Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskotteko te siihen väittämään, että äly tulee äidiltä? Voihan se älykkyys hyppiä sukupolvien yli. Eli tulla vaikka isoäidiltä.

Vierailija
25.07.2024 |

Mitä ootte mieltä?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin suoraviivaista. Jos lasta esim. pahoinpidellään lapsena, kaikki tämän kehitys häiriintyy. Veikkaan tämän aika pitkälti pohjautuvan oletukseen, missä äiti viettää paljon aikaa lasten kanssa. Mutta tutkimus on aina tutkimusta, pitäisi olla itse tarkkailemassa jokaista osallistuvaa perhettä jos haluaisi oikeasti ymmärtää miten asiat vaikuttavat mihinkin

Vierailija
22/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on älykäs, entinen professori. Tosin minä (mies) olen häntäkin älykkäämpi, tuleva professori. Esimerkkini on puhtaasti anekdoottinen enkä väitä sen edustavan yleisempiä ilmiöitä, mutta omalla kohdallani olen selvästi perinyt älykkyyteni äidiltäni. Isäni taas on älykkyydeltään hyvin keskikastia, mikä selittää, miksi on joskus miltei mahdotonta keskustella hänen kanssaan tietyistä älyllisemmistä aiheista. Kohtaan tosin tätä myös fiksun äitini kohdalla jonkin verran. 

Äitisi on kuitenkin onnistunut keskustelemaan hänen kanssaan, muuten sinuakaan ei olisi jos isälläsi ei olisi riittävän hyvät keskustelukyvyt. ;) Äitilläsi ei muuten olisi kärsivällisyys riittänyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on älykäs, entinen professori. Tosin minä (mies) olen häntäkin älykkäämpi, tuleva professori. Esimerkkini on puhtaasti anekdoottinen enkä väitä sen edustavan yleisempiä ilmiöitä, mutta omalla kohdallani olen selvästi perinyt älykkyyteni äidiltäni. Isäni taas on älykkyydeltään hyvin keskikastia, mikä selittää, miksi on joskus miltei mahdotonta keskustella hänen kanssaan tietyistä älyllisemmistä aiheista. Kohtaan tosin tätä myös fiksun äitini kohdalla jonkin verran. 

Äitisi on kuitenkin onnistunut keskustelemaan hänen kanssaan, muuten sinuakaan ei olisi jos isälläsi ei olisi riittävän hyvät keskustelukyvyt. ;) Äitilläsi ei muuten olisi kärsivällisyys riittänyt. 

Vierailija
24/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ne perinnölliset sairaudet, tuleeko nekin äidiltä. Ainoastaan homous isiltä?

Vierailija
25/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole niin suoraviivaista. Jos lasta esim. pahoinpidellään lapsena, kaikki tämän kehitys häiriintyy. Veikkaan tämän aika pitkälti pohjautuvan oletukseen, missä äiti viettää paljon aikaa lasten kanssa. Mutta tutkimus on aina tutkimusta, pitäisi olla itse tarkkailemassa jokaista osallistuvaa perhettä jos haluaisi oikeasti ymmärtää miten asiat vaikuttavat mihinkin

Ei ole niin suoraviivaista, että jos lasta pahoinpifellään, _kaikki_ hänen kehityksensä häiriintyy. Usein jotkut osa-alueet kehittyvät ainakin normaalisti. Eikä välttämättä häiriinny mikään osa-alue. Voi olla, että lapsi on vaan ahdistunut tilanteesta ja päästyään taas turvalliseen ympäristöön, ahdistus katoaa ja hän on entisellään.

Vierailija
26/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseisessä tutkimuksessa puhutaan kyllä nimenomaan geeneistä, joita lapsi perii äidiltään, ei äidin kanssa vietetystä ajasta.

Vierailija
27/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Genetiikka ei älyn suhteen ole niin yksinkertaista, että tuollainen väite voisi pitää paikkaansa. 

Tällaista on kuitenkin uutisoitu lehdissä asti. (En ole ap)

Olet ymmärtänyt väärin. Minäkin olen nähnyt jonkun otsikon, että älykkyys periytyy äidiltä. Kannattaa lukea mitä niissä lehdissä lukee, eikä vain otsikkoa.

