Miksi "akka" on Kielitoimiston sanakirjan mukaan halventava sana, mutta esim. "ukko" tai "setämies" ei ole?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Setämies-sanalle ei ole luontevaa vastinetta syntynyt naissukupuolen edustajia varten. Uussanat syntyvät tarpeesta ilmaista jotain ilmiötä. Mitä lie setämiehet tehneet oman sanansa ansaitakseen.
Puumat, hauet, kotkat ja sokerideittaajat ovat niin kauniita ja kuvauksellisia vastineita, vaikka ne ovatkin ihan just niitä seksiä vonkaavia vastenmielisiä saalistavia akkoja ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jotain murresanaa voi sensuroida? Akka, muija, eukko, emäntä on kaikki sanoja mitä kuulee päivittäin täällä pohjanmaalla.
Samoin täällä Savossa. Aivan normaalia kielenkäyttöä - työkaveri kutsuu muijaansa peräti kotkaksi. Minä en kyllä uskaltaisi, mutta sillä onkin suku jo jatkettu.
Kielitoimiston helsinkiläisakkojen ei pidä puuttua asioihin josta ne eivät mitään näköjään ymmärrä.
Puolet suvustani tulee savosta, ja siellä on myös aika normaalia vähätellä, halveksia ja solvata omaa perhettä, varsinkin miesten. Sekä tottakai perheväkivalta.
Sinä et sitte taida olla savolainen kun sen noin käsität... meinaatko, että perheväkivalta on pelk
Vddu mitä skeidaa.
Akka on muinaissuomalainen jumala.
Vaan mistäpä naiset eivät nykyään loukkaantuisi.
Perheellä on vanha maatila Iisalmessa. Muistan kaikki sukutapahtumat, missä kaikki vitsit kietoutu aina naisten mollaamisen, nimittelyn ynnämuun ympärille. En tajunnut sitä lapsena, mutta näin aikuisena vihdoin ja viimein olen ymmärtänyt, että koko suku ja kulttuuri siellä on misogynistä paskaa.
En yhtään ihmettele, miksi niin moni siellä on poikamiehiä.
Lööppi: Suomalaisratsukko kohautti Pariisissa: Ei voi sanoin kuvata
ja sitten se olikin naisratsastaja, eikä ukko ollenkaan ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Perheellä on vanha maatila Iisalmessa. Muistan kaikki sukutapahtumat, missä kaikki vitsit kietoutu aina naisten mollaamisen, nimittelyn ynnämuun ympärille. En tajunnut sitä lapsena, mutta näin aikuisena vihdoin ja viimein olen ymmärtänyt, että koko suku ja kulttuuri siellä on misogynistä paskaa.
Minkäpä mies sille murteelle mahtaa? Joka akka Iisalamessa on haaskan näkönen. Sinäkin.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vihapuhetta. Sinä olet paskaa päästä varpaisiin. Pysy poissa.
Käyttäähän jotkut jopa persua ja punavihreää haukkumasanoina, vaikka kummassakaan ei ole sen kummempaa ongelmaa. Riippuu tarkoituksesta.
Eikö tuo "setämies" nimenomaan ole halventava tai vähintään ivallinen nimitys? Ei kai kukaan käytä tuota sanaa hyväntahtoisesti muutoin kuin ehkä ironisesti?
Etelä-Pohojammaalla akat on monaasti pitäny kurkihirren korkialla ja senkin avaamet vyällä,täälä se on ainakin likempänä kehua kun haukkumasanaa.Tyränti akka pistää kymmenen huanua miästä knippuhun notta heilahtaa.
koska akka -sanaan liittyy negatiiviset mielleyhtymät, ukko sanaan neutraalit/positiiviset
ei se oo sen monimutkaisempaa
Kieli muuttuu. Ehkä vastaavia termejä aiemmin, mutta kyllä itsekin tunnistan akan epäkohteliaammaksi sanaksi kuin ukon.
Itse tykkään, kun teiniakat kutsuvat minua daddyksi. M43
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo "setämies" nimenomaan ole halventava tai vähintään ivallinen nimitys? Ei kai kukaan käytä tuota sanaa hyväntahtoisesti muutoin kuin ehkä ironisesti?
Näin juuri. Asian huomaa tälläkin palstalla ihan käytännössä joka ikinen päivä. Halventavassa merkityksessä sitä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akka -nimityksellä on muitakin merkityksiä, kuten esimerkiksi Pohjolan emäntä. Miehet sen ovat haukkumanimeksi vääntäneet, liekö pelko syynä? Setämies ei ole ainakaan minusta mairitteleva nimitys.
Taas vedetään mutulla, että miesten syy. Kuinkas muutenkaan. Mistä sä uhriudut, kun joku kutsuu sinua akaksi? Mikä siinä satuttaa sun herkkää mieltä?
Kukahan se tässä uhriutuu? Sehän on ollut iät ja ajat fakta, että miehet pelkäävät vahvoja naisia, ja siksi keksivät halventavia nimityksiä. Sehän on ollut ihan tälläkin palstalla luettavissa, kun joku oikein intoutuu keksimään mitä mielikuvituksellisimpia haukkumanimiä naisille. Ja kyllä, on minua kerran nimitetty akaksi. Minua alkoi naurattaa suunnattomasti, koska kyseessä oli kymmenvuotias poika.
Eivät pelkää eivätkä keksi.
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ole ajaneet omia etujaa. "Akalla" on negatiivinen konnotaatio, sillä sitä käytetään haukkumiseen, esim. noita-akka, jne.
Ai ukolla sitten ei? Puliukko, ukon käppyrä
Vierailija kirjoitti:
Kieli muuttuu. Ehkä vastaavia termejä aiemmin, mutta kyllä itsekin tunnistan akan epäkohteliaammaksi sanaksi kuin ukon.
ukko ylijumala
ja noita-akka
Ei se ole muuttunut mihinkään.