Pelkäätkö, että AI vie työpaikkasi? Vai onko jo vienyt?
Mä jouduin kouluttautumaan uudelleen.
Mainosala kyykkää.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärien diagnosointi taitaa jo nyt olla ai:n hoitamaa.
Lieneekö potilaan onni?
Paremmin hoituu ainakin suomen terveydenhuollon tason tuntien. Eikä tarvitse odottaa 6 tuntia lääkärin tapaamiseen 10min.
'Holhoaa missä? Suomessa? Kansalainen on oman onnensa nojassa."
Eikö se kuulukin olla niin että ihminen on oman onnensa ja oman osaamisensa varassa eikä ripustaudu muihin.
Ja kyllä me melkoisessa holhousyhteiskunnassa edelleen elämme. Siitä kaikille poisoppiminen ei tule olemaan itsestään selvää.
Vierailija kirjoitti:
Ei vie ainakaan minun työpaikkaa Olen ns Paskakuski Siihen ei tekoäly pysty Palkka noin 4000€ kk
Miksi ei pysty? Et ole tainnut nähdä tekoälyrobotteja.
Kirjanpito on sellainen, jonka voi automatisoida jo nykyisillä tekoälyillä. Noin muuten on aika vähissä.
No mitäs sitten kun 80% on työttömänä? Anarkia?
Niinkuin sanoin: jos Luoja suo :)
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä sopii kokoomuksen "työ on parasta sosiaaliturvaa" -mantraan?
Huonosti sopii nytkin valmisteilla olevaan 590 euron työttömyyskorvauksen poistoon. Ilman tuloja on suomessa suomen hintatasolla elää. Ainakin jonkinlainen valtava poismuutto tullaan näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei vie ainakaan minun työpaikkaa Olen ns Paskakuski Siihen ei tekoäly pysty Palkka noin 4000€ kk
Kukahan sen palkkasi maksaa? Varaudu palkan leikkaukseen.
Osittain on jo vienyt. Onneksi pääsin osa-aikatöihin alalle, johon tekoäly ei ihan heti kykene. Ei todennäköisesti ainakaan ennen mun eläkeikää.
Vierailija kirjoitti:
'Holhoaa missä? Suomessa? Kansalainen on oman onnensa nojassa."
Eikö se kuulukin olla niin että ihminen on oman onnensa ja oman osaamisensa varassa eikä ripustaudu muihin.
Ja kyllä me melkoisessa holhousyhteiskunnassa edelleen elämme. Siitä kaikille poisoppiminen ei tule olemaan itsestään selvää.
Osaa holhotaan osa saa jopa miljoonia istumalla viroissa ja osa on viskottu dösän alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittajat, toimittajat, graafiset- ja web-suunnittelijat, kääntäjät, copywriterit, jo nyt AI hoitaa nämä hommat paremmin. Yksi ihminen voi hoitaa nuo kaikki hommat AI:n avulla. Tiedän koska käytän kaikkia noita koneellani. Kaikenlaiset tekstit oli ne sitten artikkeleita, mainostekstiä tai markkinointisuunnitelmia tulevat sekunneissa. Samoin loistavat kuvitukset ja valokuvat (lähinnä kuvituskuvia). Sellaista.
Samoin hoituu jo nyt osittain ja kohta kokonaan ohjelmilla juristin, ekonomistin, asiakapalvelijan, koodaus, insinöörin ja arkkitehdin työt.
Ei muuten hoidu. Et selvästikään oikeasti tunne näitä nykyisiä tekoälyjä.
Sattumalta tunnen ja olen alaa seurannut. Myös johtajien
Miten tämä eroaa normi toimarista, kopio jonkun toisen firman strategian ja puhetta riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei pysty? Et ole tainnut nähdä tekoälyrobotteja.