^Olet ymmärtänyt väärin. Minäkin olen nähnyt jonkun otsikon, että älykkyys periytyy äidiltä. Kannattaa lukea mitä niissä lehdissä lukee, eikä vain otsikkoa.^

No niissä lukee mm. näin (lainaus):

^^Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee. Jos olet älykäs, saat kiittää äitiäsi tästä ominaisuudesta. Tutkimusten mukaan älykkyysgeenit siirtyvät lapseen ensisijaisesti äidiltä. Asiasta kirjoittaa psykologi Jennifer Delgado Psychology Spot -sivustolla.^^

Vierailija
28/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Isäni ei ole tyhmä, vaan yksinkertaisesti keskinkertainen älykkyydeltään. Kyllä ihmiset pystyvät hyvinkin monista asioista puhumaan, vaikka olisi eroa älykkyydessä. Sitä paitsi älykkyys ilmeentyy eri tavoin ja usein kaikkea muuta kuin johdonmukaisesti. Mutta kyllä, äitini on sattumoisin varsin kärsivällinen ihminen. 

Vierailija
29/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Genetiikka ei älyn suhteen ole niin yksinkertaista, että tuollainen väite voisi pitää paikkaansa. 

Olet ymmärtänyt väärin. Minäkin olen nähnyt jonkun otsikon, että älykkyys periytyy äidiltä. Kannattaa lukea mitä niissä lehdissä lukee, eikä vain otsikkoa.

^Olet ymmärtänyt väärin. Minäkin olen nähnyt jonkun otsikon, että älykkyys periytyy äidiltä. Kannattaa lukea mitä niissä lehdissä lukee, eikä vain otsikkoa.^

^^Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee. Jos olet älykäs, saat kiittää äitiäsi tästä ominaisuudesta. Tutkimusten mukaan älykkyy

ENSISIJAISESTI

Vierailija
30/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^^Tutkimusten mukaan äidin geenit vaikuttavat siihen, kuinka älykäs lapsesta tulee. Jos olet älykäs, saat kiittää äitiäsi tästä ominaisuudesta. Tutkimusten mukaan älykkyy

Ei kannata uskoa kaikkea mitä jossain mtv/iltalehdessä kirjoitetaan. Jos tehdään joku tutkimus, sen tuloksista annetaan toisinaan väärä kuva lehdissä.

Vierailija
31/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että älykkyys periytyy voimakkaamin äidiltä, kuin isältä.

Älykkyyteen vaikuttaa todella suuri määrä geenejä, joilla on yleensä vain pieni vaikutus älyyn. Eli lapsi voi olla yhtä fiksu, kuin äitinsä, isänsä, isoäitinsä tai kuka tahansa suvusta. Lapsi voi myös olla fiksumpi tai vähemmän fiksu, kuin kukaan muu suvusta. Yleensä lapsi on kuitenkin melko lähellä vanhempiensa älykkyyttä.

Äiti on melkein poikkeuksetta normaalitilanteessa ainakin alkuun lapsen ensisijainen hoitaja. Kasvumpäristö, eli paitsi äidin älykkyys, myös hänen halunsa ja kykynsä vaikuttaa lapsen hyvinvointiin merkitsee todella paljon. Varhainen vuorovaikutussuhde ja sen hyvä toimivuus on lapselle elintärkeä.

Jos äiti pystyy vastaamaan lapsen tarpeisiin asianmukaisesti, täyttää fyysiset, psyykkiset, henkiset ja älylliset tarpeet asianmukaisesti ja ajallaan, normaalitilanteessa lapsi kasvaa ja kehittyy älyllisesti mahdollisuuksiensakin yli.

Lapsen kanssa vuorovaikuttaminen, puhuminen, leikkiminen ja lukeminen kehittää lapsen älyä. Samoin sopivat virikkeet ja erilaisten, eri näköisten ja eri ikäisten ihmisien kanssa eri asioiden tekeminen ja yhdessäolo. 

Vierailija
32/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut, että älykkyys periytyy voimakkaamin äidiltä, kuin isältä.

Älykkyyteen vaikuttaa todella suuri määrä geenejä, joilla on yleensä vain pieni vaikutus älyyn. Eli lapsi voi olla yhtä fiksu, kuin äitinsä, isänsä, isoäitinsä tai kuka tahansa suvusta. Lapsi voi myös olla fiksumpi tai vähemmän fiksu, kuin kukaan muu suvusta. Yleensä lapsi on kuitenkin melko lähellä vanhempiensa älykkyyttä.

Äiti on melkein poikkeuksetta normaalitilanteessa ainakin alkuun lapsen ensisijainen hoitaja. Kasvumpäristö, eli paitsi äidin älykkyys, myös hänen halunsa ja kykynsä vaikuttaa lapsen hyvinvointiin merkitsee todella paljon. Varhainen vuorovaikutussuhde ja sen hyvä toimivuus on lapselle elintärkeä.

