Miten jaksaa sairauksien heikentämää äitiä
Täällä on varmasti monia, joiden läheisen sairaus on tehnyt hänestä raskaan persoonan. Mutta hylätäkään ei voi koska ei sairaus ole sairastuneen vika, niin miten jaksaa sitä ihmistä, millaiseksi sairaus on läheisen muovannut?
Äidilläni on luultavasti muistisairaus ja paljon muitakin vaivoja, on ollut syöpä ja reumaa jne. Hän ei enää hahmota kunnolla mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei. Hän satuilee asioita ja aiheutti paljon turhaa huolta ennen kuin tajusin satuilun. Sairauksistaan valittaa jatkuvasti, ja toisaalta tuntuu keksivän vaivoja, joiden takia sitten istutaan päivystyksessä jonottamassa tuntitolkulla turhaan. Hän soittelee jatkuvasti jankuttaakseen samoja juttuja, ja kuulemma tekee tätä samaa soittelua muillekin. Jos puheluun ei vastaa, pommittaa viestejä kuin olisi maailmanlopun hätä, ja kun soitan takaisin hän haluaa keskustella matontamppauksesta.
Miten rakkaasta läheisestä tuli näin raskas? Tätäkö se on kunnes hänestä aika jättää? Äitini ei ole hirvittävän vanha, 65-vuotias.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetät äidillesi muistitestin. Edunvalvontavaltuutus kuntoon asap. Huoli-ilmoitus.
Olen itsekin 65-vuotias äiti ja sairastunut parantumattomaan syöpään, mutta ei ole aikuisen lapseni tehtävä huolehtia minusta.
Eipä taida muistitestit alkuvaiheessa vielä saada kiinni. Meillä myös alkoi noista käytösongelmista. Muisti toimi äidillä pitempään tarpeeksi hyvin kunnes petti sekin.
Joo, mutta siitä muistisairauden kartoittaminen alkaa, ääliö. Hoitakaa vanhempianne mukisematta ja lakatkaa valittamasta täällä, tai sitten lopetatte välittämisen ja ulkoistatte huolenpidon. Ihme uhriutumista.
Sä voit hoitaa mun äitiäni. On ollut kiikkerä adhd -tapaus koko ikänsä. Siinä on saanut tottua eräänlaiseen dementikkoon syntymästä asti.
Ole hyvä, it's all yours! Ei palautusoikeutta!
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortti eutanasiaklinikalle Hollantiin.
mutku ei osaa itse painaa napppia
Äitini on työkyvyttömyyseläkkeellä, ei ole vuosiin kyennyt töihin. Kyllä joskus mietin, että onko ongelma muistissa vai muuten mielenterveydessä. Hän asuu yksin joten ymmärrän jotkin asiat voi olla yksinäisyydestä johtuvia.
Aloittaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teetät äidillesi muistitestin. Edunvalvontavaltuutus kuntoon asap. Huoli-ilmoitus.
Olen itsekin 65-vuotias äiti ja sairastunut parantumattomaan syöpään, mutta ei ole aikuisen lapseni tehtävä huolehtia minusta.
Eipä taida muistitestit alkuvaiheessa vielä saada kiinni. Meillä myös alkoi noista käytösongelmista. Muisti toimi äidillä pitempään tarpeeksi hyvin kunnes petti sekin.
Anoppi on saanut Alzheimer diagnoosin jo yli 10 vuotta sitten, muisti pelasi mutta jutut lähti välillä lennolle. Nyt ne on jo aivan mahdottomia ja alkaa ihan yks kaks vaikka välillä vaikuttaa ihan täyspäiseltä.
Miten paljon tiedät äitisi terveydentilan tutkimuksista ja nykyhoidosta? Sairastamistaustan perusteellahan hänellä varmaankin jotain seurantaa on. Kykeneekö hän itse ymmärtämään, että nyt ei mene hyvin? Sopikaa yhdessä lääkärin vastaanoton varaamisesta, jonne menette yhdessä. Jos kyseessä on terveyskeskus, tarvitaan vähintään tupla-aika jo siksikin, kun on monta puhujaa.
Se täytyy jaksaa. Ja muistaa millainen oli terveenä.
Monet 65-vuotiaat ovat vielä työelämässä. Eivät he ole mitään vanhuksia.
Diagnoosin tekeminen ei ole tyttären asia.