Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 13-vuotiaalta on kohtuullista odottaa?

Vierailija
20.07.2024 |

Kyselen yleistä mielipidettä kun puolison lapsesta on kyse enkä halua liikaa puuttua kasvatustapoihin.

Tämä lapsi kuitenkin nyt kesälomalla pelaa videopelejä jopa 16 tuntia päivässä. Usein alkaa valitus jos joutuu tekemään jotain muuta, esim. lähdetään ulkoilemaan yhdessä tunniksi. Oman huoneensa siivoaa kerran viikossa, joskus tyhjentää astianpesukoneen. Sitten mikä häiritsee itseä on perus käytöstapojen puute: ei sanota kiitos, hyvää huomenta aamuisin, ei peitetä suuta ja nenää jos aivastetaan jne.

Miten teillä? 

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä puolison lapsi 13v ja osaa tervehtiä kohteliaasti. Muutoin ei kyllä tee yhtään mitään, ei pese edes hampaitaan. Äitinsä voitelee voileivät ja kuskaa ne huoneeseen syötäväksi.

Vierailija
22/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia, mutta ei meillä lapsuuden perheessä ikinä ole sanottu hyvää huomenta, erittäin harvoin kiitos

Outoa tuollainen. Ei käytöstapoja ollenkaan kotona. 

Jaa-a, en tiedä muustakaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä pojat pyytää ostamaan erinäisiä tietokoneen osia. Tärkeimpinä näytönohjain ja prosessori.

Seuraavaksi puhe muuttuu mopojen virittämiseen. Aina ei mene putkeen. Saat puheluita, joissa kerrotaan mopon leikanneen kiinni. Saat paikannustiedot. Seuraavaksi etsit peräkärryn auton perään.

Pakkohan toi on hakea kotiin.

Taasko

Vierailija
24/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi siis pelaa 16 runtia päivässä. Jos nukkumiseen menee kuutisen tuntia, jää vapaata aikaa silloin vain noin 2 tuntia vuorokaudessa. On selvää, että Jonne protestoi, jos tämä niukka 2 tuntia pitäisi käyttää johonkin joutavan päiväiseen ulkoiluun, astioiden siirtelyyn tai luuttuamiseen. Se 2 tuntia pitää voidaa vaan olla ja syödä. Itsekin tässä ihan stressaantuu noin tiukasta aikataulusta, luultavasti hän onkin jo niin väsynyt, ettei jaksa puhua, ainoastaan aivastella suu auki. Vielä noin 70 vuotta pitäisi jaksaa...huh huh.

Vierailija
25/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä puolison lapsi 13v ja osaa tervehtiä kohteliaasti. Muutoin ei kyllä tee yhtään mitään, ei pese edes hampaitaan. Äitinsä voitelee voileivät ja kuskaa ne huoneeseen syötäväksi.

Mitäs se puolisosi tekee oman lapsensa kasvatuksen eteen? Unohdit mainita.

Vierailija
26/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä pojat pyytää ostamaan erinäisiä tietokoneen osia. Tärkeimpinä näytönohjain ja prosessori.

Seuraavaksi puhe muuttuu mopojen virittämiseen. Aina ei mene putkeen. Saat puheluita, joissa kerrotaan mopon leikanneen kiinni. Saat paikannustiedot. Seuraavaksi etsit peräkärryn auton perään.

Tätä on poikien äitien todellisuus. Yritetään pitää hengissä ja syötettyinä.

Oletko koskaan paikannut poikiasi onnettomuuksien jälkeen?

Minä olen.n

Vierailija
27/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä odottaa jos antaa pelata 16tuntia päivässä! 

Vierailija
28/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä odottaa jos antaa pelata 16tuntia päivässä! 

Lapsen vanhemmat on kasvattamista varten.

Vierailija
29/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat on vaikeita, mutta onko tytöt helpompia?

Vierailija
30/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä kasvatetaan jollekin nuorelle naiselle aviomies, joka ei osaa mitään muuta kuin vaatia vaimoaan passaamaan itseään. 

Vierailija
31/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä kasvatetaan jollekin nuorelle naiselle aviomies, joka ei osaa mitään muuta kuin vaatia vaimoaan passaamaan itseään. 

Lapsi tulee siis isäänsä.

Vierailija
32/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygienista huolehtiminen, koulutyöstä ja harrastuksista huolehtiminen ja oman huoneen siivous 2x/kk (pyykit pyykkikoriin, tavarat paikalleen, muuten käy siivooja koko kodissa) riittää minulle. Kesälomalla saa olla vapaasti, valvoa pitkään ja nukkua myöhään. Lapsi ei ole minulle kotitalouskone. Osallistuu perheen yhteisiin aktiviteetteihin ja omaa hyvät käytöstavat.

