Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei auta tarpeeksi kotona ja olen aivan loppu

Vierailija
21.07.2024 |

Olin keväällä burnoutin takia sairauslomalla. 

Käyn töissä, mies on vielä nuorimman kanssa kotona. Minulla on myös yksi todella kuormittava tilanne, jota en tässä avaa tunnistamisen pelossa. Tästä johtuva stressi vie yöunet.

Meillä oli myös satunnaisia tekstiilituholaisia, joten vielä säännöllisesti myrkytetään ja kaikki tekstiilit on pesty/saunotettu ja pakattu tiiviisti.

Minulle jäi kaikki tuholaisiin liittyvät hommat.

Minulle jää myös imurointi. Jos pyydän että mies imuroi, ehdin imuroida 2-3 kertaa ennen kun mies siihen ryhtyy päivien tai viikon päästä.

Minä hoidan myös tiskit. Mies pesee ehkä kerran päivässä koneellisen pyykkiä mutta ei laita ikinä kuivurista tulleita paikoilleen.

Sentään mies tekee ruuan. Mutta ei koskaan pyyhi liettä tai tasoja. 

Minä käyn yleensä kaupassa (tulee halvemmaksi).

Mies ulkoilee todella harvoin lasten kanssa, istuisi vaan koneella koko ajan. Valittaa väsymystä, valvoo myöhään. Jos urheilee, käy tyyliin 6h treenillä ja ei jaksa mitään  2-3 päivään. 

Mitäs nyt? Miten saan miehen tajuamaan että olen ihan lopussa ja en jaksa hoitaa kaikkia velvollisuuksia, kotia ja töitä. 

Erota en haluaisi, meillä on ihan kivaa yhdessä ja en haluaisi jakaa omaisuuttani miehen kanssa (hölmönä ei tehty avioehtoa).

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
42/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi hankitte kunnollisen robotti-imurin, sellaisen joka imuroi, moppaa, pesee itse moppinsa ja kuivaa ne. Maksaa reilun tonnin, mutta koti on aina siisti, kuukauden jälkeen ihmettelet voiko tämä ihanuus olla tottakaan. 

Jäljelle jäävistä kotitöistä selkeä työjako. Istutte alas, listaatte hommat ja neuvottelette. Sanot rehellisesti että puhti alkaa loppumaan, olet huolissasi jaksamisestasi ja pelkäät perheen ja itsesi puolesta että burnout uusii. Kysyt mieheltä hänen jaksamisestaan myös. Itse ajattelen, että jos mies laittaa päivisin koneen pyykkiä ja siirtää sen kuivuriin, on lasten kanssa ulkona ja hoitaa ruuat, niin lopuista ehkä selviäisit? Sinulle jäisi päivittäiseksi kotityöksi pyykkien laittaminen kaappiin ja keittiön siivous (mies varmaan voi tiskikonetta täyttää ja tyhjentää). Tuo robotti-imuri vähentää pölyn määrää ilmassa niin paljon, että pölyjen pyyhkimistä ei tarvitse tehdä kuin kahden viikon välein. Nuorimman iltatouhut ja nukutus vuoro-illoin. Lisäksi mietitte molemmat, mitkä teille ovat tärkeitä hyvinvointia ja jaksamista tukevia asioita, ja pyritte mahdollistamaan niitä toisillenne tasapuolisesti. Yksi ilta viikossa deitti-ilta, ihan kotosalla vaan päätätte että vaikka väsyttäisi niin lasten nukahdettua keskustelette yhdessä tai katsotte vaikka elokuvaa, varaatte yhdessäololle sen ajan. Jotenkin näin, kuulostaako siltä että voisi toimia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ymmärrän sinua! 

Olen totaalisen kyllästynyt puolisoon, jolla ei ole mitään oma-aloitteisuutta arkipäiväisten kotiaskareiden suhteen! 

Minä hoidan ruuat, siivouksen, pyykit, lapsen aamu/iltapalat, lapsen pesut ja hampaanharjaukset, lapsen neuvolakäynnit/vasu keskustelut ym, leikkaan nurmikon, kolaan lumet, käyn pääsääntöisesti kaupassa jne. 

Kysynpä vaan että mitä on ne kuuluisat miesten työt? Talouden autot huolletaan huoltamon toimesta. Remontit teetetään remonttifirmalla. 

Nalkuttamalla mies tekee kerran salaatin tms, mutta sitten asia unohtuu. Ei pitäisi tulla yllätyksenä että jonkun on kaupassa käytävä ehkä kerran viikossa tai ruuat koko perheelle tehtävä/lämmitettävä joka päivä. Ei nämä itsekseen tapahdu enkä minäkään mitään erillistä ylistystä näistä tehtävistä saa keltään.

Sopisiko tälle miehelle, että sinä olisit kotona tai tekisit korkeintaan osapäivätöitä ja sitten ottaisit päävastuun kodista, ja mies sitten tekisi kokopäivätyötä ja ehkä ylitöitä ja ottaisi päävastuun elättämisestä? 

Vierailija
44/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkatkaa kotiin apua. Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja elämänlaatua on huomattavasti nostanut siivoustyön ulkoistaminen.

