Miksi kaikki valitus julkisesta terveydenhuollosta?
Täytin eilen netissä esiarviointilomakkeen vaivasta, johon haluan hoitoa. Tänään aamulla sain tekstiviestin että voin varata maksusitoumuksella ajan Pihlajalinnasta. Ei siis julkiselta joo, mutta palveluntarjoajalla ei ole väliä kun hinta on sama ja palvelu saatavilla. Soitin Pihlajalinnaan, ajanvaraus perjantaille. Aiemminkin olisi onnistunut mutta omat aikatauluni eivät sitä salli, eikä tilanne ole niin akuutti että parin päivän viivästyksellä olisi merkitystä.
En käytä useinkaan terveydenhuollon palveluita, mutta edellisen kerran menin päivystyksen kautta. Sattui olemaan koulujenpäätöspäivä (ei vaikutusta omalta osaltani, tämä oli urheiluvamma) joten päivystyksessä joutui odottamaan melko pitkään. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja pahoittelivat kovasti viivästyksestä aiheutuvaa harmia. Hyvä kokemus jäi siitäkin kerrasta, ja myöskin tunne että siellä töissä olleille henkilöille oli tärkeää että tunnen itseni arvostetuksi yksilöksi.
Omien kokemusteni perusteella erittäin hyvällä tasolla nämä palvelut siis, vaikka harvoin käytänkin. Onko vain käynyt huomattavan hyvä tuuri vai pitäisikö ennemmin sanoa että Suomessa on ja saa edelleen todella hyvää palvelua julkisen terveydenhuollon järjestämänä? Väitän, että jälkimmäinen on totta.