Sinä joka olet tai olet ollut kuntoutustuella mt-syistä
Miten sinua on kuntoutettu? Onko kuntoutukseen kuulunut psykoterapia?
Minä olen kuntoutustuella ja olen kaikki nämä vuodet kokenut kuntoutuksen äärimmäisen raskaaksi. Olen myös vähän ihmetellyt miksei minulle ole missään vaiheessa ehdotettu psykoterapiaa. Diagnoosina skitsofrenia, toistuva (vaikea) masennus ja määrittämätön ahdistuneisuushäiriö.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
En osaa kuvitella millaista on elää skitsofrenian kanssa. Vakavasta masennuksesta toipuvana ja yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä potevana tiedän kuitenkin millaista on kun mielen kanssa on rankkaa. Toivon sulle kaikkea hyvää.
"Jokainen päivä ei ole hyvä mutta jokaisessa päivässä on jotain hyvää."
Se riippuu minulla paljon siitä onko psykoosi päällä vai ainoastaan ns. jäännösoireita. Oma oloni on ollut vaikeasti masentuneena huonompi kuin psykoosissa.
Kiitos samoin sinulle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Skitsofrenia on krooninen mielisairaus joten sen ei nähdä paranevan psykoterapialla työkykyiseksi, mikä on Kelan kuntoutuspsykoterapian tarkoitus.
Mulla myös psykoosisairaus, plus muita mt häiriöitä joihin kävin vuosien saatossa 2 Kelan psykoterapiaa, mut ei ne tähän psykoosisairauteen vaikuttaneet mitenkään. Nyt jälleen kuntoutustuella. Ei oo mitään kuntoutusta.
Minulla on kuitenkin ollut myös paljon masennusta ja ahdistusta. Siksi ihmettelen. Tiedä sitten ajatteleeko psykiatri, ettei masennus/ahdistus ole minulla keskeinen työkyvyttömyyden aiheuttaja
Miten saat kuntoutustukea ilman kuntoutusta? Minulle on sanottu, että kuntoutustuella pitää olla kuntoutussuunnitelma.
En tii
Onko sulle puhuttu että pääsisit eläkkeelle jossain vaiheessa? Tilanteesi kuulostaa aika huonolta ja kuntoutustuella olo pitkältä.
En osaa kuvitella millaista on elää skitsofrenian kanssa. Vakavasta masennuksesta toipuvana ja yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä potevana tiedän kuitenkin millaista on kun mielen kanssa on rankkaa. Toivon sulle kaikkea hyvää.
"Jokainen päivä ei ole hyvä mutta jokaisessa päivässä on jotain hyvää."