Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että jos on esom. ADHD tai Asperger, diabetes tai masennustausta, pitää hankkia lääkärintodistus ajokorttia varten?

Vierailija
24.07.2024 |

Muistiko sun nuori hakea? 

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sen kortin saa ilmankin, näin jutusta ymmärsin. Joten miksi vaivautua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokatapauksessa   kaikkien käytävä tarkastuksessa kortin tiimoilla. Oma teini ei vielä ole kortti-iässä. 

Vierailija
4/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti sen kortin saa ilmankin, näin jutusta ymmärsin. Joten miksi vaivautua?

Voi tulla poliisin kanssa ongelmia 

Vierailija
5/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokatapauksessa   kaikkien käytävä tarkastuksessa kortin tiimoilla. Oma teini ei vielä ole kortti-iässä. 

Ei tarvitse enää! Lääkärintodistusta vaaditaan nykyään vain heiltä joilla ajokykyyn mahdollisesti vaikuttava krooninen sairaus. 

Vierailija
6/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt.

Vierailija
7/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

saako epilepsiaa sairastava ajokortin? Eihän niitä kohtauksia pitäisi tulla ollenkaan jos on lääkitys, näin olen käsittänyt.

Vierailija
8/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saako epilepsiaa sairastava ajokortin? Eihän niitä kohtauksia pitäisi tulla ollenkaan jos on lääkitys, näin olen käsittänyt.

Riippuu tilanteesta, lääkärintodistus vaaditaan tuossakin. 

Vierailija
9/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD moninkertaistaa onnettomuusriskin. Olisi hyvä jos nämä hakisi ajokortin vähän vanhempana, ikä auttaa itsehillintään. 

Vierailija
10/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii. 

Vierailija
11/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kolmasosalla nykylapsista on jokin nepsydiagnoosi (pelkästään adhd-tapauksia on 20%). Tämä tarkoittaa sitä, että merkittävä osa heistä ei koskaan tule saamaan ajokorttia.

Vierailija
12/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tarvitaan lääkärintodistus. Ajokorttia ei saa ilman.... vaikka olisi terve.

Vierailija
13/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD moninkertaistaa onnettomuusriskin. Olisi hyvä jos nämä hakisi ajokortin vähän vanhempana, ikä auttaa itsehillintään. 

Sain ajokortin 18-vuotissyntymäpäivänäni, silloin siis oli inssi. Meni ensimmäisellä kerralla läpi ja inssi vielä erikseen kehui kykyäni ajaa autoa, huomioida muu liikenne (myös jalankulkijat) ja osata ennakkoida skeä lukea liikennesääntöjä. Minä ihmettelin inssin kehuja, koska mielestäni kaikkien piti nuo asiat osata, mutta pian sitten tajusin, kavereideni kyydissä ollessa, että eivät olleet kovin varmoja liikenteessä ja hapuilivat liikennesääntöjen kanssa, vaikka kortitkin heillä olivat.

Ja minulla on siis adhd, add-muodossa. Ajatella, että silti olen oikein ammattilaisen arviolla hyvä kuski.

Vierailija
14/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli kolmasosalla nykylapsista on jokin nepsydiagnoosi (pelkästään adhd-tapauksia on 20%). Tämä tarkoittaa sitä, että merkittävä osa heistä ei koskaan tule saamaan ajokorttia.

adhd ei estä saamasta ajokorttia

Vierailija
15/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä oliko tuollainen vaatimus silloin, kun asperger-poikani oli autokoulussa vuonna 2010, mutta kortin sai ensimmäisellä yrityksellä ja on ajanut ilman haavereita ja rikkeitä siitä asti. On tunnollinen ja tarkka. 

16/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos ei tiedä, että on ADHD/Asperger tai molemmat? 

En kyllä oo korttia hankkimassakaan 😄 

Vierailija
17/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Entä jos ei tiedä, että on ADHD/Asperger tai molemmat? 

En kyllä oo korttia hankkimassakaan 😄 

tuollaisessa tilanteessa itse sain korttini, mutta toisaalta siihen aikaan kaikkien piti hankkia lääkärintodistus ennen autokouluun menoa. Kun minut aikuisena diagnosoitiin, niin siinä daignosointiprosessia lääkäri toki kysyi onko ajokorttia ja keskuteltiin asiasta. Itsellä ei ole mitään riskiä liikenteessä, olen hyvin varma ajaja ja itse asiassa mieleni rauhoittuu auton ratissa, joten ei ole ollut ongelmaa esim. ajokortin pitämisen kanssa. hassua on se, että ratikkakuskiksi, tai veturinkuljettajaksi en kelpaa vain sen vuoksi, että on adhd-diagoosi. Meitäkin on erilaisia tyyppejä, joten varmasti joku voisikin pitää niin puuduttavan tylsästä duunista kuin veturissa istumisesta ja jarrupolkimen painamisesta 30 sekunnin välein. Minut sellainen duuni tylsityttäisi kuolleeksi, joten en kyllä olisi koskaan edes harkinnut, mutta varmasti joku adhd voisi jossain onnistuakin kyseisessä duunissa oikein hyvin. meitäkin pitäisi kohdella yksilöllisesti näissä ammatinvalintakysymyksissä eikä syrjiä vain siksi, että on diagnoosi.

mielestäni kaikkien ihmisten pitäisi antaa näytöt töistään, siis sellaisissa duuneissa, joissa se on tärkeää. Olisi esim. hyvä, jos meitä hoitohenkilökuntaan kuuluvia seulottaisiin edes joskus päihteiden käytön varalta, tai olisi joku valvova viranomainen, tai esihenkilö joskus katsomassa niitä vanhojakin hoitajia, että vieläkö onnistuu töiden tekeminen asiaankuuluvalla tarkkuudella.

Vierailija
18/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvitaan lääkärintodistus. Ajokorttia ei saa ilman.... vaikka olisi terve.

Nykyään ajokorttihakemuksessa on vain kysymys: Oletko terve. Ja sen perässä laatikko johon laitetaan rasti kohtaan Kyllä . Ei tarvitse lääkärintodistusta.

Vierailija
19/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorma-auton kortti on jo vaativampi 

Vierailija
20/70 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Asperger edes ole sairaus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä