Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "akka" on Kielitoimiston sanakirjan mukaan halventava sana, mutta esim. "ukko" tai "setämies" ei ole?

Vierailija
29.07.2024 |

Mitä halventavaa akaksi kutsumisessa edes on? 

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on taas ihan akkateemikot keskustelemassa ;DDD

-winner-

Vierailija
22/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka Kebnekaise tuo sana on kiellettävä ja muutettava vaikka Motumboksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun peräkkäisissä viesteissä todetaan, että ei äm mä mikään haukkumasana ole, ei wo kehörhöt saa päättää mitkä sanat on hyvä ja mitkä pahoja!, mutta setä_mies kyllä on yksiselitteisesti halventava, paha sana. 🤣

Jotkut miehet vaan on setu leita, minähän en anna wo kehörhöjen estää minua kutsumasta heitä setä_miehiksi!

Niin katsopas kun keskustelupalstalla peräkkäiset viestit yleensä ovat eri ihmisten kirjoittamia. Sillä tavalla keskustelu toimii.

Vierailija
24/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa kun peräkkäisissä viesteissä todetaan, että ei äm mä mikään haukkumasana ole, ei wo kehörhöt saa päättää mitkä sanat on hyvä ja mitkä pahoja!, mutta setä_mies kyllä on yksiselitteisesti halventava, paha sana. 🤣

Jotkut miehet vaan on setu leita, minähän en anna wo kehörhöjen estää minua kutsumasta heitä setä_miehiksi!

Odottelen, koska ukkomies menee kieltolistalle, sehän on suorastaan tautologinen voimaannutussana miehille.

Tätinainen?Joo, ei kuulosta yhtään miltään, jos genderin vaihtaa. Setämies on sentään jotain.

-winner-

Vierailija
25/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itä-suomessa ennen ukko saattoi sanoa "miun akka, akkain" ja se oli ihan hyvällä sanottu!

Muualla akka sana taitaa olla enemmän ikävästä naisesta käytetty sana.....

Vierailija
26/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etelä-pohjanmaalla naiset on akkoja. Olen mieluusti pohjalainen vahva aika, akoille ei kettuilla.

Vierailija
27/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle naisellisuus on positiivinen kuvaus naisesta, kuten miehekkyys on miehestä.

Poikamainen tyttö on melko neutraali kuvaus, mutta tyttömäinen poika on negatiivinen kuvaus.

Miesmäinen nainen ei varmaan yleisesti ole positiivinen kuvaus, mutta naismainen mies on mielestäni selvästi väheksyvä/halveksiva ilmaisu.

Jos minua kutsuttaisiin valkoiseksi, valkoihoiseksi tai valkolaiseksi en oikein osaisi pitää näitä negatiivisina asioina. Jos minua kutsuttaisiin mieheksi, ukoksi, äijäksi, sedäksi, pitäisi näitä neutraaleina ilmaisuina. Jos minua kutsuttaisiin setämieheksi, pitäisi sitä negatiivisena, joka vastaisi suunnilleen sitä että naista kuvattaisiin vanhaksi piiaksi tai akaksi.  

Vierailija
28/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odottelen, koska ukkomies menee kieltolistalle, sehän on suorastaan tautologinen voimaannutussana miehille.

Tätinainen?Joo, ei kuulosta yhtään miltään, jos genderin vaihtaa. Setämies on sentään jotain.

-winner-

Kuulostaa ja kuulostaa. Minusta olennaisempaa on se, mitä sanoilla tarkoitetaan kuin se miltä ne kuulostavat. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/3828110/miksi-kaytatte-sanaa-setamies-v…

Vierailija
29/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta akka rinnastuu ämmään, joka on hyvin halventava. Setämies on halventava. Ukko on useimmiten melko neutraali ilmaus, korkeintaan pitää latauksen ihmisen iästä.

Vierailija
30/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain Farmi-kaudella Mieto sanoi naisia ämmiksi, siitä N. Räty suivaantui ja piti sitä halventavana, mutta lähes jatkuvasti itse nimitteli miehiä äijät sitä ja äijät tätä, se taas kävi päinsä. 

Vierailija
31/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lääkäri saattoi kutsua vastaanotolleen odotustilasta: onko akka Virtanen?  Todistetusti näin.

Vierailija
32/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aviomies tai joku tyyppi kutsuu naista A sanalla ja nainen ei ole kauhea oikeasti vaan kiltti kiva, se ei ole hyvä, ellei ole hyväntahtoisesti sanottu aviomieheltä. Sen sijaan muulla akka sana on kokenut arvonkohotuksen, koska on valonoita-akkoja jo olemassa tai eri elementtien noita-akkoja, jotka ovat hyödyllisiä tai mukavia. Ukko sanaa voidaan sitten miettiä seuraavaksi.

Vierailija
33/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden sanojen konnotaatiot eivät ole pejorismin näkökulmasta tasa-arvoisia. Sana akka on kohdannut historiallisessa muutoksessa vahvemman pejorismin, alunperin se oli neutraali.

Vierailija
34/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän se kielitoimisto ole pääosin feministinaisten valloittama työpaikka

Vierailija
35/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden sanojen konnotaatiot eivät ole pejorismin näkökulmasta tasa-arvoisia. Sana akka on kohdannut historiallisessa muutoksessa vahvemman pejorismin, alunperin se oli neutraali.

Hauskaa on, että sanan "akka" konnotaatio on väitetysti jotain kauheaa, mutta kukaan ei oikein osaa selittää mitä, kun taas setämiehellä naiset tarkoittavat ihan suoraan nuoria naisia ahdistelevaa vanhaa miestä, mutta tuo sana on sitten neutraali. 

Vierailija
36/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Tätimies se vasta jotain onkin.

Vierailija
37/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministit on verisesti loukkaantuneita jos Panu-tyttö esiintyy paljastavassa asussa mainoksessa mutta ei ollenkaan häiritse jos tyhmä isi joutuu koirankoppiin. Se kuvastaa heidän ajatusmaailmaansa.

Vierailija
38/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän käsitteen poikamies ( mies, joka ei ole parisuhteessa, naimisissa), mutta mikä on setämies? En tunne käsitettä.

Vierailija
39/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Täältä voi lukea lisää jos kiinnostaa:  https://yle.fi/a/74-20019178

Vierailija
40/82 |
29.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-winner-

Tätimies se vasta jotain onkin.

Onko se sellainen mies, joka on aina sun pyllysi kimpussa ja huutamassa "Huus joor täti!?"

-winner-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi