Minkälaisia rakennusbudjetteja teillä?
Olemme pähkäilleet oman talon rakentamista, koska nykyisen vanhan talon kunnostaminen vaatisi paljon lainaa ja silti talo olisi edelleen vanha eli remontoimista joka käänteessä. MUTTA...kuinka kalliiksi uuden rakentaminen tulee? Minkälaisia arvioita olette saaneet? Meillä viisihenkiselle perheelle (tarvitaan siis neljä makuuhuonetta) halvin tarjous on ollut ilman tonttia avaimet käteen n. 155 000 euroa ja siihen tulee sitten perustamiskustannukset ja liittymä yms. maksut päälle. Huiman kallista mutta vanhan kunnostaminen lisäisi kyllä velkataakkaa melkein samaan...
Meillä tarkoituksena rakentaa mahdollisimman pieni talo eli neliöt tehokäyttöön.
Kommentit (17)
Mua kiinnostaa myös. Tilanne varmaan aika sama kuin ap:llä. Vanha talo, jota pitäisi alkaa remppaamaan isolla rahalla. Vaihtoehdot:
a) tehdä remppaa hiljalleen itse ilman suurta lisälainaa
b) ottaa lainaa lisää noin 50 000 (nyt 80 000) ja laittaa talo viimisen päälle hienoksi ammattimiesten toimesta. Putket ja sähköt on jo uusittu, samoin keittiö. Sauna ja kylppäri pitäis laittaa ja maalta talo ulkoa. Maalailua yms. pientä myös.
c) myydä talo ja rakentaa uusi
Mitäs kannattais tehdä?
En ekaksi edes tajunnut, että oli oma aloitukseni :). No mutta: en osaa auttaa, me pähkäilemme yhä samaa. Järki sanoo, että kannattaisi rakentaa uusi...se olisi huoltovapaa sen 10 vuotta. Vanhassa talossa aina tuntuu olevan jotain laitettavaa ja toisesta päästä alkaa remppa uudelleen, kun saa ekan pään valmiiksi, jos sitä alkaa tekemään ajan kanssa pienellä rahalla.
Meillä on tosiaan ihan sama tilanne kuin teillä eli nyt lainaa melkein saman verran kuin teillä ja peruskorjaus kaikkine lisärakentamisineen maksaisi kyllä varmasti 50 000. No, noin 130 000 lainalla ja omalla olemassaolevalla omaisuudella rakentaisi kyllä jo meille sopivan ihkauuden talon....Tosin sitten mua vaivaa tuo iso laina. Mun mielestä 130 000 on kauhean paljon....
Mutta en Espoosta :). Se on siis mun konservatiivinen tuntemukseni, että 130 000 on iso laina. Mua ahdistaa olla velkainen, ei siihen liity sen enempää. Juuri tuon ahdistuksen vuoksi ei edes harkita muuttoa Suur-Helsingin alueelle, vaikka olen syntyjäni Helsingistä.
sen verran, että meillä tuo 130 000 tulisi siis oman omaisuuden päälle eli noin 200 000 olisi varaa laittaa taloon (kun emme siis uskaltaisi ottaa enempää kuin 130 000 sitä lainaa...). Tontit täällä maksavat sijainnista riippuen 15 000-50 000 euroa.
Meillä kirvesmies on tutun kautta " saatu" ja on tosi kätevä käsistään ja huolellinen. Hän ottaa 15¿/tunti. Jotain on tehnyt esim. väliseinien muuraus urakalla, joten summa on sitten sovittu erikseen. Jotain on myös ottanut pimeesti. Ollaan oltu häneen tyytyväisiä!
Naapurissa kuulemma kirvesmies ottaa 30¿/tunti. Siihen nähden meillä on melkeimpä ilmainen.
Meidän talo on Lammi-Kivitalo ja arkkitehdin meille suunnittelema.
Nro 10
neljä ja isohko olohuone ja keittiö. Tontti meillä maksoi 15 000 euroa. Kokonaiskustannus on 167 000 euroa ja siihen sisältyy koko talo, tontti, autotalli ja vähän on rahaa vielä puutarhaan.
koska vanhoista omakotitaloista pyydetään meidän seudulla ainakin aivan hirveitä summia!! kunto on mitä on ja hinnat katossa....
Me rakennamme tällähetkellä pirkanmaalle kivitaloa. Lainarahalla rakennamme vallan, ei siis ole säästöjä. Työskentelemme molemmat omassa yrityksessämme. Me olemme viisihenkinen perhe. Talomme kustannusarvio ihan valmiina on n. 300 000¿. Meille sanottiin heti lainaa kysellessä, että nykyään taloa ei rakenna alle 200 000. Jos tekee itse on asia tietenkin eri. Meilläkin on se tilanne, että mies ehtii oleen paikanpäällä arki-iltaisin tosi harvoin työnsä takia. Viikonloppuja siellä sitten kyllä tulee vietettyä. Meillä on arkisin yksi kirvesmies töissä. Kyllähän tuo laina hirvittää, mutta asiamme olemme niin ajatelleet/laskeneet, että tähän pystymme ja uskalsimme lähteä. Varmasti on monia, jotka eivät ratkaisua ymmärrä ja pitävät meitä " hulluina" . Olemme kuitenkin sen verran yrityshenkisiä, että tämäkin on eräänlainen sijoitus. Emme kuitenkaan asu talossa koko laina-aikaa vaan se myydään, kun lapset muuttavat omilleen. Emmehän me kahdestaan näitä neliöitä tarvitse.
Onnea kaikille ranentajille/rakennuttajille!
Me ei asuta pääkaupunkiseudulla ja tontti saataisiin 10-15 000 eurolla. 130 000 ei taida riittää oikein mihinkään ellei tee kaikkea itse. Jotenkin tuntuu, että sama olisi sitten rempata nykyistä taloa, jos kuitenkin kaikki vapaa-aika on käytettävä rakentamiseen. Itse pystytään aika paljon tekemään, mutta se on eriasia haluammeko.
En tiiä... ei jaksais enää vatvoa asiaa.
Vierailija:
Me rakennamme tällähetkellä pirkanmaalle kivitaloa. Lainarahalla rakennamme vallan, ei siis ole säästöjä. Työskentelemme molemmat omassa yrityksessämme. Me olemme viisihenkinen perhe. Talomme kustannusarvio ihan valmiina on n. 300 000¿. Meille sanottiin heti lainaa kysellessä, että nykyään taloa ei rakenna alle 200 000. Jos tekee itse on asia tietenkin eri. Meilläkin on se tilanne, että mies ehtii oleen paikanpäällä arki-iltaisin tosi harvoin työnsä takia. Viikonloppuja siellä sitten kyllä tulee vietettyä. Meillä on arkisin yksi kirvesmies töissä. Kyllähän tuo laina hirvittää, mutta asiamme olemme niin ajatelleet/laskeneet, että tähän pystymme ja uskalsimme lähteä. Varmasti on monia, jotka eivät ratkaisua ymmärrä ja pitävät meitä " hulluina" . Olemme kuitenkin sen verran yrityshenkisiä, että tämäkin on eräänlainen sijoitus. Emme kuitenkaan asu talossa koko laina-aikaa vaan se myydään, kun lapset muuttavat omilleen. Emmehän me kahdestaan näitä neliöitä tarvitse.
Onnea kaikille ranentajille/rakennuttajille!
Me saatais oman asuntomme myynnistä käteistä 60 000-70 000 euroa. Miten rakennusaikeen saa rahoitettua? Jos tohon päälle pitäisi olla vielä 150000 vähintään lainaa. Millä ehdoilla pankit antaa lainaa? Ei taida pelkkä talopaketti vakuudeksi käydä...
Vierailija:
Me ei asuta pääkaupunkiseudulla ja tontti saataisiin 10-15 000 eurolla. 130 000 ei taida riittää oikein mihinkään ellei tee kaikkea itse. Jotenkin tuntuu, että sama olisi sitten rempata nykyistä taloa, jos kuitenkin kaikki vapaa-aika on käytettävä rakentamiseen. Itse pystytään aika paljon tekemään, mutta se on eriasia haluammeko.En tiiä... ei jaksais enää vatvoa asiaa.
Riippuen kuinka ison taloa tarvitsette, sieltä voisi saada edullisestikin avaimet käteen tai lähes avaimet käteen version.
T. Ap
Vierailija:
Me saatais oman asuntomme myynnistä käteistä 60 000-70 000 euroa. Miten rakennusaikeen saa rahoitettua? Jos tohon päälle pitäisi olla vielä 150000 vähintään lainaa. Millä ehdoilla pankit antaa lainaa? Ei taida pelkkä talopaketti vakuudeksi käydä...
Vastaava mestari antaa aina todistuksen pankkia varten kustakin merkityksellisestä työvaiheesta ja sen mukaan myönnetään sitten lisälainaa. Siten talon valmistuessaan toimii koko ajan vakuutena.
hinnastosta: 121 neliötä, 5 h+ k, avaimet käteen 159 000 euroa. Lisäksi tulee sitten maatyöt tontilla ja liittymät. Jos ottaa puuvalmiina, niin maksaa 113 000 ja silloin siis tekee pintatyöt:laatoitukset ja tapetoinnit yms. itse! Tuo hinta siis yläkertavarauksiselle talolle eli yläkertaan saa kaksi lisähuonetta ja aulan tehtyä myöhemmin.
88 neliötä (alakerrassa kaksi tai yksi makkaria) maksaa täysin valmiina 132 000 hinnaston mukaan yläkertavarauksella.
160m2 puutalo. Omien suunnitelmien mukaan arkkitehdin piirtämä. Materiaalit talon rungossa ovat paljon jykevämpää tavaraa kun paketti/valmistaloissa ja sisustuksessa noin keskivertoa. Hintaa talolle tulee 223 000euroa. Päälle tontti, liittymät, luvat.
Ja tämä Länsi-Suomessa suuren kaupungin vieressä.
mutta kun haluamme talon, joka kestää pidempään kuin 10 vuotta. Ei vaan ihan oikeasti kaikki kunnia älvareille, jotka ovat todellakin edullisia. Eivät vaan meidän juttu. Minä pidän kunnon jämeristä rakennusmateriaaleista...puun pitää olla paksua eikä mitään rimaa ;).
Lähinnä ap-viestissäni halusin tietää, minkälaisia kokonaisbudjetteja noin yleisesti ottaen nykyään on. Olen rakentanut yhden talon 10 vuotta sitten ja silloin kustannukset olivat hieman toisin. Nämä nykykustannukset hieman pelottavat...samoin lainan määrä.
Onko 130 000 euroa nykyään iso vai pieni laina? Mun päätäni huimaa...