Kuskin hommaa ne kehittää pois jo eli itseajavia autoja jopa rekkoja. Siihen kun lisätään joku lastausautomatiikka niin se oli siinä.Tehtaissahan on prosesseja automatisoitu jo 60-luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittajat, toimittajat, graafiset- ja web-suunnittelijat, kääntäjät, copywriterit, jo nyt AI hoitaa nämä hommat paremmin. Yksi ihminen voi hoitaa nuo kaikki hommat AI:n avulla. Tiedän koska käytän kaikkia noita koneellani. Kaikenlaiset tekstit oli ne sitten artikkeleita, mainostekstiä tai markkinointisuunnitelmia tulevat sekunneissa. Samoin loistavat kuvitukset ja valokuvat (lähinnä kuvituskuvia). Sellaista.
Mutta ei tuosta voi tuntea mitään ammattiylpeyttä, kun itse ei osaa mitään. Siksi ei AI vie työpaikkoja, kyllä niihin paikkoihin kaivataan edelleen alan osaajia.
Eiköhän ostavia asiakkaita kiinnosta enemmän hinta kuin tekijän ammattiylpeys, joten kalliimmalla ja ammattiylpeydellä tehtyjä tuotantoja eivät enää asiakkaat osta.
Toivottavasti vie, oon psykiatrian sh, nykyään päivystyksessä. En jaksa sitä paskaa, tekoäly jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs sitten kun 80% on työttömänä? Anarkia?
Ei mitään kun suomalaiset kuolee pois. Ihmiset tyhmennetään ja suljetaan kubiikkeihin 15min cityihin.
En pelkää, mutta uskon. Paljon rutiineja sisältävää toimistotyötä. Nyt jo pullonkaulana inhimillinen tekijä, eli ihmistyön takia on hidasta ja ruuhkautuu ja tulee virheitä. Tekoäly osaisi paremmin. En ole tekoälyn kanssa niin paljon tekemisissä, että tietäisin mikä olisi aikataulu ja mihin tekemiseen vielä tarvittaisiin ihmistä, mutta jotenkin ajatus on, että viiden vuoden sisällä nykyisestä yli sadan hengen joukosta olisi parisenkymmentä jäljellä. Ja koen olevani optimistinen.
Olen nähnyt videoklippejä hoivaroboteista ja ovat niin kömpelöitä vielä, että eihän ne saa kiinni edes rollaattorilla liikkuvaa vanhusta. Voivat viedä tarjottimen sängyn viereen, mutta eivät osaa vielä edes ojentaa tarjottimella olevaa mukia vanhukselle. Roboteille pitää myös kehittää huomattavasti enemmän pituutta, koska mikään metrin mittainen robotti ei pysty taluttamaan aikuista ihmistä vessaan, suihkuun, ruokapöydän ääreen tms.
Mainosala on aina ollut suhdanneherkkä ala, eikä työpaikan varmuus ole koskaan ollut kovin vahva. Ilmeisesti työkokemusta ei ole ap:lla paljoa takana.... En ymmärrä miten AI voisi viedä työt kokonaan, edes mainosalalla työskenteleviltä. AI toki voi kuvittaa ja kirjoittaa speksien mukaista tekstiä, keksiä mainoskampanjoita jne. mutta ei se vastaa ihmisen tekemää luovaa työtä. Ei lähellekään.
AI on työkalu muitten joukossa. Sitä joko osaa käyttää tai sitten ei osaa. Ei se yksistään mitään ratkaise. Tiesittekö, että kun laskimet yleistyivät uskottiin niiden tekevän kirjanpitäjät tarpeettomiksi. Noh, näinhän ei käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin hoituu jo nyt osittain ja kohta kokonaan ohjelmilla juristin, ekonomistin, asiakapalvelijan, koodaus, insinöörin ja arkkitehdin työt.
Ei muuten hoidu. Et selvästikään oikeasti tunne näitä nykyisiä tekoälyjä.
Niin, nykyisiä. Ne nykyiset tekoälyt on kehitetty muutamassa vuodessa, mutta ei se kehitys tähän nykyhetkeen lopu. Entäpä viiden vuoden kuluttua?