Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tää normaalia (vaihdevuodet ja vuoto)

Vierailija
19.07.2024 |

Olen jo reilusti sen ikäinen, että vaihdevuodet ovat alkaneet jo 90%:lla kanssasisarista. Luulin, että mullakin kun viimein näytti siltä, että jouluna oli viimeiset menkat. Alkoi oireet, kuumia aaltoja ja menkat pois ja samalla hormonitoiminta tasoittui ja elämä oli ihanaa kun turvotus ja oms-oireet lakkasivat.

No, sitten 5 kk:n päästä toukokuussa tuli taas menkat, 2 kk:n tauko ja nyt alkoi vuoto joka ei näköjään lakkaa lainkaan :((. Olen vuotanut nyt tasaisesti 2 viikkoa putkeen ja sen sijaan, että näyttäisi hiipumisen merkkejä tuntuu vain yltyvän. En vielä halua gynelle ja papaseulontakin on kohta mutta jos vuoto jatkuu vain, niin ei sinne voi mennä. Olis kiva kuulla onko muilla ollut samaa eli onko normaalia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksilöllisiähän nääkin on.

Itsellä kestää vuodot helposti kuukaudesta kahteen, ihan teuraana ja hyytelönä. Tenan housuvaippoja käytän ja yösidettä.

Aivan randomia milloin ja miten alkaa. Just oli viikon tauko, että pääsin gynellä käymään. Tutki ja testaili kaikki ok.

Ei mulla oikein muita oireita ole. Mulla on verenohennuslääkitys keuhkotulpan takia. Ettei mitään hormonivalmisteita saa...

Kohdunpoltosta puhuttiin, muttei mulla taida siihen olla varaa. Useamman satasen maksais.

Ja kun tätä elämää on nyt pari vuotta ollut, niin näähän voi olla loppu suorallakin jo. Tai sitten ei.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaihdevuodet_lahestyvat_ol…; "

Varsinaisissa vaihdevuosissa munasolu- ja keltarauhashormonituotanto hiipuu. Ennen kuuukautisten lopullista loppumista, menopaussia, niis

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/vaihdevuodet_lahestyvat_ol…

Vierailija
22/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuukautiset alkavat päättyä, kohdusta alkaa irrota enemmän kaikkea materiaa, joka näkyy runsaana vuotona. Käy silti gynekologin vastaanotolla.

Ok. Toivotaan, että on näin. Alan olla totaalikypsä menkkoihin kun ne jatkuu näköjään mun kohdalla ikuisesti :(. Odotan vielä pari viikkoa ja jos ei ole loppuneet pakko mennä gynelle. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl se varmaan kohta loppuu. Tuommosia voi tulla loppuaikoina.

Vierailija
24/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kestää vuodot helposti kuukaudesta kahteen, ihan teuraana ja hyytelönä. Tenan housuvaippoja käytän ja yösidettä.

Aivan randomia milloin ja miten alkaa. Just oli viikon tauko, että pääsin gynellä käymään. Tutki ja testaili kaikki ok.

Ei mulla oikein muita oireita ole. Mulla on verenohennuslääkitys keuhkotulpan takia. Ettei mitään hormonivalmisteita saa...

Kohdunpoltosta puhuttiin, muttei mulla taida siihen olla varaa. Useamman satasen maksais.

Ja kun tätä elämää on nyt pari vuotta ollut, niin näähän voi olla loppu suorallakin jo. Tai sitten ei.

Hae apua toiselta lääkäriltä. Kohdunpoistoa tehtiin ainakin aiemmin noilla oireilla. Elämä on todella hankalaa, jos vuoto on 1-2 kk. Kyllä tuo oire jostakin kertoo. Onko sinulle tehty  ultra? Vaadi ultraa jollei ole tehty. 

Tällaista oiretta ei voi normalisoida.

Vierailija
25/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Ap

52

Vierailija
26/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kesti viimeiset "kuukautiset" 52-vuotiaana neljä-viisi viikkoa. Menin sitten gynekologille ja sain sieltä jonkun lääkkeen, joka lopetti vuodot (tästä on 20 vuotta aikaa). Ja sen jälkeen ei mitään vuotoja. Mutta sitä ennen tosiaan n. parin vuoden ajan pitkiä vuotokausia ja kuukautiset ihan sekaisin. Kuuluu ilmeisesti asiaan vaihdevuosisiirtymässä. Ei siis ollut mitään kasvaimia tai syöpää.

Vierailija
27/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautisvuoto, runsaskaan sellainen, ei ole gynelle "ongelma", tutkimus voidaan tehdä yhtä hyvin myös vuodon aikana. Mielestäni voit odotella vuodon loppumista ja mennä sitten käymään gynellä, edellisestä kerrasta on kuitenkin kaksi vuotta. Ihan normaalilta perimemopaussioireilulta kuulostaa!

Vierailija
28/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin normaalia esivaihdevuosien loppuvaiheessa. Silloin usein tulee pitkiä monien kuukausien vuototaukoja, joiden aikana voi olla tai olla olematta tiputteluvuotoja. Pitkän kierron jälkeen vuoto voi olla superrunsas ja pitkä, ns. tyhjennysvuoto, jolloin poistuu kuukausikaupalla sinne kohtuun kertynyt limakalvo. 

itselläni, ikää 49 ja oli juuri 7 kk vuototauko, ja nyt sitten kolmatta viikkoa vuodan. Näitä on ollut mulla ennenkin, tiedän ettei hätää. Mitään muita  vaihdevuosivaivoja mulla ei ole koskaan ollut kuin nuo vuotojen vaihtelut.

Vierailija
29/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On erittäin normaalia esivaihdevuosien loppuvaiheessa. Silloin usein tulee pitkiä monien kuukausien vuototaukoja, joiden aikana voi olla tai olla olematta tiputteluvuotoja. Pitkän kierron jälkeen vuoto voi olla superrunsas ja pitkä, ns. tyhjennysvuoto, jolloin poistuu kuukausikaupalla sinne kohtuun kertynyt limakalvo. 

itselläni, ikää 49 ja oli juuri 7 kk vuototauko, ja nyt sitten kolmatta viikkoa vuodan. Näitä on ollut mulla ennenkin, tiedän ettei hätää. Mitään muita  vaihdevuosivaivoja mulla ei ole koskaan ollut kuin nuo vuotojen vaihtelut.

Ok. Kiitos tästä viestistä! Ap

Vierailija
30/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munasarjat lopettelee toimintaa vähitellen. Kuukausien taukoja, kunnes viimeisistä vuodoista on kulunut vähintään vuosi. Siteitä ei kannata vielä hävittää. Parasta jos harrastaa liikuntaa ja miettii ruokavaliota. Vaihdevuodet on luonnollinen asia eikä kannata miettiä liikaa.

Ei tosin oo välttämättä niin luonnollinen asia, kun millään muilla eläimillä ei vaihdevuosia ole kuin ihmisillä ja joillain valailla. Ei vaihdevuosista ole kuin haittaa. 

Vierailija
31/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae apua toiselta lääkäriltä. Kohdunpoistoa tehtiin ainakin aiemmin noilla oireilla. Elämä on todella hankalaa, jos vuoto on 1-2 kk. Kyllä tuo oire jostakin kertoo. Onko sinulle tehty  ultra? Vaadi ultraa jollei ole tehty.&

Kolme vuotta kolme gyneä ja alkuun neljä terveyskeskuskäyntiä.

Kukin gyne ultras, otti näytteitä ja paloja. Myös viipalekuvattu(?) kerran.

2020 sairastin massiivisen keuhkotulpan ja siitä seurasi elinikäinen verenohennuslääke ja kielto kaikkiin hormonilääkityksiin.

Kohdunpoistoa ei suosittele, jos vaan vielä jaksaisin...  Kohdunpoltosta on puhuttu. (poltetaan sähköllä limakalvot lopullisesti) Sehän sitten maksaa. Mun pitää vuoden verran säästellä.

Pieni palkkasena mulla on mennyt jo liikaa rahaa noihin gyneihin 300€/150€ tutkimuksineen, kuvaus 500e.. tenat 30e per viikko.

Ei tässä elämänlaadulla pääse nyt iloitsemaan. Masennustakin nurkan takana. Muutakin epäonnea terveyden kanssa, että säästöt hupeni..

N52

Vierailija
32/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyytäkää gyneltänne keltarauhashormoniresepti. Sillä saa tyhjennysvuodon alkamaan jos menkoissa on kuukausien tauko. Itse otan parina päivänä jos menkat on pois 3kk, tällä vältytään noilta pitkän tauon jälkeisiltä hirmuvuodoilta. 

Voihan sitä säännöllisestikin syödä joka kierrossa, mutta itse tulen siitä niin ärtyneeksi että mieluummin näin. 

Vierailija
33/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae apua toiselta lääkäriltä. Kohdunpoistoa tehtiin ainakin aiemmin noilla oireilla. Elämä on todella hankalaa, jos vuoto on 1-2 kk. Kyllä tuo oire jostakin kertoo. Onko sinull

Kai tajuat, että verenohennuslääke lisää vuotoa? 

Pätkäpaastoilu on vähentänyt minulla vuodon määrää merkittävästi, kannattaa kokeilla. 

Vierailija
34/36 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä tyhjennysvuodoista pitäisi enemmän infota. Tuntuu että info on luokkaa menkat jää pois ja thats it, menopaussi alkaa. Harvoin edes asiantuntijat kertovat että voi olla vuotoja useamman kuukausien välein ennen lopullista loppumista. 

Vierailija
35/36 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten ne hikoilu oireet voi jatkua vuosia joten pyydä estrogeeni korvaushoito.

Ei ole totta

Vierailija
36/36 |
07.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitää mennä asap gynelle.

Noilla oireilla on kohdunrungon syövän riski kohonnut. Se on ajoissa todettuna varsin hyvin hoidettavissa!

Höpö höpö. Mulla oli ihan samanlailla. Menkat oli poissa varmaan yli puoli vuotta ellei enemmänkin. Sitten yhtäkkiä alkoivatkin, mutta suht niukkana. Pari viikkoa oli taukoa ja sitten alkoivat taas - kestivät pitkään ja olivat tosi runsaat. Sen jälkeen ei ole menkkoja ollut kohta vuoteen. Ihan normaalia vaihdevuosiin liittyvää "tyhjennysvuotoa". Toki, jos haluaa vielä tutkituttaa syövänkin mahdollisuuden, niin eihän siitä mitään haittaa ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi