Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos jätetään sukulaismiehiä kutsumatta hautajaisiin, niin tarvitsee pyytää kirkolta hauta-arkun kantoapua.

Vierailija
26.07.2024 |

Ihan miten vaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arkussa yleensä siunaus, harvemmin siunausta pelkästään tuhkalle/ uurnalle.

Arkku yleensä lähtee siitä autoon ja krematoria kohti. Sitten joskus uurnan voi noutaa ja käydä laskeen hautaan. Yleensä vain omaiset lähimmät keskenään,suntio yleensä paikalla.

Äläpä yleistä. Minun isäni on siunattu uurnassa. Ja tyttäreni arkku jäi krematorioon. Kävin sen sieltä hakemassa, en "joskus" vaan sovittuna aikana, ja sitten se laskettiin hautaan kappelivahtimestarin johdolla.

Vierailija
22/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkolta apua??? 

Höpsis. Kirkolta ei herunut apua millin vertaa. Palkkasin Lionsilta kantajat, yht. 150 euroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän arkku oli valmiina kappelissa ja tilaisuuden jälkeen lähdettyämme se siirrettiin autoon ja kohti krematoriota. Tuhka meni sirotteluun joten uurnaakaan ei meistä kukaan kantanut vaan suntio kävi sirottelemassa. Eno tuhkattiin ja arkku kannettiin autosta kirkkoon ja takaisin. Eli joko tarvitsee kantajia tai ei. Riippuu miten asia järjestetään. Hautaan laskussa ei kantajia voi välttää vaikka käytössä olisi arkkuvaunu.

Vierailija
24/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos taitoa ja aikaa, arkun voi tehdä itse.

Minulla on omatekoinen arkku valmiina.

Vierailija
25/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa ei saa polttohaudata, koska se on pakana tapa, joten on pakko kärrätä vanhempien raadot hautaan aikanaan. Olisi kyllä kiva tietää kuka ne sinne kantaa.

Vierailija
26/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole välttämättä ennen menehtymistään kuihtuneet kevyeksi.

Vierailija
27/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sitten vaan kutsut ne sukulaismiehet hautajaisiin. Problem solved!

28/28 |
26.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini arkku oli valmiina kirkossa, kun siunaustilaisuus alkoi. Hautaustoimisto hoiti sen sinne. Samoin hautaustoimisto hoiti siunaustilaisuuden jälkeen arkun taas autoon ja siitä 300 km päähän Keski-Suomeen kirkon ruunishuoneelle. Seuraavana päivänä arkku siirrettiin kärryihin, joilla se työnnettiin haudalle asti. Kantajia tarvittiin ainoastaan arkun siirtämiseen kärryistä hautaan. Omasta takaa oli kantajia vain 4, joten kirkko oli järjestänyt jostain 2 kantajaa lisäksi. Meillä oli kyllä hautaanlaskussa sukulaismiehiäkin, mutta osa liikkui jo itsekin rollaattorilla eli eivät olleet enää siinä kunnossa, että olisivat voineet arkkua kantaa. Jos elää 97-vuotiaaksi, ei voi olettaa, että ne sisarusten lapsetkaan olisivat kovin nuoria enää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi