Miksi "akka" on Kielitoimiston sanakirjan mukaan halventava sana, mutta esim. "ukko" tai "setämies" ei ole?
Kommentit (82)
Mä olen ylpeä setämies. Juuri oikea nimitys meille elämää nähneille. Ei kukaan pysy 21 vuotiaana ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ylpeä setämies. Juuri oikea nimitys meille elämää nähneille. Ei kukaan pysy 21 vuotiaana ikuisesti.
Ei se nyt ihan noin mene, että joku palstanainen nimettömästi esiintyy miehenä ja hyväksyy miehiin kohdistuvat, halventavat sanat, ja tämän jälkeen noiden sanojen käyttö on ok. Ei tuolla tapaa oikeuteta sen enempää naisiin kohdistuvien, halventavien sanojen käyttöä.
Miten jotain murresanaa voi sensuroida? Akka, muija, eukko, emäntä on kaikki sanoja mitä kuulee päivittäin täällä pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kun peräkkäisissä viesteissä todetaan, että ei äm mä mikään haukkumasana ole, ei wo kehörhöt saa päättää mitkä sanat on hyvä ja mitkä pahoja!, mutta setä_mies kyllä on yksiselitteisesti halventava, paha sana. 🤣
Jotkut miehet vaan on setu leita, minähän en anna wo kehörhöjen estää minua kutsumasta heitä setä_miehiksi!
Odottelen, koska ukkomies menee kieltolistalle, sehän on suorastaan tautologinen voimaannutussana miehille.
Tätinainen?Joo, ei kuulosta yhtään miltään, jos genderin vaihtaa. Setämies on sentään jotain.
-winner-
Tätimies se vasta jotain onkin.
Ja setänainen. Oliskos nämä hyviä termejä näille transuille jotka ei itekkään ymmärrä mitkä vehkeet luoja on suonut?
Vierailija kirjoitti:
Noita-akka ja musta kissa!
Niin, jos musta kissa juoksee tien yli, niin se tietää huonoa onnea. Setämiesten piilorasismia tämäkin?
Setä isän veli
Eli kyllä siinä pitää olla hieman ikää, että veli päätyy isäksi ja pitää olla veli, että on setä. Muutenhan olisi ihan ok sanoa jotakuta vaikka setäpojaksi, jos siihen ei tarvittaisi ikää, että on kasvanut mieheksi.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Miten jotain murresanaa voi sensuroida? Akka, muija, eukko, emäntä on kaikki sanoja mitä kuulee päivittäin täällä pohjanmaalla.
Konteksti ratkaisee. Murteessa voi käyttää huoleti mitä vaan sanaa mikäli sillä ei ole pyrkimys halventaa toista. Mutta esimerkiksi olisi outoa ja loukkaavaa jos Stubb akottelisi Marinia.
Setämies-sanalle ei ole luontevaa vastinetta syntynyt naissukupuolen edustajia varten. Uussanat syntyvät tarpeesta ilmaista jotain ilmiötä. Mitä lie setämiehet tehneet oman sanansa ansaitakseen.
Vierailija kirjoitti:
Samoin täällä Savossa. Aivan normaalia kielenkäyttöä - työkaveri kutsuu muijaansa peräti kotkaksi. Minä en kyllä uskaltaisi, mutta sillä onkin suku jo jatkettu.
Kielitoimiston helsinkiläisakkojen ei pidä puuttua asioihin josta ne eivät mitään näköjään ymmärrä.
Oot kyllä aikamoinen akka
Oot kyllä aikamoinen ukko
Kyllähän noissa heti sen eron näkee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin täällä Savossa. Aivan normaalia kielenkäyttöä - työkaveri kutsuu muijaansa peräti kotkaksi. Minä en kyllä uskaltaisi, mutta sillä onkin suku jo jatkettu.
Kielitoimiston helsinkiläisakkojen ei pidä puuttua asioihin josta ne eivät mitään näköjään ymmärrä.
Puolet suvustani tulee savosta, ja siellä on myös aika normaalia vähätellä, halveksia ja solvata omaa perhettä, varsinkin miesten. Sekä tottakai perheväkivalta.
Setämies ei ole pakollinen että miehen pitäisi adoptoida se ja tehdä siitä persoonan osa, ei. Ehkä se on huumoriin liittyvä yleishahmo tai jos joku haluaa olla nimenomaan setämies tai tätinainen.
Vierailija kirjoitti:
Oot kyllä aikamoinen akka
Oot kyllä aikamoinen ukko
Kyllähän noissa heti sen eron näkee
Tietenkin jos ukkoa kutsuu akaksi. Akkamaisille ukoille ostetaan hamekangas.
En ole koskaan ymmärtänyt kumppaneiden tarvetta haukkua ja vähätellä omaa puolisoa, ja joidenkin ihmisten tarvetta puolustella tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet suvustani tulee savosta, ja siellä on myös aika normaalia vähätellä, halveksia ja solvata omaa perhettä, varsinkin miesten. Sekä tottakai perheväkivalta.
Sinä et sitte taida olla savolainen kun sen noin käsität... meinaatko, että perheväkivalta on pelkästään savolaisten erityispiirre?
Ämmää käytettiin yleisesti Karjalassa viittaamaan mummoihin. Nykyäänhän se on halventavassa merkityksessä. Niin ne ajat ja merkitykset muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt kumppaneiden tarvetta haukkua ja vähätellä omaa puolisoa, ja joidenkin ihmisten tarvetta puolustella tätä.
Niin, akka-sanan käyttö ei ole mitään haukkumista, ainakaan kaikissa osissa maata. Jos jossain on, niin voi voi, täysin yhdentekevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et sitte taida olla savolainen kun sen noin käsität... meinaatko, että perheväkivalta on pelkästään savolaisten erityispiirre?
No jos minusta tekee savolainen sen, että pitäisi ymmärtää oman puolison ja perheen vähättelyä ja mollausta, niin tottakai en ole savolainen. Enkä kyllä haluaisikaan olla, vaikka isäni kautta olen.
Ja savolaisissa olen eniten nähnyt tuota perheväkivallan hyväksymisen piirteitä. Tai että siitä ollaan tosi hiljaa, ei saisi valittaa, jos iskä lyö.
Yksi syy miksi nuoremmat naiset eivät halua maalaismiehiä on nimenomaan tuo toksinen tapa vähätellä omaa puolisoa ja perhettä. Ja täällä sitä yritetää puolustella.
Jos oot nimismiespoikamies tai nimismiesukkomies tai nimismiessetämies, niin silloin sulla on sellaiset kiharat, että tiekin menee kupruille allasi ;D
-winner-