Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juhlakutsu ja vaikea riitatilanne suvussa - pitäisikö minunkin katkaista välit?

Vierailija
26.07.2024 |

Eli lyhykäisyydessään, minun äitini ja erään sukulaisperheen äiti ovat riitaantuneet. Riidan alkusyy on minulle epäselvä. Ilmeisesti tilanne eskaloitui silloin kun äitini piti mennä vahtimaan perheen nuorinta, 7 v. lasta, mutta joutui perumaan menonsa päivän varoitusajalla sairastuttuaan flunssaan. En ole tietenkään nähnyt kaikkea viestittelyä yms, mutta perheen äiti on laittanut minun eläkeikäiselle äidilleni todella rumia haukkumisviestejä. Äitini on omien sanojensa mukaan ollut vastaamatta niihin. Vaikuttaa jotenkin siltä, että sukulaisperheen äidillä on jotain mielenterveyden haasteita, sillä viestien sävy on ollut niin loukkaava, ja aivan ylimitoitettu lastenvahtikeikan perumisen aiheuttamaan pettymykseen nähden. Viestejä on tullut äidilleni siitäkin huolimatta, että hän ei ole niihin vastannut. Perheen äiti on myös haukkunut minun äitiäni muille sukulaisille. 

Sain kutsun perheen vanhimman lapsen rippijuhliin. Ennen riitaantumista olin perheen ja heidän lastensa kanssa paljon tekemisissä. He ovat mukavia lapsia. En haluaisi, että suhteeni  lapsiin katkeaisi, enkä halua olla mitenkään osallisena riidassa. 

Äitini ei kuitenkaan pidä ajatuksesta, että menisin. Hän sanoo, ettei haluaisi minun olevan tekemisissä ihmisen  kanssa, joka on käyttäytynyt häntä kohtaan äärimmäisen loukkaavasti. Ymmärrän hänen näkökulmaansa täysin. Samalla kuitenkin haluaisin säilyttää siteen lapsiin, varsinkin kun sukuni on kovin pieni. Ja eiväthän lapset olet syypäitä tilanteeseen, Äitini on sitä mieltä, että perheen äiti yrittää todennäköisesti manipuloida minua jotenkin, jos menen sinne.

Koen olevani puun ja kuoren välissä. 

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? 

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole minun veljestäni tai siskostani, vaan muusta sukulaisuussuhteesta. 

Olen kolmekymppinen. 

Olen nähnyt haukkumisviestien ketjun, ja ne olivat kyllä sitä luokkaa, että saivat vereni kiehumaan. Kyseinen sukulainen on myös levittänyt äidistäni, ja ylipäätään vanhemmistani, perättömiä juoruja sukulaisille. Ne ovat olleet sitä luokkaa, että joku voisi nostaa niistä kunnianloukkaussyytteen. 

Ap

Tää on ihan käsittämätöntä ettei viitsitä lukea edes aloitusta, mutta silti kommentoidaan. Jouduin lukemaan aloituksesi uudestaan kun ihmettelin noita kommentteja veljestä ja vaimostaan. Ja yläpeukkujakin oli tuo eka (höpinä veljestä) kommentti saanut 10!!

Itse olen riitaantunut veljeni kanssa, koska hän on patologinen valehtelija sekä riidanhaastaja. Olen ajatellut, että miksi olisin sellaisen kanssa tekemisissä kun ei ole mikään pakko. Jotkut kyllä sanovat, että veri on vettä sakeampaa, mutta itse kannatan sanontaa: sukulaisia ei voi valita, mutta ystävät voi.

Toki olemme tekemisissä esim. vanhempiemme juhlissa, mutta sielläkään en juttele kuin pakolliset ja niitä on onneksi vähän. Olen kuitenkin tekemisissä heidän aikuisten lastensa kanssa enkä ole kieltänyt omia aikuisia lapsiani olemaan yhteydessä kehen haluavat. Tosin kovin moni ei halua olla ylimääräistä valehtelevan, ja takana aiheettomasti pahaa puhuvan, kanssa.

