkeet tuntuu kyllä joka päivä, mutta hiljaisina hetkinä iskee se pelko. Nauti vain nyt siitä oireettomuudesta, kun ne kuitenkin taas loppua kohti pahenee.
Ennikselle toivon parempia yöunia! Kyllä se vauva kaiken palkitsee!
Helgalle pahoittelut ja tsempitykset ja kaikki mahdollinen! Eihän ne veriseulatkaan mitään satavarmoja lupaile ja km riski punktiossakin on niin pieni, että on varmaan kaiken sen tiedon arvoista.
Katrille lämpimiä ajatuksia! Kuulostaa tosi kurjalta tuollainen epävarmuus! Toivottavasti vain la:si siirtyy ja siellä kuitenkin jotain on.
ON: Perkule! Narahdin jälleen kerran sokerirasituksesta! Eilen kävin toistamiseen sen litkun juomassa ja paastoarvo oli 5,2. Rajapyykkihän on 5,1, joten ei mitenkään hälyyttävä, mutta olen varma, että kieltävät multa jälleen kerran kaiken hyvän! Niin kuin viimeksikin! Muuten täällä on liitoskipuja - jo nyt, suonenvetoja ja yleistä kömpelyyden aiheuttamaa vitutusta. Selkä meinaa kipeytyä ja tavarat putoilee käsistä. Pakkaset eivät auta asiaa yhtään, kun pitää pukata tuota vaatetta päälle. Manu-masuasukas voi hyvin! Joskus tosin heittää sellaista volttia, että oikeasti tekee tosi kipeetä. Maha on valtava pallukka tuossa edessä, kun ei ole varmaan yhtään jäänyt piiloon lantioon. Yöllä on välillä vaikeuksia löytää hyvä asento, mutta vielä on ihan ok unet.
Ensi viikolla olisi taas ultra, mutta enemmän jännittää se kohdun suun tilanne. Eihän tässä olisi enää, kuin vajaa 4vkoa töitä, mutta saikkua ja vuodelepoakaan en vielä haluaisi. Näin...
Koitan ensi viikolla ehtiä taas laittaman ultrakuulumiset siihen asti jakselkaahan.
Pirpaliina & Manu rv26+1
edelliskierroksesta viisastuneena, yritä nukkua vaikka on suppareita, ja syö jotain hiilaripitoista.
jos lähtö vai tulee oikeesti laitokselle.. =)
esikkoa kun lähdin tekemään, oli kello 24 yöllä kun kotoa lähdettiin, sinä yönä en ollut tietty vielä nukkunut ja edellisenä yönäkin vaan 3h, että oli aika urakka, kun poika syntyi sitten 9 tienoilla aamulla..
siis urakka sekin, kun olin ollut reilusti yli 12h syömättä, juomatta, ja 2 vrk unisaalis 3h, ja sit se synnytys päälle..
että jotain kannattaa syödä ennen kuin lähtee, ja edes yrittää huilata kun kyttää suppareita (juu, ei malta, tiedän.. =) )
toivottavasti pääset tositoimiin !
nyt muakin jännittää.....
-ennis- rv 37+6
Hmm... eipä täällä tilanne edisty, yhtään ei tihene. Paitsi jos viittis liikkua ja käveleskellä. Ei silti oikeestaan harmita vaikkei tänään lähtö tuliskaan, kuitenkin tilanne kehittyy eikä enää ainakaan takasin päin mene! Soitin kuitenkin synnärille ja siellä pitivät hyvänä kypsymisen ja avautumisen merkkinä kun on suppareita ja vereslimaa. Mutta liian harvakseltaan suppailee, 15 min. välein.
Tänään sitten oottelen että joko supparit tihenee tai sitten loppuu.
ENNIS: Kiitti vinkeistä, oon mää syönytkin, mutta viime yön unet on tosiaan luokkaa 2-3 h. Aattelin silti pitää päivän suunnitelmista kiinni, kohta tulee vieras kylään ja sitten pitää lähtä kaupunkiasioille. Jos tekis niinku on suunnitellu niin jos vaikka sitten ihan varkain ja huomaamatta supparit tihenis ;o)
HANNELE
Helgalle jaksuja tännekin puolen!
Titi: Kiitos onnentoivotuksista! Toivotaan, että kerrankin näyttäis labran testikin plussaa. Sitä vain ei ole vielä ikinä tehnyt. Silloin -05:kin oli kotitesti plussaa ja labran testi negaa...
Onnea äippäloman alkamisesta ja samoin uusista viikoista!! =)
Lizie: Niinpä, mitä sitten on se nyppiminen jos ei vauvan liikettä. Sitä samaa mulle sanoi yks toinenkin. Sitten siitä veritestistä, niin miehen kanssa olikin just tänä aamuna puhetta, että jos tuo labran testi on nega ja maanantaina neuvolassa sanotaan jotain, että " seurataan tilannetta" tms., niin vois kyllä sitten mennä yksityiselle otattamaan sen veritestin. Rahaa ei kyllä oikeastaan ole, mutta pitää sitten pihistää syömisissä, niin saa sen selvyyden. Mäkin kun kuulin yhdeltä kätilöltä kerran, että kaikilla ei raskaus näy ikinä pissatesteissä, mutta että veritesteissä näkyy kaikilla.
Kiitos vuosipäivän onnitteluista! Onhan sitä tosiaan kaikkea ehditty nähdä ja kokea näiden vuosien aikana. Heh, toi lause sai kyllä aikaan oikean " ikälopun" tunnelman.. Kiitos jaksuistakin!
Hannele: Niinpä, oudot on kyllä tuntemukset liittyen tähän raskauteen. Ihmetyttää sekin, että kun plussasin 21.1., niin miten ei vielä näkyny siinä ultrassa muuta kuin paksu limis? Sillä eikös plussan tehdessä pitäis olla ainakin rv 4, kun siinä näkyy? Apteekin omalla siis testailin silloin ja nythän tuosta on jo kulunut... mitä... parisen viikkoako. Liekö siellä sitten niin vanhat vehkeet, ettei näy kunnolla...
Ja hui, suppareita jo tullu!! Meinaatkos alkaa kohta jakautua? ;) Jaksuja suppareiden tihentymisten odotteluun!!
Listaemoilusta sitten... Joo, ei taida kannata alkaa listaemoksi, kun ei oikein tiedä tätä mun tilannetta. Jos olisin pidemmällä, niin olisinpa vaikka voinu suostuakin kun siinä sitten suunnittelin lopettavani ne hommat haahujen osalta. Toivottavasti joku muu löytyis?
Pirpaliinalle jaksuja ja tsemppiä uuden ultran odotteluun!!
ON: Tänään on vähän parempi olo taas kuin eilen. Epäuskoa kyllä löytyy labran testin suhteen. Kun on tähän mennessä aina käyny miten on, niin en paljoa elättele toiveita että nytkään mitään näkyis. Miehen kanssa puheltiin, että pakko kait sitten mennä yksityiselle veritestiin, jos ei tästä muuten mitään tule. Pitää vain pihistellä sitten ruuassa, kun muuten ei todellakaan ole varaa. Mullakin kun ne tulot on tasan 0 euroa. Mistään en siis saa mitään.
Mieskin jaksoi eilen mua lohdutella pitkin iltaa. Taisi sitä itseäänkin harmittaa, kun tulikin takapakkia. Tietysti vähän jännityksellä sekin odotti missä vaiheessa olen ja kun luuli edes, että olis ollu 9+ viikoilla...
Mietityttää vain sekin, että mitä ne kalan nyppimiset sitten on mitä on ollu joka päivä vähän eri aikaan, mutta aika usein varsinkin nukkumaanmennessä huomas sängyssä. Ja entä sitten ne muutamat kovemmat nytkäisyt? Tai liikkuva pieni pitkulan muotoinen " juttu" ? Paljon on mielessä kysymyksiä, mutta lääkäri ei niihin antanu vastausta. Itse asiassa ei sanonu noihin yhtään mitään.
Mies sitten sairastui eilen flunssaan työpäivän aikana. Toivottavasti en vain sitä itselleni saa. Oli kuulemma alkanut huimata ja jalatkin oli meinannu mennä alta... Tänä aamuna tosi karsea olo, joten mittaili sitten kuumettakin. Ei ollut, joten töihin vaan. Tai vaikka olisi ollukin, niin olisi sen pitäny silti töihin mennä...
Tunnin päästä ajattelin sitten lähteä sinne labraan. On sanottu, että aamuisin on pahat ruuhkat ja että kannattais ennemmin tulla päivemmällä. Ei kyllä yhtään huvittais lähteä sinne heti seuraavana päivänä, mutta pakkohan tuo on. Väsyttäiskin aika lailla, mutta ei auta mennä nukkumaan tai jää pian koko reissukin tekemättä. Auton lämmityskin kun on ajastettu sen mukaan, että pitää lähteä klo 11 maissa.
Kivaa viikonloppua kaikille ja Hannelelle vielä tsemppiä, jos vaikka tositoimet tässä onkin alkamassa!!
Katri ja rv ?
Minä voin ryhtyä listaemoksi kun jäät pois kohtapuoliin (toivottavasti, heh) siitä hommasta. Olin ajatellut sitä jo aiemmin, mutta halusin nähdä mikä Katrin tilanne on, koska paikka olisi kuulunut ehdottomasti Katrille.
Sinulla varmaan on tuo pohja itselläsi, laittaisitko sen minulle osoitteeseen shallow77@gmail.com
Ilman muuta meidän täytyy päästää sinut nyt synnärille vauvan hakuun! :)
DreamOne ja nappula rv 16+2
HANNELE: Apuwa, sullahan alkaa sielä oikeesti tilanne kuulostamaan siltä, että pääset kuin pääsetkin piahkoin tositoimiin. Vitsit, että jänskättää täälläkin. Koita tosiaan saada kuitenkin vähän levättyä...voi sitten synnytyksen jälkeen yllättää miten poikki on...sitä kun on poikki varmaan siltikin vaikka olis nukkunut vkon sitä ennen putkeen. M
KATRILLE onnea labrakokeisiin.
