Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä verran teillä menee rahaa lasten uusiin vaatteisiin ja koulutarvikkeisiin näin syksyn kynnyksellä?

Vierailija
23.07.2024 |

Koulun alku lähestyy ja rahaa palaa, mutta minkä verran?

Minkä ikäiset lapset? Ja kuinka monta? Mitä teillä on ostoslistalla?

Laitan oman vastauksen johonkin väliin, ettei ketju ala keskittymään ap:n valintojen haukkumiseen. Mielenkiintoista tietää millaisilla budjeteilla ihmiset ovat liikkeellä.

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu on maksuton. Mitä sinne muka pitäisi ostaa? Veronmaksajien rahoilla elävät.

Ja alasti käyvät sitä ilman koulutarvikkeita?

Koulutarvikkeet saa koulusta. Reppu tarvii itse hankkia mut kestää monta vuotta. Kai nyt lapsella vaatteita on ennestäänkin, miksi just kouluvuoden alussa pitäidi niihin satasia laittaa? Voi ennakoida

Vierailija
42/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu on maksuton. Mitä sinne muka pitäisi ostaa? Veronmaksajien rahoilla elävät.

Alastiko lapset viettävät kesän? Vaatteet myyty kun loma alkoi?

Ja sinun lapsesi kulkevat syksyn ja talven hellemekossa? Sandaaleissa lumihangesssa? Eivät kasva koskaan?

Ei koulun alkaessa lumihankia ole. Kannattaa ne talvikengät hankkia myöhemmin että mahtuuvat jalkaan kun niitä tarviii. Vai laitatko lapsesi talvikengissä elokuussa kouluun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei tarvitse vielä uusia, syksymmällä sitten. Lenkkarit kyllä varmaan pitää ostaa. Kyniä ja muuta penaalin täytettä löytyy entisiäkin vielä. Onneksi on enää vain yksi yläkouluikäinen poika, joka ei ole kilpavarustelija -tyyppiä niin koulutarvikehelvettiä ei käytännössä enää ole. Toista se oli kun tytöt olivat kouluiässä, silloin sitä kaikenlaista tilpehööriä piti olla kassikaupalla.

Vierailija
44/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulunalkuhankinnat ovat pohjimmiltaan perheiden välistä kilpavarustelua ja statuksen hakua. Ihan niin kuin vaikkapa lasten ns. harrastukset eli kalliit ohjatut treenit joihin lapsi on kuskattava mahdollisimman usein.

Koko kilpavarustelu on kyllä typerä käsite. Suurimmassa osassa perheitä kuitenkin kulutetaan sen mukaan mihin on tarve ja mistä pidetään. Uskallan väittää, että aika harvassa on ne vanhemmat, jotka oikein miettivät, että mitäs nyt lapselle ostettaisiin koulun alkuun, että voitettaisiin nuo naapurin koskiset ja ne tajuaisi, että ollaan rikkaampia ja parempia.

Sama harrastusten kanssa. Valtaosa lapsista harrastaa harrastuksia, joita vanhempansa ovat harrastaneet/halunneet harrastaa ja niitä harrastuksia, jotka ovat ihan itse päättäneet. Statuksen vuoksi lapsiaan harrastuksiin kuskaavat ovat lähinnä sinun mielikuvituksessasi. 

Jokaisessa yhteiskunnassa on omat statushakuiset juttunsa. Suomessa niitä ovat noiden yllämainittujen ohella esimerkiksi tv:n koko (pitää olla mahdollisimman iso tv).

Mitä harrastuksiin tulee, niin niissä on oma juttunsa jotka "hyvän vanhemman" pitää toteuttaa. Esimerkiksi omatoiminen harrastaminen ei käy, vaan sen pitää olla ohjattua. Lasta ei myöskään saa laittaa kulkemaan harrastuspaikalle itse, vaan täytyy kyydittää autolla vaikka matkaa olisi vain muutama kilometri.

Vierailija
45/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä hyödyntänyt kesäaleja ja ostellut lapsille uusia housuja vajaamittaisiksi käyneiden tilalle. Ostin myös syys- ja talvikenkiä alesta. Ja eskarin aloittavalle repun nettikirppikseltä. Oisko näihin joku parisataa mennyt yhteensä, mutta nyt ei varmaan ainakaan puoleen vuoteen tartte ostaa mitään, viime talven alesta ja käytettynä ostin jo isompaa talvivaatetta. 

Vierailija
46/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulunalkuhankinnat ovat pohjimmiltaan perheiden välistä kilpavarustelua ja statuksen hakua. Ihan niin kuin vaikkapa lasten ns. harrastukset eli kalliit ohjatut treenit joihin lapsi on kuskattava mahdollisimman usein.

Koko kilpavarustelu on kyllä typerä käsite. Suurimmassa osassa perheitä kuitenkin kulutetaan sen mukaan mihin on tarve ja mistä pidetään. Uskallan väittää, että aika harvassa on ne vanhemmat, jotka oikein miettivät, että mitäs nyt lapselle ostettaisiin koulun alkuun, että voitettaisiin nuo naapurin koskiset ja ne tajuaisi, että ollaan rikkaampia ja parempia.

Sama harrastusten kanssa. Valtaosa lapsista harrastaa harrastuksia, joita vanhempansa ovat harrastaneet/halunneet harrastaa ja niitä harrastuksia, jotka ovat ihan itse päättäneet. Statuksen vuoksi lapsiaan harrastuksiin kuskaavat ovat lähinnä sinun mielik

Hyvä vanhempi ei kyllä kuskaa lastaan autolla kilometriä-paria, ellei ole jotain jääkiekkokamoja tai kontrabassoa kuljetettavana. 

Vierailija
47/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vanhin menossa eskariin, mutta hänelle ostettu kevyttoppahousut, kevyttoppahaalari, talvihaalari, paksumpi haalari, uusi kuravaatesetti, pitkähihaisia n. 8kpl. leggingsejä, ohuempia ja paksumpia, muutama neule, huppari, sukkia, alusvaatteita, t-paitoja jne. Ostan seuraavan vuoden vaatteita aina lomarahoista, n. 2000 € mennyt arviolta yhteensä lapsiin eli olisiko 1100€ esikoisen osuus. 

Miten uskallat ostaa talvivaatteita jo nyt? Itse kokeilin tuota jossain vaiheessa, mutta sitten meni vaan väärän kokoiset vaatteet käyttämättömänä kiertoon. Nykyisin ostan tasan silloin, kun kausi vaihtuu. Seuraan sääennustuksia ja mennään ostoksille siinä vaiheessa, kun näyttää, että säät alkaa vaihtumaan.

Minä olen nyt yhdeksän vuotta ostanut talvivaatteita jemmaan kahdelle lapselle, eikä koko ole mennyt pieleen ikinä. Ehkäpä lapsissa on eroja siinä, miten he kasvavat, omat on ainakin tähän saakka kasvaneet melko tasaiseen tahtiin. Useimmat talvivaatteet sitä paitsi menee parinakin talvena kun ovat alkuun vähän reiluja. 

Vierailija
48/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita ei tarvitse vielä uusia, syksymmällä sitten. Lenkkarit kyllä varmaan pitää ostaa. Kyniä ja muuta penaalin täytettä löytyy entisiäkin vielä. Onneksi on enää vain yksi yläkouluikäinen poika, joka ei ole kilpavarustelija -tyyppiä niin koulutarvikehelvettiä ei käytännössä enää ole. Toista se oli kun tytöt olivat kouluiässä, silloin sitä kaikenlaista tilpehööriä piti olla kassikaupalla.

Pitääkö niille lapsille ostaa kaikki tilpehöörit mitä ne haluaa? Meillä on lapsilla käytössä viikkoraha jolla saavat ostaa sitä sälää jos tahtovat, kummasti on hillinnyt kaiken haluamista kun pitää omista rahoista ne maksaa. 

Vierailija
49/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutarvikkeet saa koulusta. Reppu tarvii itse hankkia mut kestää monta vuotta. Kai nyt lapsella vaatteita on ennestäänkin, miksi just kouluvuoden alussa pitäidi niihin satasia laittaa? Voi ennakoida

Ei varmaan pidä, mutta se on aika luonteva aika ostaa uusia vaatteita, kun kausi vaihtuu kesästä syksyyn. Kesällä on alennusmyynnitkin. 

Vierailija
50/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi miehelläni on paljon rahaa.

Vierailija
51/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reppu täytyy uusia jokainen lukuvuosi. Se kuuluu asiaan. Ei edes maksa paljon rahaa sekään.

Vierailija
52/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin toiselle lapselle uuden takin koska edellinen oli jäänyt pieneksi. Maksoi 35 e.

Toiselle täytyy ostaa reppu koska entisestä on vetoketju rikki. Pari ohuempaa pitkähihaista paitaa tarvii ostaa nuoremmalle.

Ostan vain tarpeeseen sitä mukaa kuin joku tarve tulee eteen- en shoppaile ostamisen ilosta ja katson aina ensin lähikirppiksen ja torin tarjonnan ennen ostamista. En ymmärrä miksi pitäisi ostaa uutta esim koulun alun takia jos ei ole aitoa tarvetta. Ihmisten tulee totutella kestävämpään kulutuskäyttäytymiseen.

Rahaa menee yhteensä max 100 euroa.

Monet ostaa, koska on varaa ostaa uutta. Mutta osa ostaa myös sen takia, että se tekee uuden lukukauden tai -vuoden aloituksesta kivampaa ja pirteämpää, kun saa jotain uutta. Säälin niitä lapsia, joilla ei sellaiseen ole mahdollisuutta. Olisi se nyt kiva vähintäänkin uusilla kynillä ja kumeilla aloittaa koulutaival. Itse olen osallistunut keräyksiinkin, jossa Euroopan köyhimmille lapsille hankitaan koulutarvikkeita, reppuja ja vaatteita lahjaksi, koska perheillä itsellään ei ole varaa sellaisiin. Myös Suomessa on vastaavaa keräystä.

Vierailija
53/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aika paljon mutta nyt lapset ovat isänsä hoivissa joten en tiedä ovatkohan ihan tyytyväisiä. En ole laskenut rahanmenoa ja tykkään shoppailla mutta nyt sitten itselleni vain shoppailen. Onneksi lasten isällä on paljon rahaa sekä hieman silmää. Isompi lapsi osaa jo valita itse ja pienempi on poika joten ehkä se isä osaa kunhan ei nyt vain rahojaan taas laskisi. Voi poika parkaa.

Vierailija
54/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa nyt kivoja juttuja ja vaatteita niille lapsille, siinä on erityistä taikaa!

Vierailija
55/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla vanhin menossa eskariin, mutta hänelle ostettu kevyttoppahousut, kevyttoppahaalari, talvihaalari, paksumpi haalari, uusi kuravaatesetti, pitkähihaisia n. 8kpl. leggingsejä, ohuempia ja paksumpia, muutama neule, huppari, sukkia, alusvaatteita, t-paitoja jne. Ostan seuraavan vuoden vaatteita aina lomarahoista, n. 2000 € mennyt arviolta yhteensä lapsiin eli olisiko 1100€ esikoisen osuus. 

Miten uskallat ostaa talvivaatteita jo nyt? Itse kokeilin tuota jossain vaiheessa, mutta sitten meni vaan väärän kokoiset vaatteet käyttämättömänä kiertoon. Nykyisin ostan tasan silloin, kun kausi vaihtuu. Seuraan sääennustuksia ja mennään ostoksille siinä vaiheessa, kun näyttää, että säät alkaa vaihtumaan.

Minä olen nyt yhdeksän vuotta ostanut talvivaatteita jemmaan kahdelle lapselle, eikä koko ole mennyt pi

Mä ostan alennuksista suurimman osan seuraavan kauden ulkovaatteista. Onhan mulla jo se edellinen koko, eli joskus se on varsinkin pienempänä mennyt esim. marras-tammikuun ja helmikuussa jouduttu vaihtamaan suurempaan tai sitten pienempi koko voi toimia varavaatteena. Muutenkin etenkin esikoinen on pääsääntöisesti sellainen keskikokoinen. Aina on pystytty käyttämään ja lähes aina ollut ihan oikea koko myös. Ostan itselle tuttuja merkkejä eli käytännössä aina Reiman haalareista takeista ja housuista seuraavan koon. Saatan myös sovittaa sitä edellistä kokoa lapselle niin näen kuinka kireä on. Eniten huteja tulee jos ostaa tuntematonta merkkiä tai merkkiä, jonka mitoitusta ei tunne. Tätä on käynyt sisävaatteissa, mm. kun piti ostaa 104cm trikoopuseroita niin osa ostetuista 110cm oli tismalleen saman kokoisia jne. Pyrin siihen, että iso osa vaatteista on merkkejä, joita meillä on käytössä. Kengät on vähän vaikeammat ennustettavat, mutta ei vielä ainakaaan ole käynyt niin että koko olisi ollut väärä. Kuopuksen kanssa kävi nyt 4v:nä ekaa kertaa niin että ostin maaliskuussa koon 28 goretexit jotka nyt heinäkuussa oli jääneet pieniksi ja jouduin ostamaan 29 syksylle. Mulla molemmat on tyttöjä, kierrätän muutenkin esikoisen vaatteita kuopukselle eli ei ne välttämättä hukkaan silti mene. Ehkä murrosiässä voi tulla enemmänkin sellaisia ennakoimattomia kasvuspurtteja, mutta me vanhemmatkaan ei olla mitään jättiläisiä, ei sitä tietysti silti tiedä minkä pituisia lapsista tulee mutta ennuste jotain 165cm muistaakseni niin ei siihen kovin älyttömiä pyrähdyksiä mahdu.

Vierailija
56/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alastiko lapset viettävät kesän? Vaatteet myyty kun loma alkoi?

Ja sinun lapsesi kulkevat syksyn ja talven hellemekossa? Sandaaleissa lumihangesssa? Eivät kasva koskaan?

Ei koulun alkaessa lumihankia ole. Kannattaa ne talvikengät hankkia myöhemmin että mahtuuvat jalkaan kun niitä tarviii. Vai laitatko lapsesi talvikengissä elokuussa kouluun?

Mä ainakin voin ostaa ja ostankin edellisen kauden alennusvärejä jos vain löydän kokoja.

Vierailija
57/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tyttö menee vasta eskariin mutta tunnistan tätä ilmiötä jo nyt. Tytöt kävelee ulkonakin crossbodylaukuissa (pienissä kangaspussukoissa) ja siellä on huulirasvaa jhiuspinnejä a kaikkea muuta tilpehööriä avaimenperistä lähtien. Niitä esiteltiin ainakin päiväkodissa toisilleen.

Vierailija
58/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää menkö sinne h&m, lindex, kappahl, cubus, bikbok tmv... Ne on enimmäkseen pikamuotia eikä huonolaatuisten keinokuituvatteiden ostelu ole kestävää kulutuskäyttäytymistä.

Käykää edes parilla kirppiksellä ja selatkaa tori.fi - katsokaa löytyisikö niistä edes suurin osa lapsen tarvimista syysvaatteista käytettynä. Luonto ja kukkaro kiittää.

Vierailija
59/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä miettinyt. Vasta alkoi loma, joten syksyä ei vielä haluaisi miettiä. Tuskin tarvii mitään ostaa, lapset 7v ja 12v.

Vierailija
60/109 |
23.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kynät, kumit yms. saa koululta?

Yhden kynän ja kumin puolikkaan vuodessa. Ei terotinta, ei penaalia, ei reppua jne.

Meillä lapset saaneet kyllä useita kyniä, myös värikynät koulusta.