Tallinnan Banksy näyttelyssä ei ole yhtään aitoa teosta
https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/7304916
Se jätetään näissä jutuissa kertomatta ja suomalaiset maksavat kiltisti 20€ feikkien katselusta
Kommentit (26)
Kävin ystäväni kanssa Brysselissä katsomassa Banksyn teoksia, varmaan sama juttu tämä Tallinnan näyttely. Kyllä me jo siinä eteisessä hoksattiin, että eihän nää tosiaan voi olla aitoja/alkuperäisiä, koska työthän on graffitteja. Ihmettelen, jos joku on muuta luullut. Ihan hyvä näyttely oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat aidot Banksyn teokset? Nehän ovat graffiteja talojen seinissä tms. Lisäksi Banksy ei ole itse teettänyt myyntiin mitään vedoksia mistään, eikä auktorisoinut yhtään näyttelyä. Kaikki Banksy-näyttelyt ovat siis feikkejä.
No ei todellakaan ole kaikki Banksyn työt graffiteja, hän myös maalaa. Täällä on aitojakin: https://mocomuseum.com/exhibitions/amsterdam/banksy-amsterdam/850
Siis nuohan on samanlaisia replikoita mitä muissakin museoissa. Ne vain esittelee hänen töitään, mutta ei todellakaan ole hänen maalaamiaan.
Paska nimi, paskaa " taidetta" , jota media jostain syystä tuntuu rakastavan.
Noissa näyttelyssä on sellaisia elementtejä, kuten tietyt installaatiot, jotka on rekonstruktioita tai jäljennöksiä banksyn julkisista töistä, jotta ne voitaisiin esitellä museoympäristössä. Tämä on tyypillistä museoille, jotka esittävät katutaidetta. Kun eihän niitä tunneleita, kerrostaloja ja seiniä nyt vaan saa kannettua sinne museoon. Katutaide on kadulla. Kun se halutaan museoon yhteen paikkaan, niin ne on replikoita kaikki.
Kävin tuolla Tallinnan näyttelyssä ja pidin siitä. Banksy kuvaa maailmaa ruman realistisella tavalla. Teokset pistää ajattelemaan.
Mä näin aikanaan Michael Jacksonin Helsingissä (työtehtävässä olin siellä) ja se juttu siinä minulle oli juurikin, että se pikku piste kaukana lavalla oli itse Michael Jackson. Silloin tänne ei tullut kauhean paljon maailmantähtiä. Jos nyt kuulisin, että joku vain esitti häntä siellä niin kyllä se tuntuisi huijaukselta.
Eri asia, jos varta vasten menisin katsomaan (vaikka laivalla) jotain Michael Jackson Showta. Tuossahan heti eka kommentoija sanoo, ettei tiennyt tätä eroa, kun meni näyttelyyn.