ON: Onhan tässä vielä vkoja, että h-hetki koittaa (tai eihän sitä koskaan tiedä, mutta uskoisin näin), mutta jotenkin olen menettänyt toivoni sen suhteen, että pääsisin vauvelia normaalisti synnyttämään. Kyllä se kaveri tuolla niin sitkeesti on kaivautunut mamin oikean tissin alle. Sielä on ilmeisesti sille niin hyvä pesäkolo, ettei haluan toisinpäin kääntyä ollenkaan. ;-) Välillä tuntuu ilkeältä kun ilmeisesti vauvelin jalk välillä puskee tuolta vasemmasta kyljestä alhaalta. Tulee sellainen aikas terävä kohta sinne ja tuntuu tosi hassulta. Käsittääkseni se on varmaan joku kantapää tms. Ja päätä puskee sitten taas tuonne oiean kyljen yläkulmaan. Kovin rauhallinen on ollut nyt n. vuorokauden ja heti herää pelko, että onkohan vauvalla kaikki kunnossa. Alkaa olla varmaan tosiaan sitten näitä ihan loppuajan tärinöitä nääkin. Kauheen herkkä olen...eilenkin pillahdin itkuun kun harmitti kun sähelsin sen pannarini kanssa. Kaadoin sen taikinan siihen pellille ja laitoin sen epähuomiossa uuniin niin, että toinen reuna pellistä oli yhden asteen sitä toista puolta ylempänä...no toiselle puolelle valahti sitten suurin osa taikinasta ja kun katsoin seuraavan kerran sinne uuniin, niin se toinen puoli oli ihan littana ja palanut ja toinen puoli sitten paksu ja erittäin herkulisen näköinen. Mies siinä sitten lohdutteli, että no ihan samahan tuo nyt on syödäänkö pulleita paloja vähän ohkasempien sijaan. No harmitti kun se toinen puoli meni vaan niin koppuraksi, ettei sitä puolta sitten voinut syödä ollenkaan. Noh...olenpa tarkempi sitten seuraalla kerralla. Mutta se puoli mikä onnistui, niin maistui aivan taivaallisen hyvältä. Huomasin siinä sitten itekkin, että taisin eilen honkottaa ja siivota vähän liikaa kun masua kans kiristeli siihen malliin ja olin varmaan vähän turhan väsynyt...sitten heti itkukin pääsi tuollaisesta ihan pöljästä ja pienestä asiasta. Ne hörmöönit kattokaas... !!! ;-D
Mä kyllä ajattelin tästä vielä uimaan lähteä. Aamusta heräsin jo samaan aikaan kun mies ja järjestelin tuon kodinhoitohuoneen kaapin niin, että sain vielä lopuille Kirmelin vaatteille tilaan ja samoin pikkuisen omille pyllypyyhkeille ja lakanoille. Nyt alkaa nekin olla kunnossa. Uimahallin jälkeen taidan kurvata vielä hakemaan yhden paketin niitä harsoliinoja lisää tuon äippäpakkauksen harsojen lisäksi ja sitten vihdosta viimein pääsen laittamaan kuntoon sitä sairaalakassia. Se on ollut nyt vkon tapetilla.
Ei vaineskaan...mä taidan tästä lähteä kun tuo kellokin rientää eteenpäin.
Hannelelle vielä tsemit jos lähtö tuleekin. Varo nyt ettet sinne kaupungille ala synnyttämään. ;-) Jos tulee lähtö, niin tu pikasesti kertomaan, niin pysytään täällä kärryillä. =)
titi ja kirmeli uusin vkoin tasan rv 35+0 (Ja äitiysloman ensimmäinen virallinen päivä tänään)
Tuolla haahuissa kun kävinkin jo ihmettelemässä. Kumma juttu. Toivotaan nyt että kääntyisi kuitenkin parhain päin.
Oliko se SANI kun kertoi kokoarviosta rakenneultrassa (sorry, nimimerkit jotenkin putoavat päästäni heti kun avaan vastausruudun??). Minulla on esikoisen kierrokselta sellainen muistikuva että kokoarvio perustuu mm reiden pituuteen. Joka ei ainakaan meidän lapsella (nyt 2v) ole edelleenkään pitkä suhteessa muuhun kroppaan- tullut äitiinsä ;) En olisi kovin huolissani siis ja ilmeisestihän pääviesti olikin että kaikki on kunnossa :)
Muillekin asianosaisille onnittelut erinäisistä hienoista ultrakuulumisista!!
ON km-pelko ei hellitä, ensi viikolla tosiaan neuvolalääkäri ja sitä seuraavalla np-ultra, jospa sitten vaikka saisi jotain uskoa tähän juttuun?? Olen suht hermoraunio ja kehittänyt jo kaikenlaista riitaa miehenkin kanssa sun muuta mieltä vähemmän ylentävää toimintaa. Äh.
t Joululahja rv 11+0