Normaali sykevälivaihtelu?
Hommasin jokin aika sitten urheilukellon, joka mittaa mm. sykevälivaihtelua. Itselläni sen arvo on pyörinyt keskimäärin n. 50 ms tienoilla ja mietinkin mikä on ns. normaali arvo? Google sanoi että 20-200 on normaali, mutta vaikuttaa aika laajalta asteikolta. Tässä siis korkeampi arvo on parempi kuin matala. Käsittääkseni kello käyttää tuota sykevälivaihtelua myös stressitasojen arviointiin ja minut se arvioi melko tai erittäin stressaantuneeksi lähes aina kun en ole makuulla, vaikken tunne oloani mitenkään stressaantuneeksi. Haluaisinkin lähinnä kuulla muilta kyseisiä kelloja käyttäviltä, että minkälaisia arvoja teillä esiintyy ja miten ne vertautuvat vastaavasti stressitasoihin.
Kommentit (6)
Mulla on joku 40-60, nyt lomalla on ollut selvästi suurempi lukema.
Tällä viikolla on vaihdellut 41-180 välillä, keskimäärin 77 ja keskimääräinen leposyke 50.
Vierailija kirjoitti:
Aika samalla tasolla kuin minullakin. Oletko kellon mukaan stressaantunut, tai omasta mielestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla on vaihdellut 41-180 välillä, keskimäärin 77 ja keskimääräinen leposyke 50.
Tuo on jo selvästi parempi kuin minulla. Ehkä sitten olen stressaantunut, en tiedä. Kuinkahan kunto tuohon vaikuttaa, itse olen aika satunnainen liikkuja, mutta tarkoitus olisi alkaa hieman aktiivisemmin lenkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika samalla tasolla kuin minullakin. Oletko kellon mukaan stressaantunut, tai omasta mielestäsi?
Mun kello ei ota kantaa stressitasoon, mutta koen kyllä oloni stressaantuneeksi. Yritän nyt lomalla seurata tota lukemaa ja toki rentoutua.
Eikö kukaan omista urheilukelloa?