Oikeastiko jotkut luulee, että töihin vaan mennään? Työpaikkoja 40k, työttömiä 400k.
Kun totuus on, että töihin valitaan. Monesti satojen hakijoiden joukosta, joskus tuhansien. Ja kun avoimia työpaikkoja on noin 40k ja työttömiä 400k, niin eipä taida olla edes matemaattiset edellytykset sille, että töihin vain mentäisiin tuosta noin.
Kommentit (165)
eiks toi tarkoita että duunia pitää tehdä extra paljon että saisi duunia, ei sitä saa ainakaan vauva palstalla valittamalla saa, itsehän siitä on vastuussa, onko minun osaaminen jotain sellaista että työnantaja haluaa maksaa siitä ? voi miettiä sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien ongelma on se, että he luulevat saatavilla olevien työpaikkojen olevan yhtä kuin ne työpaikat jotka on listattu työkkärin sivuilla. Sitten kaikki hakevat noita samoja työpaikkoja ja ihmettelevät, kun yhtä varastomiehen paikkaa hakee 500 ihmistä eivätkä he koskaan tule valituiksi.
Todellisuudessa vain pieni osa työpaikoista täytetään siten, että työpaikka ilmoitetaan siellä työkkärin sivuilla. Pääosa työpaikoista täytetään ilman virallista hakuprosessia. Lisäksi on mahdollisuus luoda itse oma työpaikkansa joko yrittäjyyden kautta tai siten, että tarjoaa työnantajalle jotain jota työnantaja ei ennakkoon edes tiennyt haluavansa.
Oikea työpaikkojen määrä on siis moninkertaisesti suurempi kuin tuo 40 tuhatta.
Juu. Ja kun yritykset etsivät aina sitä tietyn osaamisalan täsmäosaajaa ja sellainen täytyy tietenkin löytää valmiina niin sitten se p
Nimenomaan, suurin syy työttömyyteen on työnantajien naurettavat ennakkoluulot ja syrjivät yleistykset, joka olisi rikos minkä tahansa muun ihmisryhmän kohdalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys oikeasti laskisi jos viitsittäisi kouluttaa myös se työtön työnhakija just sen firman tarpeeseen mutta kun ei. Edelleenkin ajatellaan että työtön on itse syyllinen tilanteeseensa ja työttömässä on jotain vikaa koska on työtön.
Kouluttaminen maksaa ja vieraan ihmisen ottaminen on edelleenkin iso riski firmalle.
Yritys ei ole mikään hyväntekeväisyysjärjestö.
Koulutus tosiaankin maksaa ja yrityksillä on paremmat taloudelliset resurssit siihen kuin työttömällä.
Yritykset eivät ole mikään erillinen saareke yhteiskunnasta, joten yhteiskuntavastuu koskee myös yrityksiä, eikä se ole mitään "hyväntekeväisyyttä", vaan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sä ap tuon 400000 työtöntä keksit? Oikea määrä 242000 tilastokeskuksen mukaan kesäkuussa 2024.
https://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/a/55060447-6d12-4103-a925-76828dc…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyys oikeasti laskisi jos viitsittäisi kouluttaa myös se työtön työnhakija just sen firman tarpeeseen mutta kun ei. Edelleenkin ajatellaan että työtön on itse syyllinen tilanteeseensa ja työttömässä on jotain vikaa koska on työtön.
Kouluttaminen maksaa ja vieraan ihmisen ottaminen on edelleenkin iso riski firmalle.
Koulutus tosiaankin maksaa ja yrityksillä on paremmat taloudelliset resurssit siihen kuin työttömällä.
Yritykset eivät ole mikään erillinen saareke yhteiskunnasta, joten yhteiskuntavastuu koskee myös yrityksiä, eikä se ole mitään "hyväntekeväisyyttä", vaan normaalia elämää.
Julkinen sektori on sitä varten, että se kantaa yhteiskuntavastuuta. Yritysten tehtävä on voiton tuottaminen omistajilleen.
Thank you for your application and your interest in the position of Group Strategy & Business Development. We are truly grateful for the immense interest this position has generated, as we have received almost 200 applications so far.
Asiantuntijatöihinkin tulee +200 hakemusta, niin selitä siinä sitten työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi työllistää itse itsensä. Pätevä kaveri voi työllistää sitten itsensä lisäksi vielä muutaman muunkin.
Miten? Kerro!
Olen aina työllistänyt itseni freelancerina, mutta alku ei todellakaan ollut helppoa. Itsensä myyminen vie aikaa ja voimia.
"työnteko vaatii panostuksia". No, shit sherlock. Siksi sitä kutsutaankin TYÖKSI eikä lokoiluksi.
Et sinä joka paikkaan pääse jonne haet. Sitten jos ei tärppää vähään aikaan, pitää laskea rimaa ja hakea sellaiseen, jonne on vielä vähemmän hakijoita ja kilpailua. Sieltä sitten noustaan vähitelleen parempiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistäs sä ap tuon 400000 työtöntä keksit? Oikea määrä 242000 tilastokeskuksen mukaan kesäkuussa 2024.
Tiöastokeskus laskee työlliseksi henkilön joka on tehnyt tunnin viikossa työtä. Todellinen laaja työttömyys on 399 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi työllistää itse itsensä. Pätevä kaveri voi työllistää sitten itsensä lisäksi vielä muutaman muunkin.
Suurimmasta osasta ihmisistä ei ole yrittäjiksi. Eivätkä kaikki ole päteviä.
Sitten voi kehittää itseään kunnes on pätevä.
Rahaakin aloittamiseen tarvitaan. Maksatko sinä?
Toisten kukkarolleko olet koko ajan pyrkimässä? Toistenko pitäisi maksaa elämisesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien ongelma on se, että he luulevat saatavilla olevien työpaikkojen olevan yhtä kuin ne työpaikat jotka on listattu työkkärin sivuilla. Sitten kaikki hakevat noita samoja työpaikkoja ja ihmettelevät, kun yhtä varastomiehen paikkaa hakee 500 ihmistä eivätkä he koskaan tule valituiksi.
Todellisuudessa vain pieni osa työpaikoista täytetään siten, että työpaikka ilmoitetaan siellä työkkärin sivuilla. Pääosa työpaikoista täytetään ilman virallista hakuprosessia. Lisäksi on mahdollisuus luoda itse oma työpaikkansa joko yrittäjyyden kautta tai siten, että tarjoaa työnantajalle jotain jota työnantaja ei ennakkoon edes tiennyt haluavansa.
Oikea työpaikkojen määrä on siis moninkertaisesti suurempi kuin tuo 40 tuhatta.
Kerrohan toki miten työtön voi löytää tuollaisia työtehtäviä, joista ei julkisesti ole ilmoitettu. Kristallipallostako pitäisi katsoa
Esimerkiksi yritysten kotisivuilla on erittäin useasti ihan osio näille avoimille tehtäville. Näitä ei enää nykyään LÄHELLEKÄÄN aina tuonne työkkäriin ilmoitella. Eli hopi hopi katsomaan firmojen rekrysivuja. Minullekin (vaikka olen töissä) tulee ihan viikottain listoja uusista avautuneista paikoista useammastakin firmasta.
Thank you for your interest in the position of Business Development Manager. We have received and reviewed 200+ applications and, after much deliberation, on this occasion we regret to inform you that your application is no longer under consideration for this position.
Vierailija kirjoitti:
Kun alat yrittäjäksi niin Kelasta ei heru penniäkään jos et satu rahaa työstä saamaan. Tai kun yrittäjyys loppuu joudut tappelemaan dokumenttien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä joka paikkaan pääse jonne haet. Sitten jos ei tärppää vähään aikaan, pitää laskea rimaa ja hakea sellaiseen, jonne on vielä vähemmän hakijoita ja kilpailua. Sieltä sitten noustaan vähitelleen parempiin hommiin.
Työttömät eivät pääse julkisen haun kautta edes pahnanpohjimmaisiin töihin, koska niistä samoista pahnanpohjimmaisista töistä kilpailevat muutkin ja sitä jolla on CV:ssä aukko ei palkata koska muitakin hakijoita on.
We received a great amount of applications and have now reviewed and assessed your application in line with the positions requirements. Unfortunately, in this instance we will not be progressing your application any further.
Dear Applicant,
Thank you for your interest in the position of Senior Manager Strategy & Development. We have reviewed the applications and, after much deliberation, on this occasion we regret to inform you that your application is no longer under consideration for this position.
Yrittäjäksi ryhtyminen matalasuhdanteessa, jossa kukaan ei osta mitään muuta kuin aivan välttämätöntä kertoo niin huonosta bisnesvaistosta, ettei todellakaan kannattaisi alkaa ainakaan yrittäjäksi.
Monilla aloilla ei näy suomalaisia enää töitä tekemässä. Kertoo siis siistä että sossutuet ovat niin hyvät suomipaskatyöttömän ei tarvitse tehdä mitään jotta pärjää hyvin.
Pääkaupunkiseudulla ulkomaalaistaustaiset hotitavat kaiken kuljetustoiminnan alkaen Woltista, pakettien jakamise, postin jaon, bussien ja taksien ajot. Rakennuksilla raikaa viron kieli enemmän kuin suomen kieli. Ravintolassa et enää saa palvelua suomeksi. Terveudenhuollossa on enemmistö ulkomaalaistaustaiisia ainakin perusterveydenhuollossa. Tässä vain muutama esimerkki miten suomalainen työntekijä on vaihtanut alaa tai jäänyt kotiin laiskottelemaan Kelan rahoilla.
Tosiasia on että ilman ulkomaista työvoimaa tämä maa olisi vielä enemmän ongelmissa esimerkiksi sote palvelujen saatavuuden suhteen. Itsellä ei oikein riitä ymmärrystä kotona vetelehtiviä työttömiä kohtaan jos he ovat terveitä. Kouluttautumalla töitä löytyy kun vain on halua.
Vierailija kirjoitti:
eiks toi tarkoita että duunia pitää tehdä extra paljon että saisi duunia, ei sitä saa ainakaan vauva palstalla valittamalla saa, itsehän siitä on vastuussa, onko minun osaaminen jotain sellaista että työnantaja haluaa maksaa siitä ? voi miettiä sitä
Oikea kysymys on: Näytänkö minä sellaiselta ja onko imagoon rakennettu sellaiseksi että työnantaja tykkää minusta.