Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia IT-töistä valtiolla

Vierailija
24.07.2024 |

Olen uran alkuvaiheilla oleva DI ja tehnyt vain töitä isoissa kansainvälisissä yrityksissä. Vähän kuitenkin kiehtoisi nähdä, minkälaista olisi olla valtiolla jossain kivassa ministeriössä tai virastossa töissä IT-puolella.

Onko kellään kokemusta, minkälaista porukkaa siellä töissä? Onko kiinnostavia hommia ja korvaako työn merkityksellisyys alemman palkkatason? Palkka laskisi aika paljon vrt. nykyinen työ.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaativaa työtä.

Vierailija
2/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lepiä hommaa oli, mutta olin valtiolla joskus vuosituhannen vaihteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on töitä ja tietoturva, arkkitehtuuri, hankehallinta, AI osaamisella tienaakin ihan kohtuullisesti. Pitkät lomat sitten aikanaan kompensoivat hieman alempaa tulotasoa.

Helpommalla tai vähemmällä työllä ei kyllä pääse, mutta ehkä työ on pitkäjänteisempää kuin yksityisellä.

Vierailija
4/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsee kehittämään isoja järjestelmiä, joille on oikea tarve ja joiden on toimittava. Tämä ei aina toteudu yksityisellä puolella.

Suorittava asiantuntijaporras on pääasiassa konsultteja. Oman kokemukseni mukaan hintataso ei poikkea yksityisestä.

Vierailija
5/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion isohkon viraston ainoa IT tuki teki kiusaa, niin jippoja kuin tavallaan "alisti" käyttäen nuoren hölmön puolustuskyvyttömyyttä hyväksi, heitti esim suoria seksijuttuja niin, että muut eivät kuulleet, mutta esim. asiakaspalvelupisteessä en voinut paeta tai osannut toimia enkä puolustautua, vaan lamaannuin näistä, joten tilanne jatkui aika kauan. Nautti siis siitä että sai aiheuttaa minulle epämukavan olon ja tahallaan ihan kiusaa vaikka aina "auttoikin ne sitten ammattitaidollaan korjaamaan".

Ei jäänyt kovin hyvä kuva ensimmäisestä "alan ihmisestä" vaikka tiedän että ei liity suoranaisesti alaan. Jotain siinä kuitenkin oli, yhteyttä tuohon että osaa tehdä kiusaa asioilla, joita minä en osannut eli käytti taitojaan ja valta-asemaansa hyväksi. Puistattaa edelleen ukko. Ekoina viikkoina alkoi heti hörskiydet, kun oli kokeillut jäätä ja selkeästi totesi, että en osaa puolustautua joten helppo saalis. Kiusaaja siis.

Miksi kerron, on se, että uskon että tähän vaikutti se, että oli turhautunut talon (todella) kalkkeutuneisiin tapoihin ja ilmeisesti koko virastoon ja kaunaa ilmeisesti talon johdon lisäksi vähän koko yhteiskunnalle. Minä sitten osa sitä pahan jatkumoa sattumalta.

Eli jos siis etsit haastetta ja työtä, jissa saat kokea täyttymystä ja onnistumista myös, niin hae "oikeisiin" alan töihin, tuolla hänelle oli käynyt psyykeen päälle selkeästi.

Vierailija
6/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivaa porukkaa, jotka tekee töitä kunnolla ja sitten niitä ympäripyöreiden puhujia mukamastöissä. Omissa nurkissa puuhataan omia juttuja. Lähdin 3v sitten takaisin yksityiselle sektorille

Vierailija
7/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy helvetin kaukana. Ongelmana ei ole työ sinänsä vaan johtoporras jolle olet silkkaa suoritusportaan paskaa. Eli työntekijöihin ei haluta sijoittaa pennin jeniä. Mitään järkevää muualla kelpaavaa koulutusta et tule sieltä koskaan saamaan josta johto tulee pitämään huolen. Useamman vuoden onneksi edesmenneellä kokemuksella.

Vierailija
8/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ihan pakko kysyä, että missä valtiolla on omia IT-osastoja? Valtorihan huolehtii ns. päivittäisistä asioista (käyttäjätunnukset, tietoturva jne.) ja kaikenlainen järjestelmäkehitys tms. ostetaan ulkopuolisilta firmoilta. Jotain isojen järjestelmien kehittämistä ei taida olla lainkaan.

Vierailija
9/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on ihan pakko kysyä, että missä valtiolla on omia IT-osastoja? Valtorihan huolehtii ns. päivittäisistä asioista (käyttäjätunnukset, tietoturva jne.) ja kaikenlainen järjestelmäkehitys tms. ostetaan ulkopuolisilta firmoilta. Jotain isojen järjestelmien kehittämistä ei taida olla lainkaan.

Tarkennetaan sen verran, että tekijät ostetaan ulkopuolelta mutta kehitys on tyypillisesti viraston omissa hyppysissä. Toisin sanoen pomoporras ja mahdollisesti jotkut arkkitehdit yms. ovat virkamiehiä, koodarit ostettuja temppareita.

Vierailija
10/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä asia valtiolla työskentelyssä on ns. kellokortti eli työaika. Työaika on kuitenkin joustava ja liukuva. Lomat on saanut pitää joustavasti silloin kun haluaa. Aiemmin olin töissä yrityksessä ilman työaikaa, oli vain tulostavoite. Väsymys tuossa tuli, nyt on ehdottomasti parempi. Työtä on kyllä nytkin paljon, mutta sillä on myös raja. Tyytyväinen olen valtion hommissa. 

Vierailija
11/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion isohkon viraston ainoa IT tuki teki kiusaa, niin jippoja kuin tavallaan "alisti" käyttäen nuoren hölmön puolustuskyvyttömyyttä hyväksi, heitti esim suoria seksijuttuja niin, että muut eivät kuulleet, mutta esim. asiakaspalvelupisteessä en voinut paeta tai osannut toimia enkä puolustautua, vaan lamaannuin näistä, joten tilanne jatkui aika kauan. Nautti siis siitä että sai aiheuttaa minulle epämukavan olon ja tahallaan ihan kiusaa vaikka aina "auttoikin ne sitten ammattitaidollaan korjaamaan".

Ei jäänyt kovin hyvä kuva ensimmäisestä "alan ihmisestä" vaikka tiedän että ei liity suoranaisesti alaan. Jotain siinä kuitenkin oli, yhteyttä tuohon että osaa tehdä kiusaa asioilla, joita minä en osannut eli käytti taitojaan ja valta-asemaansa hyväksi. Puistattaa edelleen ukko. Ekoina viikkoina alkoi heti hörskiydet, kun oli kokeillut jäätä ja selkeästi totesi, että en osaa puolustautua joten helppo saalis. Kiusaaja siis.

Miksi ke

Aika pitkälle meneviä johtopäätöksiä teet yhden idiootin perusteella. Minä taas tunnen useita kymmeniä todella mukavia tyyppejä, jotka ovat IT-hommissa valtion eri virastoissa ja joiden uskon viihtyvän työssään

Vierailija
12/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkennetaan sen verran, että tekijät ostetaan ulkopuolelta mutta kehitys on tyypillisesti viraston omissa hyppysissä. Toisin sanoen pomoporras ja mahdollisesti jotkut arkkitehdit yms. ovat virkamiehiä, koodarit ostettuja temppareita.

Kyllä virastoissa on ihan omaa IT-porukkaa enemmänkin. Projektipäälliköt, järjestelmä- yms asiantuntijat, arkkitehdit yms. Ja useita suuria hankkeita on parasta aikaakin menossa, johon nimenomaan nämä omat henkilöt osallistuvat.

Korjauksena edelliseen vielä se, että IT-porukka ei useinkaan ole virkamiehiä, vaan ihan työsuhteisia, vaikka valtiolla ovatkin. Ainakin omassa virastossani näin.

Vierailija
13/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä virastoissa on ihan omaa IT-porukkaa enemmänkin. Projektipäälliköt, järjestelmä- yms asiantuntijat, arkkitehdit yms. Ja useita suuria hankkeita on parasta aikaakin menossa, johon nimenomaan nämä omat henkilöt osallistuvat.

Korjauksena edelliseen vielä s

Tämä varmaan vaihtelee virastoittain. Oma kokemus on, että kehitystyö on enimmäkseen ulkoa ostettua.

Vierailija
14/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kait esim. kela valtiota ja noilla on isot it-porukat. Verottajalla taitaa olla kanssa ja ministeriöilläkin jotain it-porukkaa joka tekee yhteistyötä valtion kanssa. Sitten on kunnat erikseen. 

Vierailija
15/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kait esim. kela valtiota ja noilla on isot it-porukat. Verottajalla taitaa olla kanssa ja ministeriöilläkin jotain it-porukkaa joka tekee yhteistyötä valtion kanssa. Sitten on kunnat erikseen. 

Joissain tilanteissa myös tietoturva ja turvallisuus vaativat, että kehitystyö tehdään sisäisesti.

Vierailija
16/16 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jäänyt kovin hyvä kuva ensimmäisestä "alan ihmisestä" vaikka tiedän että ei liity suoranaisesti alaan. Jotain siinä kuitenkin oli, yhteyttä tuohon että osaa tehdä kiusaa asioilla, joita minä en osannut eli käytti taitojaan ja valta-asemaansa hyväksi. Puistattaa edelleen ukko. Ekoina viikkoina alkoi heti hörskiydet, kun oli kokeillut jäätä ja selkeästi totesi, että en osaa puolustautua jo

Mm, en tiedä mitä tarkoitat pitkälle vietyjä, yritin kyllä kirjoittaa, että analyyysini ja päätelmä koski juuri nimenomaan tätä yhtä henkilöä ja työympäristöä, valtion yksittäistä virastoa. Toki en nyt voi sen tarkemmin täsmentää virastoa, sillä tunnistaa sitten. Ja koska voi olla vaikea ymmärtää miten erilaisia hommia noissa valtionkin yksiköissä on, niin ymmärrän, että tämä oli vähän vajavaisesti tuotu esiin tämä oma näkemykseni, kun ei aika riittänyt tarpeeksi kuvailemaan, pahoittelut tästä. Yritin vaan saada pointtini tueksi jotenkin kuvattua "tarinan", mutta se jäi selkeästi epäselväksi, sen tarkoitus.

Lopussa kyllä yritin nimenomaan selventää sen, miten henk.koht terapia-analyysini "alasta" liittyi tähän henkilöön.

Eli tuollaisessa virastossa kuin missä itse olin, tämä henkilö ei saanut tarpeeksi haastetta, kun oli ainoa IT-tukihenkilö, ja koki ettei tule työssään arvostetuksi, joten siksi kehotin harkitsemaan varsinaisia IT-alan paikkoja.

Ymmärsitköhän nyt jotain väärin? Tätä en ihmettelisi siis, olen vähän huono sanallisesti usein tuomaan ajatukseni ilmi, tästä pahoittelut. Toivottavasti ap nyt kuitenkin itse sai kiinni mitä viestilläni tarkoitin.