Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntija: Tekoäly / AI on pääosin hypetystä ja valtavaa rahastusta, todelliset hyödyt ovat vähäiset.

Vierailija
25.07.2024 |

Eniten tekoälyllä tienaavat ja rahastavat tekoäly / AI ratkaisuja tarjoavat yritykset, asiakkaat ovat vain maksajan roolissa ilman todellisia euromääräisiä hyötyjä.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä aallossa näin. Silloin, kun yhteenvetojen, pyötäkirjojen, aikataulujen yms tekeminen onnistuu, säästyy kieltämättä paljon aikaa. Mutta kun et voi luottaa, että AI tekee asiat joka kerta oikein. Sille pitää myös kertoa asiat tosi täsmällisesti, ettei se ymmärrä väärin. Koodauksessa itselle suurin hyöty on ollut troublesthootingissa. Heitä virheilmoitus AI:lle ja saat salamannopeasti sen selkokielisesti avattuna ja aika usein toimivan korjausehdotuksen päälle.

Vierailija
42/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella suuri mullistus on tuloillaan .

Toivottavasti Suomi osaa ottaa hyödyt AIsta, eikä ole vain passiivinen taantuva maa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on uskonto siinä missä muutkin uskonnot.  Yksi niiden 10 000 muun uskonnon lisäksi. 

Vierailija
44/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on uskonto siinä missä muutkin uskonnot.  Yksi niiden 10 000 muun uskonnon lisäksi. 

Toisten uskontoja kuuluu kunnoittaa. Ei Allah ole huonompi kuin siintolaisuus, tekoäly ei huonompi kuin muut epäjumalat.

Vierailija
45/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä totta että tekoäly on pelkkää koodia, koska koodi on dataa ja data on koodia. t: Common Lisp ohjelmoitsija

Vierailija
46/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin. Kuka tekee näitä avauksia tyyliin "Asiantuntija: xxxxx", ilman mitään viitettä tai lähdettä? Tekoälyn hyödyistä voi perustellustikin olla montaa mieltä, mutta näin muotoiltuna avaukset ovat pelkkää trollausta. 

Mikähän taho lähettäisi trolleja yllyttämään suomalaisia olemaan teknologian kehityksen vastaisia luddiitteja? Vastaukseen ei kummoista tekoälyä tarvita X-D

Mielenkiintoista että keskustelua viedään tarkoituksella aina tähän suuntaan jos keskustellaan aivan muusta aiheesta, kysymys oli nyt että kumpi hyötyy rahallisesti, IT yritys vai asiakas, ja jos sanoo että IT yritys niin trollit hyökkäävät heti puhumaan ihan muusta eikö totta :)

Vierailija
47/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysin tekoälyä auttamaan cv:n hiomisessa. Ei tullut apua. Se länkytti niitä jokapaikan neuvoja, miten asia esitetään.  Kerroin että tehty jo. Sitten se sanoi sanat asiat eri paketissa kuin olin juuri itse sille esittänyt.  Minulla ei sitten kärsivällisyys riittänyt yrittää selvittää,  miten saan sen luovaksi. Ja joku paha lapsuskin siltä tuli, en vaan muista enää mikä. Miten sen voi saada kirjoittamaan kirjan, en ymmärrä?

Vierailija
48/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinänsä totta että tekoäly on pelkkää koodia, koska koodi on dataa ja data on koodia. t: Common Lisp ohjelmoitsija

Älä nyt horise paskaa, lispissäkin on sekä koodia että dataa.

Tekoäly on 99,999%sti dataa ja se data ei ole koodia vaan lähinnä kertoimia neuroverkon neuroneille.

Vierailija
49/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokone on pohjimmiltaan antiikkinen vehje. Se suorittaa vieläkin koodia kuin kelanauhaa vasemmalta oikealle ja hyppää eli kelaa eri kohtiin tarpeen mukaan. Käyttöliittymät, grafiikat, resoluutiot jne. Ovat aina toimineet sumuverhona perehtymättömille, jotta heitä voidaan rahastaa "uutuudella". 

Vierailija
50/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietokone on pohjimmiltaan antiikkinen vehje. Se suorittaa vieläkin koodia kuin kelanauhaa vasemmalta oikealle ja hyppää eli kelaa eri kohtiin tarpeen mukaan. Käyttöliittymät, grafiikat, resoluutiot jne. Ovat aina toimineet sumuverhona perehtymättömille, jotta heitä voidaan rahastaa "uutuudella". 

Sinutkin voidaan redusoida Turingin koneeksi joten enpä hirveästi elvistelisi.

Vierailija
51/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Olen sitä yrittänyt joillekin täälläkin selittää kun AI:n parissa teen hommia.

Mun alalla puolestaan on sellainen homma menossa, että tekoälyn avulla päästään huimiin säästöihin. Onnekkaasti materiaalisten resurssien suhteen, vähemmän onnekkaasti henkisten resurssien näkökulmasta.

Mut mistään AI:stä ei toki ole kysymys, vaan laskentatehon mahdollistamasta koneoppimisen reaaliaikaisesta käytöstä.

Vierailija
52/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on yhtä kuin uuden elämänmuodon luominen.

Vierailija
53/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on totta. Olen sitä yrittänyt joillekin täälläkin selittää kun AI:n parissa teen hommia.

Mut mistään AI:stä ei toki ole kysymys, vaan laskentatehon mahdollistamasta koneoppimisen reaaliaikaisesta käytöstä.

Eli AI:sta on juurikin kysymys sinunkin tapauksessasi

Vierailija
54/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin täsmällisyyteen. Yleisesti käytettyjä käsitteitä seuraten AI on jotakin muuta kuin esim RL, mihin tuossa viittasin.

Vierailija
55/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin täsmällisyyteen. Yleisesti käytettyjä käsitteitä seuraten AI on jotakin muuta kuin esim RL, mihin tuossa viittasin.

RL on AI:n alalaji missä hermoverkkoa opetetaan koko ajan myös uusillä syötteillä.

Vierailija
56/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on että teknologia menee väärään suuntaan vaatimalla aina vain lisää ja lisää prosessointi tehoa ja muistia. Sama pätee koodiin ja algoritmeihin, sekä suuriin data määriin. Meidän tulisi kulkea päinvastaiseen suuntaan. Tehdä ohjelmistoja, joissa on mahdollisimman vähän koodia, ja tietokoneita jotka pyörittävät noita ohjelmistoja vähällä teholla. 1ghz prosessori ei ole huono osaavissa käsissä ja 4gb RAM on enemmän kuin riittävä.

Kauppakeskusten kokoiset data keskukset super tietokoneineen, jotka prosessoivat tuota dataa ovat suoranaista hulluutta. 

Vierailija
57/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai näin on. Tutkimusten mukaan suurin osa ihmisistä ei edes halua koko tekoälyä ja meille tulee olemaan siitä vaan haittaa. 

Vierailija
58/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäpä mahtaa olla lähde tällekin otsikolle? Haku ei löydä mitään tuollaista, eikä ap:lla ole älyä linkittää.

Vierailija
59/77 |
25.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tehnyt AI:n avulla erittäin merkittäviä läpimurtoja, joista vain en valitettavasti saa kertoa juuri mitään.

Olen urani aikana kyllä nähnyt sellaista AI:ta joka on oikeasti ollut aivan tavallista ohjelmakoodia ja jolla ei ole mitään tekemistä tekoälyn kanssa. Samoin olen nähnyt sellaisia viritelmiä, joissa on käytetty neuroverkkoja siitä huolimatta, että ongelman saisi ratkaistua paljon yksinkertaisemmalla menetelmällä, mutta tätä ei tietenkään ole kerrottu asiakkaalle.

Ratkaisemani ongelmat ovat olleet niin monimutkaisia, ettei niiden ratkaisemiseen ole todistettavasti pystytty millään muilla menetelmillä kuin syvillä neuroverkoilla. Asiakas on yleensä kuvitellut ettei ongelmaa voi ratkaista ollenkaan. Voitte kuvitella tunnelman niissä palavereissa, kun olen esittänytkin asiakkaalle toimivan ratkaisun. Ja kyse on ollut oikeasti merkittävien ongelmien ratkaisuista, ihan oikeilla tekoälymenetelmillä.

Vierailija
60/77 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt horise paskaa, lispissäkin on sekä koodia että dataa.

Tekoäly on 99,999%sti dataa ja se data ei ole koodia vaan lähinnä kertoimia neuroverkon neuroneille.

Juuri näin. Kun tekoälylle näytetään jokunen miljoona ihmisen naamaa ja sanotaan että tämä on ihminen, ja sitten tehdään sama apinan naamoilla niin sen jälkeen se aika hyvin osaa naamakuvasta sanoa esittääkö se ihmistä vai apinaa. Siinä sen "äly" on. Jos noin opetetulle koneelle antaisi vaikka jakoavaimen kuvan niin ihan arvauspeliksi menisi mitä se vastaisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä