Kesäloman eka päivä ja heräsin klo 9 kun 9v tuli sanomaan että on tylsää ja pyysi kännykkää
Tässä se sitten lähtee taas..kesällä nuo tulee ihan hulluiksi kun otat rakkaan kännykän muutamaksi tunniksi pois.
Kommentit (30)
En ymmärrä, miksi kerrot milloin heräsit. Blogi?
Nyt ei ole vielä kesälom vaan ihan sunnuntai
Meillä kymmenvuotias on kavereiden kanssa ulkona.
Ei hän ja ystäväpiirinsä ole kännykkäriippuvaisia. Yhteisesti olemme vanhempien kanssa sopineet, että heillä on puhelimet ilman nettiä. Näin Munkkiniemessä.
Olisit antanut sille kirjan. Kännykkä pois koko kesäksi.
Miten helvetissä me pärjättiin muksuna/nuorena kun ei ollut kännykkää, ei nettiä, eikä kaikilla edes telkkaria, lankapuhelinta, kasettimankkaa tai muutakaan nykyajan härpäkettä kuin radio? Miten me keksittiin tekemistä ja ajanvietettä? Avaimet kaulaan ja ulos..
Tuttua. Eivät halua hyppiä trampalla,eivät halua leikkipuistoon,eivät halua pelata lautapelejä.. jos sanoi että ottakaa Uuno-kortit ja menkää pelaamaan pihanurtsille niin katsovat,kuin olisin alkanut puhua kiinaa.
Masentavaa miten jo 10 ja 12 vuotiailla,joille kännykät muuten ostettiin turvaamaan koulumatkat! On mielikuvitus köyhtynyt niin etteivät osaa enää viihdyttää itseään vaan kännykkä hoitaa sen. Illalla ovat kuin tulisilla hiilillä kun kännykät kerätään pois,kouluaamuina tietävät saavansa ne takaisin kun kello soi kouluun mutta nyt kesälomalla kihistään aamukasilta oveni takana että joko kehtaa herättää ja pyytää kännykät..pakkohan ne on sitten antaa että pääsee takas nukkumaan (mulla on loma).
Vierailija kirjoitti:
Jos minun lapselleni antaa kirjan niin vilkaisee sitä ja heittää johonkin nurkkaan. Ja hänelle luettiin kun oli pieni mutta silti pitää lukemista tylsänä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Eivät halua hyppiä trampalla,eivät halua leikkipuistoon,eivät halua pelata lautapelejä.. jos sanoi että ottakaa Uuno-kortit ja menkää pelaamaan pihanurtsille niin katsovat,kuin olisin alkanut puhua kiinaa.
Masentavaa miten jo 10 ja 12 vuotiailla,joille kännykät muuten ostettiin turvaamaan koulumatkat! On mielikuvitus köyhtynyt niin etteivät osaa enää viihdyttää itseään vaan kännykkä hoitaa sen. Illalla ovat kuin tulisilla hiilillä kun kännykät kerätään pois,kouluaamuina tietävät saavansa ne takaisin kun kello soi kouluun mutta nyt kesälomalla kihistään aamukasilta oveni takana että joko kehtaa herättää ja pyytää kännykät..pakkohan ne on sitten antaa että pääsee takas nukkumaan (mulla on loma).
Pakko antaa. Mitäpä, jos olisit laatinut säännöt esim ettei kännykkää vasta kuin lounaan jälkeen. Vanhemmat ovat ihan käsittämättömiä lapasia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko antaa. Sinä olet vanhempi. Sinä päätät.
90luvulla me herättiin,kerättiin barbit koriin ja mentiin naapuriin leikkimään.
Nykypennut tsekkaa TikTokin ja instan, kun heräävät ja valuvat sieltä sängyn pohjalta vain hakeaakseen keittiöstä leipää ja mehua. Heidän mielestään koko kesän voi viettää sängyssä.
Jos hankkii lapsia, on itse vastuussa heidän kasvatuksesta kattaen myös kännykän käytön.
Tuotahan se on lapsilla kun ei varaa harrastaa kunnon lajeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko antaa. Mitäpä, jos olisit laatinut säännöt esim ettei kännykkää vasta kuin lounaan jälkeen. Vanhemmat ovat ihan käsittämättömiä lapasia.
Näinpä. Ei ole ihme, että koulussa oppilaat huutoragee kun joutuvat mukautumaan koulun sääntöihin. Sitten on niitä vanhempia, jotka soittaa koululle ja valittaa kun ope on ollut taas tuhma ja komentanut lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun lapselleni antaa kirjan niin vilkaisee sitä ja heittää johonkin nurkkaan. Ja hänelle luettiin kun oli pieni mutta silti pitää lukemista tylsänä.
Ei nuoriso jaksa lukea "tekstiseiniä" (=muutamaa lausetta pidempiä tekstejä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Ei ole ihme, että koulussa oppilaat huutoragee kun joutuvat mukautumaan koulun sääntöihin. Sitten on niitä vanhempia, jotka soittaa koululle ja valittaa kun ope on ollut taas tuhma ja komentanut lapsia.
Eivät oppilaat mukaudukaan niihin sääntöihin. Oppilaat tietävät että ope ei pysty pakottamaan heitä joten open komennoista on helppo olla välittämättä.
Tuollahan nuo lapsenlapset 3 kipaletta leikkiit ulukona vaikka on pilvistä +14. Vanhin kävi jo aamuvarhain papan kanssa verkoilla. Hyvä jos saan ne sissään syömään. Hyvin viihtyyt keskenään iliman puhelimii tai muutakaan extra viihdykettä.
Mummona tätä kehitystä on surullista seurata.
Jokin aika sitten minulla oli lapsenlapseni,12vuotias poika ja 11vuotias tyttö viikonlopun hoidossa. Ensin kauhea uhoaminen ja valitus,että he olisivat kyllä pärjänneet kahdestaan. Sitten valitus ruuasta,halusivat nuudeleita ja sushia (olin tehnyt hyvää kinkkukiusausta ja hyvän vihersalaatin). Sen jälkeen pilkkasivat dvd elokuvia joita ehdotin yhdessä katsottavaksi. Ehdotin myös että menisimme ulos ja leikkisimme vaikka Omia Nimiä. Pilkkaa sain siitäkin osakseni ja tyttö valitti äidilleen että olen tyhmä ja seniili.
Mikään muu heitä ei tuntunut innostavan kuin se matkapuhelin jossa oli kuulemma kaikki,kaverit ja elokuvat jne enkä minä tyhmä vanhus vaan tajua.
Selvät säännöt perheeseen esim ettei kännykkää aamupäivällä, vaan päivä aloitetaan rauhassa aamupalalla ja käymällä ulkona. Kasvattakaa niitä lapsianne.