Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmilla lapsille todettiin keliakia ja olen järkyttynyt miten kalliita tuotteita ovat!

Vierailija
25.07.2024 |

Ajattelin maksattaa lasten ruokailut exällä, koska en todellakaan ala vaihtamaan vehnätuotteita pois ja maksamaan itseeni kipeeksi ylihinnoitetuilla tuotteilla. Yritin kokata perunaa ja jauhelihakastiketta perunajauhoista, mutta lapset valittaa etteivät tykkää eikä maistu hyvälle. Mistä ne molemmat nyt tuonkin taudin sai eikä vtttu siihen ole parannusta. Ei meidän eikä exän suvuissa ole. Kaveri kertoi, että joskus olisi saanut rahallista tukea, mutta eipä enää saa. Onneksi!! Luojalle kiitos kohta alkaa koulu, joten siellä saavat syödä ylikalliita ruokia. Jos ravintolassa tilaat ja sanot, että keliakia niin hinta nousee sielläkin just joo!! Oon ihan poikki, kun kaupassakin saa kyylätä jokaikisen tuotteen vehnää tungetaan joka paikkaan ja ei nuo mukulat sitä voi syödä ja ovat vielä nirsoja ettei mikään kelpaa.

Exän kaa väännetään kumpi maksaa ja mitä eikä kumpikaan halua osallistua ja exälläkään ei ole varaa noin ylihintaisiin mössöihin. Lapset itkee kun pelkkä peruna ei kelpaa, vaikka parhaani ohjeen mukaan yritin kokata mut omastakin mielestä maistui ihan pskalta, joten ei ihme ettei mukulat syö. Kaikki muutenkin kallista niin nyt vielä ökykallista ruokkia lapset ja sydäntä riistää kun joutuu kieltämään perinteiset viikonloppuherkut, jädetuutit sun muut.

Mihin noiden hinta perustuu? Niidenhän pitäis olla halvempia kuin perinteiset vehnätuotteet, mut ei.

Kommentit (292)

Vierailija
1/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia keliakia-lapsi saa vammaistukea kelalta. Diagnoosin saadessasi lapsille joku toivottavasti kertoi tästä, että sun pitää hakea. Kai olet hakenut? 

Vierailija
2/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä korvaa, jätä vaan pois. Jauhelihakastikkeeseen vähemmän nestettä, niin ei tarvi suurustaa, tai syö ilman kastiketta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen takia keliakia-lapsi saa vammaistukea kelalta. Diagnoosin saadessasi lapsille joku toivottavasti kertoi tästä, että sun pitää hakea. Kai olet hakenut? 

Ei ole kerrottu tuesta. Sanoivat vain, että elinikäinen keliakia on ja käytiin yhdessä läpi ruokavaliota. Raskasta on todella raskasta.

Vierailija
4/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 100€/kk/lapsi alle 16v.

Vierailija
5/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä tee enempää vammmaisia lapsia.

Lapset olivat syntyessään terveitä mutta nyt puhkesi keliakia enkä tee enempää mukuloita, kun ei ole varaa.

Vierailija
6/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä korvaa, jätä vaan pois. Jauhelihakastikkeeseen vähemmän nestettä, niin ei tarvi suurustaa, tai syö ilman kastiketta.

Olen jättänyt pois mutta lapset eivät tykkää ja korkeintaan maistavat ja haukkuvat pahaksi. Pelkkää perunaa ja riisiä eivät kasvisten kanssa syö, joten oon kokeillu kaikkea. Exä on kauhuissaan tilanteesta.

Vierailija
7/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nyt taas. Ei keliakia mikään tappotuomio ole. Tai vaadi mitään ökykallista ruoanlaittoa. Vaihdat ne jäätelötuutit jäätelöpuikkoihin. Tuskin sä lapsillesi pelkkiä perunoita tarjoat? Kukaan ei oo niin hölmö, et perunajauhoilla kastiketta suurustaa. Teet ihan tomaattimurskasta kastikkeen, tai suurustaa Maizenalla. Erilaisia täyskaura- ja muita gluteenittomia leipiä on kaupoissa hyllykaupalla, samoin esim. eri pastalaatuja. Hedelmät, vihannekset, maitotuotteet ei sisällä gluteiinia. Ota kuule ihan järki käteen, äläkä vouhota. Mä en edes tunne ketään keliaakikkoa, ja silti tuon verran on perusasiat hallussa (kirjanpitäjällä, ei millään kokilla tai kylmäköllä).

Vierailija
8/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kröhöm söisitkö itse tuollaista paskaa? Aloittajalla on kasvavia lapsia ja hoitamaton keliakia aiheuttaa d-vitamiinin puutosta.

Vierailija
9/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin noiden hinta perustuu? Niidenhän pitäis olla halvempia kuin perinteiset vehnätuotteet, mut ei.

Perustuu ihan siihen, että niiden valmistaminen on kalliimpaa (vaatii erillisen 100% gluteenittoman tilan) ja kysyntä on merkittävästi vähäisempää kuin vehnämössöjen. 

Vierailija
10/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 100€/kk/lapsi alle 16v.

Toinen vaan saa just. Pitää hakea juniorille ja keskustella vielä exän kaa.

Vierailija
11/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kröhöm söisitkö itse tuollaista paskaa? Aloittajalla on kasvavia lapsia ja hoitamaton keliakia aiheuttaa d-vitamiinin puutosta.

Kröhöm, mitenköhän D-vitamiini liittyy siihen, että kastiketta ei suurusteta? Jos tekee vaikkapa tomaattipohjaisen jauhelihakastikkeen, ei siihen mitään jauhoja tarvita. 

t.eri

Vierailija
12/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn on pakko olla provo. Ei niille lapsille tartte mitään "tuotteita" syöttää, jätät vaan viljat pois ja oikeaa ruokaa (kasvikset, vihannekset, liha, pavut, siemenet, jne mikä tahansa muu kuin vilja) tilalle. Eläissäni en ole jauhelihaa suurustanut, jätät sen veden pois niin ei tarte... 

Vierailija
13/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jättänyt pois mutta lapset eivät tykkää ja korkeintaan maistavat ja haukkuvat pahaksi. Pelkkää perunaa ja riisiä eivät kasvisten kanssa syö, joten oon kokeillu kaikkea. Exä on kauhuissaan tilanteesta.

Sanot että syövät tai sitten ovat nälässä.

Vierailija
14/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika vajaa saa olla, jos vehnäjauhon poisjättäminen muuttaa jauhelihakastikkeen paskaksi. 

Vierailija
15/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppä kelasta apua raha asiaan. 

Vierailija
16/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä nyt taas. Ei keliakia mikään tappotuomio ole. Tai vaadi mitään ökykallista ruoanlaittoa. Vaihdat ne jäätelötuutit jäätelöpuikkoihin. Tuskin sä lapsillesi pelkkiä perunoita tarjoat? Kukaan ei oo niin hölmö, et perunajauhoilla kastiketta suurustaa. Teet ihan tomaattimurskasta kastikkeen, tai suurustaa Maizenalla. Erilaisia täyskaura- ja muita gluteenittomia leipiä on kaupoissa hyllykaupalla, samoin esim. eri pastalaatuja. Hedelmät, vihannekset, maitotuotteet ei sisällä gluteiinia. Ota kuule ihan järki käteen, äläkä vouhota. Mä en edes tunne ketään keliaakikkoa, ja silti tuon verran on perusasiat hallussa (kirjanpitäjällä, ei millään kokilla tai kylmäköllä).

Perunajauhot on halvimpia niin siksi ostettiin niitä ja kokeiltiin. Leivät ne vasta kalliita on! Pastat myös. Helppo huudella sivusta ja lapsethan täs käy sääliksi, kun joutuvat luopumaan mieluisista herkuista ja ruuista. Esikoinen on itkenyt joka ilta mun luona ollessa, vaik oon sanonut että kyl me tästä yhdessä läpi mennään. En vaan tiiä miten. Ja exä on tukena mutta kauhusta kankeana eikä halua maksaa extraa eikä muuttaa syömisiä. Pahoja riitoja taudista. Oon aina tehnyt monipuolista ruokaa meille, joten ei ole helppo diagnoosi olla suolistovammainen kun saa jatkuvasti olla tarkkana. Pidän kuule järjen päässä enkä kädessä!

Vierailija
17/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakastikkeen voi tehdä paseerattuun tai murskattuun tomaattiin, yrttimausteita, vähän parmesaania niin jo maistuu.

Vierailija
18/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit jättänyt tekemättä

Vierailija
19/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kröhöm, mitenköhän D-vitamiini liittyy siihen, että kastiketta ei suurusteta? Jos tekee vaikkapa tomaattipohjaisen jauhelihakastikkeen, ei siihen mitään jauhoja tarvita. 

t.eri

Et osaa lukea? Hoitamaton keliakia aiheuttaa D-vitamiinin puutosta.

Vierailija
20/292 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunajauhot on halvimpia niin siksi ostettiin niitä ja kokeiltiin. Leivät ne vasta kalliita on! Pastat myös. Helppo huudella sivusta ja lapsethan täs käy sääliksi, kun joutuvat luopumaan mieluisist

Leivät voi leipoa itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi