Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka olet tai olet ollut kuntoutustuella mt-syistä

Vierailija
20.07.2024 |

Miten sinua on kuntoutettu? Onko kuntoutukseen kuulunut psykoterapia?

Minä olen kuntoutustuella ja olen kaikki nämä vuodet kokenut kuntoutuksen äärimmäisen raskaaksi. Olen myös vähän ihmetellyt miksei minulle ole missään vaiheessa ehdotettu psykoterapiaa. Diagnoosina skitsofrenia, toistuva (vaikea) masennus ja määrittämätön ahdistuneisuushäiriö.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt kokeilemassa töitä mieleisessä paikassa?

Vierailija
2/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on krooninen mielisairaus joten sen ei nähdä paranevan psykoterapialla työkykyiseksi, mikä on Kelan kuntoutuspsykoterapian tarkoitus.

Mulla myös psykoosisairaus, plus muita mt häiriöitä joihin kävin vuosien saatossa 2 Kelan psykoterapiaa, mut ei ne tähän psykoosisairauteen vaikuttaneet mitenkään. Nyt jälleen kuntoutustuella. Ei oo mitään kuntoutusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Skitsofrenia on krooninen mielisairaus joten sen ei nähdä paranevan psykoterapialla työkykyiseksi, mikä on Kelan kuntoutuspsykoterapian tarkoitus.

Mulla myös psykoosisairaus, plus muita mt häiriöitä joihin kävin vuosien saatossa 2 Kelan psykoterapiaa, mut ei ne tähän psykoosisairauteen vaikuttaneet mitenkään. Nyt jälleen kuntoutustuella. Ei oo mitään kuntoutusta. 

Minulla on kuitenkin ollut myös paljon masennusta ja ahdistusta. Siksi ihmettelen. Tiedä sitten ajatteleeko psykiatri, ettei masennus/ahdistus ole minulla keskeinen työkyvyttömyyden aiheuttaja 

Miten saat kuntoutustukea ilman kuntoutusta? Minulle on sanottu, että kuntoutustuella pitää olla kuntoutussuunnitelma.

Vierailija
4/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut työkokeilussa, ei kuulemma ole ollut ajankohtaista. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa 2h/vko paikassa, joka oli vaihtoehdoista se kiinnostavin työ.

Vierailija
5/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut muuta kuin käynnit mt-hoitajalle juttelemassa tk:ssa.

Vierailija
6/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut muuta kuin käynnit mt-hoitajalle juttelemassa tk:ssa.

Sama minulla. Haluatko kertoa diagnoosisi?

Vierailija
7/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari kuukautta kuntoutustuella. Sain silloinkin psykoterapiaa. Nyt jo takaisin työelämässä osasairauspäivärahalla.

Vierailija
8/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kuitenkin ollut myös paljon masennusta ja ahdistusta. Siksi ihmettelen. Tiedä sitten ajatteleeko psykiatri, ettei masennus/ahdistus ole minulla keskeinen työkyvyttömyyden aiheuttaja 

Miten saat kuntoutustukea ilman kuntoutusta? Minulle on sanottu, että kuntoutustuella pitää olla kuntoutussuunnitelma.

En tiiä, kuntoutushakemukseni täytti sossu mielisairaalassa, en muista yhtään mitä siinä lukee. On mulla periaatteessa puhelimen välityksellä vakkarihoitsu paikallisessa mt keskuksessa, mut siitä ei oo tässä vuosien aikana ollut yhtään mitään hyötyä joten en ole nyt soitellut sinne. 

Vierailija
9/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuntoutustuella nyt jo n 5 vuotta ollut. Sitä ennen osakuntoutustuella n 1,5 vuotta ja töissä siis 3 pv viikossa. Toistuva masennus ja traumaperäinen stressireaktio sekä unettomuus. Olen saanut psykoterapiaa 4 vuotta, juuri päättymässä. Kelalta 3 vuotta ja hyvinvointialueelta yhden vuoden. Olen ollut myös työkokeilussa ja sen jälkeen yritin tehdä töitä 2 pv viikossa, mutta en jaksanut. Sittenkin yritin vielä tehdä sijaisuuksia, mutta en pystynyt siihenkään kuin muutaman päivän. Olen jo sen ikäinen, että kohta siirryn kokonaan työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
10/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoutustuella oleva voi saada psykoterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. 

Vierailija
11/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, kuntoutushakemukseni täytti sossu mielisairaalassa, en muista yhtään mitä siinä lukee. On mulla

Ehkä olet sitten niin huonossa kunnossa, ettei sinulla ole mitään kuntouttavaa toimintaa tai terapiaa(?)

Vierailija
12/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäys edelliseen, että olin myös Kelan kuntoutuksessa ennen työkokeilua.

Vierailija
13/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ollut, mutta en yhtään ihmettelisi vaikka tuollaisia valheita olisi ollut. Ei se mitään, mutta  nautin suuresti kun tiedän, että jos on ollut, ne on jo tulleet ilmi ja luuuuserit saa hävetä ja kunnolla.

Ei kukaan hyväksy tuollaisia valheita. Nuohan on jo kunnianloukkauksia törkeimmästä päästä. Sano vielä että jotain rikollista jopa tehty terveydenhuollon puolella? 

Eikö olisi hilpeää. Jostain valheita että on diagnoosia ja hoidossa vuosikausia, vaikka ei ole.

Hävettävää niille jotka uskoneet ja vielä hävettävämpää niille jotka tehneet rikoksia. 

Vierailija
14/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ollut työkokeilussa, ei kuulemma ole ollut ajankohtaista. Olen kuntouttavassa työtoiminnassa 2h/vko paikassa, joka oli vaihtoehdoista se kiinnostavin työ.

Miten sinulla menee siellä?

Vierailija
15/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntoutustuella oleva voi saada psykoterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena. 

Tiedän. Minä saan toimintaterapiaa vaativana lääkinnällisenä kuntoutuksena, mutta en muuta terapiaa. Kuntoutukseni painottuu lääkehoitoon ja toimintaan, ei keskusteluapuun.

Vierailija
16/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä lisäys liittyy tuohon, joka ollut nyt 5 vuotta jo kuntoutustuella. 

Vierailija
17/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla menee siellä?

Saan hommat tehtyä, vaikka tuntuu raskaalta. Jo vuoden ollut siellä.

Vierailija
18/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiiä, kuntoutushakemukseni täytti sossu mielisairaala

Joo voi olla, päädyin sairaslomalle pari pv/viikossa työkokeilusta. Ja joku lappu tuli että psykoterapiaa ei suositella kuntoni takia. Mutta eipä siitä oo koskaan juuri mitään hyötyä ollutkaan. 

Vierailija
19/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut työttömänä viimeiset 10 vuotta. Jotain ihme huhuja on vissiin ollut terveydentilasn ja työttömyyteen liittyen kun ihme toimintaa olen nähnyt ympärillä ja vähän hämärää toimintaa ihan fyysisten sairauksien yhteyksissä. 

Kyllä ne ongelmat on ihan muita ollut ja hilpeää kun rikosten ja väkivallan uhrille suositellaan lääkitystä masennukseen jota ei ole virallisesti diagnosoitu edes. Onko tyypillistä?

Vierailija
20/23 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tii

Okei. Voimia!:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi