SOS! Vaginan sisällä tuntuu röpelöä/nystyöröitä...mitä voi olla?!
Tunnusteltaessa tuntuu kuin olisi jotain näppylöitä...yritin googlettaa, mutta en löytänyt mitään järkevää.
Kommentit (38)
En ole gynekologi, mutta voin kyllä vilkaista. Ba-tsuh!
Vierailija kirjoitti:
Voiko kondylooman saada partnerilta joka ei ole omien sanojensa mukaan ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä kenenkään kanssa ennen mua? Siis voiko kondylomaa tartuttaa jotenkin oireettomana, jos esim olisisaanut tartunnan vaikka syntymänsä yhteydessä?
Kysyn, koska muutoin eksäni on valehdellut tai/ja pettänyt mua.
Voi. HPV on usein oireeton pitkäänkin, etenkin miehet tuppaa sitä kantamaan oireettomana. Joskus ensimmäinen oire on papassa löytyneet syövän esiasteet.
Virus katoaa yleensä muutamissa vuosissa oman puolustuksen toimesta ellei uusi oireisena säännöllisesti, syntymästä saatu tartunta on siis käytännössä mahdoton. Ehkä todella immuunipuutteisella voisi säilyä kauan ja oireilla rajusti.
Ehkä miehesi on tehnyt käsipeliä, niinkin virus voi siirtyä ilman varsinaista yhdyntää..
Vierailija kirjoitti:
Ootko synnyttänyt? Ootko seksuaalisesti aktiivinen? Kyseessä voi olla emättimen normaali anatomia, synnytyksen aiheuttama muutos, sukupuolitauti (kondylooma, herpes, kuppa) tai muu infektio tai esim polyypit tai patologinen muutos. Joka tapauksessa lääkärillä tai gynekologilla kannattaa käydä näyttämässä.
En ole synnyttänyt. Minulla on ollut yhteensä vain kaksi partneria. Pelkään että enimmäinen on pettänyt mua ja nykyisellä taas ollut useampia seksikertoja eri ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondylooma, kipin kapin lääkäriin, HPV joka niitä näppylöitä aiheuttaa, aiheuttaa myös kohdunkaulan syöpää. (Ja kurkkusyöpää, jos tarttuu suuhun suojaamattomassa suuseksissä.)
Tämä itsellekin tuli mieleen, tosin olen aika vasta käynyt testeissä. Voiko ne muutokset olla tulleet jotenkin aikoja sitten?
HPV eli kondylooma ei näy testeissä, samoin kuin herpesvirus ei näy. Ellei oireisessa vaiheessa oteta muutoksesta erityistä näytettä näiden virusten osoittamiseen.
Eikö siis näy myöskään papassa?!
Itse virus ei näy, papakokeella tutkitaan soluatypioita eli poikkeavuuksia jotka voivat olla syöpien esiasteita. Joskus ikävä kyllä jo syöpäsoluja.
Nämä muutokset ovat kyllä lähes aina HPVn aikaan saamia, mutta niitä ei tosiaan kaikille virusta kantaville tai oireilevillekaan tule. Tietyt virustyypit omaa korkean syöpäriskin, jotkut olemattoman.
Vierailija kirjoitti:
Voiko kondylooman saada partnerilta joka ei ole omien sanojensa mukaan ollut suojaamattomassa sukupuoliyhteydessä kenenkään kanssa ennen mua? Siis voiko kondylomaa tartuttaa jotenkin oireettomana, jos esim olisisaanut tartunnan vaikka syntymänsä yhteydessä?
Kysyn, koska muutoin eksäni on valehdellut tai/ja pettänyt mua.
Voi. Kerran sain itsekin syytökset asiasta ja kun olinkin tarkastuksessa terve, alkoivat epäilyt, että olisikohan tarttunut WC:stä. Nyt siis nainen esitti syytökset.
Mee gynelle ja pyydä kurkkaamaan sun näppyjä. Et sä täältä tautiis apuja saa. Vakasti puhuen, mene heti, koska niinku tiiät mitä pikemmin aletaan hoitaa sitä paremmin paranee, koska syynä voi olla jokin ihan vakavakin juttu, joten älä tuhlaa aikaasi täällä ongelmasi kanssa. Toki jos heitit provon niin unohda koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kondylooma, kipin kapin lääkäriin, HPV joka niitä näppylöitä aiheuttaa, aiheuttaa myös kohdunkaulan syöpää. (Ja kurkkusyöpää, jos tarttuu suuhun suojaamattomassa suuseksissä.)
Tämä itsellekin tuli mieleen, tosin olen aika vasta käynyt testeissä. Voiko ne muutokset olla tulleet jotenkin aikoja sitten?
HPV eli kondylooma ei näy testeissä, samoin kuin herpesvirus ei näy. Ellei oireisessa vaiheessa oteta muutoksesta erityistä näytettä näiden virusten osoittamiseen.
Itse virus ei näy, papakokeella tutkitaan soluatypioita eli poikkeavuuksia jotka voivat olla syöpien esiasteita. Joskus ikävä kyllä jo sy
Kiitos, valaisevaa. Miksiköhän sitten ei tehdä HPV-testiä? Saisikohan tuon testin jotenkin julkisella puolella
Ootko käynyt "rantalomalla" gambiassa?
Saattaa olla sankkeri joka siellä limpussa piinaa.
T.Virpsa
Kondylooma ei itsessään ole vaarallinen, mutta se voi kehittyä syöväksi ja sen takia naiset käy säännöllisesti Papa kokeissa. Jos tulos on poikkeava edes vähän, joutuu käymään kerran tai joka toinen vuosi. Näppylät voidaan ottaa tervarissa pois tai niihin on myös voide olemassa. Keho tosin poistaa ne itse n. 2 vuodessa. Synnytys voi auttaa. Ei kannata tehdä synnytys ikäisenä kovin raskaita hoitoja ellei tilanne ole todella paha ettet joudu pakko streiloiduksl ns. Turhaan. Eli pidä pää kylmänä jopa lääkäreiden kanssa.
Ei "raidat" mihinkään menopaussin jälkeen katoa, onneksi!
Pitäkäähän tytöt tavaroistanne huolta!
T.Raffe
Se on röpelöinen ihan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Kondylooma ei itsessään ole vaarallinen, mutta se voi kehittyä syöväksi ja sen takia naiset käy säännöllisesti Papa kokeissa. Jos tulos on poikkeava edes vähän, joutuu käymään kerran tai joka toinen vuosi. Näppylät voidaan ottaa tervarissa pois tai niihin on myös voide olemassa. Keho tosin poistaa ne itse n. 2 vuodessa. Synnytys voi auttaa. Ei kannata tehdä synnytys ikäisenä kovin raskaita hoitoja ellei tilanne ole todella paha ettet joudu pakko streiloiduksl ns. Turhaan. Eli pidä pää kylmänä jopa lääkäreiden kanssa.
Höpö höpö, ei kondylooman takia ketään steriloida :D Ja jos on kohdunkaulansyöpä tai esiasteita näytteissä, niin suosittelisin itse kuuntelemaan ammattilaisia hoitojen kanssa enkä odottamaan mitään vaihdevuosia ensin. Siinä kohtaa olet jo vainaa.
Onko sun vagina tuntunut ennen erilaiselta sisäpuolelta ja muutos on tapahtunut lyhyen ajan sisällä?
Vai onko niin, että olet nyt hiljattain alkanut tunnustella miltä se tuntuu? Emättimessä on kohtia, jotka tuntuu erilaiselta kuin vaikkapa viereinen kohta. Esim. g-pisteen sijaintia kuvaillaan sienimäiseksi. Kohdunkaula tuntuu erilaiselta kuukautiskierron vaiheesta riippuen jne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse virus ei näy, papakokeella tutkitaan soluatypioita eli poikkeavuuksia jotka voivat o
Kiitos, valaisevaa. Miksiköhän sitten ei tehdä HPV-testiä? Saisikohan tuon testin jotenkin julkisella puolella
Ainakin yksityisellä saa, julkisella varmaan jos on syytä. Se otetaan samalla tapaa kuin papa solunäyte emättimestä ja kohdunkaulalta, en ole varma kattaako testit kaikkia virustyyppejä. Sellainen muistikuva että vain korkean syöpäriskin virukset ja niiden löytyessä jokatapauksessa on sitten papakoe tarpeen. Luulisi onnistuvan samasta näytteestä molemmat.
Valtaosa HPV tartunnoista paranee kuitenkin itsekseen ja jos oireilee niin syylämuutokset hoidetaan ja seurataan solumuutosten varalle. Sen puolesta pelkän viruskannan löytymisestä ei ole oikein hyötyä. Niitä kantaa todella moni oireettomana.
Kyllä siellä on semmoisia kohtia jotka enempi sellaista röpelöistä ja tuntuu vähän kuin kukkakaalen pinta tai että olisi jotain näppylöitä...tosi ällöttävän tuntoista