Apua, onko lääkäriä paikalla? Raju yskäkohtaus ja syke yli 100 eikä laske edes beetasalpaajalla :(
Söin kalapihviä ja sain äkkiä rajun yskäkohtauksen, joka kesti useita minuutteja. Yskä rauhoittui mutta syke menee välillä yli 120, sitten laskee 100 tienoille, mutta on koko ajan vähintään tuo 100 eikä laske Propral 10 mg:llä.
Mietin pitäisikö soittaa johonkin päivystykseen? 4 vuotta ollut rytmihäiriöitä mutta ei koskaan tuollaista yskää ja pelottaa kun syke ei vaan laske...
Kommentit (27)
Päivystyksessä ainakin osaavat neuvoa, toisin kuin täällä
Jos olet kovin ahdistunut asiasta niin se itsessään nostaa sykkeen korkealle.
Syke 100-120 vaikuttaa ihan vain hermostolliselta reagoinnilta. Mulla saattaa olla leposykkeenä tuo, aktiivisen päivän jälkeen.
Jos sulla ei tunnu hebgitystien ahtautta, niin ei ole kyse anafylaksiasta. Todennäköisesti joku vain ärsytti kurkunpäätä.
Älä huoli.
Joo se yskiminen nostaa verenpainetta ja sykettä. Et ole allergialääkettä ottanut? Soita nyt kuitenkin päivystykseen ja kysy neuvoa.
Verenpainemittari näyttää välillä erroria kun yritän mitata paineita (yleensä ovat matalat)
ap
Lisäksi vielä: 10 mg propranololia on aika vähän, eikä välttämättä laske sykettä jos olet kovin ahdistunut/hermostunut.
Kiitos vastaajille! 4 vuotta rytmihäiriöitä takana ja syön päivittäin Propral 20-30 mg. Tänään olen ottanut jo 30 mg, yleensä se laskee sykkeen alle 90. Tänä aamuna kun heräsin ja menin vessaan, sydän takoi kovasti ja kurkussa muljahteli ilkeästi. Aina kun käyn ed päivänä kävelyllä, seuraavana päivänä muljahtelee :(
ap
Rauhoitu. Juo vettä ja käy 15 min kävelylenkillä. Sitten 10 min lepo ja verenpaineen mittaus.
Jos olisi todellinen hätä niin otettaisiin yhteyttä muualle kuin tähän palstaan.
Joten: 0/5 provo
Käy kardiologilla. Luulen että sun lääkitystä pitää tarkastaa. Ehkä myös holter-testi mahdolisen sydämentahdistimen vuoksi. Sitten ei enää sydän kiukuttele!
Jos joku täällä sanoo olevansa lääkäri, niin sinä uskot? Mitäs jos kysyisit ihan oikealta terveydenhoidon ammattilaiselta etkä anonyymiltä trollipalstalta?
Flimmeri, keuhkoembolia.. menisin päivystykseen ilman mitään soittelua. T. Toinen lääkäri
Vierailija kirjoitti:
Käy kardiologilla. Luulen että sun lääkitystä pitää tarkastaa. Ehkä myös holter-testi mahdolisen sydämentahdistimen vuoksi. Sitten ei enää sydän kiukuttele!
Juu, tahdistimia tosiaan asennetaan ihan tuosta vaan, jos on toisinaan sinustakya tai lisälyöntejä..
Älä nyt viitsi. Tahdistin on tarpeen vain henkeäuhkaavissa rytmihäiriötaipumuksissa, mitä ap:lla ei selvästikään ole.
Minulla myös paikatiin hammas pari päivää sitten ja kuulemma menee tod näk juurihoitoon...Pelottaa että siellä sydämessä on joku bakteeri nyt kun reikä oli syvä ja lähellä hermoa
ap
Onko aloitus provo? Ainakin kuulostaa siltä
Tietenkin on provo, kukaan nyt tietenkään vauvalle tule etsimään lääkäriä jos on hätä.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloitus provo? Ainakin kuulostaa siltä
Arvasin että joku tulee väittämään provoksi. Mitä vikaa on siinä jos hakee neuvoja ja vertaistukea täältä? E minulla ole ketään kelle soittaa ja lähin päivystys on 50 km päässä
ap
Allerginen reaktio? Soita päivysykseen heti