Miten sille isälle tuli edes mieleen lähteä YKSIN 2-,4-ja 7-vuotiaiden lasten kanssa yleiselle uimarannalle?
Jos vähän etukäteen olisi miettinyt, niin kyllä käsillä oli kaikki katastrofin ainekset: yksi aikuinen, kolme joka suuntaan vipeltävää lasta, iso väentungos, syvää vettä...
Itse olisin pysynyt tuolla konkkaronkalla vaikka leikkipuistossa jos ideana oli vaikka antaa perheen äidille vähän omaa aikaa.
Kommentit (652)
Pitäisikö sitä enemmän korostaa, että lapsia ei todellakaan ole ok jättää vahtimatta vedessä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yksin, lasten äiti oli siellä rannalla myös. Sitä ihmettelen, että kuka lähtee yhdenkään uimataidottoman lapsen kanssa veden ääreen ilman, että lapsella on riittävät kellunvälineet päällä? Kelluntauimapuku tai edes ne helkkarin käsivarsikellukeet, vaikka ne nyt huonot onkin, kyllä ne ainakin hidastaa sitä hukkumista.
Koska haluavat lasten oppivan nuorina liikkumaan vedessä ja ymmärtämään miten keho vedessä käyttäytyy? Ei meillä ole ikinä käytetty mitään kelluntapukuja tai kellukkeita turvallisuustarkoituksessa, jotain uimarengasta kyllä leikissä. Ne kellukkeet ei kuitenkaan poista valvonnan tarvetta, ja kun valvoo, kellukkeita ei tarvita pinnalla pitämiseen. En mitenkään paheksu niiden käyttöä, en vain ymmärrä tarvetta.
Minä ihmettelen, mitä AP saa aloituksellaan. Lisäksi ihmettelen eniten, missä vanhemmat olivat kun olisi pitänyt vahtia lapsia?
Olen minäkin ollut useamman lapsen kanssa rannalla, moneen kertaan vielä. Isommat omaavat uintia pitkään harrastaneina erittäin hyvän uimataidon. Uivat yhdessä, säännöt on selkeästi sovitut ja niitä noudatetaan.
Pienemmät ovat valvovan silmäni alla, koko ajan. Vipeltävät tasan vieressäni, kellukkeiden kanssa. Myös pienemmät tietävät, kuinka rannalla toimitaan.
Oikein hyvin toimii. Jos ei toimisi, ei mentäisi.
Näitä näyttää ikävä kyllä sattuvan joka kesä, joten joku kampanja todellakin olisi syytä järjestää, ehkä sitten muillakin kielillä kuin suomeksi.
Mulle tulee tästä tapauksesta mieleen tapahtuma muutaman vuoden atkaa.. olin omien lasten kanssa tuossa yleisellä uimarannalla (jossa ei ole valvontaa). Paikalle saapui kaksi naista yhteensä noin 6-7 lapsen kanssa, vanhimmat korkeintaan alakoulun ekaluokilla. Naiset olivat suomalaisia, mutta kulkivat tietyn uskonnon vaatimissa asuissa. Tuskin olivat päässeet rantaan kun yksi näistä lapsista, noin 6v poika, oli reilusti kaulaansa myöten vedessä räpiköimässä, ei siis osannut uida. Äiti sitten kahlasi hakemaan hänet sieltä viime hetkellä. 5min myöhemmin: sama heppu taas siellä jontkassa hukkumassa. Jotenkin jäi itseä ihmetyttämään, että miksi? Jos mun lapseni olisi tehnyt noin, me oltasiin lähdetty kotiin sen siliän tien. mitään uutta mahdolisuutta ei olisi edes tullut. Äiti ei komentanut, torunut tai edes ohjeistanut sitä poikaa, raahasi vaan pois vedestä kerta toisensa jälkeen. Ja siis painotam että suomalainen nainen, Suomessa koulunsa käynyt ja elänyt, eli luulisi tietävän paremmin veden vaarat.
Miksi tätä veivataan täällä päivästä toiseen? Ei se tuo lapsia takaisin, eikä tapaus ollut varmasti viimeinen tätä laatua.
No mikähän sitä siittävää sukupuolta sinne uimarannalle seksihelteillä vetää. Mietipä vähän
Lapsia ei pidä päästää silmistä hetkeksikään rannalla. Luulisi tämän olevan päivänselvää.
Vierailija kirjoitti:
No ongelmia aiheutti se
- että 7-vuotiastakaan ei ollut opetettu uimaan
- lapsilla ei ollut kellukkeita
- kulttuuri esti äitiä tulemasta myös uimaan, rannallahan hän oli kyllä, ties vaikka siellä oli sitten vielä pari pienempää...
Jos kulttuuri esti äitiä niin estikö tyttöjäkin? Olivatko hukkuneet lapset siis molemmat siittävää sukupuolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se lähtenyt yksin kun äitikin oli siellä. Mutta miksei lapsilla ollut kellukkeita? Olivatko nämä jotain ulkomaalaisia?
Silminnäkijän mukaan vanhemmat eivät puhuneet suomea.
Saattoivathan he puhua ruotsia tai englantia.
Vierailija kirjoitti:
Huostaan loputkin ja tsemppiä uhreille. Mies ei joudu tuossa kulttuurissa vastuuseen tästä. Toivottavasti oikeus antaa tuomion.
Siis: päätä vadille!
Vierailija kirjoitti:
Näitä näyttää ikävä kyllä sattuvan joka kesä, joten joku kampanja todellakin olisi syytä järjestää, ehkä sitten muillakin kielillä kuin suomeksi.
Ei mikään kampanja auta. Jos auttaisi, Suomessa ei kukaan käyttäisi huumeita, polttaisi tupakkaa, ajaisi kännissä autoa jne. jne. Aina löytyy kaikenlaisissa tapauksissa piittaamattomia ihmisiä, joihin ei mikään tietomäärä tehoa. Onneksi lasten hukkumiskuolemat ovat nykyisin hyvin harvinaisia. Niitä on noin 5 vuodessa siinä missä vielä 1990-luvun puolella määrä oli moninkertainen
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä veivataan täällä päivästä toiseen? Ei se tuo lapsia takaisin, eikä tapaus ollut varmasti viimeinen tätä laatua.
Lapset eivät ole kuolleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut yksin, lasten äiti oli siellä rannalla myös. Sitä ihmettelen, että kuka lähtee yhdenkään uimataidottoman lapsen kanssa veden ääreen ilman, että lapsella on riittävät kellunvälineet päällä? Kelluntauimapuku tai edes ne helkkarin käsivarsikellukeet, vaikka ne nyt huonot onkin, kyllä ne ainakin hidastaa sitä hukkumista.
Koska haluavat lasten oppivan nuorina liikkumaan vedessä ja ymmärtämään miten keho vedessä käyttäytyy? Ei meillä ole ikinä käytetty mitään kelluntapukuja tai kellukkeita turvallisuustarkoituksessa, jotain uimarengasta kyllä leikissä. Ne kellukkeet ei kuitenkaan poista valvonnan tarvetta, ja kun valvoo, kellukkeita ei tarvita pinnalla pitämiseen. En mitenkään paheksu niiden käyttöä, en vain ymmärrä tarvetta.
No, sit kun sulla on tosiaan toi 7, 4 ja 2v ikäiset siinä rannalla (jep, mulla on ollut, ja se 7v ja 4v osasivat uida), ja vaikka teitä on kaksi vanhempaa paikalla, siitä uimapuvusta on oikeasti hyötyä. Käsivarsiellukeet ja rengas eivät ole oikeasti kelluttavia, se rengas varsinkin voi olla jopa itsessään hengenvaarallinen. Se uimapuku nostaa sut väkisin pintaan ja pienellä harjoittelulla sillä uimapuvulla oppii uimaan oikein mainiosti. Oma lapsi oppi sen kanssa uimaan 2v3kk ikäisenä.
Vesi on todella pelottava elementti. Siksi olisi tärkeää opettaa lapsia uimaan, käyttää uimataidottomilla käsikellukkeita ja seisoa itse aina uimataidottoman vieressä. Äkkiä lapsi kupsahtaa kasvot edellä veteen ja sitten on vettä keuhkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Epäilyttävää on se että vastaavan kulttuurin isä myös ainoana pelastui tulipalosta ja lapset menivät, näissä kulttureissa varmaan lapsia menehtyy usein? Ja tytöillä ei taida olla vieläkään mitään arvoa näissä kulttuureissa?
Nämä ja vastaavat tapaukset ko. kultturien ollessa kyseessä pitäisi käydä uudelleen läpi hyvin tarkasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ole kuolleet.
Aivokuolleita vähintään jo.
Itse olet aivokuollut kun mässäilet täällä toisten onnettomuudella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minun uimataidoton 7-vuotias saa harjoitella uintia ilman kellukkeita kun haluaa. Mutta tietysti vahdin häntä kokoajan.
Kuinka vajaa pitää olla, että kiillotaa omaa kilpeään tällaisen tapauksen varjolla?