Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääskyset melkein hävinneet, mitä oikein on tapahtunut?

Vierailija
27.07.2024 |

Meidän rannassa on vanha venesuoja ja siellä on siis aina ollut pääskysenpesiä ja varmasti parikymmentä pääskystä näin loppukesästä. Eilen havahduin siihen, että mitään sirputusta ei kuulu ja ulkona lenteli ehkä 4-5 pääskystä!? Ei enempää. Mikä ilmiö tämä nyt on? Mistä se voi johtua? Olen jo 60+ vanha ja tämähän alkaa näyttää siltä, että maapallo kuolee nopeammin kuin uskoinkaan. Ihan kamalaa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö näe mitä luonnossa tapahtuu? Täällä missä minä asun ja liikun, pääskyjä näkyy ihan niin kuin tässä mun asumisaikana on näkynyt ennenkin. Tosin, nyt ei enää pääse näkemään niiden syksyisiä joukkoja valaisinpylväiden langoilla istumassa, langat kun kaivetaan maahan. Et juu.

Onhan mahdollista, että juuri sinun paikkakunnallasi vielä on elinvoimainen räystäspääskykanta. Tai sitten et erittele havainnoissasi lajeja. Räystäspääskykanta on todellakin vähentynyt murto-osaan muutamassa vuosikymmenessä ja laji luokitellaan erittäin uhanalaiseksi. Maanlaajuiset lintulaskennat ovat luotettavampi tietolähde kuin se mitä oman keittiön ikkunasta näkyy.

Haarapääskyllä todellakin menee vielä lähes entisaikojen malliin.

Vierailija
42/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muunv äriset syö ne muuttoreissulla. Pyydystävät verkoilla. Nähty on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö näe mitä luonnossa tapahtuu? Täällä missä minä asun ja liikun, pääskyjä näkyy ihan niin kuin tässä mun asumisaikana on näkynyt ennenkin. Tosin, nyt ei enää pääse näkemään niiden syksyisiä joukkoja valaisinpylväiden langoilla istumassa, langat kun kaivetaan maahan. Et juu.

Onhan mahdollista, että juuri sinun paikkakunnallasi vielä on elinvoimainen räystäspääskykanta. Tai sitten et erittele havainnoissasi lajeja. Räystäspääskykanta on todellakin vähentynyt murto-osaan muutamassa vuosikymmenessä ja laji luokitellaan erittäin uhanalaiseksi. Maanlaajuiset lintulaskennat ovat luotettavampi tietolähde kuin se mitä oman keittiön ikkunasta näkyy.

No, mutta... ehkä kannattaisi sitten jo aloituksensa otsikossa mainita, että räystäspääskyistä olis nyt kyse!

Huomasin nimittäin vain sanan pääskynen!

Voi, voi, erittely puuttui.

Vierailija
44/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehomaataloudesta johtuva maaseudun elinympäristöjen muutos ja hyönteisten väheneminen. Vain haarapääskyllä menee hyvin, räystäs- ja etenkin törmäpääsky muuttuneet erittäin uhanalaisiksi.

törmäpääskyt tarvitsee törmiä mihin tehdä pesät. Ei ne mitään maatalousympäristöä tarvitse, vaan jyrkkiä hiekkakuopan reunoja ja hiekka jyrkänteitä, mihin tehdä pesä. Mielellään veden lähellä.

Vierailija
45/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan pääskyset teki pesän talon räystään alle. Eivät ole pesineet tässä vuosiin. Liekö sanonta "onnellisessa kodissa pääsky pesii" pitää paikkaansa. Kyllä niitä tässä taivaalla näkee, että on jollain onnellinenkin koti lähistöllä ;)

Vierailija
46/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mutta... ehkä kannattaisi sitten jo aloituksensa otsikossa mainit

Nimenomaan otsikossa puhutaan pääskyistä, joten siihen otsikkoon tässä on vastattu!

Sori nyt kun jäi ne räystäspääskyt huomioimatta. Aloittaja ei mitenkään maininnut pääskyjen katomisesta puhuessaan puhuvansa räystäspääskyistä.