Vierailija
42/60 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei siis ole vaatinut minua olemaan menemättä. Mutta olen nähnyt miten paljon viestit ovat häntä satuttaneet. Ja minusta tuntuu melko hassulta mennä seurustelemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka on haukkunut äitiäni, jonka kanssa olen todella läheinen. 

Ap

Juuri näin, miksi menisit teeskentelemaan,  että kaikki hyvin heh heh rakkaat sukulaiset.  Hienoa,  että kunnioitat rakasta äitiäsi ja jos joku kyselee kerrot totuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole missään tekemisissä veljeni kanssa, mutta olen hyvissä väleissä hänen lapsiinsa. En ole antanut meidän riidan vaikuttaa myös lapsiin. En minäkään sinuna antaisi äidin riidan vaikuttaa myös sinuun. Älä ota nyt huolia äitisi puolesta. 

Vierailija
44/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini ei siis ole vaatinut minua olemaan menemättä. Mutta olen nähnyt miten paljon viestit ovat häntä satuttaneet. Ja minusta tuntuu melko hassulta mennä seurustelemaan sellaisen ihmisen kanssa, joka on haukkunut äitiäni, jonka kanssa olen todella läheinen. 

Ap

Kyseessä on rippijuhlat, ja siihen ei kuulu mitkään teidän erimielisyydet. Älkää olko muuten tekemisissä, mutta hoitakaa ne rippijuhlat pois, koska se nuori ei ole missään tekemisissä teidän riitojen takia. 

Vierailija
45/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot sille veljellesi, että selvittää asian vaimonsa ja äitinsä kanssa. Ja sä menet juhlii non ja käyttäydyt niin kuin asia on: ei liity sinuun.

Veljellesi?

Vierailija
46/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä nyt ainakaan näitä rippijuhlia sekoita teidän välisiin ongelmiin. Sekoilkaa sitten juhlien jälkeen ihan miten haluatte. 

Vierailija
47/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki olettavat että tämä äitisi haukkuja on hänen miniänsä.

Vierailija
48/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen. 

Olen nähnyt haukkumisviestien ketjun, ja ne olivat kyllä sitä luokkaa, että saivat vereni kiehumaan. Kyseinen sukulainen on myös levittänyt äidistäni, ja ylipäätään vanhemmistani, perättömiä juoruja sukulaisille. Ne ovat olleet sitä luokkaa, että joku voisi nostaa niistä kunnianloukkaussyytteen. 

Ap

Olet kyllä outo, jos haluat mennä lähellekään ihmistä, joka puhuu rumasti äidillesi ja äidistäsi. Asia olisi eri, jos äitisi olisi ollut aloittamassa riitaa jonkun kanssa, mutta äidillesi suututtiin siksi, että hän sairastui, eli aivan syyttä suotta. 

Minun mielestäni taas on todella tyhmää ja surullista jättää menemättä juhliin kun juhlakalu ei ole riitaan osallinen. Se rippinuorihan tässä on pääasia. Jos äidillään on (mielenterveys)ongelmia, eikö olisi tärkeää tukea nuorta ja näyttää että hänestä välitetään?

Vierailija
49/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistattaisin pitkän veen ja en menisi. Olen oman äitini puolella.

Vierailija
50/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmekymppinen. 

Ap

Miten se että joku nostaisi noista kunnianloukkaus syytetään estäisi minua toimimasta ihan niinkun ajattelen tekeväni. Voisin jopa kehottaa äitiä nostamaan syytteen mutta menisin itse juhliin. Juhliin menemiseen ei vaikuttaisi äiti vaan se haluanko minä mennä juhliin vai en.

Olet kuitenkin aika kaksinaamainen, kun menet ystävänä nauttimaan ikävän ihmisen vier

Sitä rippikoululaistahan ap menee juhlimaan eikä hänen äitiään.

Vierailija
51/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin lojaali äidilleni. Tuo sukulaisnainen kilahti ihan mitättömästä syystä-

Olen lojaali veljelleni ja menen hänen lapsensa rippijuhliin.

Vierailija
52/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas laitetaan lapsi kärsimään aikuisten riidoista...

Vierailija
53/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini taas on riidoissa moneen eri suuntaan, etenkin isäni suvun kanssa, mutta osittain myös oman sukunsa kanssa. Lähinnä häpeän hänen käytöstään. Tällaiset sukuriidat eivät ole oikeasti aikuisten touhuja.

Vierailija
54/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on välit poikki siskoni kanssa. Käyn silti hänen lapsensa juhlissa, lapsi nyt jo aikuinen, koska hän on minulle rakas ja tärkeä. Näen siskon juhlissa ja sanon hei, mutta en ole muuten tekemisissä. En ole siellä hänen takiaan vaan keskityn päähenkilöön.

Vierailija
55/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas laitetaan lapsi kärsimään aikuisten riidoista...

Niin minkäs se lapsi sille voi että äiti tai isä on kusipää.

Vierailija
56/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tarkennuksenna tähän, että äitini on sanonut, että hänestä minun pitäisi miettiä etäisyyden ottamista perheeseen, koska perheen äiti on ollut häntä kohtaan niin häijy. 

Ap

Kuka/ketkä kärsivät eniten, jos et mene?

Aivan.

Rippilapsi ja muut perheen lapset, joita pidät läheisinä.

Äitisi loukkaantuminen vs lapsi joka haluaa sinut juhliinsa.

Mene herranjestas!

Vierailija
57/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Olisin lojaali äidilleni, koska hän on läheisempi, kuin sukulaisten lapset

Vierailija
58/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelisin ap siltä kannalta että tässä on nyt käytännössä sen teini-ikäisen ripille pääsevän mielipaha vastaan äitisi mielipaha. Äitisi on aikuinen ihminen ja osaa käsitellä mielipahansa, teini välttämättä ei. Olisi epäreilua teiniä kohtaan jättää tulematta sen takia että äitinsä on käyttäytynyt väärin.

Minä siis menisin - sen teinin takia. Sanoisin sekä äitille että sille rippilapsen äidille napakasti että et ota kantaa mitenkään ja asia ei liity sinuun.

Vierailija
59/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelisin juhlan kohdetta. Ei ole hänen vikansa että äitinsä on häiriintynyt. Juhlittava rippikoululainen on sitä paitsi vielä reilusti alaikäinen.

Ei sekään ole hänen vikansa että hän alaikäisenä asuu ja juhlii kotonaan tai että juhlapaikalla on läsnä alaikäisen äitikin.

Jos teini on sinulle tärkeä tai edes neutraali sukulainen, eikä varmaan millään muotoa liity äitinsä hulluuteen, sinun pitäisi mielestäni mennä.

Teini ei ole teini ikuisesti. Teidän välinne ovat vain teidän asianne, olkootkin että äitinne ovat - yksin tai yhdessä syyllisiä - riidoissa.

Juuri näin. Eihän ole edes varmuutta onko teini samaa mieltä kuin äitinsä.

Vierailija
60/60 |
27.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos et mene, rippilapsen äiti alkaa puhumaan sinusta pahaa. Ja rippilapsi pahoittaa mielensä

- jos menet ja kieltäydyt kuuntelemasta kuinka äitiäsi haukutaan, rippilapsen äiti alkaa puhumaan sinusta pahaa

- jos menet ja kuuntelet rippilapsen äidin kälätyksen omasta äidistäsi, pahanpuhuja saa ns vettä myllyyn ja äitisi haukkuminen kiihtyy: "tyttärensäkin on sitä mieltä, että..."

- teoreettinen mahdollisuus on,  että tuo äiti osaa käyttäytyä lapsensa juhlissa kuin normaali ihminen