Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Leenan" mielestä autoliikkeen pitäisi maksaa hänelle 10000 euroa koska hän ei osaa laittaa talvirenkaisiin tarpeeksi ilmaa

Vierailija
26.07.2024 |

Ehkä Spede oli kuitenkin oikeassa naisautoilijoista.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a364081c-b6e2-434f-a730-b4a4356c…

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Golfissa toi vika uusiutuu joka kerran kun renkaat vaihdetaan, eli kaksi kertaa vuodessa, onneksi ei sen useammin.. on ärsyttävä, mutta ei nyt 10.000e arvoinen kuintekaan.

Johtuu siitä ettei renkaat ole täsmälleen saman kokoiset. Järjestelmä mittaa renkaan pyörimisnopeutta, mikä muuttuu jos paine laskee ja siksi se pitää kuitata renkaan vaihdon jälkeen. Joillakin merkeillä anturi on renkaan venttiileissä mikä on aika kallis ja tarpeeton normi käyttöön.

Mitäpä jos kertoisit missä merkeissä on tällainen renkaiden pyörimisnopeuksiin perustuva järjestelmä. 

Vierailija
22/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo on hölmö tuo nainen. Minulle mies sanoi, että talvirenkaiden vaihdon yhteydessä kuuluu niihin aina vaihtaa tuoreet talvi-ilmat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla Golfissa toi vika uusiutuu joka kerran kun renkaat vaihdetaan, eli kaksi kertaa vuodessa, onneksi ei sen useammin.. on ärsyttävä, mutta ei nyt 10.000e arvoinen kuintekaan.

Johtuu siitä ettei renkaat ole täsmälleen saman kokoiset. Järjestelmä mittaa renkaan pyörimisnopeutta, mikä muuttuu jos paine laskee ja siksi se pitää kuitata renkaan vaihdon jälkeen. Joillakin merkeillä anturi on renkaan venttiileissä mikä on aika kallis ja tarpeeton normi käyttöön.

Ja tämä epäsuora järjestelmä on siitä huono ettei se välttämättä kerro rengaspaineista mitään. Yhdessä pyörässä ohjauskulma viturallaan, rengas kuluu muita nopeammin ja siitä alkaa "rengaspainehälyt".

Vierailija
24/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt täytyy sanoa että kyseinen neiti/rouva on kyllä vähän tyhmä.

Vierailija
25/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä epäsuora järjestelmä on siitä huono ettei se välttämättä kerro rengaspaineista mitään. Yhdessä pyörässä ohjauskulma viturallaan, rengas kuluu muita nopeammin ja siitä alkaa "rengaspainehälyt".

Tai sit siitä hyvä että huomaa mennä katselee renkaita ja samalla kuluneen renkaan. 

Vierailija
26/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jotenkin sellainen mielikuva, että ne ilmanpaineen arvot pitää muuttaa / päivittää aina renkaanvaihdon yhteydessä, (ainakin meidän autossa). Muuten näyttää jatkuvasti virheilmoitusta. Tätä varten mies hankki (ehkä) Motonetistä jonkin laitteen asiaan liittyen.

Täytyykin seuraavassa renkaiden vaihdossa kysyä tarkemmin, miten tämä tehdään. Renkaiden vaihdossa olen ollut kyllä mukana, mutta tämä osio jäänyt vähän hämärän peittoon. 

Vierailija
27/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sit siitä hyvä että huomaa mennä katselee renkaita ja sam

Ikäänkuin joku "Leena" ymmärtäisi katsella renkaiden kuntoa kun rengasPAINEanturi hälyttää.

Vierailija
28/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö liikkeessä olla asiantuntemusta käytetyille autoille, että kertoo missä on lähin huoltamo, missä voi lisätä ilmaa. Ettei ehdi tapahtua mitään kummallista.

Vierailija
29/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä jos kertoisit missä merkeissä on tällainen renkaiden pyörimisnopeuksiin perustuva järjestelmä. 