Vierailija
47/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanlaajuisia lintulaskelmia tehdään tässä pihapiirissä, joten miksi en uskoisi niitä (vaikka en ole itse lintuja laskemassa).

Vierailija
48/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanlaajuisissa lintulaskelmissa on muutaman vuoden ajan kielletty raportoimasta hömötiaisista, jotta saadaan sen laskennallinen kanta alas. Joten se laskelmien todenperäisyydestä.

Vierailija
49/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli ilmeisesti vasta-argumentti edelliselle. Tosiasiassa kyllä tukee tuita alkuperäistä. Kun muu on muuttunut kannattomattomaksi, on jäljellä enää tehomaatalous. Jos viljely ja karjankasvatus olisi kannattavuudeltaan samalla tasolla kuin esim 1980-luvulla, ei tehomaatalouteen olisi siirrytty tässä mittakaavassa.

Esimerkiksi meillä oli edellisellä polvella noin 30 lypsävän kannattava maitotila. Me muutimme sen noin 40 poikivan emon karjatiksi. Sittemmin mekin lopetimme tuon kalliin harrastustoiminnan. 

Vierailija
50/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki huoli linnuista,hyöty niistä  on nolla,paitsi lihana.Miten ne pärjäsivät ennen kun ihminen ei niitä ruokkinut,aivan hyvin.

Vierailija
51/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mutta... ehkä kannattaisi sitten jo aloituksensa otsikossa mainita, että räystäspääskyistä olis nyt kyse!

Huomasin nimittäin vain sanan pääskynen!

Voi, voi, erittely puuttui.

Totta, puhuttiin vain pääskysistä. Mutta vähän tarkempi analyysikään ei liene pahasta. Nimittäin, kun molemmat tavallisimmat pääskylajit haarapääsky ja räystäspääsky otetaan huomioon, niin niiden yhteismääräkin on laskenut. Eli kun räystäspääskyt ovat romahtaneet, haarapääsky ei ole yksilömäärillään kompensoinut tätä kannanlaskua. Toisin sanoen pääskyset yleensäkin ovat vähentyneet, mutta eivät toki kadonneet. Tietenkin on sitten myös paikkoja, joissa ennen oli pääskyjä, mutta nykyisin enää ei.

Toinen juttu on se, että kun jokin ei-toivottu trendi on käynnissä, siitä kannattaa yrittää oppia ja mahdollisesti yrittää muuttaa käytäntöjä. Kun räystäspääsky nyt on radikaalisti vähentynyt, seuraava havainto voi olla se, että myös sen sukulaislajin haarapääskyn kanta romahtaa. Sitten tästä asiasta ei enää saada väittelyä syntymään.

Vierailija
52/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää noita olevan ihan normaali määrä 

Vierailija
53/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanlaajuisissa lintulaskelmissa on muutaman vuoden ajan kielletty raportoimasta hömötiaisista, jotta saadaan sen laskennallinen kanta alas. Joten se laskelmien todenperäisyydestä.

Ja sinä tulit nyt paljastamaan AV:lle tämän vedätyksen? Salli minun nauraa.

Seuraan aktiivisesti luontoa ja minulle riittää totuudeksi, etten paljosta retkeilystä huolimatta näe tai kuule hömötiaista enää edes joka vuosi. 

Vierailija
54/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Vantaalla pääskysiä on runsaasti ja hellepäivinä lentävät kirkuen kerrostalon parvekkeen ohitse. Enemmän näen niitä täällä kuinj kesämökillä.

Vierailija
55/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n pääskyset on varmaan meillä. Meidän yläkatossa on linnunpesiä ja sirkutus on kovaa.

Markettien ulko-ovien kohdalla kattorakenteissa näyttäis ainakin olevan pesiä.

Vierailija
56/56 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki huoli linnuista,hyöty niistä  on nolla,paitsi lihana.Miten ne pärjäsivät ennen kun ihminen ei niitä ruokkinut,aivan hyvin.

Mitä se nyt haittaa, jos välillä keskustellaan vaikka pääskyistäkin.

Täytyykö kaiken olla jotain "rankkaa" tai prvoa?