Oottekohan meidän naapurit. Vähän hymähdettiin, kun huomattiin, että teillä on alkanut käydä siivooja. Terv. akateemiset erityisasiantuntijatehtävissä toimivat kolmen pienen lapsen vanhemmat :)

Oliko tämä joku paremmuuskilpailu, johon pikkulapsiarkea pyörittävän mamman piti tulla esittämään parempaa ihmistä? T. Ohis

Vierailija
45/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ensimmäiseksi hankitte kunnollisen robotti-imurin, sellaisen joka imuroi, moppaa, pesee itse moppinsa ja kuivaa ne. Maksaa reilun tonnin, mutta koti on aina siisti, kuukauden jälkeen ihmettelet voiko tämä ihanuus olla tottakaan. 

Jäljelle jäävistä kotitöistä selkeä työjako. Istutte alas, listaatte hommat ja neuvottelette. Sanot rehellisesti että puhti alkaa loppumaan, olet huolissasi jaksamisestasi ja pelkäät perheen ja itsesi puolesta että burnout uusii. Kysyt mieheltä hänen jaksamisestaan myös. Itse ajattelen, että jos mies laittaa päivisin koneen pyykkiä ja siirtää sen kuivuriin, on lasten kanssa ulkona ja hoitaa ruuat, niin lopuista ehkä selviäisit? Sinulle jäisi päivittäiseksi kotityöksi pyykkien laittaminen kaappiin ja keittiön siivous (mies varmaan voi tiskikonetta täyttää ja tyhjentää). Tuo robotti-imuri vähentää pölyn määrää ilmassa niin paljon, että pölyjen pyyhkimistä ei tarvitse tehdä kuin kahden viikon vä

Tämä kuulostaa kivalta.

Robotti-imuri vähän mietityttää, sillä meillä on 2 kissaa nii mitäs jos kissa on sattunut jostain syystä kakkamaan lattialle ja robo levittää sen x)

Onneksi lapsia ei tarvitse nukuttaa, tehdään iltatoimet, luetaan satu ja jäävät sänkyihinsä

Vierailija
46/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäkää tehdä yhdessä aikataulu kotitöistä, lasten vahtimisesta, miehen harrastuksista ja Sinun töistäsi. Siihen pitäisi mahtua myös sinun harrastukset ja molemmille lepoaikaa.

Jos ei onnistu, vaadi parisuhdeterapeutilla käyntiä. 

Vierailija
47/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan järkyttävä suhde. Mitä tuossa on sellaista, mistä et voisi luopua. Pärjäisit varmaan paremmin lasten kanssa yksiksesi.

Mies voisi edes mennä töihin

Vierailija
48/51 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aivan järkyttävä suhde. Mitä tuossa on sellaista, mistä et voisi luopua. Pärjäisit varmaan paremmin lasten kanssa yksiksesi.

Mies voisi edes mennä töivin

Vierailija
49/51 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ymmärrän sinua! 

Olen totaalisen kyllästynyt puolisoon, jolla ei ole mitään oma-aloitteisuutta arkipäiväisten kotiaskareiden suhteen! 

Minä hoidan ruuat, siivouksen, pyykit, lapsen aamu/iltapalat, lapsen pesut ja hampaanharjaukset, lapsen neuvolakäynnit/vasu keskustelut ym, leikkaan nurmikon, kolaan lumet, käyn pääsääntöisesti kaupassa jne. 

Kysynpä vaan että mitä on ne kuuluisat miesten työt? Talouden autot huolletaan huoltamon toimesta. Remontit teetetään remonttifirmalla. 

Nalkuttamalla mies tekee kerran salaatin tms, mutta sitten asia unohtuu. Ei pitäisi tulla yllätyksenä että jonkun on kaupassa käytävä ehkä kerran viikossa tai ruuat koko perheelle tehtävä/lämmitettävä joka päivä. Ei nämä itsekseen tapahdu enkä minäkään mitään erillistä ylistystä näistä tehtävistä saa keltään.

Sopisiko tälle miehelle, että sinä olisit kotona tai tekisit korkeintaan osapäivätöitä ja sitten ottaisit päävastuun kodista, ja mies sitten tekisi kokopäivätyötä ja ehkä ylitöitä ja ottaisi päävastuun elättämisestä?

Ehdotuksesi sopii varmaan jollekin perheelle. Meille ei käy muutamastakin syystä: minulla ei ole kiinnostusta jäädä kotirouvaksi. Tienaan kohtuullisesti enemmän kuin mies ja kummankin työ on sen luonteista että siitä on aika hankala jäädä osa-aikaiseksi. Olemme siis ylemmässä toimihenkilöasemassa kumpikin ja sijaista ei ole lomilla ym ole, ylitöistä ei makseta. Ammatillinen itsemurha vaihtamalla perushommiin, joissa vaikka osa-aika onnistuisi vaivattomammin ei kiinnosta itseä.

Vierailija
50/51 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei auta koska valitsit huonon miehen. Kysyitkö siltä että tekeekö se kotitöitä kun aloit seurustelee sen kanssa.

Vierailija
51/51 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa "mies ei auta..." -ilmaisu häiritsevä. Mieskö on apulainen eikä perheen toinen aikuinen joka vastaa perheen arjen sujumisesta tasaveroisesti? Jokainen hoitakoon osuutensa, myös lapset kehitystasonsa huomioiden. 

Toisaalla oli otsikko, jonka mukaan joku meni lakkoon perheen passaamisessa. Miksi lakkoon? Miksi ei lopeta passaamista?

Käytännön asioista pitäisi sopia jo ennen yhdessä asumista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi