Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritän tästedes luopua yhdestä vaatteesta päivässä

Vierailija
20.07.2024 |

Tyhjensin jo vaatekaappia paljon, mutta eroa ei huomaa. Aion siis tehdä karsimisesta tavan, kunnes kaappi alkaa olla harvempi vaatteista.

Tämän päivän saldo on hyvä: kaksi vaatetta roskikseen ja kaksi uutta lahjoitukseen.

Onko kellään samanlaista projektia?

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaateita heittää pois yhden tai kaksi päivässä, niin kaapin perälle voi jäädä helpostikin vaatteita, joita ei siellä edes muista olevan. Siellä voi olla vaateita, joita voisi  ottaa käyttöön ja jotka miellyttäsisvät enemmän kuin nyt käytössä olevat vaatteet. Kun kaapit pölläyttää kerralla silmien eteen, niin näkee heti mitä on, kuinka paljon ja mitä jää jäljelle.

Tietenkin rikkinäiset ja epämiellyttävät voi laittaa pois heti asian huoatessaan, mutta sillein, että selaillaan kaappia päivittän ja yritetään etsiä jotain poisheitettävää, on ajan ja energian tuhlausta. Kokonaisuus ei pysy hallinnassa eikä sulla ole edelleenkään tietoa mitä kaappisi sisältää.

Olen käynyt kaiken läpi ja karsinut sieltä paljon. Mutta en tarpe

Teille akoille kasvaminen tarkoittaa vaatekaaapin siivoamista 🤣😆

Vierailija
62/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkään kaapissa olleista on helpompi luopua kun tajuaa olevansa nykyään ihan eri ihminen kuin niitä hankkiessa. Jos identifioidun nyt aurinkoa vältteleväksi keski-ikää lähestyväksi lenkkeilijäksi, ei ole mikään järkeä säilyttää biletoppeja tai rantamekkoja. Se helpottaa henkisesti kun kaappiin ei jää mitään "tavoitevaatteita" tai edes muistoja

Ja miten oikeassa ja erehtymätön olitkaan omasta mielestä silloin nuorena. 

#naiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse konmarittanut vaatekaappiani monesti jo. Lisäksi olen ostanut uusia vaatteita. Huvittavaa että jonkun mielestä niin ei saisi tehdä. Ihan kuin täytyisi pitää vanhoja, rumia ja epäsopivia vaatteita ihan periaatteesta koko elämänsä, eikä saisi ostaa mitään uutta ja parempaa. Onko sellainen ajatustapa jossain vanhoillisessa uskonlahkossa? Kivalta ei saa näyttää, vaan pitää olla ruma ja rähjäinen kuin pultsari.

Vierailija
64/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaateita heittää pois yhden tai kaksi päivässä, niin kaapin perälle voi jäädä helpostikin vaatteita, joita ei siellä edes muista olevan. Siellä voi olla vaateita, joita voisi  ottaa käyttöön ja jotka miellyttäsisvät enemmän kuin nyt käytössä olevat vaatteet. Kun kaapit pölläyttää kerralla silmien eteen, niin näkee heti mitä on, kuinka paljon ja mitä jää jäljelle.

Tietenkin rikkinäiset ja epämiellyttävät voi laittaa pois heti asian huoatessaan, mutta sillein, että selaillaan kaappia päivittän ja yritetään etsiä jotain poisheitettävää, on ajan ja energian tuhlausta. Kokonaisuus ei pysy hallinnassa eikä sulla ole edelleenkään tietoa mitä kaappisi sisältää.

Olen käynyt kai

Siis jos siivoaa vaatekaappia, ei tee mitään muuta?

Eikös muuten ole noin, että järjestelmällisyys kertoo järjestelmällisyydestä muussakin?

Vierailija
65/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa höpötystä tuollainen karsiminen. Kohta itket pois heitettyjen vaatteiden perään. Varsinkin jos tulee joku kriisi tai pula-aika ja ei olekaan millä ostaa ja mistä. 

Ja uudet ovat laadulta yhä heikompiä eikä kestä kulutusta, niin että tulevaisuudessa, jos nyt heittää kaapista laatuvaatteet pois, täyttyy ostakin vaan romua, mikä ei kestä ja uusia vaateita jatkuvasti. Siksi en heitä yhtäkään nykyhetkistä vaateta kaapista pois. Kankaat ja laatu kestävät vielä ties kuinka kauan. Meitä koulutettankin vaan kuluttajiks i erilaisten kampanjojen ja aivopesun autta. Ei tarvi heittä pois mitään vaan siksi, että nyt karsiminen on in. Sitäpaitsi on hyvä, kun kaapista löytyy aina vaihtoehtoja päälle pantavaksi vaikapa mielialan ja sään mukaisesti. 

Todellakin tämä. Ennen laatuvaate maksoi 30 euroa, nykyään vastaava 500 euroa. 

Vierailija
66/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää mania on ostella vaikka ei ole käyttöä? Ei ainakaan tervettä.

Vierailija
67/68 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä keräsin kaikki mun vaatteet sohvalle, oli hirveä kasa. Lajittelin pois ne mitä en enää halua käyttää tai mitä on rikki tai tahraisia. On niitä paljon vieläkin, varmaan liikaa. Kauheasti esim. t-paitoja, laskin 23.

Farkkuja on kahdet. Kangashousuja yhdet. Lempilegginssejä halara kahdet. lyhyitä hameita kaksi. pitkiä hameita 5. Mekkoja 6. Kaksi on sellaista mekkoa mitkä voisi laittaa juhliinkin vaikka juhannusjuhliin.

Sain vaatteet kaikki nelilaatikkoiseen Malm-lipastoon paitsi ne roikkuvat eli mekot ja pitkät hameet. En tiedä onko tuo sitten liikaa. T-paitojen määrä esim. järkyttää. Mutta ne on suurin osa sellaisia mitä tykkään käyttää tosi paljon. Pari on yksiväristä ihan tylsää mutta en laittanut pois kun ne on hyviä päällä. 

Vierailija
68/68 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen painiskellut myös pursuavan vaatekaapin kanssa. Päätin aloittaa helpoimmasta, eli alushousuista. Niitä löytyi kuudetkymmenet. Järkytyin määrästä. Miten ihmeessä minulle on voinut kerääntyä niin monet alushousut? Syy selvisi kun rupesin lajittelemaan niitä, osa oli 15-20 vuotta sitten hankittuja, eli en nähtävästi ole heittänyt tarpeeksi vanhoja pois kun olen ostanut uusia. Kulahtaneet, liian pienet ja muuten epämukavat lähti roskiin suorilta. Silti niitä jäi arviolta n. 35-40. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi