Miksi ihmiset haluavat asua pikkupaikkakunnilla?
Nainen haluaa väkisin muuttaa pikkupaikkakunnalle, josta kotoisin. Meillä ei kummallakaan ole töitä siellä, vaan hänen pitäisi ajaa parisataa kilsaa useita kertoja viikossa, minun kolmesataa km pari kertaa viikossa. Lisäksi naisen tutut paikkakunnalla vihaavat minua. Kyseessä on alle 20t ihmisen maalaiskauppala, ja meno on todella junttia ( anteeksi nyt vaan, mutta asiaa ei voi muulla tavoin ilmaista).
Kaikkein naurettavinta on, että talojen hinnat eivät suinkaan ole mitään halpoja, vaan suhteellisen lähellä kaupunkiasumisen hintaa.
Kommentit (57)
Koska täällä on hiljaista ja rauhallista. Eikä ole m u t i a i s i a. Ei ole baareja eikä muutakaan mekkalaa. Naisia näkee netissä ja voi vaikak tilata nykyaikaisen tekoperäaukon, jos siltä tuntuu. Ja miksei vaikka tekomulkun laillistahan sekin on.
M55
Otsikon kysymykseen vastaukseni : Muutimme mieheni kanssa isosta kaupungista pikkukaupunkiin kun jäimme eläkkeelle koska:
-täällä on kauniimpaa, idyllinen puutalokeskusta
-tasokkaan asunnon hyvältä paikalta sai kohtuuhinnalla
-kävelyetäisyydellä asunnosta on mm. kirjasto, uimahalli ja pari muuta liikuntapaikkaa, pururata ja metsäpolut, hyvä ruokakauppa, kauppatori, pari kivaa ravintolaa, linja-autoasema ja terveyskeskus.
-rauhallista, ei häiritse narkit eikä feissarit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kysymys on kyvyttömyysestä sopeutua muuhun ympäristöön tai tutustua uusiin ihmisiin. Roikutaan kiinni lapsuuden kuvioissa. Jotkut voivat vielä aikuisenakin olla riippuvaisia vanhemmistaan. Siksi monet pikkupaikkakuntien ihmiset ovat vähän sellaisia kaikkea uutta ja erilaista pelkääviä mammanpoikia ja -tyttöjä.
Tai jos siellä on töitä? Ap:n tarinassahan nainen on palaamassa kotiseudulleen eli on hän kokeillut muutakin ja ei se isompi kaupunki ole ainoa autuaaksitekevä. Eivät kaikki halua asua semmoisessa.
Niin. Ja mikähän siihen mahtaa olla syynä? Usein syy on kyvyttömyys sopeutua ja oppia pois lapsuuden kuvioista. Olen itsekin pikkupaikkakunnalla kasvanut, eikä kotikylillä oma ikäluokka todellakaan ole mitään reipasta ja järkevää porukkaa ja sama kuvio on puolisonikin kotikylillä. Ei noihin kyliin jää tai palaa muut kuin koulupudokkaat ja mt-ongelmaiset.
Siksi, että kukaan ei pysy selväjärkisenä ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että kukaan ei pysy selväjärkisenä ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Kyllä pysyy. Oikeastaan, jos haluaa pysyä Suomessa järjissään, niin olisi parempi asua Helsingin, Tampereen tai Turun seudulla.
Jos duunin saa pienestä kaupungista, niin etuna on todella lyhyet työmatkat. Se on luksusta, jonka tajuaa vasta, kun kokee. Itsellä 5 min autolla ja vartti pyörällä. Kaupungissa ei ole pysäköinnin valvontaa, ja ilmainen pysäköinti kaikkialla.
Itse olen alunperin pk-seudulta. Aikanaan meni yli tunti bussissa, että pääsi töihin ja kouluun omasta lähiöstä. Alkumatka piti aina seistä bussissa, kun se oman pysäkin kohdalla oli niin täynnä. Vasta moottoritien päättyessä Helsinkiin sai istua. Kyllä vatutti.
Ja siis 20 k asukkaan kaupunki ei edes ole kovin pieni Suomessa, vaan vaikkapa Vantaalaisen lähiön kokoluokkaa. Kaikki ei voi mitenkään vihata AP:ta, kun ei voi tuntea kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Jos duunin saa pienestä kaupungista, niin etuna on todella lyhyet työmatkat. Se on luksusta, jonka tajuaa vasta, kun kokee. Itsellä 5 min autolla ja vartti pyörällä. Kaupungissa ei ole pysäköinnin valvontaa, ja ilmainen pysäköinti kaikkialla.
Itse olen alunperin pk-seudulta. Aikanaan meni yli tunti bussissa, että pääsi töihin ja kouluun omasta lähiöstä. Alkumatka piti aina seistä bussissa, kun se oman pysäkin kohdalla oli niin täynnä. Vasta moottoritien päättyessä Helsinkiin sai istua. Kyllä vatutti.
Ja siis 20 k asukkaan kaupunki ei edes ole kovin pieni Suomessa, vaan vaikkapa Vantaalaisen lähiön kokoluokkaa. Kaikki ei voi mitenkään vihata AP:ta, kun ei voi tuntea kaikkia.
Et taida ymmärtää miten vihamielisiä kyliä Suomeen mahtuu
Muutto pk-seudulta tarkoitti itselle tosiaan 2 tuntia päivässä enemmän omaa aikaa. Sen sai heti, eikä tarvinnut ottaa isoa lainaa, että pääsee keskustaan asumaan.
Sellaista lainaa en tietysti nuorena olisi saanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuret varmaan syynä, ehkä tukiverkotkin jos teillä on perheenperustaminen tms suunnitelmissa.
Alex Haley: Roots.
Pikkupaikkakunnalla voi paremmin kytätä kaikkia ja juoruta kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää miten vihamielisiä kyliä Suomeen mahtuu
Älä korosta muuttaneesi Hesoista. Puhu kirjakieltä, niin luulevat sinun olevan Lahden seudulta.
No mä muutin sellaiselle Helsingistä, kun sain 100% etätyösopimuksen. Miksi muutin? Koska ei mua keski-ikäisenä enää kiinnostanut mitkään kaupungin riennot tai palvelut juurikaan, lisäksi Helsingissä asuminen oli niin kallista että sinkkuna mulla oli varaa vain lähiökaksioon melko ankeasta lähiöstä. Kaipasin omaa pihaa ja puutarhaa ja muutenkin luonnonläheisyyttä ja rauhaa. Muutin sitten 20 000 asukkaan kaupunkiin, sen reunamille vanhaan rintamamiestaloon isolla tontilla. Enpä voi tyytyväisempi olla. Mitään en Helsingistä kaipaa.
Pienessä kunnassa ekaksi huolestuisin terveydenhuoltopalveluiden saannista. Pienenä paikkana pidän jotain alta 10 000 asukkaan kuntaa ellei sitten ole kyseessä jokin samankokoisten kuntien liittymä ja tuossahan ei maantieteellinen arki muutu miksikään, ellei toisesta häviä kaikki ärrää myöten. Jokin lähes 20 000 asukkaan paikka on jo pieni kaupunki. Tuumin lähinnä arjen sujuvuutta. Asuuko tuolla sivummalla, että tarvitaan auto joka paikkaan. Vaikkei toiselle olisikaan samalla kylällä läheisiä, niin saattaa tuo silti sopeutua tilanteeseen. Tai sitten ei. Aika näyttää.
Helsinkiläinen vihreiden kansanedustaja Fatim Diarrea totesi syyksi pikkupaikkakunnilla asumiseen insestin ja vaimon hakkaaminen.
Upea päättäjä meillä elätettävänä. Parempi hyötysuhde euroa/kilo kuin monella muulla hippiäisellä. Olisko kannattanut kerjätä luomufillari Helkamalta...
Vierailija kirjoitti:
Pienessä kunnassa ekaksi huolestuisin terveydenhuoltopalveluiden saannista. Pienenä paikkana pidän jotain alta 10 000 asukkaan kuntaa ellei sitten ole kyseessä jokin samankokoisten kuntien liittymä ja tuossahan ei maantieteellinen arki muutu miksikään, ellei toisesta häviä kaikki ärrää myöten. Jokin lähes 20 000 asukkaan paikka on jo pieni kaupunki. Tuumin lähinnä arjen sujuvuutta. Asuuko tuolla sivummalla, että tarvitaan auto joka paikkaan. Vaikkei toiselle olisikaan samalla kylällä läheisiä, niin saattaa tuo silti sopeutua tilanteeseen. Tai sitten ei. Aika näyttää.
Mikäs ongelma noi autot on? Meillä on neljä tallissa erilaisiin tarpeisiin. 15 minuuttia terveyskeskukseen/sairaalaan ja tunti yliopistolliseen keskussairaalaan.
Ne tutut taitaa vihata ap:ta ihan syystä 😁
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän vuokralaisia ja muuta r o s k a s a k k i a.
Ei me vuokralaiset olla mitään roskaporukkaa! Tavallisia työssä käyviä ihmisiä. Millainen ihminen voi ajatella noin? Ja itse nyt olen pikku paikkakunnalla ja vuokralaisia on täälläkin.
Niin helppoa se on, senkus vain vaihtaa miestä. Joku varmaan mielellään ottaa elätettäväkseen mahdolliset neljä lastakin.