Ainakin pari vuotta vanhassa Volvossa ja kolme vuotta vanhassa vw golfissa. Jos auto antaa täsmällisen paineen niin siihen vaaditaan anturit.

Vierailija
30/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen vika, systeemi toimi kuin suunniteltu.

Vierailija
31/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jotenkin sellainen mielikuva, että ne ilmanpaineen arvot pitää muuttaa / päivittää aina renkaanvaihdon yhteydessä, (ainakin meidän autossa). Muuten näyttää jatkuvasti virheilmoitusta. Tätä varten mies hankki (ehkä) Motonetistä jonkin laitteen asiaan liittyen.

Täytyykin seuraavassa renkaiden vaihdossa kysyä tarkemmin, miten tämä tehdään. Renkaiden vaihdossa olen ollut kyllä mukana, mutta tämä osio jäänyt vähän hämärän peittoon. 

Jos vaihdetaan vanteineen niin pitää jotenkin kuitata auto tunnistamaan se että paineanturit vaihtuvat siinä samalla. Jos vain vaihdetaan rengas samalle vanteelle ei tarvitse tehdä mitään.

Vierailija
32/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen oli ennen näitä paineantureita ainakin bmw käytti 

eri

Vierailija
33/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän vika siinä pyörintänopeuksien eron tarkkailussa oli? Liian epätarkka? Havaitsee kuitenkin alle 1 barin eron. 

Eu vaati paineanturit

Vierailija
34/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pyörimisnopeuteen perustuva anturi niin pitää muistaa että eri akseleilla renkaat kuluvat eri tahtiin. Jos vaihtaessa edellisellä kerralla samalla akselilla olleet renkaat menevät eri akseleille niin siitä syntyy pyörimisero.

Vierailija
35/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hälytyksen silti pitäisi tulla kahden viikon välein. Selkeä vika kyseessä.

Etenkin talvirenkaissa häly tulee herkemmin jos ei laita tarpeeksi ilmaa niihin. Renkaan paine vaihtelee lämpötilan mukaan ja talvella voi olla yksi päivä -30 ja viikon päästä +5

Ylipaine ei kuitenkaan ole ratkaisu, heikentää mukavuutta ja alustan osat hajoaa herkemmin kun kivikovilla renkailla ajaa. Kyllä painevalvonnan pitäisi toimia suosituspaineilla, muuten kyseessä vika.

Järjenkäyttö sallittua, ranskalaisen painesuositukset on ranskalaisille keleille. Viime talvena Suomessa oli ihan muuta kuin ranskalaiset kelit.

Meinaatko että painesuositus olis eri jos keli eri? Nyt vähän kertaamaan fysiikan perusteita.

Vierailija
36/36 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nainen, mutta kyllä minunkin mielestä vika jos jatkuvasti antaa virheellisiä ilmoituksia. Nuo Leenan vaatimukset toki ihan poskettomia. Autoliikkeen voisi velvoittaa esim asentamaan talvirenkaat jotka ovat yhteensopivia painevalvonnan kanssa.

Olen samaa mieltä. Autoliike itsekin myönsi että syytä on myös renkaissa ja olisi ollut kohtuullista että autoon olisi vaihdettu liikkeen kustannuksella sellaiset renkaat jotka eivät anna aiheettomia hälytyksiä.

Ongelman vähättelijöille sellainen kommentti että vikahälytys ei yleensä kuittaannu ennen kuin käyt tarkistamassa ilmanpaineet. Ja toimivan ilmaletkun löytäminen on usein haasteellista. Viimeksi jouduin käymään viidellä huoltoasemalla ennen kuin sain paineet tarkistettua. Kahdessa oli ilmoitus epäkunnossa, huolto tilattu (toinen niistä oli epäkunnossa jo vuosi sitten), yhdessä olisi pitänyt jonottaa ilmaletkun pää kassalta ja yhdessä ei ollut ollenkaan ilmapistettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi