Vaihdevuodet ilman hormonikorvaushoitoa
Mitä odotettavissa? Pysyykö työkyisenä ja elämänhaluisena? Kokemuksia kiitos.
Kommentit (30)
No estrogeenin puute aiheuttaa myös sekavuutta kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.Vähentää suolaa sokeria ja rasvaa,kofeiinia, mutta elää muuten hyvin.Jumppaa.Oireet voi kestää loppuelämän tai 10 vuotta.Miehillä moni saa avun testosteroni geelillä.Naisia auttaa hiukan estrogeeni lisä jos oireita on mutta muukin pitää tutkia kuten kilpirauhanen ja hoitaa ikenet sekä rokotukset.
Vierailija kirjoitti:
No estrogeenin puute aiheuttaa myös sekavuutta kuin kilpirauhasen vajaatoiminta.Vähentää suolaa sokeria ja rasvaa,kofeiinia, mutta elää muuten hyvin.Jumppaa.Oireet voi kestää loppuelämän tai 10 vuotta.Miehillä moni saa avun testosteroni geelillä.Naisia auttaa hiukan estrogeeni lisä jos oireita on mutta muukin pitää tutkia kuten kilpirauhanen ja hoitaa ikenet sekä rokotukset.
Avun mihin? Nuoren feikkaamiseen? Mikä teitä eläkeläisiä oikein vaivaa. Sitten ihmetellään kun väestö ei uusiudu kun eläkeläiset pumppaavat hormoneja esittäen lisääntymis- ja työkykyisiä kansalaisia
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan vaihdevuosiin erikoistuneen gynekologin Maija Kajanin kirjan Iloa ja terveyttä
https://www.prisma.fi/tuotteet/110031079/kajan-iloa-ja-terveytta-naisen…
Just joo, joku lässyn, lässyn kirja kukilla kuvitettu ja hormonihoidoilla kyllästetty :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen lukemaan vaihdevuosiin erikoistuneen gynekologin Maija Kajanin kirjan Iloa ja terveyttä
https://www.prisma.fi/tuotteet/110031079/kajan-iloa-ja-terveytta-naisen…
Just joo, joku lässyn, lässyn kirja kukilla kuvitettu ja hormonihoidoilla kyllästetty :)
Iloa ja terveyttä steroideilla! Pharma maksoi minulle tästä kirjasta 200 000e!
Vierailija kirjoitti:
Ilman hormonihoitoa on eletty pian 20 vuotta. Kohtu ja munasarjat leikattiin jo 40-vuotiaana. Vaihdevuodet siitä käynnistyivät lähes heti. Kuumia aaltoja ja ärtyneisyyttä oli. Kannattaa liikkua paljon ja käydä esim. vyöhyketerapiassa ja hieronnassa. Niistä tulee hyvä olo. Kysyin hiljattain lääkäriltä onko se niin, että hormooneissa on aina rintasyöpäriski ja hän sanoi että kyllä se niin saattaa olla. Jätän siis edelleen hormoonit ottamatta. Työelämässä olin 50- vuiotiaaksi asti. Nyt olen jo 61. Aika hyvin on pärjännyt ilman hormoonejakin. Esim. naapurin vanha rouva oli hormooneja ottanut ja rintasyöpä siitä seurasi. Selvisi onnekseen siitä.
Ei hkh lisää rintasyöpäriskiä nykytiedon valossa.
Yksilöllistä. Kysele äidiltäsi, tädeiltäsi ja siskoiltasi (jos sinulla on isosiskoja) miten heillä meni, jos sinulle on osunut samoja geenejä niin heidän kokemuksistaan voi päätellä jotain. Jotkut eivät saa juuri mitään oireita, toiset saavat paljon, joillakin menee ohi nopeasti ja toisilla oireilu kestää useita kymmeniä vuosia.
Aloitin muutama vuosi sitten hormonikorvaushoidon ja elämän laatu parani huikeasti. Ennen hoitoa olin masentunut, lähes itsetuhoinen, alapää oli täynnä haavaumia, kärsin virtsatietulheduskierteestä ja seksiä en uskaltanut ajatellakaan.
Hormonikorvaushoidon myötä mieliala kohosi heti, seksi sujuu, alapää on pysynyt kunnossa ja koko elämä hymyilee.
Mulla on ollut pari itseäni muutaman vuoden vanhempaa työkaveria ja olen kyllä ihan naamasta ja käytöksestä pystynyt helposto arvaamaan kumpi heistä on syönyt hormonikorvaushoitoa ja kumpi ei . Jälkimmäinen selitti ettei voi jonkun perinnöllisen veritulppariskin vuoksi syödä hormoneja, mutta hän on kyllä todella huonovointisen ja väsyneen näköinen töissä. Nukkuu kuulemma vain parin tunnin öitä ja muistikin pätkii. Näyttää niin onnettomalta etten yllättyisi jos yrittäisi tehdä itselleen jotain.
On naisia joille tiettyjen syöpäriskien takia ei suositella estrogeenia. Heidänkin täytyy pärjätä jotenkin.
Itse joiduin hidastamaan työelämässä, että pärjäsin.
Jotkut kehuu kylmävesiuintia.
Kiva kun nämä kemikaaleilla täyteen pumpatut muumiot tuhlaavat happea täällä, vaikka luonto sanonut jo ajat sitten että hautaan mars