Tiesitkö että jos on esom. ADHD tai Asperger, diabetes tai masennustausta, pitää hankkia lääkärintodistus ajokorttia varten?
Kommentit (70)
Kukahan siellä Trafilla ehtii lueskella jokaisen kortillisen terveystietoja. Hieman epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sp er maa kaan ei saa luovuttaa, jos on ADHD tai Asperger tai Autismin Kirjo tai muu vakava sairaus.
Eivät , mutta syy ei ole vakava sairaus jollaisia ne eivät edes ole, vaan se että noissa on jonkin verran perinnöllistä taipumusta.
Eli taustalla puhtaasti rotuhygieeniset syyt.
Tuskin kukaan haluaa tieten tahtoen lapselleen vaikkapa autismia. Haluaisitko itse?
Minulla on aspergerin oireyhtymä, ja ainut asia, johon lääkärintarkastuksessa ajokorttia varten kiinnitettiin huomio, oli näkö. Se riittää perus henkilöautokorttiin, mutta ei raskaamman kaluston kuljettamiseen eikä ammattimaiseen lentoliikenteeseen. Vesiliikenteen osalta en tiedä, koska en ole siitä koskaan kiinnostunut.
Mun isällä on adhd ja hän oli luotsi. Luotsi siis luotsaa laivat satamaan sisään turvallisesti kun täällä peräpohjolassa on saakelisti kiviä ja karikkoja. Siinä vaaditaan äärimmäisen hyvää keskittymiskykyä ja tarkkaavuutta Adhd:lla on usein kyky keskittyä joihinkin asioihin erittäin hyvin, esim. liikenteeseen. En ymmärrä miksi adhd estäisi ajokortin saamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sp er maa kaan ei saa luovuttaa, jos on ADHD tai Asperger tai Autismin Kirjo tai muu vakava sairaus.
Eivät , mutta syy ei ole vakava sairaus jollaisia ne eivät edes ole, vaan se että noissa on jonkin verran perinnöllistä taipumusta.
Tuskin kukaan haluaa tieten tahtoen lapselleen vaikkapa autismia. Haluaisitko itse?
Rotuhygieniaa on se kun ei haluta tietyillä ominaisuuksilla varustettujen ihmisten lisääntyvän.
Vierailija kirjoitti:
Mun isällä on adhd ja hän oli luotsi. Luotsi siis luotsaa laivat satamaan sisään turvallisesti kun täällä peräpohjolassa on saakelisti kiviä ja karikkoja. Siinä vaaditaan äärimmäisen hyvää keskittymiskykyä ja tarkkaavuutta Adhd:lla on usein kyky keskittyä joihinkin asioihin erittäin hyvin, esim. liikenteeseen. En ymmärrä miksi adhd estäisi ajokortin saamisen.
Minä ymmärrän, katsos kun adhd voi olla myös holtiton, äkkipikainen ja säännöistä piittaamaton. Lääkärin arvio olisi ihan paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rotuhygieniaa on se kun ei haluta tietyillä ominaisuuksilla varustettujen ihmisten lisääntyvän.
Ei heiltä ole lisääntymistä kielletty!!!
Poika ajoi ammattikoulussa ajokortin ja työskentelee autokuskina. Adhd.
Vierailija kirjoitti:
Tiesin, kun se on aina ollut ja jo ajo-oikeutta hakiessa jokainen joutuu selvittämään terveystietonsa ja senkin tiedän, lääkärintodistus tarvitsan
"Mlloin tarvitaan lääkärintodistus ajokorttia varten?
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom lähettää muistutuksen lääkärinlausunnon esittämisvelvollisuudesta noin kuukautta ennen kuin täytät 50, 55, 60 ja 65 vuotta. Lääkäri lähettää lausunnon yleensä suoraan poliisille."
Lisäksi jokainen 70v tarkistetaan ajokortti-oikeus ja Traficon haluaa pääsyn terveystietoihin ja ajo-oikeus myönnetään 5v kerrallaan ja lääkäri tai poliisi voi otraa ajokortin pois milloin tahansa.
Ja yli 75 ikävuoden jälkeen ajokortti myönnetään vain 3v kerrallaan ja tarvitaan lääkärintodistus, lisäksi pääsy terveystietoihin.
nykyisin ei tarvitse enää hakea lääkärintodistuksia edes viisikymppisten:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/laakarinlausuntojen-tay…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän, katsos kun adhd voi olla myös holtiton, äkkipikainen ja säännöistä piittaamaton. Lääkärin arvio olisi ihan paikallaan.
se olis paikallaan kaikille ja mielellään psykiatrinen arviointi. sen verran monta kahjoa olen liikenteessä tavannu eikä varmasti kaikilla ole ollut adhdta.
Vierailija kirjoitti:
Ei Asperger edes ole sairaus.
Samantekevää tämän aiheen kannalta. Lääketieteellinen diagnoosi on kyseessä joka tapauksessa.
Kimi Räikkösellä on luultavasti Asperger ja Mika Salolla ADHD, ja ovat peräti ammattiautoilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä autistina oon onnellinen, että mun lapsi on kanssa autismin kirjolla, eikä neurotyypillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä autistina oon onnellinen, että mun lapsi on kanssa autismin kirjolla, eikä neurotyypillinen.
neurotyypillisten "ongelma" on se, että heidän on varsin vaikea ajatella laatikon ulkopuolella. He eivät osaa kovinkaan hyvin asettua toisen asemaan, nähdä asiaa toisen näkökulmasta. Neuroepätyypilliset taas osaavat, koska synnynnäisten ominaisuuksiensa ansiosta he ovat jo siellä laatikon seinien ulkopuolella. He osaavast nähdä maailman neurotyypullisen silmin, kuten myös epätyypillisen silmin. He myös tietävät omakohtaisen kokemuksensa ansiosta, mitä tässä maailmassa ja yhteiskunnassa pitäisi parantaa. neuroepätyyppillisten mielestä (ainakin niiden, joiden kanssa aiheesta olen puhunut) neurotyypillisen elämä on kuolettavan tylsää. Siksi onkin hyvä, että neuroepätyypillinen saa elää neuroepätyypillisenä ja neurotyypillinen omaa neurotyypillistä elämäänsä.
Kuinka täälläkin selitetään että ADHD ja autismi ei ole sairauksia, vaikka niille löytyy lääketieteellinen diagnoosi. Toki niitä voi halutessaan nimittää myös oireyhtymiksi.
Joka tapauksessa ne eivät ole vain erilainen tapa katsoa maailmaa, vaan ne ovat usein invalidisoivia ja arjessa pärjäämistä haittaavia oireyhtymiä. On lukuisia autisteja, joilla ei ole ilman ulkopuolista apua mitään mahdollisuutta selvitä arjesta. On olemassa ADHD:sta kärsiviä, jotka eivät kykene selviämään arjesta ilman amfetamiinia. Ilman stimulanttien tuomaa dopamiinia eivät saa edes ruokaa tehtyä. ADHD kuuluu myös impulsiivisuus, joka pahimmillaan johtaa jopa harkitsemattomiin hengenvaarallisiin tilanteisiin. Kuten vaikkapa käsillä seisontaan viidennen kerroksen parvekkeen kaiteella, jolloin lipsahdus tarkoittaa kuolemaa. Ja vain siksi koska impulssi sanoi niin.
Ja tällä en tarkoita että neuroepätyypillisyys tekisi ihmisestä huonompaa, vaan sitä että näistä oikeasti kärsivät vakavasti toiset yksilöt ja on melko vähättelevää sanoa että "ei siinä ole mitään negatiivista. Se on vain erilainen tapa katsoa maailmaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Asperger edes ole sairaus.
Samantekevää tämän aiheen kannalta. Lääketieteellinen diagnoosi on kyseessä joka tapauksessa.
Viime aikoina olen ajanut paljon. En tiedä mitä lääketieteellisiä riskitekijöitä suurimmalla osalla muista kuskeista on, mutta turvavälejä näkee ihan liian harvoin, suurin osa ajaa reilua ylinopeutta ja vasemmalle kääntyviä ohitellaan vasemmalta, minutkin on ohitettu vasemmalta viimeisen vuoden aikana 4 kertaa kun olen jo laittanut vilkun päälle, ryhmittäytynyt vasempaan reunaan ja alkanut hidastaa. 2 muuta tilannetta olen nähnyt. Kumpi on siis isompi riskitekijä liikenteessä, minä autistina joka ahdistuu kun monikaan ei piittaa yhteisistä pelisäännöistä, siis liikennelaista, joita minä sääntörakastavana noudatan, vai ne 90% muista kuskeista joita ei tunnu liikenne- tai edes fysiikanlait koskevan, ainakaan heidän omasta mielestä?
Koen tuon syrjivänä. Neurotyypillisyyskin on lääketieteellinen diagnoosi ja tuntuu että heillä säännöt muuttuu sitä mukaan mitä itse sattuvat kulloinkin haluamaan. Tänään kaikki ajetaan ylinopeutta. Huomenna ohitellaan holittomasti ja jäädään hidastelemaan eteen. Ylihuomenna ollaan perskärpäsinä kilometrien matkan, jätetään huomioimatta kaikki ohituspaikat, mutta kunhan se ohituskielto ylämäkimutkassa alkaa niin painellaan ohi reikäpäänä. Eilen oli se vähän vanhoilla vihreillä risteyken läpi ajaminen. Olihan siinä jo niitä jalankulkijoita astumassa omilla vihreillään suojatielle, mutta mitäs siitä, kun pitää noudattaa näitä kollektiivisesti sovittuja välinpitämättömyyksiä lakia kohtaan. Ja se kirottu autisti joka kehtasi jo keltaisella pysätyä pitäisi *sensuroitu*, tööttiä piti huudattaa kun ei noudattanut vanhojen vihreiden päivää! Tämä kokemukseni on sitten yhtä pätevä kuin neurotyypillisten kokemus kirjolla olijoista. Kokemus, jolla ei ole tieteellistä arvoa, kunnes joku tilastoi asian ja tekee siitä tieteellisesti arvokkaan.
ADHD isäni oli ammattiautoilija. Erittäin luotettava ja pidetty rautainen ammattilainen, varsinkin koulukyytiläiset tykkäsivät hänestä, samoin vanhukset. Kertaakaan hän ei aiheuttanut liikenteessä vaaratilannetta, vakuutusyhtiökin kiitti helposta rahasta. Moni ADHD olisi loistava ammattiautoilija. Lisäksi isäni entisenä vapaapalokuntalaisena osasi reagoida jos näki onnettomuuden. Huolehti että aina on palosammutin mukana tarkastettuna ajallaan, osasi huoltaa autot. Jne. Siis kuin oppikirjaesimerkki opuksesta Kuinka olla hyvä autoilija. Voiko tuo ADHD merkintä siis syrjiä loistavia ammattilaisia jos he eivät saa merkinnän takia suorittaa vaadittavaa ajokorttia?
Mikään noista ei ole este saada ajokorttia
kommentit kumpuavat siitä, että neurotyypilliset ja media yleistää kaikki autisminkirjolaiset (joihin nykyisin adhd_kin on laitettu) ongelmaykislöiksi, joita pitää suurinpiirtein holhota ja vahtia ja pelätä ja epäillä.
Tosiasiassa jokainen meistä saisi jonkun psykiatrisen diagnoosin, jos lähtisivät tutkituttamaan itsensä.
On ok, ehdottoman ok, että autoilijoiden ajoterveys tutkitaan, mutta sen tulisi olla tasapuolista. Ymmärrän toki sen, että jos on jo tiedossa, että on joku neuronkirjon diagnoosi, niin tutkitaan sitten siinäkin mielessä, että voiko ajaa autoa muun liikenteen seassa, mutta ei ole ok kirjoitella jossain palstalla, että neurokirjolaiset (laita tuohon oma pelkokrjainyhdistelmäsi) ovat riski liiikenteessä.
Kaikille autoilijoille pitäisi tehdä psykiatrinen arviointi liikenteessä ajamisesta. Että meneekö hermo siihen, että joku nyt ohitti sinut vähän liian pienellä turvvälillä ja kasvaako siitä sarvi otsaan siten, että pitää alkaa häriköimään sitä ohittajaa, vai osaako esim. antaa sen tilanteen vain mennä. Moni ei osaa ja noista monella ei ole neurokirjon diagnoosia.
minä adhd:na rakastan ajamista ja ajelen joskus hyvinkin kovaa, mutta ne hetket tapahtuvat aina ajoradalla, jossa se on sallittua. Maanteillä ajan aika tarkkaan juuri nopeusrajoitusten mukaan - mikä tuntuu ärsyttävän monta autoilijaa. JOskus minua on tultu jopa "opettamaan" huoltoasemalla, että "etkö sa tajua, että jos on satasen nopeusrajoitus, niin saa ajaa 108:aa, koska siitä ei sakkoa tule vakiovähennyksen vuoksi, olet tientukkona, jos ajat satasen alueella satasta!, korttti pois tommosilta, hlvtti!!!!!" hauskasti minulla oli vänkärin paikalla vapaalla ollut poliisi tulloin seuranani, joka sitten jatkoi keskustelua tuon raivomiehen kanssa liikennesäännöistä.
Täydellistä typeryyttä alkaa hankkimaan lääkärintodistuksia. Ei muuta kuin rasti terve-ruutuun.En minäkään maininnut 50v tarkastuksessa (ryhmä 2 kortti) ADHD:sta mitään.
Vakuutuksen kanssa saattaa tulla ongelmia jos on Trafin ajo-oikeuteen rastittanut olevansa terve olematta ja joutuu onnettomuuteen. Liikennevakuutus siis tuskin enää korvaa vaan kaikki menee omasta pussista onnettomuuden sattuessa. Siksi se lääkärintodistus olisi ihan järkevä olla eikä rastittaa sitä valheellisilla tiedoilla.