Vierailija
33/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaiselta kakaralta löhtis pelit ja vehkeet pois aika äkkiä tässä taloudessa

Vierailija
34/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hygienista huolehtiminen, koulutyöstä ja harrastuksista huolehtiminen ja oman huoneen siivous 2x/kk (pyykit pyykkikoriin, tavarat paikalleen, muuten käy siivooja koko kodissa) riittää minulle. Kesälomalla saa olla vapaasti, valvoa pitkään ja nukkua myöhään. Lapsi ei ole minulle kotitalouskone. Osallistuu perheen yhteisiin aktiviteetteihin ja omaa hyvät käytöstavat.

Tää kuulostaa mun mielestä hyvältä, vaikka tässä taloudessa ei siivoojaa käykään. Minun mielestä silloin olisi kohtuullista olettaa isompaa osallistumista kotitöihin, mutta ei mikään kotitalouskonementaliteetti kuitenkaan tietenkään. Harrastukset ei kiinnosta tosin, joskus on pelikiellossa kun ei toistuvasti lupauksista huolimatta ole tehnyt koulutehtäviään. Silloin vain makaa masentuneena sängyssä eikä tee mitään.

Välillä mies yrittää asettaa rajoja mutta lipsuu niistä tosi herkästi. Esim. sanoo että tulee viikon pelikielto jos homma x ei hoidu niin jos ei hoidu, niin pelikielto on tyyliin yhden päivän tai ei ollenkaan. Pelaa itsekin paljon ja videopelit on myös oma tärkeä harrastukseni mutta samassa suhteessa kun muut kuten esim liikunta/ulkoilu ja jotkut luovat aktiviteetit. 

Vierailija
35/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulimme kotiin ja 13v poika oli tehnyt makaronilaatikkoa ja salaattia. Kaikki eläimetkin oli hoidettu. Jopa kilpikonnalle oli kerätty tuoretta vihreää.

Vierailija
36/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lapsia, mutta ei meillä lapsuuden perheessä ikinä ole sanottu hyvää huomenta, erittäin harvoin kiitos

Mun mielestä olisi outoa pyytää lasta kiittämään ruuasta kotona koska on itsestään selvää, että hänelle sellaista tarjotaan useamman kerran päivässä. Lapsen ei mielestäni tarvitse kiittää siitä että hänen perustarpeista huolehditaan. Osaa kyllä kiittää kun käy asioimassa esim. ruokakaupassa, ravintolassa tai vaikka kaverin luona ruokailun päätteeksi. 

Vierailija
37/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä ( v. 1988) hoidin koulunkäyntini, hoidin kerrostalon siivouksen, siivosin kotona (pölyt, imurointi, lattioiden pesu ja mattojen puistelu), leivoin, poimin marjoja myyntiin ja rassasin polkupyöriä. Joten tenava töihin vain.

Myönnettäköön, että minulla oli aika kova kuri ja vaadittiin paljon kotona asuessani. Mutta on siitä hyötyäkin ollut.

Vierailija
38/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä olisi outoa pyytää lasta kiittämään ruuasta kotona koska on itsestään selvää, että hänelle sellaista tarjotaan useamman kerran päivässä. Lapsen ei mielestäni tarvitse kiittää siitä että hänen perustarpeista huolehditaan. Osaa kyllä kiittää kun käy asioimassa esim. ruokakaupassa, ravintolassa tai vaikka kaverin luona ruokailun päätteeksi. 

Mun mielestä olisi taas hyvä taas oppia lapsesta asti olemaan kiitollinen asioista joita elämässä on. Ja osoittaa se että arvostaa toisen panosta huolimatta että onko se 'itsestäänselvyys'. Ja kun ei se oikeastaan ole kun kaikilla ei ole sitä. 

Vierailija
39/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä on poikien äitien todellisuus. Yritetään pitää hengissä ja syötettyinä.

Oletko koskaan paikannut poikiasi onnettomuuksien jälkeen?

Minä olen.n

Meillä oli skeittilaudat ja mopot, alkoi tuntumaan että kuulutaan päivystyksen kalustoon ja jos ei siellä jonkun kanssa joka viikko käydä, soittavat perään. Kyllä neljä poikaa, onneksi ovat jo aikuisia.

Vierailija
40/41 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä ( v. 1988) hoidin koulunkäyntini, hoidin kerrostalon siivouksen, siivosin kotona (pölyt, imurointi, lattioiden pesu ja mattojen puistelu), leivoin, poimin marjoja myyntiin ja rassasin polkupyöriä. Joten tenava töihin vain.

Myönnettäköön, että minulla oli aika kova kuri ja vaadittiin paljon kotona asuessani. Mutta on siitä hyötyäkin ollut.

No on ollut todella outo perhe. Ei minulta vaadittu tuollaista tuossa iässä. Toki olenkin vanhempi. Oman huoneen siivous vaadittiin, toki tein ruokaa kun vanhemmat oli vuorotyössä ja osasin tiskata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme