Lopetitko xylitol tuotteet, nyt kun tuli uutinen, että ovat hengenvaarallisia!
Kommentit (21)
Olen lapsesta asti jauhanut xylitol purkkaa eikä hampaissa ole vielä yhtäkään reikää eli aion jatkaa.
Jos ne on hengenvaarallisia niin miksi kaupassa edelleen myydään xylitol purkkaa?
Samoin fluori on vaarallista ja sitä on lasten hammastahnoissa.
Onko tämä joku tutkimus, missä todettu että mikäli jauhat kolme kiloa purkkaa päivittäin 10 vuoden ajan nini syöpäriskisi tuplaantuu 1/1000:sta 2/1000:teen?
Vierailija kirjoitti:
Jos ne on hengenvaarallisia niin miksi kaupassa edelleen myydään xylitol purkkaa?
Kyse on rahasta.
Mä olen vieläkin hengissä vaikka olen syönyt xylitolia lapsesta asti. Lopetin kyllä jo 2005 kun kunnollisen xylitol-purkan valmistaminen lopetettiin Turussa. En löytänyt korvaajaa Jenkki -purukumille.
Vesi vasta vaarallista onkin. Olen lopettanut kaikkien vettä sisältävien tuotteiden käytön.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsesta asti jauhanut xylitol purkkaa eikä hampaissa ole vielä yhtäkään reikää eli aion jatkaa.
Minulla on taika-amuletti, joka pitää tiikerit loitolla. 50 vuotta ja kertaakaan en ole joutunut tiikerihyökkäyksen kohteeksi!
En tiedä ketään, kuka olisi sairastunut xylitolista. Xylitolia kuitenkin Suomessa jauhettu jo vuodesta kivikausi kaikissa mahdollisissa muodoissa, karkkeina ja purkkana
Huolta herättänyt ksylitolitutkimus - Suomalainen asiantuntija: Näin monta purkkaa voit syödä päivässä
Ksylitoli pienissä määrissä ei ole terveydelle riski, vaan päinvastoin.
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/1a6d5ce2-76d1-4ba5-a743-6ca0aefed6…
Vierailija kirjoitti:
Vesi vasta vaarallista onkin. Olen lopettanut kaikkien vettä sisältävien tuotteiden käytön.
Hapesta puhumattakaan.
No, onhan se koirille ja kissoille vaarallista.
Lopetin 20 vuotta sitten, kun vatsa meni niistä sekaisin.
Missä tää ap:n mainitsema tutkimus on, löytyykö linkkiä?
Aika monella on hampaat kunnossa ilman xylitolia. Jenkeille ovat hampaat tärkeät ja he ovat vielä kai edelleen epäuskoisia xylitolin eduista ja xylitolia ei siellä vielä käytetä paljoakaan ja ei saa mainostaa nillä argumenteilla joita täällä esitetään. Täällähän yhdessä vaiheessa oli tutkimuksia joissa xylitol taianomaisesti jopa korjasi alkavia reikiä :D
En lopettanut enkä lopeta. "Määrä tekee myrkyn." Kyse on käyttömäärästä ja tavasta, xylitolilla makeutettuja tuotteita ei pidä syödä suuria määriä jatkuvasti pitkin päivää. Sama koskee muitakin sokerialkoholeja kuten sorbitolia, maltitolia, mannitolia, erytritolia, isomaltia ja laktitolia. Myös tavallisella sokerilla ja yleensäkin verensokerin nousulla on ihan samanlaisia vaikutuksia, diabeetikot ovat erityisessä riskiryhmässä. USA:ssa juomia, jäätelöä ja leivonnaisia makeutetaan xylitolilla ja sellaisia nautittaessa saantimää on aivan eri luokkaa kuin pastilleissa tai purukumeissa, joiden pakkauksissakin kerrotaan suositellut annokset.
https://health.clevelandclinic.org/dangers-of-xylitol
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16643434/
High glucose levels enhance platelet activation: involvement of multiple mechanisms
En ole vuosiin syönyt xylitolia, koska mun vatsa ei kestä sitä yhtään.
Haukkaapa, ap, markulia. Se on vaarallista.
Lähde?