Yritän tästedes luopua yhdestä vaatteesta päivässä
Tyhjensin jo vaatekaappia paljon, mutta eroa ei huomaa. Aion siis tehdä karsimisesta tavan, kunnes kaappi alkaa olla harvempi vaatteista.
Tämän päivän saldo on hyvä: kaksi vaatetta roskikseen ja kaksi uutta lahjoitukseen.
Onko kellään samanlaista projektia?
Kommentit (68)
Tärkeämpää on, ettet osta lisä vaatteita viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeämpää on, ettet osta lisä vaatteita viiteen vuoteen.
Niinhän se on. Minulla on hyvät kesä- ja kevätvaatteet sekä talvitakit, mutta talveksi ei oikein ole neuleita. Yksi kauhea tekokuituinen on, mutta en halua vetää sitä päälleni. Ehkä käytän talvella collegepaitoja. Lisäksi farkut kuluvat. Ap
Laita sitten kuva kun olet alasti!
Vaikeimpia tapauksia ovat vaatteet, joihin on kiintynyt ja jotka ovat olleet kaapissa 10 v ja aika on ajanut niiden ohi. Ei millään raaskisi antaa pois. Ap
Jos pääset käsiksi KonMari siivous- ja raivausopaaseen, niin suosittelen sen lukemista.
Ota mielummin kaikki vaatteesi esille yhdellä kertaa.Ihan jokainen tumppu ja lumppu myös. Jokainen kaappi, laatikko ja naulakko tyhjäksi. Voit lajitella ne yläosiin, alaosiin, kenkiin ja asuseisiin. Tai kaikki vaan yhteen pinoon. Irroita vaatteista mahdlliset hintalaput.Ota vaatteet yksi kerrallan käsiisi ja tarkastele vaatetta. Mieti onko vaate sinulle mieleinen, haluatko nähdä itsesi se vaate päällä, ostaisitko sen vaatteet uudelleen jos sinula ei sitä olisi nyt, pukeeko vaate sinua, mahtuuko päälle edes jne. Pidä vaate jos se tuottaa aidosti mielihyvää. Laita kiertoon jos vähänkin tuntuu, ettei se säkenöi positiivisesti.
Näin saat kaappisi kerralla kuntoon. Ei tossa yksi vaate kerralaan tyylissä ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Jos pääset käsiksi KonMari siivous- ja raivausopaaseen, niin suosittelen sen lukemista.
Ota mielummin kaikki vaatteesi esille yhdellä kertaa.Ihan jokainen tumppu ja lumppu myös. Jokainen kaappi, laatikko ja naulakko tyhjäksi. Voit lajitella ne yläosiin, alaosiin, kenkiin ja asuseisiin. Tai kaikki vaan yhteen pinoon. Irroita vaatteista mahdlliset hintalaput.Ota vaatteet yksi kerrallan käsiisi ja tarkastele vaatetta. Mieti onko vaate sinulle mieleinen, haluatko nähdä itsesi se vaate päällä, ostaisitko sen vaatteet uudelleen jos sinula ei sitä olisi nyt, pukeeko vaate sinua, mahtuuko päälle edes jne. Pidä vaate jos se tuottaa aidosti mielihyvää. Laita kiertoon jos vähänkin tuntuu, ettei se säkenöi positiivisesti.
Näin saat kaappisi kerralla kuntoon. Ei tossa yksi vaate kerralaan tyylissä ole mitään järkeä.
Samalla tyylillä voi käydä läpi muutkin tavarakategoriat. Kaikki saman kategorian tavarat kerralla esille ja valitse säästettävät ja aidosti mielihyvää tuottavat asiat, loput kiertoon.
Olen tyhjentänyt niin vaatekaappia kuin astiakaappia.
Vierailija kirjoitti:
Kerralla vai hitaasti? Ap
Vierailija kirjoitti:
Parempi hitaasti ja rauhallisesti.
Paljonkohan suomalaiset naiset käyttää rahaa vaatteisiin vuodessa? Itse käytän todella vähän. Jos kengät tuohon mukaan niin alle 500€ jää reilusti kuitenkin. Tuohon päästään lähinnä silloin, jos on jotain takin ostoa tai muuta.
Lapsille siten vähän enemmän, ettei tartte ihan parilla paidalla ja housulla elää ja eivät enää edes kasva niin nopeasti, että eivät heti jää pieneksi. Mikään ei ole nhottsvampaa kun huomata vaikka, että viimeiset farkut menossa ja kiire etsimään uusia. Ja ihan mikä vaan ei käy. Ovat tarkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeimpia tapauksia ovat vaatteet, joihin on kiintynyt ja jotka ovat olleet kaapissa 10 v ja aika on ajanut niiden ohi. Ei millään raaskisi antaa pois. Ap
Uteliaisuudesta, jos itse pidät vaatreesta hyvin paljin niin miksi et jatka tällaisen vaatreen käyttämistä, jos se mahtuu päällesi?
Vai onko kauppa ja muotiteollisuus saaneet pääsi sekaisin niin, että vaate menee sinusta huonoksi vain siksi, että se on vanha? - Itselläni on käytössä ainakin 25 vuottakin vanhoja vaatreita, eivätkä ihan jokainen kaikkein kauniimoia ja tyylikkäämpiä vintage aarteita.
Mutta olen iloinen kun voin niitä käyttää, enkä vähiten siksi, että kun puen ylleni yli 20 vanhat housut, niin samalla todistan, ettei vyötäisille ole kertynyt liian paljon elopainoa lisää.
Muodit muuttuu tyyli on ikuista. Mutta kaikesta huolimatta kyllä sekin on fiksua, että välillä tuulettsa vaatekaappia ja laittaa kiertoon osan, niin samalla näkee, että mitäs aarteita sitä omasta kaapista löytyykään...
Ja tuokin on fiksua että tuntuu vsikealta tehdäbhomma yhdellä kertaa, niin tekee sen parin vaatteen päivävaudilla. Viikossa se on 14 vaatetta! Ei huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi hitaasti ja rauhallisesti
Perustelut tälle olisi kiva kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uteliaisuudesta, jos itse pidät vaatreesta hyvin paljin niin miksi et jatka tällaisen vaatreen käyttämistä, jos se mahtuu päällesi?
Vai onko kauppa ja muotiteollisuus saaneet pääsi sekaisin niin, että vaate menee sinusta huonoksi vain siksi, että se on vanha? - Itselläni on käytössä ainakin 25 vuottakin vanhoja vaatreita, eivätkä ihan jokainen kaikkein kauniimoia ja tyylikkäämpiä vintage aarteita.
Mutta olen iloinen kun voin niitä käyttää, enkä vähiten siksi, että kun puen ylleni yli 20 vanhat housut, niin samalla todistan, ettei vyötäisille ole kertynyt liian paljon elopainoa lisää.
Muodit muuttuu tyyli on ikuista. Mutta kaikesta huolimatta kyllä sekin on fiksua, että vä
Jotkut vaatteet ovat nyt liian nuorekkaita. Olen keski-ikäinen. Ap
Mulla on vaatteiden määrä jo sopiva, ettei tarvi karsia. Uusia vasta, kun täysin loppuun käytettyjä tulee. Sama muutenkin tavaroista, en osta mitään huvin vuoksi. Täytyy olla oikea tarve. En shoppaile, en tee heräteostoja enkä muodin mukaan elä
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vertaistukea? Kamppaileeko kukaan muu siivoamisesta huolimatta pursuilevan vaatekaapin kanssa?
Minä mutta mietin vähän että miksi muuten tuollaiset asiat ovat ongelmia myös muille, esim. sellaisille, jotka eivät asu henkilön kanssa eli ihan ulkopuolisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerralla vai hitaasti? Ap
Kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko vertaistukea? Kamppaileeko kukaan muu siivoamisesta huolimatta pursuilevan vaatekaapin kanssa?
Minä mutta mietin vähän että miksi muuten tuollaiset asiat ovat ongelmia myös muille, esim. sellaisille, jotka eivät asu henkilön kanssa eli ihan ulkopuolisille?
Nyt en ihan ymmärtänyt. Kerro lisää? Ap
Jos vaateita heittää pois yhden tai kaksi päivässä, niin kaapin perälle voi jäädä helpostikin vaatteita, joita ei siellä edes muista olevan. Siellä voi olla vaateita, joita voisi ottaa käyttöön ja jotka miellyttäsisvät enemmän kuin nyt käytössä olevat vaatteet. Kun kaapit pölläyttää kerralla silmien eteen, niin näkee heti mitä on, kuinka paljon ja mitä jää jäljelle.
Tietenkin rikkinäiset ja epämiellyttävät voi laittaa pois heti asian huoatessaan, mutta sillein, että selaillaan kaappia päivittän ja yritetään etsiä jotain poisheitettävää, on ajan ja energian tuhlausta. Kokonaisuus ei pysy hallinnassa eikä sulla ole edelleenkään tietoa mitä kaappisi sisältää.