Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mustikoista maksetaan poimijalle 2 e/kg

Vierailija
22.07.2024 |

siivoamattomista. Kuka menee vapaaehtoisesti kyykkimään ötököiden syötäväksi tuolla hinnalla? Riistoa sanon minä. Itse keräsin tänään puoli ämpärillistä omaan käyttöön, ja selkä ihan kipeänä ja kintut syötynä. 

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riistoa jos noin vähän maksetaan.

Vierailija
42/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työttömät ei poimi marjoja metsästä vaan makaa kotona?

Monikin poimii. Oletko ollut metsissä tekemässä tutkimusta? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Thaikut raastaa mustikat haravapoimurilla saaviin varpuineen päivineen ja polkee hinnan aivan älyttömän alas. Seuraavana kesänä ei sille seudulle tule kummoistakaan mustikkasatoa jossa nämä prkeleet pyörähtää.

Nää myös poimii enimmäkseen teiden varsilta ja saattavat nennä mökim mummon pihapiiriinkiin. Mulle opetettiin jo lapsena että jos talosta näkyy enemmän kuin katto pitää siirtyä kauemmas. 

Mutta kyllä mä tiedän useitakin työttömiä, jotka poimii. Mutta miksi hekään poimisivat välittäjille? Monella on pitkäaikaiset vakioasiakkaat. 

Vierailija
44/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli usean Thaikkupoimijan ryhmä ihan vilkkaan tien varressa. Punanaamainen kaljamaha, kirjaimellisesti, odotti tien varressa peräkärryn kanssa. Mentiin siitä kalalle. Roskia jättivät jälkeensä. 

Vierailija
45/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ihmiset laittaa päälleen metsään, jos jalat syödään?

Hyttyset pistää kankaan läpi ja paarmat purevat myös kankaan läpi. Käy kokeilemassa jos et usko.

Kaikkein "mukavimpia" ovat hirvikärpäset. Ne ovat syy siihen, miksi en ole neljäänkymmeneen vuoteen marjoja metsästä käynyt noukkimassa. Minun metsäkävelyni sujuvat täällä kaupungissa siististi leveitä sorapohjaisia polkuja pitkin. 

Vierailija
46/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu 50/ämpärillinen mulla. Parhaimpina päivinä poimin 6 ämpäriä, eilen poimin 5, tänään 3 ja lähden vielä jatkamaan. Joka kesä tienaan vähintään 4000 e puhtaana käteen. Tykkään olla metsässä, saa nauttia hiljaisuudesta, saa liikuntaa, olla luonnossa. Ei syö ötökät, kun on huivi, pitkät housut, pitkähihainen paita, saappaat. Sitronellaa vaatteisiin, kasvoihin, korviin, käsiin. Mukana vesipullo. Välillä kotiin syömään ja lepäämään. Muitakin marjoja poimin ja myyn, asiakkaat hakee kotoa. Paljon mieluummin metsässä kuin jossain toimistossa.

Vierailija
47/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko perkaaminen nykyään kaikille vieras sana? Mustikat perataan. Ei siivota. 

Vierailija
48/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saan kymmenen litran ämpäristä 40 euroa puhtaana käteen. Se on n. 7 kg. Tuollaisen kerää hetkessä. Päivssä neljä tuollaista, niin teen ihan hyvää tiliä. Jää säästöönkin.

Keräämiseen  puoli tuntia hyvältä paikalta, mutta jos yhtään kosteita niin puhdistus työlästä.  Ei lähde imuri systeemillä.

Vierailija
49/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perataan, puhdistetaan tai siivotaan.

Vierailija
50/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perataan, puhdistetaan tai siivotaan.

No ei tosiaan siivota marjoja. Kertoo vain kielitaidon köyhtymisestä. 

Vierailija
51/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiin työttömien poimintahaluista: kyllä moni poimii omaan ja lähipiirinsä käyttöön, jotkut myös myyntiin ja tosiaankin suoraan yksityisille. Niitäkin on jotka myyvät ravintoloille, ilman välikäsiä. Ravintolat ostavat mielellään myös sieniä koulutetuilta, luotettavilta kerääjiltä.

Olen itsekin (muka) työtön, paitsi että teen kuntouttavassa työtoiminnassa ihan oikeita töitä kuumassa hallissa seisten ja kävellen, neljänä päivänä viikossa viisi tuntia kerrallan enkä näillä hlelteillä jaksa edes ajatella myyntiin keräämistä.

Vierailija
52/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä kukaan 2€/kg hintaan myy, siksi tarve thaimaalaisille poimijoille. Tämä on kuin pienoiskuva suomen "työvoimapulasta", pulaa on puhtaasti halpatyövoimasta. 

Vierailija
53/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla todella hyvät apajat että ihan sangoittain mustikkaa keräilisi ja rahaa tekisi. Itse pyörin tunnin tai pari ja ei edes puolta ämpäriä tullut.

Vierailija
54/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikatyötä tekevä ja mustikat tuovat tuloihin hyvää lisää. Vaimo puhdistaa valtaosan ja poimii jonkin verran itsekin. Rahat tuovat hyvän lisän talouteemme. Todellakin myymme suoraan itse ja pääosin ostajat hakevat meiltä. Tänään aamusta asti ja koska marjoja on paljon niin päivän saldo jo neljä ämpäriä. Hetki huilia ja vielä ämpäri tai pari tavoitteena. Eräs tuttavamies kerännyt jopa kymmenen ämpärin päiväsaldoja mutta itse en siihen kyllä kykene. Olen nähnyt autossaan ja vielä kassillinen sieniä siihen päälle. Hän eteneekin kuin hirvi metsässä. 

Vierailija
55/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa olla todella hyvät apajat että ihan sangoittain mustikkaa keräilisi ja rahaa tekisi. Itse pyörin tunnin tai pari ja ei edes puolta ämpäriä tullut.

Eihän niitä marjapaikkoja lähdetä nyt ämpäri kourassa hapuilemaan sokkona jos haluaa varman saaliin saada. Olisi kannattanut liikkua metsissä jo aiemmin kesällä. Ainoastaan jos tuntee metsät niin voi jo vanhasta muistista mennä niihin entisiin kohtiin. Toki siellä on saattanut tapahtua vaikka hakkuut sitten viime kesän tai muut poimijat aina voineet jo käydä. 

Vierailija
56/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalat perataan ja mustikat puhdistetaan. 

Vierailija
57/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää marjajutut alkaa olla kalajuttuja. Kymmeniä sankoja ja satoja euroja päivässä.

Vierailija
58/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kunnon varusteet. Hattu, jossa hyttysverkko. Esim tuulipuku, joka ei ole ihonmyötäinen. Suhkutettavaa hyttysmyrkkyä vaatteisiin.

Vierailija
59/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thaikut raastaa mustikat haravapoimurilla saaviin varpuineen päivineen ja polkee hinnan aivan älyttömän alas. Seuraavana kesänä ei sille seudulle tule kummoistakaan mustikkasatoa jossa nämä prkeleet pyörähtää.

Nää myös poimii enimmäkseen teiden varsilta ja saattavat nennä mökim mummon pihapiiriinkiin. Mulle opetettiin jo lapsena että jos talosta näkyy enemmän kuin katto pitää siirtyä kauemmas. 

Mutta kyllä mä tiedän useitakin työttömiä, jotka poimii. Mutta miksi hekään poimisivat välittäjille? Monella on pitkäaikaiset vakioasiakkaat. 

Miksi ihmeessä syytätte thaimaalaisia, kun oikea osoite on marjayrittäjät?

Vierailija
60/69 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää marjajutut alkaa olla kalajuttuja. Kymmeniä sankoja ja satoja euroja päivässä.

Jo kahdesta sangosta saa satasen ja metsissä liikkuvalle ei kummoinen saalis kun mustikkaa on. Tosin ei kerran kesässä tunnin haahuileva varmasti saa juuri mitään. Todennäköisesti on täysin vääränlaisessa maastossakin. Silloin tulee halvemmaksi ostaa osaavalta ne mustikat. Rahaa hankkivat ovat metsässä 8 - 12 tuntia päivässä helposti.