Jos äiti pystyy vastaamaan lapsen tarpeisiin asianmukaisesti, täyttää fyysiset, psyykkiset, henkiset ja älylliset tarpeet asianmukaisesti ja ajallaan, normaalit

Suurimmalla osalla suomalaislapsista nuo asiat ovat kunnossa. Sekin on yksilöllistä miten voimakkaasti ongelmat äidin ja lapsen välillä häiritsevät lapsen kehitystä.

Vierailija
33/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Isäni ei ole tyhmä, vaan yksinkertaisesti keskinkertainen älykkyydeltään. Kyllä ihmiset pystyvät h

Mistä tiedät, paljonko heidän älykkyydessään on eroa? Älykkyyttäkin on monenlaista eikä se, ettette ymmärrä toisianne, tarkoita sitä, että isäsi olisi vähemmän älykäs kuin sinä. Saatatte katsoa asioita ihan vain eri näkökulmista. Yhtä hyvin isäsi voi kokea, ettet ymmärrä hänen kantaansa asioihin tai keskityt hänen mielestään epäolennaiseen. Toki joo älykkyyttä voi jonkin verran päätellä ilman testejäkin, mutta tuloksiin voi vaikuttaa moni asia. Pelkästään jo ikä vaikuttaa oppimiseen, esim. 30v ei opi opiskelijana välttämättä yhtä hyvin kuin teini-iässä vaan muistaminen vaikeutuu. Samoin stressi ja elämänkokemukset tai muut rasitteet/sairaudet (masennus, verisuonitaudit, jne.) voivat vaikuttaa ihmisen kognitiiviseen suoriutumiseen. Näistä voi olla merkkejä jo varhaisellakin iällä eli välttämättä ei tarvitse aivan ikäloppukaan olla jotta vaikkapa elämäntavat vaikuttavat muistiin ja päättelykykyyn. 

Tämän vuoksi on vaikea verrata esim. isää ja poikaa. Mahdolisuudetkin ovat erilaisia eri aikakausina (opiskelu, kasvatus, yhteiskunnallinen asema) vaikka vertaisi näitä kahta samassa iässä. Ehkä isälläsi ei ollut yhtä hyviä mahdollisuuksia kehittyä. 

PS. Yksi merkki älykyydestä voi olla se, että tietää, ettei tiedä kaikkea. Hölmö uskoo tietävänsä kaiken. Vain omaa ajattelua voi lopulta tietää varmasti, ei muiden. 

Onko ketään teistä (sinua, äitiäsi, isääsi) testattu älykkyyden osalta? 

Vierailija
34/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseisessä tutkimuksessa puhutaan kyllä nimenomaan geeneistä, joita lapsi perii äidiltään, ei äidin kanssa vietetystä ajasta.

Kyllä, mutta se ei ole aivan niin yksiselitteistä, tutkijoidenkaan mukaan. Jos lapsi viettää kolme ensimmäistä elinvuottaan älykkään,  mutta masentuneen äidin kanssa, se vaikuttaa myös älylliseen kehitykseen negatiivisesti. Kuten muutkin hylkäämiskokemukset voivat vaikuttaa. Jos laitat älykkään äidin lapsen "romanialaiseen lastenkotiin", lapsesta ei tule älykäs. Jos edes selviää hengissä.

Jos älyllisesti lahjakasta lasta kohdellaan koulussa vähemmän älykkäänä (pelkkä opettajan ennakkoasenne asiaan vaikuttaa), älykkyystaso laskee. Samoin kuin jos vähemmän älykkään lapsen kykyihin uskotaan, tuetaan ja tarjotaan sopivia haasteita, suunta on ylöspäin.

Väkivalta lapsuudessa vaikuttaa väistämättä lapsen kapasiteettiin ja mahdollisuuksiin elämässä. Läheisen pahoinpidellessä lasta tai läheiseen kohdistuva pahoinpitely ehkä voimakkaimmin, mutta myös koulukiusaaminen on tuhoisaa. Iloinen, turvassa oleva, omana itsenään hyväksytyksi tullut lapsi kehittyy paremmin kuin lapsi, jolla ei ole samaa mahdollisuutta.

On melko mahdotonta tutkia asiaa täysin tieteellisten kriteerien mukaan, koska se olisi erittäin epäeettistä. On huomioitava ne aiemmat tutkimukset tai huomiot esimerkiksi äidin ravitsemuksesta, masennuksesta, päihteiden käytöstä, sosiaalisista suhteista ja niistä romanialaisista lastenkodeista.

/eri

Vierailija
35/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta se ei ole aivan niin yksiselitteistä, tutkijoidenkaan mukaan. Jos lapsi viettää kolme ensimmäistä elinvuottaan älykkään,  mutta masentuneen äidin kanssa, se vaikuttaa myös älylliseen kehitykseen negatiivisesti. Kuten muutkin hylkäämiskokemukset voivat vaikuttaa. Jos laitat älykkään äidin la

Tekstissäsi on moni asia ihan totta, mutta se on hieman yleistävää. Masentunut äiti ei välttämättä vaikuta lapsen älylliseen kehitykseen. Lapset ovat erilaisia, kuten ovat masentuneet äiditkin. Romanialaisesta lastenkodista saattaa hyvin kasvaa älykkääksi lapseksi. Jos lapsen äo hyvissä oloissa olisi vaikka 160, se olisi hyvin korkea, vaikka putoaisi rajustikin. Osa väkivaltaisen lapsuuden eläneistä myös kehittyy normaalisti ja saa hyvän elämän.

Vierailija
36/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta se ei ole aivan niin yksiselitteistä, tutkijoidenkaan mukaan. Jos lapsi viettää kolme ensimmäistä elinvuottaan älykkään,  mutta masentuneen äidin kanssa, se vaikuttaa myös älylliseen kehitykseen negatiivisesti. Kuten muutkin hylkäämiskokemukset voivat vaikuttaa. Jos laitat älykkään äidin la

Tutkimuksessa oli ilmeisesti kyse siitä, että äidin geenit vaikuttavat lapsen aivokuoreen, isän geenit taas aivojen limbiseen järjestelmään. Aivokuoressa syntyvät ihmisen kehittyneimmät toiminnot kuten älykkyys, ajatukset, kieli ja suunnittelukyky. Limbisessä järjestelmässä syntyvät ihmisen selviytymistoiminnot, jotka liittyvät mm. seksiin, ruokaan ja aggressioon. Eihän geeneillä kuitenkaan selitetä kuin vain noin puolet älykkyydestä, ympäristöllä on se loppupuoli hoidettavanaan. Siihen sitten liittyvät lapsuuden kokemukset ja vanhemmilta saatu tuki ja virikkeet.

Vierailija
37/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsen koulumenestys näyttää valitettavasti noudattelevan isän koulumenestystä. Itse sain pelkkiä kymppejä, ja asiat tuntuivat aina loksahtavan vaivatta päähän. Mies takelteli peruskoulunsa läpi vitosen papereilla.

Vierailija
38/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suurimmalla osalla suomalaislapsista nuo asiat ovat kunnossa"

En ole tästä aivan vakuuttunut. Pisatulokset eivät ole kunnossa, koulukiusaaminen on saanut uusia muotoja, lapset altistuvat netissä groomaukselle, huostaanotot lisääntyvät, tarpeeksi voimakkaasti hoidollisia laitoksia ei ole, vaikka tarvittaisiin. Lapset joutuvat entistä useammin väkivaltarikosten kohteiksi ja elävät päihdeperheissä.

Yhä nuoremmat lapset käyttävät päihteitä. Tytöistä puhuttaessa otsikot kertovat, että tytöt voivat erittäin huonosti, ja sekä itsetuhoisuus että väkivaltaisuus on lisääntynyt. Tilastoissa väkivaltaisuus lähestyy poikien tasoa, ja nuorten rikostilastot yleensä hälyttäviä. Osa lapsista ja nuorista voi hyvin, entistä suurempi osa entistä huonommin. 

Äly ei varsinaisesti pääse kehittymään huonoissa olosuhteissa, vaikka geenit olisivat loistavia.

En sulkisi silmiäni tosiasioilta, vaikuttaa siltä että suurimmalla osalla suomalaislapsista asiat eivät ole hyvässä kunnossa. 

Vierailija
39/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa jatkossa myös, että kaikki tieteelliset tutkimuksetkaan eivät ole päteviä (ja sanon tämän yleisesti, en tarkoita tuota tutkimusta, kun en ole siihen perehtynyt). Osassa on esim. niin pieni aineisto, ettei voida vetää mitään varmoja johtopäätöksiä.

Vierailija
40/56 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ne tutkimukset mihin tuollainen uutisointi perustuu, eivät tietenkään esitä, että asia olisi noin yksinkertainen. Tiedeuutisointi vaan on tasoltaan niin poskettoman huonoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi