Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaiden ihmisten perhejuhlien tarjoilut vs. pienempituloisten perheiden perhejuhlien tarjoilut

Vierailija
27.07.2024 |

Eräs näiden juhlien järjestelyn parissa työskentelevä totesi minulle näin:

Varakkaiden ihmisten perhejuhlissa (esimerkiksi ristiäiset, syntymäpäivät jne) on tarjolla muutamaa laadukasta sorttia. Tarjolla saattaa olla esimerkiksi lohivoileipäkakkua/lohipiirakkaa, täytekakkua ja keksejä. Tarjoilut usein ostetaan valmiina. Pienempituloisilla perheillä puolestaan juhlapöytään halutaan laittaa mahdollisimman montaa erilaista tarjottavaa: tarjolla saattaa olla karjalanpiirakoita, muffineja, kahta suolaista piirakkaa, täytekakkua, juustokakkua, paria sorttia keksejä, karkkeja, marenkeja jne. Tarjottavat on usein tehty itse.

Onko todella näin, että tarjoiluissa on näin iso ero? Onko tämä joku sosiaaliluokkajuttu?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pitopalveluista ja kahviloista tilatut kakut ja muut maksaa aika paljon enemmän kuin itse niiden kakkujen pyöräyttäminen.

Vierailija
2/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että alempi yhteiskuntaluokka on valmis antamaan enemmän muille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pienituloinen ja juhlissa on ollut tarjolla noita mitä ap. meinasi varakkaiden tarjoamisiksi. 

Samoin niitä on ollut useimmissa juhlissa missä olen vieraana ollut, olipa tulotaso mitä tahansa

Vierailija
4/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta tutulta 

Sen sijaan sellainen juomavalintana limsa vs vichy on ero 

Vierailija
5/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin mikään kaava. Mitä itse huomannut, niin vähävaraisilla niukemmat tarjoilut.

Vierailija
6/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on arvostettavaa kun tekee itse.

Vierailija
7/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä pitopalvelun henkilökunta tällaista tietoa jakaa? Mistä tiesi mitä köyhempi väki kotijuhlissaan tarjoilee?

Vierailija
8/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko pienituloiset käyttävät juhlien järjestelijöitä? Luulisi, ettei olisi varaa palkata tuollaisia.

Vierailija
9/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä tuolla nyt on?

Vierailija
10/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta ole noin. Tuntemillani hyvin varakkailla itäsuomalaisilla on hyvinkin notkuvat pöydät, kun taas eteläsuomalaisilla tuntuu olevan askeettisemmat, vaikka ollaan keskituloisia. Hyvin pienituloisten juhlissa en ole juurikaan käynyt. 

Vierailija
11/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kummaa juhlien järjestelemisen parissa työskentelevä sanoi, että vähävaraiset tekevät itse. 

Vierailija
12/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaislikan synttärit on olleet jo vuosia ruokailu ravintolassa. Itse arvostan enempi kakkukaffeja kotioloissa, siis kakku, joku keksi, kahvi ja lapsille limu.

Tulotasot perheissä 2000€ / 5000€, että ehkä se sitten pitää paikkansa, pienituloisten pitää näyttää enempi.

Vierailija
13/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on siinä mielessä luokkajuttu, että oleellinen tavoitettu. On vähän turhaa tarjoilla sitä sun tätä, usein hyvin runsaasti erilaisia vehnäjauhopitoisia makeita ja suolaisia, paljon samantyylisiä. Selkeä ja laadukas riittää. Niinhän se on ravintoloissakin. 

Vierailija
14/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitopalvelun voivat maksaa vaikka varakkaammat sukulaiset. Varallisuuden näkee lähinnä asuista, varsinkin kengistä.

Sydämensivistys ja käytöstavat näkyvät kaikesta. Vaikkapa siitä, että juhla on tärkeä. On siivottu, pöydillä on tärkätyt liinat, on tilattu kukka-asetelmat tai tehty itse luonnonantimista.

Jos vaikka katsotte Unelmahäitä, niin siitä näette sen toisen ääripään meininkiä.

Enemmän kuin rahatilanne, juhliin vaikuttaa se, millainen kasvatus ja kulttuuri perheessä ja suvussa on. Millaiset elämänarvot.

Köyhyyttä meillä on toki mutta se voi olla ohimenevää. Paljon pahempana pidän henkistä, sivistyksen ja tapojen köyhyyttä.

Kyllä ihmisillä rahaa on. Joku laittaa rahansa tupakkaan, kaljaan, kotona olevaan eläintarhaan ja tatuointeihin. Lapset ovat kasvattamattomia rääsyläisiä.

Toisessa päässä rahaa käytetään vaikkapa juhlien pöytäliinaan ja luultavasti sen ainoan hyvinkasvatetun lapsen juhla-asuun. (Ei valiteta sätkä suussa ettei kannata kun noi kakarat kummiskin kasvaa jne.)

Vierailija
15/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä edullisella budjetillakin saa ihan hyvät juhlat aikaiseksi. Jos osaa hyödyntää vaikkapa jokamiehenoikeutta poimia marjoja sesonkiaikaan metsästä, on oma puutarha josta saa kasviksia, pakastin jossa säilyttää edullisesti hankkimiaan eineksiä, osaa leipoa itse valmistaa kyllä hyvätkin antimet isommallekin porukalke suht edullisesti. Kannattaa kiinnittää huomiota myös tarjoilupuoleen miten tarjoaa esim oma leipomat karjalanpiirakat ja lihapulkat vieraille, onko ne buffeepöydillä vai coktailtikuista tarjoiltuna valmiiksi annosteltuina. Oma kotiviini tulee myös edullisemmaksi kuin kaupasta ostetut juomat. Voi tehdä myös smoothien marjoista ja tarjota piirakkaa.

Vierailija
16/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan kaupasta keksejä, pakastekarjalanpiirakoita ja pakastepullia ja lämmitän ne uunissa ja tarjoan munavoin kanssa. Jos oikein panostan, voin leipoa mustikkapiirakan.

T. Varakas akateeminen

Vierailija
17/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mulla ei ole tarpeeksi varakkaita ystäviä (DI-perheitä, lääkäreitä, mutta ollaan alle nelikymppisiä), mutta aika laidasta laitaan on ollut tarjoiluja. Jotkut ostaa jotain valmiina, ja tekee osan itse, toiset tekee kaiken itse. Samaan tyyliin löytyy niiltä pienituloisemmiltakin sukulaisilta, siellä ehkä pienemmällä valikoimalla. Voi olla, että on vain itse tehty kakku, kaupan keksejä ja sipsiä ja karkkia (perhejuhlat meillä on pääosin pikkulasten synttäreitä, häät on juhlittu ajat sitten).

Vierailija
18/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että tämä asia ei liity tuloluokkiin mitenkään. Kyse on enemmän tottumuksista ja siitä mikä on oman maun mukaista. Itse olen pienituloinen ja meillä on tarjolla usein yhtä tai kahta sorttia. Mutta ei se nyt rahasta ole kiinni, vaan enemmän siitä että tykkään asian olevan noin.

Vierailija
19/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole koskaan otettu pitopalvelusta keksejä! Totta on se, että lajivalikoima on suppeampi, esim. kahvipöydässä on vain 7 eri lajia tarjolla, mutta ne ovat laadukkaita, listan keksit on korvattu macaronseilla.

Totta on, että pitopalvelun kanssa näistä joutuu aina taistelemaan, heille on mahdoton ajatus saada pöytään 4 erilaista salaattia, koska "tapana on, että on vain kahta".

Vierailija
20/26 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampaa sorttia, koska tykkään että on valinnanvaraa. Että jokaiselle löytyisi jotain, mikä maistuu. Ei mitään hirveitä määriä kuitenkaan, esim. kolmea (joskus 4)sorttia molempia